***Huhtikuun helmet 2009 joulukuuhun!***
Kommentit (172)
Kääk! Isoveli oli huomaamattani puottanut "pahat" suklaat konvehtirasiasta lattialle. Äskön Tomppa sitten onnellisena mussutti suklaata. Nam.
Onpa ihana ilma ulkona! Puut ihan lumen peitossa ja taivas sellanen pakkaskelin taivas.. vähän kellertävä jotenkin :) Meidän mittari näytti äsken jotain -7 - Hesassa asutaan. Mietin kans aamulla että mikäs se pakkasraja ulkoilulle olikaan - googletuksen tulos oli joku kiukkunen väittely jollain palstalla missä -10 leiri vastaan "meidän lapset nukkuu vaikka -40 asteessa ulkona tollot" jne :) No, yritän olla maalaisjärkevä tai jotain :)
Huh Lyyti - aikamoista valvomista tosiaan teillä laivalla! Mutta Stokiksessa tallustelu kuulosti kivalta.
Me ollaan vähän mietitty et pitäskö yrittää jonnekin etelään tässä tammi-helmikuussa.. saa nähdä. Ihan perus Tenuriffa kelpais kyllä kunhan aurinkoa löytyy :)
Tänään meille tulee vauvavieraita - kivaa!
Viikolla tiedossa meilläkin lasten pikkujouluja kaksin kappalein.
Paranemisia kaikille nuhanenille - toivotaan että kaikki ollaan terveenä jouluna!
Lumista maanantaita!
t.iza
Minä vielä siitä pakkasessa nukkumisesta. Pakkanen varmasti erilaista riippuen asuuko meren tuntumassa tai täällä sisämaassa, että se 10 astetta vastaa meidän 15. Maalaisjärjellä luultavasti pärjää sisämaassa ja rannikolla. Pojat leikkii junaradalla..
pikkuäidin ideasta heitin kaikki petivaatteet ulos. Niska meni jumiin :-(
Mulla on sellainen teoria, että jos lapsi nukkuu paremmin ulkona kuin sisällä, niin nukkukoon ulkona. Kyllä se kertoo, jos on liian kylmä ja haluaa nukkua sisällä. Tämä vaatii siis itkuhälyttimen ja ikää useamman kuukauden, ihan pientä en ulos laittais näin kylmään. Tärkeintä on, että ei palele ja että hengitysilmakin on siedettävän lämpöistä (siksi harsivoritys kuomulla). Tämä on taas niitä juupas eipäs keskusteluja.
Tuuti ja jupe, joka on nukkunut pakkasessa nyt 1,5 h
Oi Tompan suklaaonnea! =)
Huh mikä pakkanen siellä sisämaassa, paleltaa ajatuskin! Hurjalta kuulostaa lähteä synnyttämään 34 asteen pakkasessa, miettiin mukavuudenhaluinen etelän asukki. Vaikka siinä ei tainnut olla vaihtoehtoja. ;) Täällä mittari näyttää -11 astetta, pysytellään nyt kuitenkin sisätiloissa, vaikka ulkona on todella kaunis päivä. Laitoin nuhanenäneidin matkarattaissa rappukäytävään nukkumaan, siinä on 15 astetta lämmintä eli parempi kuin sisällä. Eikä sisälle nukahtaisikaan. Nyt sain huijattua unille kun laitoin fleecehaalarin päälle. Toivottavasti postinjakaja ei herätä. Ilman räkätautia olisin laittanut ulos.
Hassua kun on jopa neljä astetta eroa Izan mittariin, vaikkei ole montaa kilometria välissä. Sen verran sisämaassa kai ollaan.
Nyt on ainakin hyvä päivä sulattaa pakastin. Se onkin ihan umpijäässä, jostain syystä jäi viime talvena ison mahan kanssa tekemättä tuo homma...
Hyvä Saku, veikkaan että konttaa ennen Sylviä!
Voi Inkaa kun ei antanut äidin nukkua! Miten nukutitte hytissä, vaunuihin? Ehkä oli niin outo paikka ja piti pohtia kaikkea näkemäänsä, ettei malttanut nukkua? Tukholmassa olisi kiva päästä käymään, ihan kaupunki!
Mönkään meni meidän Tallinnan reissu, ei lähdetty minnekään. Inkan tyyliin laivamatkustukseen kuuluvat riehumiset, huutamiset ja yrjöt hoidettiin ihan kotosalla. Kahtena iltana on nyt käynyt niin, että muutaman tunnin unien jälkeen herätään kiljumaan pariksi tunniksi. Ensin epäilin korvia, mutta kun eilen päivällä oli todella hyväntuulinen, eikä nenä vuotanut kaupungilla käydessä, niin ei kai sitten. Mitä muita oireita korvatulehduksessa voisi olla? Sylvi ei haro korviaan, mutta kovin räkäinen on kolmatta päivää ja yskii välillä. Iltahuutojen lomassa olen antanut varmuuden vuoksi nestemäistä Panadolia. Sillä saa kyllä itkun poikki: mitä ihmettä, namia, anna lisää!
Viime yönä otin tytön meidän väliin rauhoittumaan ja siinä se onnistui, mutta tyttö on ihan eri tyyppi kuin se käärö, joka nukkui meidän välissä ekat kuukautensa. Äitin ja isän välissä ei itketä, joten siinä voi LEIKKIÄ! Läpsi isän kättä, repi äidin nenää, höpisi lakanoille, kääntyi poikittain. Vihdoin vähän ennen kahta kannoin simahtaneen neidin omaan sänkyyn, jossa se sitten veteli sikeitä puoli kymppiin asti. Äidin piti tietenkin valvoa koko yö ja katsella milloin neitokainen nukahtaa.
Suklaakalenterin luukku vielä avaamatta, se lohduttaa väsynyttä, nam!
t. Tsili & Räkäsylvi
Täälläkin tukkoinen tyttö, öisin heräillään itkun kera, laitan keittosuolatippoja ja sitten jatkaa unia. Mut aamuisin nenä auki, jännä kun menee öisin tukkoon. Tyyny helpottaa nukkumista kun pää hieman koholla.
Urholle onnittelut ensiaskeleista! :) Kiitti Sande vinkistä, nyt meilläkin harjataan hampaita (Tosin Saaralla niitä ei vielä ole) yhdessä eteisen peilin edessä.
Tompalla on hyvä maku, kun suklaasta tykkää. :) Meillä kävi niin että isin piti antaa Saaralle vettä, mutta antoikin viereisestä lasista kokista, no kyllähän tyttö siitä tykkäsi. Sanoinkin miehelle et taidetaan jättää jatkossa kokikset ostamatta.
Lyytin ja Inkan perheen risteily kuulosti ihanalta yöheräilyt poislukien! Olisi kiva kokeilla joskus Hesan laivoja, risteilykin pidempi kuin jos Turusta lähtee. :)
Luen yleensä myös aihe vapaa palstaa, kun vauva net sivuilla käyn. Usein provot varsin hupaisia, että hyvät naurut saa. Toki joskus itsekkin saatan jotakin kommentoida.
Täällä Turussa päin 12-astetta pakkasta, sen verran ajattelin ulkosalla käydä että pistän joulukortit postiin. Villavaatteet toppiksen alle riittänee ja tyttö makuupussiin. Ihanan aurinkoinen talvipäivä! Pitäis hakea vauvapulkka varastosta. Maailma näyttäis erilaiselta kuin vaunuista katsellessa. :)
Emminen ja Saara 8,5kk
lähtevät kohta kaupoille. Mennään ostelemaan Pukin avuksi itsellemme lahjoja :) Melkein kaikki muu onkin valmista, koskapa lähdemme Tahkolle jouluksi valmiiden patojen ääreen.
Urholla kanssa hirveä räkis (ja mulla semi-hirveä). Nyt nukkuu meidän sängyssä. Sain sisälle nukkumaan, kun menin viereen köllimään ja silittelemään. Urho nukkuu muutenkin meidän välissä, kuin kuningas konsanaan ja ottaa kyllä tilansa.
Mä oisin laittanut partsille, jos ei ois ollu hiukan kipeä. Mutta kohtahan me lähdetään ulos joka tapauksessa. Ajattelin kääriä fleeceen ja makuupussiin pojan, niin, että saa auki, ettei kappoihin läkähdy. Mittari näytti 10,5 astetta.
Ostoslistalla ainakin imuri, muuten hukumme pa**aan. Toinen imuri (ikivanha peli) remppakämpällä.
Suklaat ja kokikset menee täällä äidin suuhun :)
Aihe vapaalla olen roikkunut vuodesta 2004. Pysyy kärryillä tärkeistä ja turhista asioista.
Nyt kuuluu yskintää, pitää mennä
Sande
Terveisiä ulkoa, toivottaa jupe, kahden tunnin unien jälkeen. Sormet, varpaat ja jopa posket oli lämpimät, eli äidin varustus oli sopiva. Nyt paasaa omalle kuvalleen, joka heijastuu kirjahyllyn lasiovesta. Tänään nousi myös istumaan, eli vähän vaihtelua leikkiasentoihin.
Suklaat ja kokikset äidille kiitos, sanoo myös tämä äiti ja syö&juo niitä säännöllisesti. Täytyykin käydä tutustumassa aihe vapaa -palstaan, en ole kovin paljoa lueskellut
tuuti
Rappukäytävä taitaa olla paras unipaikka tai sitten Sylvi on todella kipeä, veti nimittäin lähes 2h unta ekoilla päikyillä. Nyt päikkärit nro 2 meneillään.
Mä niin tahtoisin ulos pulkkailemaan! Ehkä huomenna sitten. Onnistuukohan peruspulkassa istuminen? En viitsisi hommata vauvapulkkaa kun ei tiedä onko lunta lopputalvena...
Paranemista nuhanenille!
Huh heijaa taas tätä elämää. Vauhdiksta menoa on piisannut sekä yöllä että päivällä.
Ensinnäkin, meidän asunto meni sunnuntaina kaupaksi heti ensi näytöllä. Aikaa muuttaa pois tasan 2 kuukautta. Nyt alkaa paniikki löytää uusi asunto. Hoitopaikka asiaa en uskalla edes miettiä. Juuri tuli hoitopaikka lähopäiväkotiin.
Nyt ihan säälittää kun kotona on kaikki tip top. Miten tästä voi luopua. Ei varmaan tarvitse odottaa montaa päivää kun tämä määrä ihmisiä saa kaiken taas ylösalaisin.
Saku edelleen semi-nuhainen. Iskä ei vienyt lekurille vaikka eilen haroi illalla taas korvaansa. Päivä mennyt kuitenkinhyvin ja partsilla oli maistunut 2 h unta. Yöllä oli taas tsembalot päällä parin tunnin välein. Tuntuu etten nukkunut yhtään sillä sen ajan minkä nukuin näin kokoajan unta asuntokaupoista tai työnteosta. Lopetin eilen illalla työnteon klo 23.
Saku on saanut pari iltaa nyt nan:ia kun ajattelin vähennellä tissiä pikku hiljaa. Piereskely on lisääntynyt, löysää kakkaa väännetään pari kertaa päivässä. Eli jotenkin tuo nan ei taida herralle sopia. Pitänee kokeilla tuttelia. Vellistä ei tule mitään oireita.
Nyt kuuluu lattialta au-au-au. Ensimmäisiä vokaalitavuja siis vuorossa sillä ei näemmä satu mihinkään.
Innostuin siivoamaan peitot, tyynyt ja petarit saivat kylmähoitoa ja lakanat pesin. Lämmitettiin saunakin, että ollaan itsekin puhtaita sänkyyn. Siivoilin vähän muutenkin. Erikoissaavutus roskakaappi siis se keittiön kaappi missä on ne lajitteluvaunut hohtaa puhtaana! Katsoin sillä siistiä (tallenteena) ja motivoiduin urotekoihin.
Onnea päkkänälle asuntokaupoista! Eiköhän se uusi koti löydy kun pitää silmät ja mielen avoinna.
Jotain piti vielä kirjoittaa en muista mitä. Katsoin tuossa Jopet showta kun imetin Tomppaa. Olenkohan väärässä kun musta tuntuu, että se on tehty joillekin 13-15 vuotiaille?
Aplodit vielä, Tomppa taputtaa käsiään yhteen tai läpyttää oikealla kädellä vasenta kättään. Joo ja meilläkin olisi vauvapulkka jossain varaston syövereissä kunhan pakkanen lauhtuu. Näyttäisi 20astetta pakkasta lupaavan meille päin säätiedot melkein koko viikoksi.
Hyvää yötä
Hurjat pakkaset pikkuäidillä. Prrr... Jupe ei vielä taputa, vaikka isoveljet kovasti yrittää opettaa.
Onnea Päkkänälle asuntokaupoista. Nyt tuntuu asunnot menevän nopeasti, pari tuttua on myös myyneet tässä kuussa asuntonsa. Kyllä se uusi koti kävelee vastaan, uskokaa pois. Varmaan hurja tunne, kun ei tiedä missä 2 kk:n kuluttua asuu!
Meillä on vauvapulkka, mutta ei noi ihan pienet taida siinäkään kovin hyvin pysyä. Isossa pulkassa voi istua äidin sylissä ja isi vetää ;-)
Taidan matkia pikkuäitiä jälleen ja siivota tänään roskiskaapin
tuuti
Niin mietin kanssa miten Tomppa voisi istua vauvapulkassa kun ei hän vielä osaa istua siis kaatuu selälleen jos ei tuettuna istu. Pulkassa oli joku turvavyö homma, mutta ei taida olla enää. Eli se voipi olla se tavallinen pulkka varustettuna sillä kulahtaneella lampaantaljalla lämpöisempikin vaihtoehto, mutta ei tänään sillä pakkasta näytti olevan 21 astetta.
Tomppa ihastunut takkaan ja erikoisesti takkasarjaan eli niihin vekottimiin mitkä roikkuu takan vieressä, niitä ryömii kalisuttamaan päättäväisesti.
Tomppa taputtaa täältä istumaan nousseelle Jupelle, käveleville Nealle ja Urholle, puhuvalle Inkalle, melkein konttaavalle Sakulle.. ja kaikille muillekin taitaville vauvoille kun ei tule kaikki äidin mieleen..
soi puhellin
Onnitelut Päkkänälle asunnon myynnistä! Toivotaan, että uusi koti löytyy pian! Monet tuttavani ovat tehneet isompaan vaihtaessa niin, että ovat menneet vuokralle ja rauhassa katselleet uutta. Tietenkin siinä on aika lailla pakkaamisrumbaa ja muuta stressiä. Milloinkas Saku olikaan menossa päiväkotiin?
Me laitettiin sunnuntaina hoitohakemus ja eilen päiväkodin johtaja soitti ja kiitti hakemuksesta. =) Alkuvuodesta on avoimien ovien päivä. Oikein mukavalta kuulosti, täytyy vain toivoa että pääsee tuohon lähelle. Elokuun alusta siis.
Sylvin nenä vuotaa edelleen etanoita. Pakkasta -13, joten möllötetään sisällä. Alkaa äidiltä happi loppua. Kävin eilen vaa'alla, joka näytti 3 kiloa enemmän kuin aikaisemmin. Taitaa olla parvekenukutuksen ansiota, ei tuu enää kierrettyä lähitienoota samaan malliin kuin ennen. Suklaalla ei liene osaa asiaan... ;)
Taputukset taputtavalle Tompalle ja istumaan nousevalle Jupelle! (Äiti vähän auttaa Sylviä taputtamaan)
On jännää, miten eri taidot tulee eri lapsille ensin. Että ei asioita opita mitenkään säännönmukaisesti. Me taputettaisiin kanssa taitaville lapsille, mutta kun Inkan taputus ei onnistu edes äidin auttamana. Kädet menee nyrkkiin tai haraa vastaan.
Inkahan ei myöskään ryömi vieläkään. Eikä tietty mitään kiirettäkään ole. Sitten kun parhaaksi näkee. Istuu kyllä nätisti ja peruuttaa, mutta eteenpäin ei vain mene. Ei. Sanoja ei ole tullut sen ensimmäisen jälkeen. Isä epäilee äidin mielenterveyttä, että ei se kuulemma mitään puhetta varmasti ole ollutkaan, kunhan höpöjä mökkihöperöt kuulee. Jokeltelua kuuluu koko ajan kyllä, hirvee kälättäjä. :)
Astro-tv:n tunnari oli Inkan mieleen. Kivasti vilkkui tähdet ja hymyileviä naamoja tuli. Ja joo, meidän lapsi katsoo ihan liikaa telkkaria sivusilmällä. Olen huono äiti ja pidän usein telkkaria päällä. Nyt pitäs vaihtaa kanava, kun tulen hulluksi tuon astro-tv:n kanssa.
Ihailen teitä, kun hyödynnätte pakkaset noin hienosti. Minä varmasti taas keväällä havahdun, että taas jäi pakastin sulattamatta. Nyt ei jaksa. Pari yötä valvonut joulukorttiaskartelun parissa. Tänään tehdään minimi. Huomenna vien kyllä petivaatteet pihalle, tänään ei kannata, kun mies on illalla pikkujouluissa ja ryömii baarisena sänkyyn.
Ai niin! Mä päätin sitten pistää yöbuffetin kiinni. Kaksi yötä on menty ilman tissiä, viime yö jo ihan kelvollisesti, muistaakseni 3 tai 4 about 5min herätystä. Ekana yönä ensimmäisellä herätyksellä kitisi 20min ennen kuin nukahti. Muutenkin tuota imetystä on vähennetty radikaalisti, lähinnä iltatissi enää meillä. Mun rinnat on niin ruvella (tänks hampaiden) että ei vain kärsi imettää. Katsotaan, jos vielä haavat paranee, niin mitä sitten. Korvike ei oikein uppoa, vaikka pitäis neuvolan mukaan juoda sitä puolisen litraa/vrk jos ei saa tissiä. Velli kuulemma ajaa saman asian. Onneks se menee paremmin, vaikka se viekin sitten taas ruokahalun. Hmph. Soutamista ja huopaamista.
Inka nukkui ulkona unet. Pakkasta -13 astetta. Ajattelin kyllä vielä lähteä ihan kävellen postiinkin viemään kortit pakkasta hengitellen. Ei oo onneks tuntien matka.
Hirmu pitkä kirjoitus tuli.
Lyyti
Asuntokaupoistahan mun piti vielä onnitella! Saitteko sopivan hinnan asunnosta? Pyynnön, enemmän vai vähemmän? Ei tartte summia sanoa, mutta mikä fiilis kaupasta jäi?
Lyyti
Pitkästä aikaa jos tännekin taasen ehtisi kirjoittelemaan.. Sukulaiset on kierretty ja joululahjat jaettu ja nyt en poistu kotoa tätä kaupunkia pidemmälle ainakaan kuukauteen!! Alkaa reissaaminen riittää nyt hetkeksi aikaa..
Tuossa oli hääpäiväkin joka alkoi kivasti tyksin reissulla, verisen vuodon takia, mutta mahassa sitten kaikki lopulta hyvin.. Ja tänään oli taas hermoja raastava äitiysneuvolakäynti kun yllätys yllätys ei ollut oma th paikalla..
Kivat pakkasetkin iskenyt.. Yli 10 astetta koko ajan.. Olettekos miten ulkona nukuttaneet? Laitoin Nean eilen ulos nukkuu vaikka oli 12 astetta pakkasta, hyvin nukkui lämpöisenä melkein 2h unet.. Päivällä sitten onnistuinkin sen eilen saamaan ekan kerran unille sisälle omaan sänkyyn!! Ja tänään sama! Jei!! Mä jo miettisin et mimmosetkohan huutorumbat meille tulee sit ku on liikaa pakkasta ja ulos ei voi mennä..
Perjantaina olisi turkulaisten miittinki pikkujoulut, aikuisten pikkujoulut.. Niitä tässä pitäisi alkaa fundeeraamaan.. ja alkossa vierailla.. osaankohan enää etsiä edes alkosta mitään :D Ja kun jaksaisi edes lähteä mihinkää..
Mies palasi töihin eilen saikultansa ja kyllä on taas niin väsynyt kun se on neljän aikaan kotona, kun koko päivän hiihtänyt Nean perässä joka on ottanut jo muutaman kerran askeleen pari ilman tukea ja toinen hammaskin tuli..
Nii tyksistä määräsivät viikoksi vuodelepoon.. Tosi hyvin onnistunut.. Lauantaina käytiin syömässä, no olin loppupäivän suht rauhallisesti mut hoidin kyl Neaa paljon.. Sunnuntaina tein perusteellisen joulusiivon lähestulkoon yksin ja hoidin Nean ja sit se mies palaski töihin ja kaksin Nean kanssa, että ei ihan onnistu tuo vuodelepo.. Mut ei mul oo semmonen olokaa et tarttis vuotees maata..
No juu tuosta miehen saikusta.. Eka vko oli täys rasituskielto ja sydäntä alemmaks ei saanu kumartaa ja mitää ei saa nostaa, ei kevyttäkää.. Toisel viikol oli sit et sai jo vähä jotain tehä ja sit se jo Neaaki nosteli ja pyykkei just laitto mut ei mitää raskaampaa.. Kyl se ku miettii et jos ite nostaa jotain raskaampaa tai on pää alaspäi niin nenässähä se tuntuu, tulee semmonen pieni paine..
Heh, Tsili kyseli, että mitä on tehty isommille viherkasveille.. Meillä ei mitään ja siksi niistä syödäänki multaa sitten.. :D No onneksi en mitää lannotteita käytä (lue: osaa käyttää) ..
Tsili kyseli myöskin tuosta laivajutusta niin laivalta saa info pisteestä matkasänkyi mut ne kannattaa varata etukäteen. Niihin mahtuu kyl hyvin ja ne mahtuu hyttiin kuin hyttiinkin hyvin!
Niin tuo puhuminen.. Onko ne sitten oikeita sanoja vai ei.. Itse olen 7kk ikäisenä sanonut ekan sanan.. Nea sanoo monen mielestä selkeesti, äiti, pappa ja en syö ;) , mut äiti ja pappa tulee tosi selkeesti niin onko ne sit ihan oikeita sanoja vai jotain möngerrysjokellusta..?
Meillä kanssa yökitään ruualla.. Ja ekasta lusikallisestakin jo.. Mut en oo hirveesti sen jälkeen ruokaa viittinyt antaa kun muutamia kertoja on sit käyny niin et oikeesti on oksennettu.. Ei kiva.. Muutenki oon lopettanut ruuan tuputtamisen ja kikka vitosilla syöttämisen.. Ellei ruoka kelpaa niin ei kelpaa, syököön seuraavalla kertaa jos syö.. Tänäki aamul meni aamupuuroa 2 lusikallista.. Lounas meniki sit 2lusikallista vajaa kokonaan..
Päkkänälle onnea kämpän etsintään ja onnea kauppojen syntymisestä!
Meillä laitettii hoitopaikkahakemus syyskuussa, tarve alkaa 23.1 niin ei ole vieläkää mitää kuulunut! Mutta hoitovapaalle jäänkin kyllä, että sinänsä haittaa ettei sit oo mitää kuulunu, mut hyvää toimintaa turulta taas tässäki asiassa..
Joo mutta jos alkaisin kattomaan noita drinksui tuosta perjantaille ja suunnittelee kauppalistaa..
Verticia & Nea 4pvä vajaa 8kk
Äidille muutama ryppy ja harmaa hius tuli tänään lisää kun isoveli keksi tökkiä kepillä Tompan suuta. Tomppa yski ja itki jonkin aikaa ja olin jo ambulanssia soittamassa melkein.
Isoveljen kanssa taas keskusteltiin miten pikkuveljeä pitää kohdella. Taidettiin kuitenkin päästä säikähdyksellä taas. Isoveli kovasti pahoillaan. Yksi dvd hyllytettiin joksikin aikaa kun näyttää siltä, että ko. elokuva joka pojan lempielokuva on ei oikein sovi pojan katsottavaksi. Itseänikin syytän kun jätin pojat hetkeksi olohuoneeseen keskenään...täytyy näköjään vielä vahtia poikien touhuja. Jahka Tomppa kasvaa niin ehkäpä helpottaa.
Verticiaakin pitäisi jonkun mennä vahtimaan ettei liikaa riehu. Heh! Mutta vakavasti puhuen oikeasti muista nyt hiukan huilata, jookos?
Minä taas täällä eilisestä aiheestani jatkan.
Yöllä samainen isoveli tuli meidän keskelle, aikansa pyöri sitten totesi tuli pissi. Ei muuta kuin lakanan vaihtoon kolmen aikaan. Tomppa valpastui ja kieppui tunnin verran kalju pystyssä. Sentään aika hiljakseen oli, että mies sai vielä nukkua. Muutoinhan meidän esikoinen tekee nykyään vessahommat ihan itse. Aika saavutus pönttökammoiselta! Menee vessaan ja laittaa oven kiinni. Illalla pitää siltä muistaa muistuttaa, eilen illalla unohtui.
Valitanpas minä nyt, täällä hyvä kun voi valittaa näin anonyymisti. Ostin eilen itselleni päiväkirjan ehkä mun pitää ruveta pitämään aivan yksityistä päiväkirjaa Tompan ja velipojan sattumukset... tyyliin Eemelin äiti.
Jotain hyvääkin, pakkasta ei ole enää kuin 17 astetta. Pakastimen sulatuskin voisi olla hyvä ajatus, sulatin silloin viimeksi kun odotin Tomppaa viimeisilläni. Olen lajitellut esikoisen vaatekaapista pieneksi jääneitä vaatteita pois, se homma yhä vaiheessa. Ne vaatteet pitäisi kait säästää Tompalle, mutta kun ei millään jaksaisi kaikkia. Olen koettanut miettiä huonommat kierrätetyt pois, kun ehkä Tompallekin jotain uutta kuitenkin. Tompalla nyt villapukukin, esikoisen mummon kutoma lähti eteenpäin eikä palautunut joten Tomppa sai uuden, jota eilen käytti mummolareissulla (autolla kyllä mentiin).
Tomppa muuten rakastaa imuria. Rakastaa sitä niin paljon että haluaisi syödä sen! Ja sen pitää surista. Eipä sillä meillä saakin imuri surista joka päivä. Eilenkin isoveli murenti tekokukan istutussienestä jauhoa, mittasi mukiinsa kaakaota... Jokos sande sai uuden imurin? Mä olin jo paniikissa kun loppui pölypussit.
On tuo meidän esikoinen siltä tosi ihana kaveri. Se on oikein kulta. On syönyt nykyisin riisiä ja broileriakin! Vessassa käy ihan itse. Juttelee kaikkenlaisia pieniä hassuja juttuja. Tomppa nukkuu nyt yöuniaan vielä, eipä ihme. Olen kanssa alkanut vähentämään imettämistä tai tuntuu nyt kovasti siltä, että maitoni alkaa ehtyä. Tomppa vetää joka ilta tuttipullollisen nan-maitoa ja eilen meni pulollinen päivälläkin. En mitenkään imetysintoinen ole joten olen tyytyväinen tilanteeseen. 8kk imetystä se on jo aika saavutus.
vähän väsähtänyt pikkuäiti höpöttelee
Oli mittarissa vaunujen vieressä -13 C. Eli ihan siedettävissä lukemissa. Mulla on myös yksi kärsinyt lampaantalja, jupen alla oleva sen sijaan on vielä hyvässä kunnossa. Toista käytetään sitten kurakeleillä ja puistoreissuilla isompien lasten alla. Jupen villasukat on kyllä aika isot ja myös käsissä on sukat kun lapasia ei näkynyt. Pääasia että lämmittää. Siellä se nyt ulkoilee. Muut taidetaan pysyä sisällä
tuuti