saako raskausviikolla 22 nukkua vielä selällään?
Kommentit (29)
Niin kauan saa nukkua selällään kuin pystyy. Kyllä sitä kroppa sitten sanoo että ei ole mukavaa kun painaa verisuonia.
että sen yhden aiheen aloittaja ainakin kertoi, että hän herää yöllä huonoon oloon nukuttuaan selällään. Tietysti jos ei ollenkaan nuku selällään, sellaista tilannetta ei edes tule, jolloin verenkierto on häiriintynyt, ennenkuin äiti herää huonoon oloon.
itse nukun joka yö kyljellään ja herään kun käännyn sit selälleen ja saatan nukkua puolet yöstäkin näin..eikä ainakaan itselläni ole vielä tullut huonoa oloa muusta kuin liika syönneistä :D
ja täällä mennään jo rv30
ja huomattiin että vauvan sydänäänet huiteli pilvissä kun makasin selälläni. Kun menin kyljelleen ja kuunneltiin sydänääniä uudestaan, olivat ne huomattavasti rauhoittuneet. Mutta muuten voisin olla selälläni koko ajan. Ja 37+3 menossa.
Nukun siis aina kyljelläni tyyny selän takana.
En tiedä mistä johtuu, mutta aamuyöstä alkaa aina hirveästi särkeä jalkoja. Reisiä ja sääriä tuosta ulkosyrjältä. Asennon vaihtaminen auttaa hetkeksi, mutta kipu palaa aina. Ylösnouseminen vasta helpottaa lopullisesti.
Tietääkö joku tuosta jalkakivusta?
rv 26
kyllä minä nukuin koko raskausajan. Minkä sille voi, että unissaan aina niin kääntyy! Olen aina nukkunut selälläni, eikä ole onneksi lapsille tullut mitään eli ihan normaalit raskaudet ja normaalit lapset.
Mulla on nyt menossa 26. raskausviikko, ja nukun edelleen osittain mahallaan, siis puoliksi kyljellään ja puoliksi mahallaan, ylempi jalka koukistettuna. Painoni ei siis ole kokonaan vatsan päällä. Tämä on luontaisin nukkuma-asentoni, ja tuohon hakeudun unissanikin, eli kovin hyvin en voi hallita missä asennossa nukun. Tuo asento ei tunnu pahalta, joten olen järkeillyt, että ei se voi olla vauvallekaan huono. Onko näin, vai pitääkö mun jotenkin väkisin kiilata itseni tyynyillä kylkiasentoon, jotta en vahingossakaan hakeudun tuohon puoliksi-mahallaan -asentoon?
ja oikeastaan ainut nukkuma-asento, jota ei voi enään käyttää on mahallaan:)
Selälläni saan parhaiten unen päästä kiinni, jossain vaiheessa käännyn kyljelleni miestäni kohti :)
- Saako raskausaikana nukkua selällään?
Joidenkin äitien on täysin mahdotonta nukkua varsinkin loppuraskaudesta selällään. Heille tulee pahoinvoinnin tunnetta ja hengitysvaikeuksia. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta. Loppuraskaudessa naiset nukkuvat huonosti, pyörivät ja juoksevat vessassa. Uni on myös pinnallista. Nukkuessaan ”koiran unta” äidit valvovat alitajuisesti vauvan hyvinvointia. Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista.
http://www.aitiysneuvola.fi/fi_FI/usein_kysyttya