Miksi saan flunssan aina kun yritän jatkaa kuntoilua?
Olen kokeillut eri tehoilla, erilaisia lajeja, mutta melkein poikkeuksetta 1-2 treenin jälkeisenä aamuna herään tukkoisena ja sit taas taukoillaan pitkään, toivutaan ja odotetaan vielä muutama päivä, että taas uskaltaa. Peruskunto on kuitenkin hyvä entisenä kilpaurheilijana, vähän aikaa sitten on kuntotestit tehty eli en ainakaan aloita kuntoilua sairastelun jälkeen liian kovalla temmolla (yleensä kevyt lenkki tm.).
Kommentit (8)
no niin munkin mielestä, enkä muuta selitystä keksi, mutta kun se peruskunto on ihan hyvä?! En tajua miten hyvä se sit pitäisi olla.. ja tosiaan tehot millä aloitan on matalat. Ihmettelen kyllä miten oma kunto on voinut pysyä hyvänä, koska tulee jatkuvasti takapakkia näissä aloittamisissa.
joka heikentää vastustuskykyä. Sen vuoksi sairastut silloin aina helpommin. Kuntoilu pitää aloittaa aina todella varovaisesti jos on ollut taukoa! Eli sä olet kuitenkin aina aloittanut kuntoosi nähden liian kovaa, vaikka tuntuisikin että olisi ihan "hyvä kunto".
hoitaa ensin pois alta ja sitten aloittaa ihan varovasti. Oletko varma, ettet juuri entisenä urheilijana yliarvioi omaa kuntoasi tällä hetkellä? malttia ;) ja mukavia kuntoiluhetkiä!
t. tutulta kuulostaa
mäkin ajattelen, että mulla on ihan hyvä kunto ja jaksan esim. juosta jonkun 8km vaikka "päällä seisten" (kuten jaksankin), mutta jos sen teen pidemmän tauon jälkeen niin flunssa iskee heti. Pitää aloittaa tosi varovaisesti, käytännössä ihan kävelylenkeillä. Alkuun pari kertaa viikossa kävelylenkki ja siitä sitten pikkuhiljaa pistää juoksuksi. Muuten käy köpelösti.
eli jahka taas tästäkin selviä niin kokeilen jotain vielä kevyempää ja lyhytkestoista liikkumista. Se voi olla vaikeaa, mutta on kokeilemisen väärti, toivottavasti :)
Viime syksyn liikunnat onnistuin pilaamaan ilmeisesti juuri siksi kun aloitin juoksemisen ja työmatkapyöräilyn (pakko ajaa suurin piirtein maksimisykkeellä että ehtii) kun tunsin olevani kunnossa mutta oli kuitenkin pientä kröhää ja nenä vähän tukossa...
Parin viikon flunssa jatkui reippaan liikunnan jälkeen aina toiset pari viikkoa vähän pahempana enkä millään tajunnut vaan tein saman uudestaan. Lopulta mulla oli kuusi eri lääkettä ja olin ihan kanttuvei.
Nyt on taas se perinteinen vuoden ainoa flunssa. Pari viikkoa kohta kestänyt. Aamulla olin jo vetämässä fillarointivarusteita niskaan mutta tulin sittenkin vielä bussilla. Keuhkot on täynnä limaa ja niiskututtaa.
Ei millään jaksaisi olla liikkumatta, tekis mieli ulos lenkille ihan kauheasti. Kävely ei riitä!Olin varma että en ole yhtä tyhmä kuin viime syksynä mutta saapa nähdä kestääkö kantti...
että se kunto ei ole kovinkaan hyvä, mutta sinulla ap on sen verran lahjakkuutta liikkumiseen, että se 8 kilometrin juokseminen onnnistuu "vaikka päällä seisten". Niitäkin on, jotka ihan kylmiltään juoksevat puolimaratonin. Aloita rauhallisemmin, kokeile edes.
peruskunnosta ja liian kovalla treenillä aloitetusta kuntoilusta.