Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19 vuotiaana kaksi lasta tehtynä, vastaan kysymyksiin :) ev

Vierailija
29.11.2009 |

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla on jo 2 lasta?

Vierailija
2/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaatko opiskella vielä?

rukoilen ja toivon, että suunnitelmissasi on hankkia itsellesi vielä korkeakoulutus... näytä "niille"!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei hae apua ajoissa

Vierailija
4/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetellään, mutta usein ne jotka sen ääneen sanovat, kertovat sen positiivisella tavalla ja kannustaakseen. Mutta huomaan kyllä katseistakin että nuoruuttani ihmetellään myös negatiivisella tavalla.

Ensimmäinen lapseni oli suunniteltu, eli tietoisesti hänet saatoimme alkuun. Toinen tuli aika nopeasti aivan vahingossa, mutta päätimme hänetkin pitää. Nyt kumminkin lapsiluku täynnä ainakin kymmeneksi tulevaksi vuodeksi! :)

Ei kaikki samanikäiset tunnu lapsellisilta. Olen nyt jo muutaman vuoden vanhempi kuin 19, mutta olen huomannut että itsekin osaan yhä olla lapsellinen silloin kun minulla vapaata lastenhoidosta. Heittäydyn mukaan lapsellisuuteen kun olen hetken vastuusta vapaa :) Silti toisinaan samanikäisten marinat pienistä asioista tuntuvat aivan lapsellisilta, itse ehkä osaan jo vähän paremmin tarkastella asioita eri näkökulmista?

-ap

Vierailija
5/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuella ja sotilasavustuksella, lasten isä armeijassa. Tiukkaa on, mutta se kestää vain tämän hetken. Ennen armeijaa minä sain melko pienen kotihoidontuen ja äitiyspäivärahat nuorimmasta sen lyhyen ajan, lasten isä oli silloin töissä, pääasiassa hänen palkallaan elimme (miehelläni jo ammatti).

Lapsia ei tule niin montaa kuin "Luoja suo", ehkäisyä kyllä nyt käytämme hartaasti! :)

Ensi syksynä lähden takaisin koulunpenkille, kun sitä kysyttiin. Ja kyllä, vaikka monet höhlät katseet olen saanut niin aion käydä myös ammattikorkeakoulunkin. Kiitos tsempeistä!

Tukiverkko on hyvä, lastenhoitoapua saan vain soittamalla, mutta olen hieman nuukaillut sen käytössä. Nyt viime kuukausien aikana olen apua tarvinnut enemmän. Mutta näin yleensä ottaen pärjätään hyvin, kun mies on todella hyvin mukana lastenhoidossa.

Hyviä kysymyksiä

-ap

Vierailija
6/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mistä alasta itse haaveilet? Oletteko naimisissa?

Vierailija
7/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen tajuaisin, koska itsekin oli 19v tullessani raskaaksi. Oletko kuullut ehkäisystä ? Ovatko lapset edes samalle isälle vai sikiätkö kaikkien kanssa ?

Vierailija
8/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja halusimme molemmat sitä. Halusin olla äiti, mieheni halusi olla isä. Minulla on myös useita ystäviä jotka ovat saaneet lapsen samoihin aikoihin kuin minä omani, joten se ei tuntunut luonnottomalta siinäkään mielessä.

-ap

Vierailija
9/30 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

visuaalisesta alasta, ja sitä lähdenkin opiskelemaan. Mieheni on koneistaja. Emme ole naimisissa. Häät ehkä tulevat aikanaan, kun minäkin saan palkkaa ja raha riittää juhlien järjestämiseen.

Lapset ovat samalle isälle. Entä sinulla?

Elämässäni ei ainakaan vielä ole omasta mielestäni mikään mennyt vikaan, vaikka myännän että varsinkin nyt miehen ollessa poissa minulla on ajoittain melko raskasta.

Tiedän kyllä mitä ehkäisy on. Muuten minulla varmaan olisi jo neljä lastan ;)

-ap

Vierailija
10/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli painostaako nopeaan työelämään päätymiseen?

Minun mies on KIELTÄNYT yliopiston täysin ja ammattikorkeaan suhtautuu nuivasti. Miten meninkin ottamaan tuollaisen miehen enkä osaa edes pitää puoliani vaan aina vaan tottelen. Ja kaverinsa väittää että se on tossun alla.. (Soittelen sen perään ja kyselen mielialaa silloin harvoin kun käy juhlimassa, syytä ei voi sanoa kavereille mutta miehellä ongelmia alkoholinkäytössä. Siitä ei tiedä kuin muutama kaveri ja muista on naurettavaa että soitan miehelle parin tunnin välein kuullakseni millä tuulella se on eli pitäisikö sitä kysellä jo kotiin.)

Meillä kaksi lasta lukion jälkeen, lapsia hankittaessa oli puhe että saan käydä yliopisto-opinnot kunhan lapset siirtyvät hoitoon. ei ollut ainut sopimus mistä mies ei enää suostu edes puhumaan..

Oman kokemuksen perusteella en suosittele menemään naimisiin/hankkimaan lapsia ennen kuin on asuttu joitain vuosia yhdessä. Onko ap oppinut lastenhankinnan jälkeen miehestään jotain mikä on saanut katumaan varhaista sitoutumista?

Vierailija
11/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä noin nuorina?

Mitä teillä on vanhemmuudessanne sellaista mitä teillä ei olisi vaikkapa 25- tai 30-vuotiaina?

Mitä hyötyä lapsillenne on siitä, että heidän vanhempansa ovat kouluttamattomia teinejä?

Vierailija
12/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä noin nuorina?

Mitä teillä on vanhemmuudessanne sellaista mitä teillä ei olisi vaikkapa 25- tai 30-vuotiaina?

Mitä hyötyä lapsillenne on siitä, että heidän vanhempansa ovat kouluttamattomia teinejä?

Ja kuulla eittei voi saada lapsia ilman apukeinoja, ehkä joskus aiemmin olisi voinut saada? Ei kaikki alle 25-vuotiaat ole lapsellisia ja vastuuttomia. Koulutuksella taas ei ole paljoa merkitystä pikkulapsen hoidossa.

Vierailija
13/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa ja kun pari lasta kasvattaa vaikkapa 3v ja 5v kotona kaikin maailman tuilla kituutellen ja sen jälkeen lähtee opiskelemaan kolmeksi vuodeksi on lapset koululaisia ja vielä vaan kituutellaan tuilla.

Sitten kolmen vuoden koulutuksella hankittuun työhön, jossa alkupalkka 1700€ ja kituutus jatkuu lasten teini-ikään.

Kun lapset tekevät omia lapsia 16v ja 17v onkin vähän jo mahdollisuus avustaa rahallisesti näitä uusia pikkulasten vanhempia, jotka kituuttavat erilaisilla tuilla.

Vierailija
14/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuella ja sotilasavustuksella, lasten isä armeijassa. Tiukkaa on, mutta se kestää vain tämän hetken. Ennen armeijaa minä sain melko pienen kotihoidontuen ja äitiyspäivärahat nuorimmasta sen lyhyen ajan, lasten isä oli silloin töissä, pääasiassa hänen palkallaan elimme (miehelläni jo ammatti). Lapsia ei tule niin montaa kuin "Luoja suo", ehkäisyä kyllä nyt käytämme hartaasti! :) Ensi syksynä lähden takaisin koulunpenkille, kun sitä kysyttiin. Ja kyllä, vaikka monet höhlät katseet olen saanut niin aion käydä myös ammattikorkeakoulunkin. Kiitos tsempeistä! Tukiverkko on hyvä, lastenhoitoapua saan vain soittamalla, mutta olen hieman nuukaillut sen käytössä. Nyt viime kuukausien aikana olen apua tarvinnut enemmän. Mutta näin yleensä ottaen pärjätään hyvin, kun mies on todella hyvin mukana lastenhoidossa. Hyviä kysymyksiä -ap

mutta miten se mies on hyvin mukana lastenhoidossa kun on aremeijassa nyt?

Vierailija
15/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkos lapses nyt minkä ikäisiä?? eli minkä ikäsenä sie sait ne ku nyt oot jo 19?

Vierailija
16/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

surullista, että oma nuoruus menee ihan hukkaan, kun tekee lapsia liian aikaisin.

Ei ole ammattia välttämättä kaikilla ja siihen tyyliin oma lapsuus sitten stoppaa lapsen ympärille.

Entäs kun oma lapsesi on täysi-ikäinen ja sinä vielä nuorehko ja rempseä.. onko kiva tulla mummuksi nuorena? Minusta ei olisi.

Vierailija
17/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lukio loppusuoralla. Nyt on ikää 25, neljäs lapsi tulossa ja amk-tutkinto taskussa. Minä en ainakaan koe nuoruuteni menneen mitenkään pilalle tai hukkaan, siitä vain tuli erilainen.

En sitten tiedä oliko minun äidistäni kiva tulla mummoksi nuorena, mutta se lienee hänen murheensa. Minähän nämä lapseni hoidan, ei hän.

Vierailija
18/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkos lapses nyt minkä ikäisiä?? eli minkä ikäsenä sie sait ne ku nyt oot jo 19?

ap kertoi tuolla että on nyt jos pari vuotta vanhempi kuin 19 vuotias. Eli kun oli 19 hänellä oli jo kaksi lasta. Ja nyt ilmeisesti on siinä 21 tai 22 vuotias?

En ymmärrä noita "nuoruus menee hukkaan" hokijoita. Ei kaikkien nuoruuden tarvitse olla samanlaista eikä kaikkien tarvitse tehdä elämästään normien mukaiasta: ensit koulut, työ, avioliitto, oma asunto, lapset. Siinä helposti nykymaailmassa alkaa olla lähemmäs 40 vuotias jos noin suunnittelee lasten hankintaa.

Vierailija
19/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kertoi tuolla että on nyt jos pari vuotta vanhempi kuin 19 vuotias. Eli kun oli 19 hänellä oli jo kaksi lasta. Ja nyt ilmeisesti on siinä 21 tai 22 vuotias?

En ymmärrä noita "nuoruus menee hukkaan" hokijoita. Ei kaikkien nuoruuden tarvitse olla samanlaista eikä kaikkien tarvitse tehdä elämästään normien mukaiasta: ensit koulut, työ, avioliitto, oma asunto, lapset. Siinä helposti nykymaailmassa alkaa olla lähemmäs 40 vuotias jos noin suunnittelee lasten hankintaa.

Vierailija
20/30 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta, kommentoin hieman:

Itsekin olin 18-vuotias, kun sain esikoiseni, toinen tuli 19-vuotiaana (täytin 20). Opiskelin kokoajan, emme eläneet pelkästään tuilla. Valmistuin hyvään ammattiin, kun lapset olivat 5 ja 6-vuotiaat. Elimme hetken aikaa nelistään minä, mies ja lapset. Olimme todella tyytyväisä, mutta haaveilimme vielä vauvasta. Niinpä meille syntyi 12 kk kuluttua (3 kk harjoittelun jälkeen) pieni suloinen vauva, olin tuolloin 30-vuotias. Vauva oli terve ja iloinen. Koin vain, että minulla ei enää ollut samalla tavalla voimia yö heräilyihin ja muihin kitinöihin. En tiedä miten muutenkaan olisin ollut "parempi äiti" tälle lapselle kuin edellisille? Mielestäni olin ja olen samanlainen! Nuorempana vain jaksoi yö heräilyt paremmin.