Äidinkielentaitajat! Tällainen vai tälläinen?
Kommentit (49)
on tällainen. Muistan kun tätä äidinkielen tunnilla selvitettiin. En muista perustelua enää tarkalleen, mutta muistaakseni sana on lyhennetty sanoista "tämän kaltainen".
Ja 16, molemmat muodot käyvät, kunhan niitä käyttää johdonmukaisesti (vert. ruotsin opettaja TAI ruotsinopettaja).
ny jokainen alkaa käyttää sitä tällänen versiioo ni lopulta ei voida muuta ku myöntää sen oikeellisuus. oha muitaki sanoja muutettu just sen poluläärisyyden takii et vittu äidinkielen maisterina mä tiedän nää asiat vitu!
T: punkkari äiti
"Sana lainen edeltävän sanan kanssa
Suomessa on itsenäinen sana lainen, joka tarkoittaa samaa kuin kaltainen. Niinpä sellaiset ilmaukset kuin Pariisin lainen kaupunki ja Simbergin lainen taiteilija ovat mahdollisia. Monen mielestä lainen yksinään kuitenkin kuulostaa vähän töksähtävältä, ja kaltainen onkin näissä tapauksissa tavallisempi sana.
Useimmiten lainen kirjoitetaankin yhteen edeltävän sanan kanssa, nimittäin silloin, kun edellä on genetiivimuotoinen pronomini, numeraali, adjektiivi tai partisiippi, vaikkapa toisenlainen ja mainitunlainen. Se on osana myös sanoissa sellainen (senlainen) ja tällainen (tämänlainen). Lisäksi -lainen esiintyy johtimena esimerkiksi seuraavissa sanoissa (jotka siis eivät ole yhdyssanoja): kaupunkilainen, maalainen. Johtimena se esiintyy myös etuvokaalisena eli ä:llisenä: hämäläinen, jättiläinen."
http://www.kotus.fi/?i=462&s=2608#faq_462
Minä tiedän sen liiankin hyvin siitä että kun muutin aikanani Suomeen minun oli jotenkin vaikea ääntää tuo sana ja tuskailin sen kanssa että virheellisesti tuli aina "tälläinen".
Minä tiedän sen liiankin hyvin siitä että kun muutin aikanani Suomeen minun oli jotenkin vaikea ääntää tuo sana ja tuskailin sen kanssa että virheellisesti tuli aina "tälläinen".
"tällainen" yllä mainituista syistä, mutta voi kyllä ihan sanoa "tälläinen".
ihan idiootilta kuulostaa tällÄinen.
just tänään äikän tunnil opetettiin et annatte ittestä erittäin tyhmän kuvan jos sanotte ''tällainen'' . Itse asiassa se ei ole yhdyssana vaan yksi sana? Mistä viiva sitten menee? Täll-ainenko? vai tä-llainen? Tä eikä llainen esim ei ole mitään sanoja
Itseasiassa ja yhdys sana. :P
Tietenkin sen kirjoitusasu on tällainen.
Miten on tämän sanan kanssa, sillä se tuntuisi rikkovan suomen kielen vokaalisointua, jonka opin yläasteella.
(linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vokaalisointu}
Kuinka moni tietää milloin kuuluu kirjoittaa internet ja milloin Internet.
Lisäys: Tuossa sanassahan on sekä takavokaaleja että etuvokaaleja. Siksi se näyttää rikkovan suomen kielen vokaalisointua.
Mä kirjoitan aina internetin pienellä. Mun mielestä on jo niin yleissana. Tästähän on eri koulukuntia. Esim jotkut lehdet kirjoittaa sen säännölliset isolla, toiset pienellä.
Vai että äidinkielen maisteri. Mistäs tällAisen tutkinnon saa? Minusta ainakin tulee filosofian maisteri, ja opiskelen äidinkielen aineenopettajaksi.
Kirjoitan ja puhunkin aina muodossa "tälläinen". Se tuntuu ja kuulostaa oikealta, oli virallinen totuus sitten mikä tahansa.
Meidän tamperelainen perhe sanoo 'tämmöne' tai 'tällane'.
Excuse me? Millaistakohan koulua käyt, kun kerta opetetaan väärin? Tällainen on yhdyssana, joka tulee sanoista tämän ja kaltainen.
Vaikka se äkkiseltään näyttää sotivan vokaalisointua vastaan, niin muoto on lyhentymä ilmauksesta "tämänlainen".