Äidinkielentaitajat! Tällainen vai tälläinen?
Kommentit (49)
Olen tässä asiassa asiantuntija. Oikea vastaus on tällainen. Monet kirjoittavat, että sana on vokaalisoinnun vastainen. Kerron, mikä vokaalisointu on. Se on kielemme erityispiirre. Yhdistämättömässä (vastakohtana yhdyssana) suomen kielen sanassa ei voi esiintyä yhtä aikaa etu- (ä,ö,y) ja takavokaaleja (a,o,u). Keskivokaalit (e,i) voivat esiintyä sekä etu- että takavokaalisissa sanoissa. Vokaalisointu ilmiönä ei koske yhdyssanoja tai vierasperäisiä sanoja. Siksi esim. sanat kesäloma (jossa yhtä aikaa etuvokaali ä ja takavokaalit a ja o) ja olympialaiset (sanassa yhtä aikaa a ja o y:n kanssa) eivät ole vokaalisoinnun vastaisia. Ensimmäinen on esimerkki yhdyssanasta ja jälkimmäinen vierasperäisestä sanasta.
Sanan tällainen taustalla on tämänlainen, ja kun tästä lähtökohdasta on syntynyt muoto tällainen, sanan alkuun on tullut ä ja loppupuolelle a. Pääsin ylioppilaaksi 1977, ja jo silloin tällainen-sanan oikeinkirjoitus oli osattava.
Ehdottomasti oikein on "tällainen".
Vastaus av:hen: Tälläinen. Suomenkielisessä sanassa ei voi esiintyä sekä etu- että takavokaalia. Luulisi suomalaisten osaavan suomea
just tänään äikän tunnil opetettiin et annatte ittestä erittäin tyhmän kuvan jos sanotte ''tällainen'' . Itse asiassa se ei ole yhdyssana vaan yksi sana? Mistä viiva sitten menee? Täll-ainenko? vai tä-llainen? Tä eikä llainen esim ei ole mitään sanoja
että vokaalisointusäännöstä poikkeuksena on tällainen eli tämänlainen.
just tänään äikän tunnil opetettiin et annatte ittestä erittäin tyhmän kuvan jos sanotte ''tällainen'' . Itse asiassa se ei ole yhdyssana vaan yksi sana? Mistä viiva sitten menee? Täll-ainenko? vai tä-llainen? Tä eikä llainen esim ei ole mitään sanoja
että se on tällainen. Jos et usko mua, katso sanakirjasta tai kokeilen Wordin tai jonkin muun tekstinkäsittelyohjelman oikeinkirjoitusta.
Tällainen, sellainen ja tuollainen ovat pronominaaleja ja ns. kontaminaatiomuotoja, joissa kaksi sanaa ovat sulautuneen yhdeksi niin, että se on vaikuttanut äänteisiin sanojen keskellä. Siis alkup. muodot tämän lajinen, sen lajinen, tuon lajinen. Tavutetaan tietenkin suomen tavutussääntöjen mukaan sel-lainen jne. Tuo laji-kantasana vaikuttaa siihen, että myös tällainen-sanassa on a eikä ä.
Sanoa voit kummin tahansa, mutta jos haluat kirjoittaa oikeinkirjoitusnormien mukaan, niin kirjoita tällainen.
En ota kantaa siihen, onko järkevää säilyttää kirjoitusasu nykyisellään.
että et ole tainnut tunneilla aiemminkaan paljoa kuunnella.
tällainen, tämänlainen
tämän lajinen.
Sanan voi kyllä ääntää [tälläinen], ellei ole ammattipuhuja, mutta kirjoitusasun pitäisi olla aina tällainen.
Up