8kk vauva hoitoon viikonlopuksi? onko ok?
Oletteko te jättäneet n. 8kk lasta hoitoon ystävällenne kun olette lähteneet viikonloppureissuun?
Kommentit (72)
Ei tuon ikäinen osaa ilmaista ikäväänsä tai protestoida. On liian pieni yksiselitteisesti. Kaikilla ei ole äidinvaistot kohdallaan, jos omat hömppämenot menevät edelle.
Mnä hoidin siskon vauvaa 3 kk:sta alkaen joka toinen viikonloppu yhden yön, kun nukkui niin pätkittäin että vanhemmat tarttivat unta. Nyt poika on 12 v. eikä ole pilalla.
en muitaaksen noin pitentä jättänyt, mutta en usko että lapsi siihen kuolee, jos hoitajat ovat kuitenkin tuttuja ja hoitopaikkakin sellainen, jossa on usein käynyt. Parempi voisi olla, jos hoitaja tulisi omaan, tuttuun kotiin.
Tai niin, olihan meillä lapsi 4 kk:n ikäisenä sairaalasas neljä yötä, ja niistä yhden yön mummi oli siellä vauvan kanssa, muina öinä (ja päivinä) jompi kumpi meistä vanhemmista.
Jos lapsella on muuten kaikki asiat kunnossa ja perusturvallisuus ok, niin ei tuollaisesta mene rikki. Eikä toki silloinkaan, vaikka olisikin jotain ongelmia, ihmiset (myös lapset) ovat hyvin joustavia ja kestävät vaikka mitä, myös oikeasti pahoja asioita. Mutta varmasti lapsi kaipaa äitiään ja isäänsä, ja luulen että vanhemmille tulee myös ikävä lasta, joten eihän se kivaa ole koko viikonlopuksi lasta jättää, jos ei ole pakko.
Meidän kahdeksankuinen on päivät hoidossa. Kyllä siinä yökin menee.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2009 klo 15:14"]
tutulle lastenhoitajalle. Varmasti ovat nyt auttamattomasti vaurioituneet av:n mielestä. Syynä oli se, että menetimme esikoisemme ja tuntui, ettei arkea enää jaksa ellemme olisi ottaneet pientä hengähdystaukoa.
Minusta voi aivan hyvin jättää, ei se lapsi siitä rikki mene, vaikka täällä av:lla niin kuvitellaankin.
[/quote]
ehkä hieman eri asia kuin jos jättää vain huvin vuoksi, siksi että haluaa lomalle.
Pienille lapsille ei nyt vain tee hyvää olla erossa vanhemmistaan, se on fakta. Kuitenkin elämässä tulee eteen tilanteissa, joissa on pakko tehdä toisin kuin mitä suosituksissa sanotaan (1 yö per ikävuosi erossa vanhemmista) ja mikä olisi lapselle parasta - juurikin kuolema, vakava sairastuminen jne. jonka seurauksena vauva on pakko laittaa hoitoon - tuolla elämäntilanteen pakolla ei kuitenkaan voi oikeuttaa lomamatkaa.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2009 klo 15:48"]
Kahdeksi yöksi olen jättänyt vasta vähän isompana ulkopuoliselle hoitoon (=mummolaan), isä taisi hoitaa vuoden ikäistä kaksi yötä peräkkäin, mutta isä on yhtä kuin toinen vanhemmista, niin sitä ei lasketa.
Mutta olen jättänyt kuusiviikkoisesta lähtien yhdeksi yöksi mummolle hoitoon aina silloin tällöin. Ja ihan hömppämenot ovat olleet kyseessä. Kukaan ei vaikuta tilanteesta kärsineen. Lapsi on aina ollut hyväuninen ja on nyt hyvinkin tasapainoisen oloinen 5-vuotias.
Me kaikki priorisoimme erilaisia asioita ja kannattaa muistaa, että ne omat valinnat ei aina ole niitä ainoita oikeita. Minä siis olen huoletta antanut lapsen yön yli hoitoon ihan vauvasta asti. Toisaalta taas olin lapsen kanssa kotona yli kaksi vuotta, kun en halunnut liian pienenä viedä tarhaan. Ja lapsi oli nelivuotias ennen kuin raaskin antaa kahdeksi yöksi hoitoon kodin ulkopuolelle. Ja tein kaikki ruoat itse eli en syöttänyt purkkiruokaa. Toisaalta taas maidon tulolla en voinut hurrata, joten oli pullovauva jne...
[/quote]
no ne seuraukset näkyykin vasta aikuisiällä, esim. seurustelusuhteissa, ihmissuhteissa ylipäänsä.
Suurin osa jättäneistä tässäkin ketjussa kertoo et hoitaja tuli heille kotiin mikä auttaa vauvaa mut se et viedään vauva hoitoon vieraaseen kämppään voi oikeasti aiheuttaa pelkotiloja ja ahdistusta jota vauva puhumaan kykenemättömänä ei osaa ilmaista eikä purkaa muutoin kuin pahana olona.
Eli jos on pakko jättää niin ehdottomasti hoitaja vauvan kotiin missä on kaikki tutut tavarat, hajut, rutiinit yms.
En omaani voisi jättää paria tuntia pidemmäksi aikaa hoitoon, en varmaan isänsäkään hoitoon :) hoivavietti on voimakas.
Ihan suoraan sanoen ihmettelen, millainen äiti oikeasti pystyy laittamaan vauvansa hoitoon jotta pääsee itse viihteelle/lomamatkalle?
Missä äidinvaistot? Onko tällainen äiti kenties itse joutunut vauvana hoitoon ja ei siksi kykene muodostamaan normaalia kiintymyssuhdetta?
Minusta vähän yksinkertaista kuitata, että "ei se parin yön kyläily pientä vahingoita pysyvästi". Ei varmaan vahingoitakaan, mutta millainen äiti asettaa lapsensa alttiiksi sille ahdistukselle joka erosta aiheutuu välittömästi ja jonka käsittelyyn tai ilmaisuun tällä ei ole mitään keinoja? Täydellistä empatiakyvyttömyyttä.
Minua ihmetyttää tässä juuri se että miten vanhemmat voivat lähteä pois vauvan luota. Hoivavietti... Ei meillä ole lähtenyt mies enkä minä, koska emme ole halunneet olla erossa vauvasta.
En voisi jättää edes yhdeksi yöksi hoitoon. Minulla on 9kk vauva. Enkä pysty käsittämään näitä "meidän Aapo 1v2kk niin tykkää olla mummolassa viikonloppuisin". Just joo. Varmaan näennäisesti tykkää joo, mutta eiköhän sillä olisi kivempaa kotona. Tietysti joskus voi tulla pakkotilanne, mutta aika usein laitetaan ihan lapsivapaan ilosta lapsi yökylään.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 21:54"]
Minusta vähän yksinkertaista kuitata, että "ei se parin yön kyläily pientä vahingoita pysyvästi". Ei varmaan vahingoitakaan, mutta millainen äiti asettaa lapsensa alttiiksi sille ahdistukselle joka erosta aiheutuu välittömästi ja jonka käsittelyyn tai ilmaisuun tällä ei ole mitään keinoja? Täydellistä empatiakyvyttömyyttä.
[/quote]
Aivan samaa mieltä! Ei varmaankaan lapsi "rikki mene", mutta kysymys kuuluu mielestäni että miten vanhempi voi haluta jättää oman vauvan..useiksi päiviksi siis, eri asia kuin esim. työpäivä.
Ihmeen paljon täällä saa negatiivista peukkua ne, jotka ovat sitä mieltä, ettei noin pientä voi jättää hoitoon. Minustakin siinä on jotenkin hoivavietti hukassa, jos jättää vauvan yökylään, ellei ole ihan pakottava tarve tai muu pätevä syy. Esim. kaverini on kaksosvauvojen totaaliyksinhuoltaja, ja hänen vauvansa ovat pari kertaa olleet yökylässä (nyt ikää 7kk). Sen ymmärrän oikein hyvin, vaikka itse en sen ikäisestä voisi olla erossa, mutta enpä ole tuossa samassa tilanteessakaan. Sen sijaan joku "me mennään miehen kanssa kylpylään" on ihan tajutonta. Ehtii sitä varmaan myöhemminkin, sitten kun lapsi ymmärtää puhetta ja osaa ilmaista itseään paremmin!
Vau mitä tekopyhyyttä tällä palstalla on!!! Mä jätin lapsen hoitoon jo ennenkuin hän oli 8kk. Menin ja join alkoholia, rentouduin, pidin hauskaa! Seuraavana aamuna oli krapula...Mutta pian taas olinkin reippaana ja VIRKISTYNEENÄ hoitamassa lapsia. Oli ihan terapeuttista jättää arki hetkeksi ja nauttia! Te AV-mammat ootte tainnut hukkua sinne kakkavaippojen ja pyykkivuorten sekaan?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 22:26"]Vau mitä tekopyhyyttä tällä palstalla on!!! Mä jätin lapsen hoitoon jo ennenkuin hän oli 8kk. Menin ja join alkoholia, rentouduin, pidin hauskaa! Seuraavana aamuna oli krapula...Mutta pian taas olinkin reippaana ja VIRKISTYNEENÄ hoitamassa lapsia. Oli ihan terapeuttista jättää arki hetkeksi ja nauttia! Te AV-mammat ootte tainnut hukkua sinne kakkavaippojen ja pyykkivuorten sekaan?[/quote]
Ei herran jumala kun siinä onkin se ero, että jättääkö yhdeksi illaksi vai useiksi päiviksi.
Minäkin ihmettelen että näitä mielestäni tervejärkisimpiä mielipiteitä on peukutettu alaspäin - olen itsekin niitä ihmisiä, jotka eivät halua jättää vauvaa. Eikä kyse ole mistään av-mammuudesta tai hukkumisesta kakkavaippoihin. Minäkin voin ihan hyvin virkistyä käymällä vaikka kampaajalla tai shoppailemalla yksin, kun mies jää vauvan kanssa.
Voi luoja mitä jeesustelijoita!!! Mä olen sitä mieltä, että välillä on oikein hyvä viedä se lapsi hoitoon yöksi ja ottaa omaa aikaa. niin sitä jaksaa taas. Kivittäkää vaan.. Meinasin antaa oman 3kk vanhan vauvani nyt kesällä mummulaan yökylään, että päästään mökille jahdataan miehen kanssa. ja se ei tee musta yhtään huonompaa äitiä!!!;
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 22:26"]Vau mitä tekopyhyyttä tällä palstalla on!!! Mä jätin lapsen hoitoon jo ennenkuin hän oli 8kk. Menin ja join alkoholia, rentouduin, pidin hauskaa! Seuraavana aamuna oli krapula...Mutta pian taas olinkin reippaana ja VIRKISTYNEENÄ hoitamassa lapsia. Oli ihan terapeuttista jättää arki hetkeksi ja nauttia! Te AV-mammat ootte tainnut hukkua sinne kakkavaippojen ja pyykkivuorten sekaan?[/quote]
Normaalilla tunne-elämällä varustettu äiti voi virkistäytyä ilman monen yön eroa pienestä vauvastaan. No, sinä et varmaan osaa samaistua siihen(kään).
Normaalilla tunne-elämällä varustettu äiti voi virkistäytyä ilman monen yön eroa pienestä vauvastaan. No, sinä et varmaan osaa samaistua siihen(kään).
Olen hoitanut n. 8kk ikäistä lasta eripituisia pätkiä. Olen perhtynyt perheen tapoihin ja rytmiin sen verran, että lasta on ollut mukava hoitaa. Olen hoitanut lasta enimillään 2 vrk. En ole ajatellut, että oman perheen ulkopulinen hoito olisi jotenkin haitallista. Kuitenkin silloin jos se ei täytä vaatimuksia tai hoitajat vaihtuvat usein. No, joka tapauksessa jos hoito ei onnistuisi esim. vanhempien ikävöimisen takia, niin tietysti kertoisin vanhemmille terveiset, että ehkä vielä kannattaisi antaa vielä kasvaa.