Loukkaannutko, jos joku vieraasi kysyy, onko tarjottavissa mukana lihaa tai kalaa?
Olen ollut nyt parikin kertaa kylässä tuttavaperheessä, jossa on tarjolla piirakka, pizzaa, pasteijoita tms., josta ei ihan heti päälle päin näe, onko niissä lihaa tai kalaa. Kun vaivihkaa tiedustelen asiaa, niin en saakaan ollenkaan vastausta. Hetken päästä kaverini ilmestyy keittokirjan kanssa luettelemaan mitä kaikkia ainesosia tarjottava sisältää, ja loukkaantuneen oloisena tivaa, käykö tai sopiiko minulle niistä mahdollisesti jokin.
Kommentit (51)
Ja mitä sitten vaikka olisivatkin, keksisin pari uuutta vierasta ensi vuodeksi.
kysymykseni oli mielestäni ihan aiheellinen, koska viimeksikin oli tarjolla pizzaa, jossa oli lihaa, ja piirakkaa, missä ei ollut, eikä niitä päälle päin voinut mitenkään nähdä. Tämä sama asia vain on toistunut nyt kahdella kyläreissulla. En tosiaankaan tee mitään numeroa syömisistäni, jos ei olisi mitään niin sitten ei ole, ei se minua haittaa. ap
ollut mitään apua, kun kyseessä oli vehnäallergia. Olisi pitänyt käyttää esim. kaurapastaa. Gluteenittomassa vehnässä on kuitenkin vehnää.
Muistan aina kun 5v sitten meille tuli illallisvieras joka ilmoitti ruokapöytään mentäessä että "mä en sitten voi syödä vehnää". Kiva kiva...ruokana oli lasagnea ja salaatteja. Noh, hän söi sitten salaatteja. Sääli vaan että olisin voinut ihan hyvin tehdä lasagnen gluteenittomastakin pastasta jos olisin asian tiennyt.
Tietenkään. Eihän kaikki voi edes kaikkea syödä.
Itse joudun usein kysymään mitä esim jotkus pasteijat tai vastaavat sisältää, tai onko käytetty mitä jauhelihaa, koska emme voi syödä sianlihaa, verituotteita eikä alkoa sisältäviä ruokia.
Vaikka nirsoilu on ylen rasittavaa, en todellakaan loukkaannu, koska onhan ihmisellä oikeus valita mitä suuhunsa laittaa. Jos vieras ei etukäteen ole kertonut ettei syö jotain tiettyä (ja uusilta ruokavierailta sitä odotan ja kysynkin) niin eihän se ole mitenkään minun ahdinko tai häpeä jos syötäväni ei kelpaa.
Allergikot pitää tietysti huomioida ja on olemassa hyviä kasvisruokia.. Yksi kaveri mulla kyllä on joka varmaan sairastaa sitä sairautta että on ihan neuroottinen kaikesta syömisestä et pitää olla yltiöterveellistä.. sille en koskaan varaa mitään koska on jättänyt syömättä kaiken mitä oon sille tehnyt vaikka oon tehnyt niistä jutuista mitä on väittänyt syövänsä. Eiköhän hän itsekin ole vain helpottunut että tarjoan vain hanavettä nykyisin.
ollut mitään apua, kun kyseessä oli vehnäallergia. Olisi pitänyt käyttää esim. kaurapastaa. Gluteenittomassa vehnässä on kuitenkin vehnää.
Muistan aina kun 5v sitten meille tuli illallisvieras joka ilmoitti ruokapöytään mentäessä että "mä en sitten voi syödä vehnää". Kiva kiva...ruokana oli lasagnea ja salaatteja. Noh, hän söi sitten salaatteja. Sääli vaan että olisin voinut ihan hyvin tehdä lasagnen gluteenittomastakin pastasta jos olisin asian tiennyt.
Gluteenittomassa pastassa ei ole myöskään vehnägluteiinia.
alkaa kertoa, ettei tykkää esim. kalasta. Sisällöstä voi ottaa selvää. Mun ei tarvitse tietää, miksi joku ei syö esim. kalaa.
Gluteenittomassa pastassa ei ole myöskään vehnägluteiinia.
Ohessa Semperin sivuilta tuotetiedot:
Luontaisesti gluteeniton Lasagne
Semper Lasagne on luontaisesti gluteenitonta. HUOM! sisältää soijaa.
Ainekset: Maissitärkkelys, soijajauho, perunajauho, riisitärkkelys, emulgointiaine E471 (kasvipohj.).
Sen sijaan monen muun tapaan nämä "en-tykkää"-tyypit ärsyttävät. Itse en pidä kalasta, mutta en siitä kummempaa melua nosta ja ala nyt ainakaan missään kahvi/ruokapöydässä asiaa mainostamaan. Jos kaikessa tarjottavassa on kalaa, niin sitten olen ilman enkä todellakaan oleta minulle pitäsi olla jotain erikseen. Sen sijaan allergioista kerron kyllä emännille etukäteen, se kun ei ole oma valinta voiko esim maitoa tai viljoja syödä. Kerran meinasi käämit kyllä kärähtää kun juhliin tuli vegaani, laitoin sitten suolaisen sekä makean erikseen hänelle. Ottaessaan tarjottavia katsoi tyyppi minua kuin halpaa makkaraa ja kysyi "siis eikö ole MITÄÄN muuta?" Ja kyseessä on herra joka on vain päättänyt että ei kelpaa, olisiko koko menu pitänyt rakentaa hänen mukaansa?! Juhlissa kun oli useita allergisia ja keliaakikko, joten tarjottavien kanssa sai tosiaan miettiä, etenkin kun itse juhlakalu oli saanut vaikuttaa toiveineen tarjottaviin.
ehkä ap:n kaveri loukkaantui siitä, että pidät häntä niin idioottina, että noin pitkän tuttavuuden jälkeen vielä varmistat, että hän muistaa ruokarajoitteesi. Muuhun keskusteluun sanoisin, että minusta on epäkohteliasta olla huomioimatta TIEDOSSA OLEVIA ruokavalioita tarjoilussa, mutta myönnän, että minua tympii kun eräs kaverini tulee käymään ja joka ikinen kerta tekee hirveän haloon tyttärensä laktoosi-intoleranssista. Kyllä minä sen muistan varsin hyvin kun olen tätä tytärtäkin kestinnyt jo 6 vuotta eikä laktoosi-intoleranssi mikään maailman vakavin ruoka-ainerajoitus ole, vaikka tälle kaverilleni se tuntuu olevan kynnyskysymys.