Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannutko, jos joku vieraasi kysyy, onko tarjottavissa mukana lihaa tai kalaa?

Vierailija
06.01.2009 |

Olen ollut nyt parikin kertaa kylässä tuttavaperheessä, jossa on tarjolla piirakka, pizzaa, pasteijoita tms., josta ei ihan heti päälle päin näe, onko niissä lihaa tai kalaa. Kun vaivihkaa tiedustelen asiaa, niin en saakaan ollenkaan vastausta. Hetken päästä kaverini ilmestyy keittokirjan kanssa luettelemaan mitä kaikkia ainesosia tarjottava sisältää, ja loukkaantuneen oloisena tivaa, käykö tai sopiiko minulle niistä mahdollisesti jokin.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun tapauksessasi näin on, mutta useimmiten ruokarajoitteen

taustalla on allergia tai joku muu syy, olkoon se sitten eettinen,

uskonnollinen tai mikä muu tahansa.

Ja jos jollakulla on hänen mielestään syy olla syömättä jotain, niin eihän

sitten kyllä väkisinkään ala syömään esim. lihaa. Tällöin väitän, että sinulle

tulee tästä ystävästä hyvin nopeasti ex-ystävä. Mutta jos mitä-tahansa-mättöä

syöviä ystäviä riittää, niin mikäs siinä.

Siltikään en odota,että joku tekis mua varten ihan oman ihqpihqruoan. SYön sittne vaikka väkisin jos olen niin auttamattoman nirso, ettei mikään kelpaa.

Vierailija
22/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli just tyypeistä, jotka _muun_kuin_lääketieteellisen_ syyn takia eivät voi syödä jotain. Esim. vegaanit eettisistä syistä, minä makuasioista, yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergian lisäksi myös joku muu eli eettinen, uskonnollinen tms.

Missä on sinun sisälukutaitosi?

Minusta vegaanien syy olla syömättä lihaa on ihan yhtä hyväksyttävä

kuin esim. allergiakin. Sinulle se taas lienee pelkkää turhaa nirsoilua.

Turha tästä erilaisesta näkökulmasta on kimpaantua.

Minulla on ystävissäni, tuttavissani ja jopa sukulaisissani

eettisiä kasvissyöjiä, laktoosi-intolerantikkoja, keliaakikkoja,

raskaana olevia (jotka eivät halua syödä pastöroimattomia

juustoja tai raakaa kalaa) jne. Pystyn vallan mainiosti huomioimaan

heidän erilaiset ruokarajoitteensa tarjoiluissa.

Jos sinä et tähän kykenisi, niin eipä se minua haittaa. Jos taas

minä kykenen, niin sen ei pitäisi haitata sinua.

Tv. 24

Kyse oli just tyypeistä, jotka _muun_kuin_lääketieteellisen_ syyn takia eivät voi syödä jotain. Esim. vegaanit eettisistä syistä, minä makuasioista, yms.

Vierailija
24/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä lyhyellä aikavälillä jonkin ruokalajin lihapitoisuus kiinnostaa ihan siksikin, että ihminen joka ei vuosikausiin ole syönyt lihaa (esim. minä) voi saada hirveät vatsanväänteet / ripulin siitä ja siinä menee sitten se vierailukin pilalle.

Enkä kyllä muutenkaan ymmärrä miksi joku ei haluaisi huomioida esim. uskonnollisia syitä vaan väenvängällä valmistaa vaikkapa porsasta muslimivieraille. Toki tajuan että "en tykkää" -vieraat saattavat olla hieman ärsyttäviä jos mikään ei kelpaa, mutta eiköhän hyvä emäntä/isäntä kuitenkin ennen kaikkea halua tarjoa sellaista syötävää josta vieraat pitävät ja pystyvät syömään, ja jos tietää että joku esim. inhoaa juustoa siinä määrin että ei sitä kerta kaikkiaan pysty syömään, niin sitten kehittää jonkin muunkin ruokalajin siihen juustogratiinin seuraksi. Samaten kun huomioi sitten nämä eettiset ja vastaavat syyt tiettyyn ruokavalioon.

Ei kukaan kasvissyöjä oleta, että kaikki on laitettu juuri hänen ruokavaliotaan silmälläpitäen, mutta ei varmasti myöskään tunne oloaan kovin tervetulleeksi jos hänen elämäntapaansa kyläpaikassa vähätellään ja se tuodaan ilmi vaikkapa juuri sillä tavalla, että mitään pientäkään tarjottavaa ei ole viitsitty järjestää.

Vierailija
25/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ole niin tökerö emäntä, ettenkö tietäisi vieraideni erikoisruokavalioita, olipa ne sitten ihan omaan valintaan perustuvaa kasvissyöntiä tai allergioiden aiheuttamaa (esim. keliaakikot).

Vierailija
26/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim kasvissyönnin aloittaneet tai sitten esim allergikot ja muuten jo valmiiksi ruokarajoitteiset on lisäksi näitä ronkeleita, joille kelpaa vain sen ja sen merkkinen juusto yms. Eli ehkä se ruokarajoitteisuus kehittyy pakollisten ruokarajoitteiden myötä ja päinvastoin. Oma siskoni ei pienenä tykännyt lihasta, joten alkoi teini-iässä kasvissyöjäksi.

Mutta siis pointti siitä, miksi joidenkin on varmasti vaikea hyväksyä näitä en tykkää rajoitteita on se, että niitä vaativat samat ihmiset, jotka muutenkin aiheuttavat päänvaivaa emännälle. Maidoton keliaakikko, joka ei tykkää syödä kalaa, tomaattia, paprikaa jne. voi olla jo vähän haastava - varsinkin jos hän ei ole ainoa rajoitteinen isossa vierasjoukossa.

Vierailija
27/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olisin nolona siitä etten edes tullut ajatelleeksi että joku vieraistani saattaisi olla syömättä lihaa tai kalaa. Jos siinä tilanteessa alkaisin luetella kaikkia käyttämiäni ainesosia niin en tekisi sitä loukkaantuneena vaan yllättyneenä ja nolona - olisikohan ap:kin voinut tulkita emännän tunnereaktion väärin?

Vierailija
28/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapiirissä on sen verran ruoka-aineallergikkoja, että tuo on ihan normaali juttu.

Mieluummin kerron onko kalaa tms, kuin alan ambulanssia tilaamaan.

Vierailija
29/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole raatoja pöydässä.

Vierailija
30/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sitä paitsi kerron yleensä kahvi- tai ruokapöytään käytäessä, mitä missäkin on, jos se ei ole itsestään selvää. Musta on ainakin ihan mukava tietää etukäteen, mihin lusikkani isken, vaikkei rajoitteita olekaan. Tyyliin "Tässä on savulohipiirakkaa, tuossa omenapiirakkaa". Saatan kysellä emänniltä itse tyyliin "Näyttääpä ihanalta, mitä sä oikein olet tähän laittanut", jolloin tiedän etukäteen, onko tulossa kalaa vai lihaa vai jotain ihan muuta. Mutta tietty, jos olisi rajoitteita tai epämieltymyksiä, kyselisin varmasti tarkemmin.

Vierailija
31/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menemme ruoka-/kahvi-/mihintahansapöytään jossa olen emäntänä niin aina kerron pikaisesti mitä mikäkin ruokalaji on ettei vieraiden tarvitse arpoa ja ottaa lautaselleen juuri sitä mistä eivät pidäkään.

Toivon kyllä että jos joku vieraistani noudattaa tiettyä todella rajoittavaa ruokavaliota niin hän on kertonut siitä etukäteen. Muistan aina kun 5v sitten meille tuli illallisvieras joka ilmoitti ruokapöytään mentäessä että "mä en sitten voi syödä vehnää". Kiva kiva...ruokana oli lasagnea ja salaatteja. Noh, hän söi sitten salaatteja. Sääli vaan että olisin voinut ihan hyvin tehdä lasagnen gluteenittomastakin pastasta jos olisin asian tiennyt.

Nykyisin kyllä teenkin kaikki makeat kakut jne. gluteenittomana joka tapauksessa. Kakusta tulee huomattavan kuohkeaa kun käyttää gluteenitonta jauhoseosta. Katson myös että kahvipöydässä on aina suolaisina vaihtoehtoina lihalaatua, kalalaatua ja kasvislaatua.

Vierailija
32/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian vierestäkin. Eihän ap ollut kai vaatinut mitään erikoiskohtelua tai muuten nirsoillut vaan ainoastaan kysyi, että mitä ruuat sisältävät ja saanut sitten tylyä kohtelua.

Itse kasvissyöjänä en tee numeroa ruokatavoistani vaan syön sitä mitä voin vieraamassa kyläpaikassa, jos kasvisruokavaliotani ei ole otettu tarjoilussa huomioon. Tai sitten olen vähin äänin syömättä. Toki mainitsen kasvissyönnistäni etukäteen, jos mennään vaikka vähemmän läheisen tuttavaparriskunnan luo syömään, mutta kaikissa puolituttujen (miehen kavereiden) bileissä en jaksa tehdä siitä numeroa.

Ap:n tapauksessahan kyseessä oli vanha kaveri eikä mikään puolituttu, joka varmasti tiesi, miksi ap kysyi asiaa eikä siis nolona ja ymmällään luetellut kaikkia aineksia. Kyllä oli nyt kiukkupäivä ja huono asenne kaverilla.

Erikoisruokavalioset eivät tarvitse erikoiskohtelua, jos KAVERIT eivät halua sitä jostain syystä heille antaa, mutta hyvää kohtelua ja käytöstä ansaitsevat kaikki.

Vierailija
33/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyselyistä loukkaannu, mutta kasvissyömisestä sun muista ruokarajoitteista olisi kiva tietää etukäteen.

Vierailija
34/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ole niin tökerö emäntä, ettenkö tietäisi vieraideni erikoisruokavalioita, olipa ne sitten ihan omaan valintaan perustuvaa kasvissyöntiä tai allergioiden aiheuttamaa (esim. keliaakikot).

Vierailija
35/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin laitan laput joissa kerrotaan mitä sisältää. Tänä päivänä on hyvä huomioida keliaakikot, laktoosi ja kasvisruuat. Itse en ole allergikko mutta haluan, että vieraani voivat syödä.

Vierailija
36/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei sitä ruoan ulkonäöstä pysty päättelemään.

Mun mielestä tämä on kohteliasta vieraita kohtaan. Onhan se hirmu noloa ruveta kyselemään!

Vierailija
37/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku ei jaksa ottaa huomioon kaikkia erilaisia makuja ja tapoja ja eettisiä ruokatottumuksia, tehköön sitten omanlaista ruokaa. Mutta tartteeko siitä ärsyyntyä, jos joku toinen sitten kysyy mitä ruoassa on, ja valitsee olla syömättä?

Itse en ole varsin kasvissyöjä, vaikken itse lihaa laitakaan, saatan kyllä syödä sitä jossain jos tarjotaan. Esim anoppilassa on aina lihaa, enkä ole heitä vaatinut laittamaan minun takiani kasvisruokaa. Muuten valitsen aina kasvista. Kuitenkin tuttavissani on paljon kasvissyöjiä ja vegaaneja, enkä todellakaan loukkaannu jos joku heistä ei tahdo syödä jotain laittamaani ruokaa. Esimerkiksi häihimme ruoka tehtiin kaikki maut silmällä pitäen, tarjolla oli lihaa, mutta myös kasvista.

Vierailija
38/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muakin ärsyttää, jos on sellainen nirsoilija- tyyppi eli "en tykkää paprikasta,

tomaatista vaan kylmänä" ja sitä rataa. Tälläset tyypit jos alkaa kyselemään ja tekemään nirsoudestaan oikeen vielä numeroa, niin se on minusta huonoa käytöstä. Voisivat vaan kaikessa hiljaisuudessa jättää ne paprikanpalat syömättä.

Suomessa tuollainen käytös hyväksytään aikuisiltakin. Itse asun Sveitsissä ja täällä ei kyllä tulis kuuloonkaan, että joku rupeis piipittään jotain "en tykkää fenkolista" juttua, jos on vieraana. Kaikkiruokaisuus- siis poislukien allergiat ja eettiset vakaumukset - kuuluu täällä normaaleihin, hyviin käytöstapoihin. Ja just toi, että jos ei sitten jostain todellakaan tykkää, niin HUOMAAMATTOMASTI jättää syömättä.

Vierailija
39/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä ihmetellään että miksi ei ihmiset viitti nykyään passata vieraita kotonaan!!! tähän kun vielä yhdistää ne kerrat, kun kutsutut ovat peruneet viime hetkellä, tyyliin arskalla on tänään harkat jo neljältä ei me tullakaan lounaalle puoliltapäivin kun kikka ei viittinyt aamulla nousta sängystä. emäntä siinä odottelee gluteeiinittomien liharuokien ja maidottomien vegetarjottavien kanssa vieraslaumaa joka peruu puolta tuntia ennen...

Vierailija
40/51 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sikapaljon on harmittanut, että on mennyt kalliit erikoisruuat osin hukkaan, kun ei itsekään ole kaikkia pystytty millään syömään. Ja viikon kuluttua tullaan sitten uudelleen, kun ei ehdittykään silloin viime viikolla.

Ja tosiaan kyllä pidän epäkohteliaana myös sen, että mitkään ruuat ei kelpaa, vaikka ei mitään allergia tai vakaumus -juttuja olekaan pohjalla