Kiinteät 3,5-kuiselle... neuvolan "käskystä"
Onko täällä ketään, joka aloittanut 3,5kk ikäiselle (tai suunnilleen sen ikäiselle) kiinteät, koska vauvan paino ei imettämällä nouse? Eli painokäyrä putoaa jyrkästi, vaikka imettää tiuhaan (1-2h välein hereillä ollessa) ja tästä johtuen on neuvolasta annettu suositus aloittaa kiinteiden maistelu jo alle 4kk iässä.
Aloititteko? Miten teillä meni? Jatkoitteko myös imetystä? Auttaisiko, jos imetyksen rinnalle ottaisi korvikemaidon... onko se tukevampaa?
Mietiskelen potun syöttöä näin pienelle, joskaan en halua myöskään "väkisin imettää" jos paino ei kerran nouse. Imetys ei mulle ole mikään äitiyden mittari vaan puhtaasti ruokintakeino, joten siinä mielessä tunteella en tähän suhtaudu.
Kokemuksia, ajatuksia tiedustelen!
Kommentit (51)
Minulla on kaksi lasta alle 2 vuoden ikäerolla ja molempia olen täysimettänyt 6-kuiseksi ja kiinteiden ohella liki 2-vuotiaaksi. Ja molemmat ovat syöneet 1-2 h välein päivisin. Imetys oli luonnollinen osa vauva-arkea eikä minulla käynyt ikinä mielessä, että olisin jotenkin viettänyt liikaa aikaa imetyspuuhissa. Kuopuksen kohdalla imettäminen vaati toki enemmän järjestelyjä kuin esikoisen kanssa kun oli pelkkä vauva, mutta minä todellakin kävin vessassa, suihkussa, asioilla ja söinkin ihan normaalisti. Toki imettävä äiti on enemmän sidoksissa lapseensa kuin äiti, joka ei imetä, mutta näinhän sen kuuluukin mennä! Hurjaa minusta ajatella, että näin ei olisi.
Miten hyvin sulla on muksut kasvaneet? Minulla tällä hetkellä 3kk poika, painoa jo yli 7kg, rintamaidolla. Tarkoittaa sitä siis että roikkuu minussa KOKO ajan kiinni. Aivan mahdoton syömäri.
Ja tämä on minun toinen lapseni, on kokemusta imetyksestä. Esikoisen aikaan minulla oli yhtä helppoa kuin sinulla :) Kirjoitinkin jo tuohon 18 kommenttiin samaa. Ja minulla syökin poika 15-30 min välein. Minulle olisi luksusta jos menisi 1-2h tuntia välissä! :D
Juu... minä en ainakaan aio, enkä halua imettää imettämisen vuoksi. Ja en oikeastaan ollut edes tajunnut, miten usein vauva syö, ennen kuin aloin tämän neuvolakäynnin jälkeen kirjata paperille ihan itselleni, että kuinkas useasti se syökään.
Neuvolasta kun sanottiin, että "imetä tiheämmin". No, tajusin siinä kirjatessani, että jos kerran tuntiin imettää, niin eipä siinä kovin paljoa tihempään voi imettää. Parin tunnin imetysväli tulee, jos vaikka ajan autolla tai liikutaan vaunuilla jonnekin (vauva nukkuu sen ajan... en aio yrittää imettää autoa ajaessani!).
Öisin taas nukkuu ilman mutinoita 10-12 tuntia yhdellä syötöllä. En ole ajatellut herättää useammin syömään, kun joskus se on minunkin nukuttava kun päivät olen käytännössä kiinni siinä vauvassa tissistäni.
Meidän vauva onneksi on oppinut sekasyöjäksi eli ne pari krt viikossa kun on mulla harrastuksia, niin syö korviketta, mutta tosi vähän, eli vauva on 95% imetyksellä... usein kyllä 100%.
Ehkä täytyy tosiaan sitten alkaa niitä kiinteitä tässä 4kk tienoilla antaa, koska en ainakaan kovin kauaa tämmöistä tahtia voi imettääkään. Perheessä kun myös isompi lapsi, niin melkoista puuhaa kun se joutuu koko ajan olemaan itsekseen kun äiti vaan imettää.
kannattaa myös syödä itse rasvaista ja energiapitoista ruokaa.
meillä vauvan kasvu hidastui 4kk iässä. lisäsin omaa syömistäni paljon. maito muuttui parissa päivässä kermaksi ja vauva alkoi kasvaa. paino ei itselläni noussut yhtään. söin vuorokauden aikana kolme lämmintä ruokaa, kolme tuhtia välipalaa ja yöpalan.
Joo, ei mulla olekaan imetyskokemusta. Tuntuu vaan ihan kohtuuttomalta toi neuvo, että äidin pitäis koko ajan imettää. Tuntuis et kai äitikin kaipais joskus ulkoilua, kaupassa käyntiä tai muuta virkistystä, että oma kunto ja mieli pysyis virkeänä.
En siis imetyshommista mitään ymmärrä, mut jos tosiaan on noin että lapsi on ihan koko ajan rinnalla, niin en sit enää ihmettele, miksi äitiydestä sanotaan, et se on rankkaa. Kuulostaa nimittäin tosi rankalta.
Joo, ei mulla olekaan imetyskokemusta. Tuntuu vaan ihan kohtuuttomalta toi neuvo, että äidin pitäis koko ajan imettää. Tuntuis et kai äitikin kaipais joskus ulkoilua, kaupassa käyntiä tai muuta virkistystä, että oma kunto ja mieli pysyis virkeänä. En siis imetyshommista mitään ymmärrä, mut jos tosiaan on noin että lapsi on ihan koko ajan rinnalla, niin en sit enää ihmettele, miksi äitiydestä sanotaan, et se on rankkaa. Kuulostaa nimittäin tosi rankalta.
kyllähän nyt parissa tunnissa herranjestas käy kaupassa, lenkillä, suihkussa jne. Mutta kukin tavallaan ja omien valintojensa mukaan.
Tuossa vaiheessa oli meillä kasvupyrähdys, johon meikäläisen maito ei tepsinyt. Korvikkeen anto olisi ehkä vaikuttanut imetykseen - kiinteät eivät. Lapset söivät hyvin ja imetin siis 1v 3 kk jokaista.
Suosittelen siis kiinteitä korviketta mielummin, mikäli haluat imettää pidempään.
Maidoissamme on eroja ja lapsen tarpeissa. Meillä ei olisi millään selvitty pelkällä maidolla. 5 kk iässä ovat kaikki syöneet jo 4-5 ateriaa ja määrällisesti 5,5 kk söi 1,2 litraa kiinteitä plus imetys.
Minulla on kaksi lasta alle 2 vuoden ikäerolla ja molempia olen täysimettänyt 6-kuiseksi ja kiinteiden ohella liki 2-vuotiaaksi. Ja molemmat ovat syöneet 1-2 h välein päivisin. Imetys oli luonnollinen osa vauva-arkea eikä minulla käynyt ikinä mielessä, että olisin jotenkin viettänyt liikaa aikaa imetyspuuhissa. Kuopuksen kohdalla imettäminen vaati toki enemmän järjestelyjä kuin esikoisen kanssa kun oli pelkkä vauva, mutta minä todellakin kävin vessassa, suihkussa, asioilla ja söinkin ihan normaalisti. Toki imettävä äiti on enemmän sidoksissa lapseensa kuin äiti, joka ei imetä, mutta näinhän sen kuuluukin mennä! Hurjaa minusta ajatella, että näin ei olisi.
Miten hyvin sulla on muksut kasvaneet? Minulla tällä hetkellä 3kk poika, painoa jo yli 7kg, rintamaidolla. Tarkoittaa sitä siis että roikkuu minussa KOKO ajan kiinni. Aivan mahdoton syömäri. Ja tämä on minun toinen lapseni, on kokemusta imetyksestä. Esikoisen aikaan minulla oli yhtä helppoa kuin sinulla :) Kirjoitinkin jo tuohon 18 kommenttiin samaa. Ja minulla syökin poika 15-30 min välein. Minulle olisi luksusta jos menisi 1-2h tuntia välissä! :D
Eivät pullukoita mutta eivät liian laihojakaan, jänteviä sanoisin. Syntyessään yli nelikiloisia molemmat. Ja kun puhuin 1-2 h syömisvälistä, tarkoitin imetyksen aloituksesta seuraavan aloitukseen eli en sitä, että väliin jäisi 1-2 h. Ja esikoisella tämä aika oli sen 1 h, kuopuksella 2 h, eli esikoisen kanssa käytännössä meni n. 30 min imetyksen lopetuksesta kun seuraava imetys jo alkoi. Minä opin imettämään mm. kävellessäni, ilman kantoliinaa huom. :)
Joo, ei mulla olekaan imetyskokemusta. Tuntuu vaan ihan kohtuuttomalta toi neuvo, että äidin pitäis koko ajan imettää. Tuntuis et kai äitikin kaipais joskus ulkoilua, kaupassa käyntiä tai muuta virkistystä, että oma kunto ja mieli pysyis virkeänä. En siis imetyshommista mitään ymmärrä, mut jos tosiaan on noin että lapsi on ihan koko ajan rinnalla, niin en sit enää ihmettele, miksi äitiydestä sanotaan, et se on rankkaa. Kuulostaa nimittäin tosi rankalta.
kyllähän nyt parissa tunnissa herranjestas käy kaupassa, lenkillä, suihkussa jne. Mutta kukin tavallaan ja omien valintojensa mukaan.
Mutta on vauvoja joille ei riitä 1-2 tunnin välit :) Siksi jotkut saattaa myös aloittaa kiinteät.
Miten hyvin sulla on muksut kasvaneet? Minulla tällä hetkellä 3kk poika, painoa jo yli 7kg, rintamaidolla. Tarkoittaa sitä siis että roikkuu minussa KOKO ajan kiinni. Aivan mahdoton syömäri. Ja tämä on minun toinen lapseni, on kokemusta imetyksestä. Esikoisen aikaan minulla oli yhtä helppoa kuin sinulla :) Kirjoitinkin jo tuohon 18 kommenttiin samaa. Ja minulla syökin poika 15-30 min välein. Minulle olisi luksusta jos menisi 1-2h tuntia välissä! :D
Eivät pullukoita mutta eivät liian laihojakaan, jänteviä sanoisin. Syntyessään yli nelikiloisia molemmat. Ja kun puhuin 1-2 h syömisvälistä, tarkoitin imetyksen aloituksesta seuraavan aloitukseen eli en sitä, että väliin jäisi 1-2 h. Ja esikoisella tämä aika oli sen 1 h, kuopuksella 2 h, eli esikoisen kanssa käytännössä meni n. 30 min imetyksen lopetuksesta kun seuraava imetys jo alkoi. Minä opin imettämään mm. kävellessäni, ilman kantoliinaa huom. :)
Mulla taitaa mennä tuolla laskutavalla sitten minulla on n.45min-1h syömisväli. Minulla on yleensä tosiaan sellainen 15min aikaa sillä välin ennen kuin aloitan uudestaan imettämään. Joskus on hyvin luksusta jos saa sen 30min.
Imetän myös makuulta, istualtaan, kävellen ymsyms. Mutta ei sitä kovin kauaa jaksa. Joten, lisukkeet meille lisäksi :) Hyvä että teillä riittää se maito! Ja sinä jaksat :)
Minä oon itsekäs :D
Tai sitten jos ihan pakko jotain velliä, niin riisivelli tai maissivelli ovat vatsaystävällisempiä. Noin pienen vauvan suolisto EI vielä kestä kotimaisten viljojen gluteenia.
Vaan etta tuonikaisella on yleensa painon notkahdus, jos ovat taysimettettyja (ja kayrat on tehty pullolapsista, joilla ei tata notkahdusta ole), eli periaatteessa ei tarvitse tehda mitaan eri tavalla. Ja itse 2 lasta 6 kk taysimettaneena (esikoinen on osittaisimetetty, olosuhteiden pakosta) sanoisin etta lapsen EI tarvitse olla koko ajan rinnalla, ja kylla omaakin elamaa voi ihan hyvin jatkaa. Minusta imettaminen on jopa vahemman aikaavievaa kuin pullottelu, jossa se ruuanvalmistus vie enemman aikaa, eika syominenkaan mene kovin paljon lyhyemman kautta.
Ja sille aikaisemmalle joka sanoi etta taysimetetyt ovat aneemisia ja sairaalloisia, sanoisin etta teoriassa olet oikeassa tuosta anemiasta, taysimetetyt OVAT monesti hiukan aneemisia, mutta yleensa sita ei huomaa mistaan muusta kuin verikokeista ja se on taysin normaalia heille tuossa iassa. Sairaalloisia eivat minun kokemuksieni mukaan sen sijaan ole, mutta sen varmaan tiedat itsekin etta tallaisia asioita ei kannata lahtea yleistamaan, kunhan nyt lampimiksesi provoilit.