Kiinteät 3,5-kuiselle... neuvolan "käskystä"
Onko täällä ketään, joka aloittanut 3,5kk ikäiselle (tai suunnilleen sen ikäiselle) kiinteät, koska vauvan paino ei imettämällä nouse? Eli painokäyrä putoaa jyrkästi, vaikka imettää tiuhaan (1-2h välein hereillä ollessa) ja tästä johtuen on neuvolasta annettu suositus aloittaa kiinteiden maistelu jo alle 4kk iässä.
Aloititteko? Miten teillä meni? Jatkoitteko myös imetystä? Auttaisiko, jos imetyksen rinnalle ottaisi korvikemaidon... onko se tukevampaa?
Mietiskelen potun syöttöä näin pienelle, joskaan en halua myöskään "väkisin imettää" jos paino ei kerran nouse. Imetys ei mulle ole mikään äitiyden mittari vaan puhtaasti ruokintakeino, joten siinä mielessä tunteella en tähän suhtaudu.
Kokemuksia, ajatuksia tiedustelen!
Kommentit (51)
Voisitko lisätä sitä, se tehostaa maidoneritystä paremmin kuin päiväimetys. Eikä parin tunnin syöttöväli kuulosta mitenkään kamalan tiheältä, olethan kuullut että juuri tuon ikäisillä on usein tiheän imun kausi? Voisitko laittaa vauvan mitat parilta neuvolakäynniltä, tai voithan itsekin ne laittaa googlettamalla löytyvään käyrästöön. Täysimetetyille tulee tyypillisesti tuossa vaiheessa notkahdus eikä siitä tarvitse vielä huolestua jos tilanne korjaantuu.
Tuskin. Imetä tiheämmin ja jos tuntuu, että vauva jää nälkäiseksi, anna korviketta lisäksi. En minä ainakaan aloittaisi vielä kiinteitä.
3,5-4kk iässä. Maitoa menee jo niin paljon. Imetän tällä hetkellä 3kk ikäistä n. puolen tunnin välein. Ja se myös syö KAUAN! Paino kyllä nousee hyvin, mutta vähän alkaa näyttämään siltä että ei enää pelkästään välttämättä riitä. Kuten ei esikoisenkaan kohdalla.
Esikoisen kanssa se meni hyvin :) Aamuisin annoimme vähän että maha saa tottua ja ei mene yö unet mahdollisten mahavaivojen takia.
Imetyksen lisäksi :) Ei tarvinnut opettaa pullolle.
Kyllä 3kk ikäinen syö noin 8x/vrk, eli 3-4 tunninkin välein, välillä toki tiheämminkin. Eli annapa nyt imetyksen päälle lisämaitoa alkuun vaikka 50ml ja katso piteneekö syöttöväli. Jos vauva saa rinnasta tarpeeksi, ei sille maistu lisämaito tai pulauttaa. Ei noin pieni välttämättä kiinteitä tarvitse, mutta lisäruokaa kylläkin noilla syöttöväleillä.
Kannattaa myös soitta imetyksen tuki ry:n neuvontapuhelimeen, googleta niin saat numeron.
Imetä useammin toi on aika harvoin
Jos imettää 1-2 tunnin välein niin se on kyllä todella useasti. Mulla ainakin imetykset kesti tuossa vaiheessa 30 min. tai vähän enemmänkin eli jos olisin imettänyt tunnin välein olisi edellisestä imetyksestä ollut kulunut MAKSIMISSAAN 30 min. Se on TODELLA usein eli lähes koko ajan imettämistä. Eihän tuollaisella tahdilla ehdi tehdä edes itselleen ruokaa ja huoltaa muilta lapsia, jos ei ole kyse nyt esikoisesta.
Miten on mahdollista, että neuvolaterkat eivät tiedä, että vauvan painon kehitys pysähtyy, jopa notkahtaa juuri tuossa iässä. Ja miten he voivat olla niin typeriä, että kuvittelevat, että joku vihannesmössö auttaisi painon keräämisessä kun äidinmaidossa on kaloreita moninkertaisesti enemmän. Porkkanassa, perunassa ym. ei ole juuri lainkaan rasvaa ja siten energiaakin minimaalisesti. Minä antaisin pelkkää rintaa puolivuotiaaksi ja reilusti vähintään kerran tunnissa sekä pari kertaa yössä, käytännössä aina kun lapsi haluaa, tiheän imun kausina siis selvästi useamminkin.
Niillä oli tolkuton nälkä.
Perunalla aloitin, sitten porkkanaa ja bataattia. Hyvin meni ja upposi.
Jatkoin imetystä 6 kk ikään saakka, kiinteitä meni siinä sivussa koko ajan.
Vahvoja, terveitä lapsia ovat.
terkkari tai neuvolalääkäri tuntuu tietävän sitä tosiasiaa, että täysimetyksellä olevan vauvan paino yleensä notkahtaa juuri nimenomaan tuossa 4kk tienoilla. Ja se on täysin normaalia.
Meillä täysimetetyillä on notkahtanut tuossa, neuvolalääkäri ei ole tuumannut siihen mitään, mutta hän on tosi imetysmyönteinen ja perillä imetyksen "saloista". Molemmilla lapsilla on pituus ja paino jatkanut sen jälkeen taas ihan tasaisesti omalla käyrällään eteenpäin ilman notkahduksia, vaikka olen täysimettänyt 6-7kk ja rintamaito on ollut melkein 2 vuotiaaksi molemmilla valehtelematta se pääasiallinen ravinto. Ovat olleet huonoja syömään kiinteitä. Keskikäyrällä kasvavat.
että nuo lapset, joita täysimetetty yli puolivuotiaiksi, ovat jollakin tavalla aneemisia ja herkempiä sairauksille.
Immuniteetti alkaa kehittyä kun aloitetaan rintamaidon ulkopuolinen ravinto. Ja ylihörhöt tekevät lapsilleen karhunpalveluksen tuolla niuhoilullaan.
Molemmat saaneet pelkkää äidinmaitoa 6-kuisiksi. Nyt ovat 3 v. ja 5 v. eivätkä oikeasti ole koskaan kipeinä, ei korvatulehduksia, ei rokkotauteja, pientä nuhakuumetta ollut kummallakin ehkä 2-3 kertaa elämänsä aikana. Ovat päivähoidossa eli luulisi että siellä tarttuu, mutta ei, ja muutenkin aneeminen on viimeinen sana, jota käyttäisin heitä kuvaamaan.
että nuo lapset, joita täysimetetty yli puolivuotiaiksi, ovat jollakin tavalla aneemisia ja herkempiä sairauksille. Immuniteetti alkaa kehittyä kun aloitetaan rintamaidon ulkopuolinen ravinto. Ja ylihörhöt tekevät lapsilleen karhunpalveluksen tuolla niuhoilullaan.
ja lisäksi ihan täyttä kukkua... Mitähän mahdata tarkoittaa sillä että "Immuniteetti alkaa kehittyä kun aloitetaan rintamaidon ulkopuolinen ravinto"? Voisitko perustella tätä hieman, laittaa vaikka jonkin lähteen. Pyrsk.. Kaikkea sitä.
että nuo lapset, joita täysimetetty yli puolivuotiaiksi, ovat jollakin tavalla aneemisia ja herkempiä sairauksille.
Immuniteetti alkaa kehittyä kun aloitetaan rintamaidon ulkopuolinen ravinto. Ja ylihörhöt tekevät lapsilleen karhunpalveluksen tuolla niuhoilullaan.
Ja sinä olet tämän päätelmän mistä? Jännä, että tutkimustulokset puhuu ihan toista kieltä.
Käsitätkö muuten, että lapsi altistuu imettäessä erilaisille ruoka-aineille sen äidinmaidon kautta eli saa tavallaan pehmeän laskun kiinteiden aloitukseen kun taas jos verrataan ihan korviketta saaneeseen.
Tosin syynä, että korviketta alkoi menemään yli 1½ litraa päivässä ( en siis imettänyt enää silloin). Hyvin se kiinteiden aloitus meni, vauvalla on herkkyyskausi oppia syömään kiinteitä siinä iässä. Porkkana ärsytti vatsaa ensimmäisillä kerroilla, mutta muuten ei mitään ongelmia.
tuo suositus kiinteiden aloitusiästä onkin n. 4 kk ja 6 kk suositus koskee nimenomaan täysimetettyjä. Vastikehan tavallaan lähempänä kiinteitä ja kun vauva jo altistunut "vieraalle ravinnolle", periaatteessa ihan sama suoliston ym. kehityksen kannalta vaikka sekaan lykkäisi vähän soseitakin. Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä päätelmineni.
Siis kumpi on tärkeämpää, se että imetetään imettämisen vuoksi, vai se, että lapsi on kylläinen ja kasvaa? Tai onko sillä mitään merkitystä, miten äiti voi? Onko imettävällä äidillä oikeus nukkua, käydä vessassa, syödä, tehdä ruokaa tai ylipäänsä tehdä yhtään mitään muuta kuin imettää lastaan? Ihan hurja neuvo, että lapsen pitäisi olla käytännössä koko ajan rinnalla.
Siis kumpi on tärkeämpää, se että imetetään imettämisen vuoksi, vai se, että lapsi on kylläinen ja kasvaa? Tai onko sillä mitään merkitystä, miten äiti voi? Onko imettävällä äidillä oikeus nukkua, käydä vessassa, syödä, tehdä ruokaa tai ylipäänsä tehdä yhtään mitään muuta kuin imettää lastaan? Ihan hurja neuvo, että lapsen pitäisi olla käytännössä koko ajan rinnalla.
arvokysymys tavallaan. Luontaisin tapa ihmislapselle(kin) on syödä vähän kerrallaan tiheästi hyvin sulavaa äidinmaitoa. Mutta kauas on tästä vieraannuttu ja tiheää imua pidetään epänormaalina.
Minä aloitin kiinteät 3.5 kk Tosin syynä, että korviketta alkoi menemään yli 1½ litraa päivässä ( en siis imettänyt enää silloin). Hyvin se kiinteiden aloitus meni, vauvalla on herkkyyskausi oppia syömään kiinteitä siinä iässä. Porkkana ärsytti vatsaa ensimmäisillä kerroilla, mutta muuten ei mitään ongelmia.
Tosin meidän pikkunen söi bataattia aika kauan alkuun, mutta siinä viikon pari alle 4kk aloitettiin ja hyvin söi, ei ollut mitään ongelmia.
Minulla on kaksi lasta alle 2 vuoden ikäerolla ja molempia olen täysimettänyt 6-kuiseksi ja kiinteiden ohella liki 2-vuotiaaksi. Ja molemmat ovat syöneet 1-2 h välein päivisin. Imetys oli luonnollinen osa vauva-arkea eikä minulla käynyt ikinä mielessä, että olisin jotenkin viettänyt liikaa aikaa imetyspuuhissa. Kuopuksen kohdalla imettäminen vaati toki enemmän järjestelyjä kuin esikoisen kanssa kun oli pelkkä vauva, mutta minä todellakin kävin vessassa, suihkussa, asioilla ja söinkin ihan normaalisti. Toki imettävä äiti on enemmän sidoksissa lapseensa kuin äiti, joka ei imetä, mutta näinhän sen kuuluukin mennä! Hurjaa minusta ajatella, että näin ei olisi.
Ja aion aloittaa kiinteät n. 4kk iässä. Ellen paria viikkoa aiemminkin. Poika on KOKO ajan tissillä, ei enää nukukaan päivällä kuin korkeintaan 15min ja takaisin tissille. Juu, ei vain minulla järki kestä sitä etten voi edes siivota täällä. Ja olen itsekäs, laitan tällä hetkellä oman jaksamiseni imettämisen edelle. Saa lapsikin sitten nukkua paremmin, ei ihan heti nälkä iske.
Kun ei ole ollut tarvetta. Mutta itse ajattelisin ainakin että kiinteitä kannattais ennemmin alotella kun lisämaitoa siinä mielessä että lisämaito(=pullo) voi vaikuttaa siihen että vauva alkaa hylkiä rintaa. Jos haluat imettää pitkään niin voihan niitä kiinteitä vähitellen alkaa imetyksen lisäksi? Että onko sitten vatsalle lempeämpää antaa lisämaitoa ja aloittaa sitten kiinteät vasta 6kk? Olen ymmärtänyt että lähes kaikki aloittavat kiinteät jo 4kk joten eihän siinä sitten ole kun pari viikkoa siihen...Itse päätät mitä teet. Tuli vaan mieleen toi pullon ja imetyksen yhdistämisen vaikeus. Joillain sujuu mutta meillä ei varmaan sujuis kun vauva saa rintaraivareita liian hitaan herumisen takia yms.