Olenko liian tiukka äiti, kun..
kiellän lastani kuskaamasta leluja ympäri taloa. Lapsi tosin vasta 1v 4kk, mutta ymmärtää kyllä, kun kädestä pitäen vien lelut takaisin hänen omaan huoneeseen ja sanon, että leluilla leikitään täällä huoneessa. Teen tämän siksi, koska olen monta kertaa meinannut kompastua leluihin ja astunut puupaliloiden päälle yms. Jos en kiellä, on kaikki lelut ympäri taloa.
Kommentit (61)
Mulla on lapsia 2 ja ei kumpikaan oo mitään kauheeta sotkua saanut aikaan ton ikäisenä. Jos nyt oli muutamia leluja lattialla niin ei se maata kaatanut. Illalla korjasin pois.
Nyt kun nuorempi lapsi on 8-vuotias, niin nyt saa kyllä aikamoisen sekamelskan aikaan halutessaan. Nyt on ollut pakko pitää jotain rajaa sille minkä verran voi leluja kuskata huoneesta toiseen. Eilen rakenteli olohuoneen lattialla lego-alusta. Tietää että ne legot pitää korjata pois sitten kun ei leikki enää kiinnosta ja kaikkia legoja ei todellakaan saa tuoda ja kaataa olkkarin lattialle.
Vaikka sillä on koulupöytä omassa huoneessa, silti se tekee läksyt keittiössä, usein myös piirtää keittiön pöydän ääressä. Mun mielestä se on vaan suloista, ihanaa kun toinen vielä viihtyy mun seurassa ja lähellä. Saa se piirtää siinä, kunhan kerää sitten kynät pois.
en tiedä onko sama sääntö pätenyt aina, mutta niin pitkään ku minä muistan. Toki ihan vauvana kun konttailin ja tarvitsin koko ajan vahtimista niin oli leluja olohuoneessa.
En koe, että se on vahingoittanut minua jotenkin...kyllä keittiössä kelpasi leluiksi kattilat ja puukauhat.
riittäskö vähän vähemmän, ja laadukkaampia?
mua on askarruttanut tämä, koska meillä olohuoneessa lokoillaan, leikitään, pelataan ja katotaan telkkaria ja siltä siellä myös näyttää.
Ja toisaalta makkarissa nukutaan, tai ehkä luetaan iltasatua ja sieltä siellä myös näyttää.
Musta tuntuu että useimpien muiden mielestä esim olohuone on joku pyhäsali, jossa kuuluu olla corbusierit somassa rivissä Aallon designin kanssa ja sohvalla istutaan ryhdikkäästi kädet polvien päällä ristissä.
Mutta siis sinänsä vastaisin ap:n kysymykseen, että ei musta tiukkaa. Leluilla ja leikeille on paikkansa, jokainen tykönänsä määrittelee sen missä ja miten ne hoituu.
Lapsi vielä niin pieni että leikkii siellä missä vanhemmat ovat joten sinne myös lelunsa kantaa. Sensijaan että kiellät leikkimästä muuta kuin omassa huoneessaan voit jo nyt opettaa että eikin jälkeen lelut korataan takaisin omille paikoilleen. Näin ei husholli näytä isolta leikkihuoneelta vaikka lapsi leikkii muuallakin kuin oamssa huoneessaan.
T:Suurperheen äiti
Tiukka voi olla muutenkin (itseäni pidän esim. tiukkana äitinä, meillä on paljon sääntöjä enkä katsele huonoa käytöstä tms), mutta lapsen pääasiallisen tekemisen (=leikkimisen) rajaaminen vain yhteen huoneeseen on minusta ennenkaikkea ilkeätä ja itsekästä, perheenjäsenen oikeuksien polkemista.
... tai leikkihuoneessa. Vain vauva saa levitellä lelujaan, jotka nekin kyllä siivotaan joka päivä omalle paikalleen.
Isompien lasten lelut ovat täynnä pieniä osia, joten niitä en päästä lähellekään vauvaa. Isommat leikkivät nätisti leikkihuoneessa keskenään tai tulevat sitten lukemaan kirjaa minun luokseni, jos haluavat.
Minä tykkään siististä kodista, joten tämä järjestely sopii meille hyvin.
ihan minne tykkää. Parin päivän välein kerätään niitä lapsen kanssa pois. Kaapeista on saanut vetää ulos niitä kattiloita ja kauhoja niin paljon kuin sielu sietää. Pikkasen on välillä sotkuista, ei kuitenkaan likaista. Ja meillä on muuten aika minimalistisesti tavaraa esillä, joten lelut onkin sitten ainoa sotkuisuuden lähde.
En tiedä mikä johtuu mistä, mutta lapsukainen on varsinainen leikkimiskone.
Eikö AIKUISILLA ole mitään oikeuksia kotonaan? En minäkään mene esim. föönaamaan tukkaani keittiöön tai katsomana telkkaria vessaan.
Eikö AIKUISILLA ole mitään oikeuksia kotonaan? En minäkään mene esim. föönaamaan tukkaani keittiöön tai katsomana telkkaria vessaan.
Noh, meillä mä pesen hampaani usein työhuoneessa, mies ajaa partansa joskus ja käyttää hiustenkuivaajaa olohuoneessa, pukeutuu työhuoneessa sekä korjaa pyörää olohuoneessa. Noh, ei kuitenkaan väitä, että kaikkien pitäisi toimia näin:D
Meillä saa leluja tuoda pois omasta huoneesta, kunhan vaan ne kerää myös pois. Lapsi tietää silti että hampaat pestään kylppärissä, ruoka syödään pöydän ääressä jne.
Meillä minä voin lukea niin keittiössä, vessassa, olkkarissa kuin makkarissakin. Samoin täytän ristikkoja missä sattuu.
Meikkaan siellä missä on parhaiten valoa, tilaa ja vapaa peili. Eli vessassa, eteisessä tai makkarissa.
Käytän läppäriä olkkarissa, työhuoneessa ja makkarissa - milloin mitenkin.
Musiikkiakin voi kuunnella missä vain.
Vessassa pukeudun harvemmin, mutta eteinen, makkari ja olkkari käyvät usein siihen tarkoitukseen.
Olennaista on se, että kukin korjaa jälkensä :)
saisi lukea kirjaa/lehtiä vain ja ainaostaan työhuoneessa.
Ei 1-vuotias halua olla pitkiä aikoja yksin.
Meillä ainakin esim. ruoanlaitto oli paljon helpompaa kun 1-vuotiaalla oli näköetäisyydellä oma lelukori, jonka parissa sai touhuta. Ilman sitä olisi todennäköisesti roikkunut lahkeessa tai tyhjentänyt keittiön kaappeja.
että kieltäisin tuomasta leluja olohuoneeseen ym.
Onhan se koti lapsenkin koti. Meillä on tapana aina illalla kerätä kaikki lekut lastenhuoneeseen ja siivota kaikki tavarat paikoilleen.
Lapsiperheen kodissa mennään lastenkin säännöillä. Annan lasten myös leikkiä keittiönpöydän ääressä tai rakentaa majaa sinne alle tms.
myös lasten koti. Mutta heidät onkin hoidettu kotona, eikä viety päiväkotiin, ettei koti sotkeennu ja saa siivota rauhassa vauvan kanssa.
Keittiö oli lempipaikka, missä askartelivat ja silppusivat ja pelasivat lautapelejä. Olohuoneessa oli monesti isot legoleikit, mitä rakennettiin monta päivää.
Nyt kun ovat murkkuja, on aikaa äidillä istua olohuoneessa pyörittelemässä peukaloita ja ihmetellä, että onpas siistiä.
Mutta jokainen tekee sellaiset ratkaisut, mitä tuntuvat itselle tärkeiltä. Eli ap ei ole nipo jos arvostaa sitä, että kodin pitää olla siisti jatkuvasti. Kun lapsi alkaa laajentaa reviiriä ja käy riesaksi, sitä voi pitää sitten pitkiä päiviä leikkimässä päiväkodissa niin ei sotke kotia.
ihan minne tykkää. Parin päivän välein kerätään niitä lapsen kanssa pois. Kaapeista on saanut vetää ulos niitä kattiloita ja kauhoja niin paljon kuin sielu sietää. Pikkasen on välillä sotkuista, ei kuitenkaan likaista. Ja meillä on muuten aika minimalistisesti tavaraa esillä, joten lelut onkin sitten ainoa sotkuisuuden lähde.
En tiedä mikä johtuu mistä, mutta lapsukainen on varsinainen leikkimiskone.
täsmennän, että kyse oli nyt leluista. Ei se tarkoita sitä, että lapsi istua nakoittaisi yksin huoneessaan, kun minä puuhastelen jotakin. (Meillä sitä paitsi sen mallinen asunto, että lapsen huone keskeisellä paikalla olohuoneen ja keittiön välissä ja lapsi kuulee/näkee mitä touhuan. Ei siis istua kökötä yläkerrassa olevassa pikkuisessa huoneessa yksinään. Sehän olisi suorastaan jo julmaa) Keittiössä ruokaa tehdessäni lapsi leikkii kattiloilla tai mitä nyt laatikoista löytyy. Olohuoneessa kenties leikitään sohvatyynyillä ja peuhataan, sekä leikitään piilosta vilteillä, kylpyhuoneessa pyykkiä laittaessani lapsi touhuaa samalla pyykkien kanssa ja ojentelee minulle innoissaan vaatteita kuivumaan. En pidä itseäni ilkeänä ihmisenä, jos rajoitan lelujen levittelyä ympäri huushollia. Kyllä se lapsi voi leikkiä muillakin, kun leluilla ja voida hyvin ja kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi.
-ap-
täsmennän, että kyse oli nyt leluista. Ei se tarkoita sitä, että lapsi istua nakoittaisi yksin huoneessaan, kun minä puuhastelen jotakin. (Meillä sitä paitsi sen mallinen asunto, että lapsen huone keskeisellä paikalla olohuoneen ja keittiön välissä ja lapsi kuulee/näkee mitä touhuan. Ei siis istua kökötä yläkerrassa olevassa pikkuisessa huoneessa yksinään. Sehän olisi suorastaan jo julmaa) Keittiössä ruokaa tehdessäni lapsi leikkii kattiloilla tai mitä nyt laatikoista löytyy. Olohuoneessa kenties leikitään sohvatyynyillä ja peuhataan, sekä leikitään piilosta vilteillä, kylpyhuoneessa pyykkiä laittaessani lapsi touhuaa samalla pyykkien kanssa ja ojentelee minulle innoissaan vaatteita kuivumaan. En pidä itseäni ilkeänä ihmisenä, jos rajoitan lelujen levittelyä ympäri huushollia. Kyllä se lapsi voi leikkiä muillakin, kun leluilla ja voida hyvin ja kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi. -ap-
Miksi kysyt ootko liian tiukka äiti? jos et kestä vastauksia?
Näin ollen myös lapsi saa leikkiä muissakin huoneissa kuin omassaan. Mä osaan katsoa mihin kävelen, en siis kompuroi leluihin vaikka niitä olohuoneessa tai keittiössä olisikin. Olisi aika tympeää jos mulle omassa kodissani osoitettais yksi kohta missä saan olla.
vähän liian tiukalta. Enkä ymmärrä tuota mainitsemaasi syytä kuskata leluja takaisin lapsen huoneeseen. Kauheaa jos lapsi ei missään muualla saa leikkiä kuin omassa huoneessaan. Kai sitä nyt sen verran aikuinen ihminen osaa jalkoihinsa katsoa, ettei jatkuvasti lelujen päälle astele ja eivätkä kai ne koko lattiapintaa sentään peitä... :)
vaan joissain yhteisissä huoneissa on myös lelukori / leluhylly. Ihan siistiä on.
Jos lapsesi viihtyy kuvaamallasi tavalla, tilanne on varmaan ihan ok.
t. kompromissia ehdottanut