Sanoin miehelle, että jos anoppi tulee meille asumaan, mä lähden
Anopilla on vaihdettu nilkkanivel. Hän ei pääse kotiinsa muutamaan kuukauteen. Hän on jo yli 80 v ja on nyt sairaalassa (ei siis pärjää leikkauksen jälkeen yksin, asuu normaalissa kerrostaloasunnossa tavallisesti).
Hänellä on 3 lasta, 2 asuu lähellä samassa kaupungissa, me kauempana muutaman sadan kilometrin päässä. Noilla 2 muulla on tilaa enemmän (kummallakin on jo l niin iso lapsi, että on jo poissa kotoa). Meillä on 4-, 6- ja 9-vuotiaat.
Nämä lähellä asuvat valittavat, että mummo taantuu siellä ja huomaahan sen puhelimessakin.
Mies ehdotti, että otettaisiin meille. Mä sanoin, että mä muutan sitten pois. Mun pitäisi sietää häntä koko ajan, koska olen kotona töissä (olen kääntäjä). Anoppi kuulemma muuttaisi mun työhuoneeseen.
Ottaisitteko te?
Kommentit (28)
mutta niin olen minäkin, työpaikka on vaan täällä ja vähän lyhempi (lopettelen iltapäivällä, ja haen lapsen tarhasta).
Mutta tilaa heillä on enemmän, siis ylimääräinen makuuhuone.
ap
herran tähden sentään.
Mielestäni ne lähempänä asuvat voisivat elämäntilanteensa vuoksi ottaa mummon tai asuvat mummon taloudessa vuorotellen onko tätä mietitty.
Mummon olisi parasta olla omassa kodissaan avustettuna.
En tiedä ottaisinko minä kun tuollaista tilannetta ei ole kohdalle osunut.
haen siis noin 15 aikaan yhden tarhasta ja yhden eskarista (samassa päiväkodissa) ja tuo koululainen on jo kotona yleensä 14-15 välillä.
Eli on mun päivät lyhemmät kuin normityöntekijällä.
Mutta minun anoppini onkin kultainen ihminen jolla ei ole mistään ja kenestäkään pahaa sanottavaa. En aina jaksa häntä erityisen hyvin mutta vika on ehdottomasti minussa, ja pakottaisin itseni vastaavassa tilanteessa kestämään.
Mutta kipakan ja negatiivisen anopin kanssa tilanne on ehdottomasti paljon, paljon tiukempi.
sais mies hyysätä äitiään ihan keskenään.
Nyt kun olet täällä selvittänyt ajatuksesi, voit esittää ne selkeästi hänelle ja todeta, että anoppi ei saisi teillä aiottua hoivaa, koska sinulla on sovittuja töitä. Ja koska lähempänä asuvilta ei ole vielä edes kysytty, ei kannata tarjoutua. Anoppi ei luultavasti edes haluaisi niin kauas, koska hän tarvisee edelleen terveydenhuoltopalveluja jotka ovat kesken kotikunnassa. On monta järkisyytä sanoa ei. En usko että toipilas edes voisi vaihtaa kotikuntaa.
Jos hän ei kerran pärjää yksin kotona. Teidän kotikuntanne tuskin on niitä velvoitettu antamaan. Eiköhän tämä ratkaise tilanteen.
sillä ehdolla että hän itse ottaa sitten hoitaakseen äitinsä, minä siirryn muualle töitä tekemään siksi aikaa. Eli mies hoitakoon äitinsä, kun kerran sitä ehdottaa, ottakoon vaikka töistä lomaa äitinsä hoitamista varten, mutta vaimolle se ei todellakaan kuulu.
muut sanoin kyllä miehelle heti. Mutta tuota en tiennyt tai tullut ajatelleeksi. Ei tietenkään voi vaihtaa paikkakuntaa.
Hänellä käy tavallisestikin joku kotisairaanhoitaja kerran päivässä, mutta hän laittaa ruuat itse ja käy kaupassa, siivoilee tai joku siellä asuva käyttää autolla. Viime kesänä huomasin, että siivo ei enää ollut samaa nipo-tasoa kuin ennen eli voi käydä niin, että nyt kun taantuu, niin tämä sairaalareissu vie laitosasumiseen muutenkin.
ap
Ei tuolle nilkkapotilaalle riitä hoidoksi että antaa buranaa ja ruokaa. Hän tarvitsee ammattilaisen hoitoa ja kuntoutusta, ja kotikunnassa se hoituu parhaiten.
au pairia tms. Mummo ei osaa kieliä, joten ei se muutenkaan ole mikään hyvä idea.
ap
jos on apulainen
mä olen kääntäjä ja mies on vtm, eräässä järjestössä töissä.
ap
Ei tuolle nilkkapotilaalle riitä hoidoksi että antaa buranaa ja ruokaa. Hän tarvitsee ammattilaisen hoitoa ja kuntoutusta, ja kotikunnassa se hoituu parhaiten.
jos ei pärjää kotonaan, niin sitten johonkin laitopaikkaan kuntoutumaan. Ei tarvitse omaisten ottaa nurkkiinsa. Ja enpä usko, että kotihoitokaan välttämättä tulee toisten kotiin, vaan ihan asiakkaan omaan kotiin.
Itse en anoppiani ottaisi luokseni, ei tosin ottaisi miehenikään äitiään kotiinsa. Appiukko menisi ja oma äitini, tosin tiukkaa tekisi sekin. Viikoksi tai kahdeksi kylläkin, mutta en pidemmäksi aikaa.
Koskaan ei tiedä, mitä huominen tuo tullessaan. Kyllä lasten velvollisuus on auttaa vanhenevia vanhempiaan.
mitään järkeä ottaa tuohon tilanteeseen.
Tsemppiä!
Muatamaksi kuukaudeksi voisin pitkin hampain ottaa mutta en pidemmäksi aikaa.
olisi pätevämmät syyt kieltäytyä.
koska en tiedä millainen suhde sinulla on muuten anoppiisi. Asiaan vaikutta suuresti myös se, että teet töitä kotona ja anoppi majoittuisi sinun työhuoneeseeen, joka taitaisi merkitä sitä, että a) sinä vaihdat työhuoneesi esim makuhuoneen nurkkaa b) unohdat työt vähäksi aikaan. Olisiko tarkoitus / ajatus miehellä ( muulla suvulla ) se, että kun kerta olet joka tapauksessa kotona (arvostavatko sinun työtä oikeaksi työksi??), niin siinähän se anoppikin menee samalla. Ei todennäköisesti mene, joko teet töitä tai passaat huonokuntoista anoppia.
Voimia keskusteluun.
tämä on kyllä myös mieheni mielipide. Anoppi on tosi kipakka luonne.
Anoppi täällä ja en voisi yhtään olla vapaasti.
ap
Koskaan ei tiedä, mitä huominen tuo tullessaan. Kyllä lasten velvollisuus on auttaa vanhenevia vanhempiaan.
Mies puhui sisaruksensa kanssa puhelimessa äidistään ja sitten mulle esitti tuota.
Mä oon sanonut nämä järkiargumentit eli en voi tehdä hommiani ja vahtia/hoitaa yhtäaikaa, olen jo sopinut töitä pitkäksi aikaa eteenpäin ja ne on tehtävä, mikäli meinaan jatkaa alalla ja mun työhuonetta ei anneta sairashuoneeksi tai mä muutan pois. Nyt mököttää, mutta tietää kai että oon oikeassa, kun ei jatkanut jankkaamista.
ap