Pitääkö hankkiutua eroon kissasta kun oon yh ja raskaana? esikoisella sisäkissa
kaverina mut lapsi liian pieni huolehtimaan kissanhiekan vaihdosta eikä siis muitakaan kuka sen vois tehdä kuin minä. Kuinka helposti se toksoplasmoosi voi tulla?
Kommentit (29)
Meillä kaksi kissaa ja neljä tervettä lasta, itse olen hiekat raskausaikanakin vaihdellut ja ihan ilman hanskoja =)
käyttää hanskoja ja etenkin katsoa ettei pese samalla tiskiharjalla vahingossa astioita jne.
sulta voidaan ottaa testi jossa näkyy oletko jo sen sairastunut jos olet, mikä on aika todennäköistä ei ole enää huolta. minulle tehtiin neuvolassa se.=)
ei kai ap ole itse Maria? ""meillä mies vaihtoi hiekat kun olin raskaana" Toi auttaakin yh:a ihan sikana ;"
No ei sen tarvi Maria olla vaikkei siittäjä arkipäivässä mukana pyörikään. Se kai tässä alunperin oli ongelma ettei sitä toista aikuista ole joka siitä kissanvessasta ottas vastuun.
Kissa voi sairastua toksoplasmoosiin jos se käy ulkona ja syö hiiren jolla on se sairaus. Ihmiseen toksoplasmoosi voi tarttua sen ajan kun kissa sairastaa sitä eli silloin ulosteessa on sitä ja kissa sairastaa sitä n. 2-3 viikkoa ja sen jälkeen kissallakin on vasta-aineet eikä se periaatteessa voi enää oireilla (paitsi aivan poikkeustapauksissa jos se on erittäin sairas ja sen vastustuskykyvvä on merkittävä alenema).
Ihminen voi sairastua siihen jos ei ole vasta-aineita veressä JA käsittelee yli vuorokauden ikäsistä saastunutta ulostetta. Jos siis korjaa kakat 2 kertaa päivässä pois ja käyttää vaikka varmuuden vuoksi kertakäyttöhanskoja ja hengityssuojainta ja desinfioi käden putsauksen jälkeen ei pitäisi olla mitään vaaraa.
Nämä tiedot on saatu eläinlääkäriltä eli ovat luotettavat. Olen itse selvittänyt asiat, koska minulle on tehty juuri munuaissiirto ja joudun noudattamaan varovaisuutta kissojeni kanssa.
jos kissasi on sisäkissa en olisi yhtään huolissani...
ja aivan niinkuin aikaisemmissa kommenteissa, sen voi saada raa'asta lihasta tai mullasta.
on kissa, joka käy myös ulkona ja pyydystelee hiiriä ja myyriä. Lisäksi mun lapsuuden perheessä on aina ollut ulkokissoja. Tästä huolimatta en ole sairastanut toksoplasmoosia. ELi ei se helposti tartu. Hanskat käteen ja peset aina vaihdon jälkeen kädet.
Eikä tietenkään perheenjäsentä saa edes antaa pois. Sisäkissalla sitä tuskin edes on. Ja peset kädet kun olet vaihtanut hiekat. Ei ole vaikeaa, ja riskit ovat minimaaliset.