Pitääkö hankkiutua eroon kissasta kun oon yh ja raskaana? esikoisella sisäkissa
kaverina mut lapsi liian pieni huolehtimaan kissanhiekan vaihdosta eikä siis muitakaan kuka sen vois tehdä kuin minä. Kuinka helposti se toksoplasmoosi voi tulla?
Kommentit (29)
kun kissa talossa. Nyt vaan huolehdit hygieniasta hyvin niin ein usko että on mitään huolta.
tai jos haluat olla varmanvarmanvarma niin sittn hanskat kätn. Älä unohda hanskoista huolimatta käsienpesua.
sanoi ottaneensa miniänsä kissan tämän raskauden ajaksi hoitoon. Oli ehdottomasti sitä mieltä että jos kissaa ei ole pakko pitää raskausaikana niin se olisi hyvä laittaa pois. Toisaalta ei anna kauhean hyvää lähtökohtaa sisarusten väleille jos isosisarus joutuu luopumaan rakkaasta kissastaan vauvan takia. entä jos käytät kumikäsineitä jos iho on rikki ja peset kädet aina huolella?
Mun käsittääkseni kissat saa toksoplasmoosin hiiristä tai raa'asta lihasta, joten sisäkissa ei voi sitä saada, jollei sille syötä raakaa lihaa.
Tämmöisen löysin pikaisella googlauksella:
"Suhteellisen yleinen on kissan isännöimä toksoplasmoosi, jota välittää Toxoplasma gondii -alkueläin. Tartunta voidaan ehkäistä puhdistamalla kissan ulostelaatikko päivittäin, sillä kissan ulosteesta leviävää toksoplasmoosia ihmiseen tartuttava ookysta vaatii 1-5 vuorokautta kypsyäkseen tartuttamiskykyiseksi suotuisissa kosteus ja lämpötila -olosuhteissa. Ookystat voivat säilyä tartuttamiskykyisinä jopa vuoden, mutta ne kuolevat pakastettaessa tai keitettäessä. Kissaa todennäköisempi toksoplasmoosin aiheuttaja onkin huonosti kypsennetty tai raaka punainen liha."
Uutispalvelu Duodecim
(Archives of Internal Medicine 2002; 162:1945-1952)
kunhan pidät kertakäyttöhanskat kädessä hiekkaa vaihtaessa ja vessa-astiaa pestessä. Aika kamala juttu jos esikoinen joutuisi luopumaan kissastaan vauvan tulon vuoksi, muutenkin varmaan hänelle suuri muutos.
t. kotona kissoja 4 ja lapsia 3
Meillä minä vaihdoin raskaana ollessani kissanhiekat, kuten ennenkin, sillä osaan huolehtia käsihygieniastani. Kissasta ei ole mitään syytä luopua raskaana ollessaan tokso-riskin vuoksi.
Muistaa vaan pestä kädet huolellisesti hiekkojen käsittelyn jälkeen, samoin kuin puutarhahommien jälkeen ja pestä kasvikset, eikä syödä raakaa lihaa.
Terv. Neuvolan th
"Aika kamala juttu jos esikoinen joutuisi luopumaan kissastaan vauvan tulon vuoksi, muutenkin varmaan hänelle suuri muutos. "
No on se keskenmenokin kauhea juttu...
ei ole luopunut kissastaan raskauden takia, ja normaalia käsihygieniaa noudattaen on myös vaihtanut kissanhiekat.
ulkona tuulee ja silmään lentää hiekanjyvä, jossa on toksoplasma.
Ja tämä on ihan totta. Eli suhteellisuudentajua ja arkijärkeä kehiin. :)
"meillä mies vaihtoi hiekat kun olin raskaana"
Toi auttaakin yh:a ihan sikana ;-)
Pölyämätöntä hiekkaa, hanskat ja hengityssuoja. ;)
Ja jos on sisäkissa, niin tuskinpa helposti tulee alkuunkaan. Älä kuitenkaan syötä kissalle raakaa lihaa.
jos on hoidellut hysteerisenä miniänsä kissaa??? Toksoplasmoosi tarttuu helpoimmin mullasta pihahommissa tai raakaa riistanlihaa syötäessä. Ulkoilevasta kisssasta sen voisi saada, jos söisi kissankakkaa tai nuolisi sormiaan putsattuaan kissanvessan. Eikös kädet pestä muutenkin aina vessasiivousten jälkeen. Äly hoi!!!
Riskit ovat mitättömät. Sairasta tuollanen hysterisointi!!
Peset kädet, kun olet vaihtanut hiekat, eikä se tokso tuosta noin vaan tartu.
raskaana. Raskaana olevan pitäisi välttää vauvan ulostetta. Kuinka moni mahtaa tehdä niin kun tulee raskaaksi ennen esikoisen 1- vuotispäivää...
Minulla kaksi lasta, ammattina eläinlääkäri, kotona on kissa ja toksoplasma oli myös toisen lapsen odotuksen lopullakin negatiivinen. Hoidin kissoja työssä molempien raskauksien aikana ja kotona vaihdoin oman kissan hiekat.
Toxo ei ilmeisesti tartu kuitenkaan kovin helposti. Kunhan muistaa pestä kädet hyvin! Ja vältäthän myös raakaa/mediumia lihaa.
ja sitä kautta pääsee kissaan (joko suoraan maasta tai kypsentämättömän ravinnon/lihan kautta joka on ollut tokson kanssa kosketuksissa; hiiri, nauta)
Sisäkissalla on häviävän pieni mahdollisuus saada tokso kun ei käy ulkona. Jos annatte raakaa lihaa kissalle, niin kannattaa lopettaa se nyt raskausajaksi ja muutenkin vaihtaa hiekat kumihanskat kädessä. Käytä vielä käsidesiä saippuapesun jälkeen. Ei tarvitse antaa sisäkissaa pois!
vasta nyt raskaanaollessasi saisit sen toksoplasmoositartunnan jos kissa on teillä ollut jo pitkään. Ja sekin on epätodennäköistä että sisäkissalla olisi toksoplasmoosi.
""meillä mies vaihtoi hiekat kun olin raskaana"
Toi auttaakin yh:a ihan sikana ;"
Huolehdit kunnollisesta käsihygieniasta vessan siivoamisen jälkeen.