vvvvvvvvvvvvvvvvvvvv( LOKAKUISET )vvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Pistetäämpä pino pystyyn, kun ei valmiina näkynyt
Täti tuli eilen ja toivottavasti nyt pääsis kunnolla yrittään. Kaks kiertoa ollut 40 päiväisiä 30 sijaan. Hcg on ollut koholla, syyks ei oo löytynyt kuin kysta. Ke meen polille.
La ois laskurin mukaan 11.10, jos nyt onnistais.
Onkos muita lokakuun vauvaa kuumeilevia?
nau kp2/30 tai 40
Kommentit (101)
Niukat kuukautiset heikentää hedelmällisyyttä. Kuukautisten mukana poistuu limakalvot, joiden paksuus on verrannollinen vuodon määrään. Eli kun vuotaa vähän, limakalvot on olleet ohuet. Hedelmöittyneen munasolun on helpompi kiinnittyä paksuun limakalvoon. Mulla myös vuodon määrä vaihtelee, välillä 4 vuotopäivää, viimeksi taas oli vain 1! + tiputtelut ennen ja jälkeen siihen lisäksi.
Yritin epäsevästi ilmaista siis, että vaikka ovis on kp10, ei kierron pituus ole 25 ja ovis kp12 ei tarkoita 27pv kiertoa. Olettaa tietenkin voisi niin, mutta oviksen ajankohta ja kierron pituus ei riipu toisistaan. Mut väliäkö sillä kun kyseessä vain parin päivän heitot.
Me mentiin naimisiin kesällä, joten luonnollisesti kaikki on kyselleet vauvan perään. Vanhemmille olen sanonut, ettei meille ehkä koskaan tule vauvaa. Eivät kysele enempää. Töissä olen avoimesti kertonut ja jaksavat aina kysellä. Se on jotenkin helpompaa kun voi nyt jutella yrityksen pitkittymisestäkin siellä avoimesti. Ja jos tulee vielä muita ongelmia, niin niistäkin sitten. Töissä puhun muutenkin avoimesti sairauksistani ym. etteivät ihmettele kun olen välillä tosi kipeäkin. Kavereille olen myös puhunut. Siis sukulaiset vaan ei tiedä mitään, kaikki muut tietää yrityksestä. Sitten kun joskus tärppää aion välttää alkuun raskuausuutisia sanomalle, että en tietääkseni ole raskaana... ennen kuin raskaus on ultrassa varmennettu. Sitten olen ajatellut kertoa. Ja ensimmäinen siis yrityksessä.
Tässähän sai lueskella tovin että pääsi ajantasalle eilisestä, kiva että olette olleet juttutuulella!
Jos menkkojen vuotomäärä on suhteessa limakalvojen määrään, niin mulla ei ole hätää, yksi asia on siis varmuudella kunnossa :) Mulla vuotopäiviä 4-6 ja tiputtelu päälle, tavaraa piisaa. Mulla kipuja on 2-5 päivää, vihlontaa, kramppeja, särkyä, huonoa oloa ja ovat tosiaan pahentuneet koko ajan pillereiden jättämisen jälkeen.
Meillä tietää mun toinen sisko ja kolme parasta ystävää, eli mun sellaisia "apuihmisiä" joiden kanssa on ollut kiva puhua vaikka heti ei ole onnistunut ja joista olisi apua keskenmenossakin. Mun vanhemmat odottaa jälkikasvua niin intohimoisesti, että niille ei uskalla kertoa ennen ultraa mitään. Jos teitä joilla on pieniä lapsia on joskus lähestynyt sellainen lyhyt täti jolla on ollut musta kihara tukka ja erinomaisen suuri kiinnostus vaunujen sisältöön, niin se on saattanut olla mun mutsi, pahoittelen. Mies on tainnut kertoa omalle isälleen ja en itse asiassa tiedä kenelle muulle, pitääkin kysyä :) Appiukko on ottanut asian miehekkään rauhallisesti eikä ole edes mulle asiasta mitään sanonut, tietää senkin että vielä ei ole tärpännyt. Yhteisiä vuosia meillä on takana jo 11, pahin kyselykausi on meiltä siksi jo takana päin. On tainnut osa luopua toivosta... Tosin mun serkkujen viime kuukausien vauvautumiset ovat taas nostaneet aihetta ajankohtaiseksi.
Wilukissan miehelle ja muille makuuhuoneen "orjille" tsemppiä, muistakaa naiset tarpeen vaatiessa vetää siitä "-jos mä synnytän niin sä voit uhrautua tän verran"-narusta ;) Harvemminpa taitavat miehet valittaa liiallisesta seksin määrästä...
Ninni: älä vielä heitä kirvestä kaivoon, se voi osua sammakkoon :) Eli ootellaan nyt sinne keskiviikkoo ja jos ei tätiä näy niin testiä peliin ja tänne raporttia, eikös niin. Mä oon niin usein väärässä että älä nyt ainakaan mun arvelun takia luovuta!
Moonalle onnittelut oviksesta ja sen bongaamisesta, ainakin tiedät että sellainen tuli, vaikka ei sulla vissiin oo sen kanssa ongelmia ollutkaan?
Toivottavasti 2poj@n äiti voi jo paremmin, vatsatauti on ikävimpiä mitä kylään voi tulla :(
Aamupalan laittoon, jälkkäriksi RB:n greippimehua ja foolihappoa :)
Mehän voitais tehdä tänne sellainen greippimehujen arviointi, vai mitä?
Jennuli-81 yk5 kp 13/30
ps. Pahoittelen jos viesti tulee moneen kertaan, takkuaa näköjään tämä lähettäminen taas niin että :(
Ovis tosiaan bongattu testillä... ongelma oli lähinnä tulkinnassa, eli liuskatestit näyttää puolet vaaleampaa viivaa kuin kontrolli, mutta clear bluen tulkinnalla se on ovis. Ja tänään todella tuntuu tuo eilinen plussa. Vatsa on TODELLA kipeä. Töissä pystyi juuri olemaan, kävelemään ei kunnolla pääse, tärinä aiheuttaa kovaa kipua. Istuessa tuntuu kova paine. Tää on ihan hirveetä!!
Kävin jo lääkärillä työterveyshuollossa. Tulehdusarvot vähän koholla. Sain saikkua tän ja huomisen päivän. Lääkäri käski mennä gynelle selvittämään asiaa... taidan soittaa huomenna. Nyt ovis on vasemmalla. Viimeksi oikealla ei mitään kipuja, nippailua 12h. Sitä edellinen ovis vasemmalla aiheutti kipuja 8pv. Ei ihan näin kovia, mutta menkkakipujen veroisia kuitenkin. Ehkä se gyne on paikallaan. Taisi jäädä pupuilutkin eiliseen nyt.
Mukavampaa sunnuntaita muille lokakuisille!
Moona yk6, kp11/25-27
Olipa kerran lauantai-ilta kun pikku Ninni meni vessaan ja avasi sattumalta allaskaapin oven. Ninnin huomio kiinnittyi hyllyllä yksinään makaavaan ovis-testiin, yhteen ainoaan sellaiseen, se oli Ninnin viime kierrolta jäänyt ylhäisessä yksinäisyydessään makoilemaan sinne vessan kaappiin. Peljästyneenä Ninni pisti allaskaapin oven heti kiinni ja vannotti vannottamistaan, että ei koske testiin. Minuutit kuluivat kulumistaan ja Ninnin teki yhä enemmän ja enemmän mieli käyttää tuo yksinäinen testi - ehkä se olisi testillekin parempi tulla käytetyksi kuin lojua aivan yksin siellä hyllyllään?
Niinpä Ninni ei voinut enää vastustaa tätä yhä kasvavaa kiusausta. Hiljaa hän repi ovis-testin muovin auki ja otti muovikupin esiin allaskaapista. Ninniä jännitti, ja järki hoki "älä tee tätä, jos nyt sorrut niin tästä ei ole paluuta". Mikään ei voinut kuitenkaan alkavia taphtumia enää estä ja niinpä, sinä talvisena lauantai-iltana, se yksinäinen ovis-testi tuli käytettyä ja Ninni jäi haparoivin sormin odottelemaan testin tulosta...
Että sellainen tarina tällä kertaa - ja mitä se testi näytti - kontrolliviivan lisäksi ei sitten niin minkäänlaista viivaa! Arvatkaa nyt sitten että olenko masentunut ja vihainen - sekä siitä, että viivaa ei ollut että siitä että menin nyt jo testailemaan vaikka olin vannonut että en. Mitään hyötyähän tästä ei ollut - sai vain pahan mielen ja joka tapauksessa tietää, että luotettava tuo testitulos ei varmaankaan ole suuntaan eikä toiseen. Silti olen jo luopunut tämän yk5:sen osalta, ja tilasin jo mammaksi-fi:stä uusia ovis-testejä. :(
Anteeksi omanapaisuus, nyt vain harmittaa niin paljon, että oli pakko purkaa. Sen verran kykenen nyt myös ei-niin-oma-napaiseen ajatteluun, että laitan teille linkin yhteen nettisivustoon, joka oli mielestäni mielenkiintoinen:
http://www.peeonastick.com/opkhpt.html
Ehkä saatte muutkin tästä jotain apuja miettiessänne näitä asioita. Sivustoilla on juttua testeistä, erityisesti ovis- ja raskaus-testeistä ja niiden toimivuudesta (viivojen kuvineen). Kohdassa OPK-as-HPT puhutaan nimenomaan ovis-testin käyttämisestä raskaustestinä ja siellä on kuvia viivoneen mitä ovis-testi missäkin dpo päivässä on näyttänyt.
Jään odottelemaan tätiä, kai se sieltä kohta kurvaa :( Yritysonnea teille, pidän peukkuja!!
Ninni yk5 kp 30/27-33
Toivottavasti en turhaan huolestuttanut ketään kirjoittamalla niukoista menkoista. Mulla ei ole aiheesta mitään lääketieteellistä faktatietoa, vaan itsekseni olen järkeillyt asiaa samaan tapaan kuin Moona kirjoitti:
Niukat kuukautiset heikentää hedelmällisyyttä. Kuukautisten mukana poistuu limakalvot, joiden paksuus on verrannollinen vuodon määrään. Eli kun vuotaa vähän, limakalvot on olleet ohuet. Hedelmöittyneen munasolun on helpompi kiinnittyä paksuun limakalvoon.
Äsken kuitenkin googlasin "niukat kuukautiset" ja tuloksen perusteella niukat menkat eivät välttämättä merkitse ongelmia hedelmällisyydessä. Tässä esim. yhden verkkolääkärin vastaus:
http://www.helistin.fi/?page=7905050&qid=6584199
Kysyn joka tapauksessa asiasta, jos/kun gynelle menen, ja lupaan raportoida täällä vastauksesta ;) Tietysti toivon, ettei sinne gynelle tarvitsisi ollenkaan mennä, vaan saisi jo alkaa varailla neuvola-aikaa... Kiitos muuten neuvoista guynekäynnin ajoituksen suhteen!
Meillä vauvayrityksestä tietää ainoastaan mun paras kaveri.
Plussaonnea kaikille lokakuisille ja intoa pupuiluun tärppipäiväläisille!
valpuri 18/28-35
Moona: hurjilta kuulostaa sun oireet, hui. Siitä kai kuitenkin voi olla iloinen että se ovis ylipäätään on.
Ninni: tsemppiä! Niistä testeistä on niiin vaikea pysyä erossa - ja sitten kun ekan tekee, niin se on menoa, kuvittelisin.
Lyhyitä menkkoja pohtivat näköjään monet. Kiitos joka tapauksessa infosta. Itselläni ei niinkään lyhyet vaan niukat menkat olleet pillereiden jälkeen, ennen niiden syömistä ongelma oli aivan päinvastainen. Nyt on ollut noin 4-5 tuhrupäivää ja siinä välissä pari normaalia vuotopäivää. Jos joku kuulee tästä gyneltään uutisia niin olkaa kilttejä ja raportoikaa täällä.
Outoa on, että oon koko elämäni kärsinyt aika kovista menkkakivuista, ja pillereiden lopettamisen jälkeen ne on hävinneet - ei oo tarvinnut napsia yhtään särkylääkettä kun ennen meni ekan parin vuorokauden aikana n. 7-8 x 400 mg buranaa. Onko kellään muulla kivut loppuneet kun luovuitte pillereistä?
Kyselin siitä, että ketkä yrittämisestä tietää. Kiinnostavaa, aika erilaisia tilanteita. Me ei olla kerrottu kellekään, mutta eiköhän paras ystäväni arvaa. On myös päätetty, että jos onnistaisi, pihdattaisiin tietoa kaikilta niin pitkään kuin maltettaisiin eli ehkä 10-12 viikkoa - tiedä sitten onnistuisko tää kun sitä olis niin innoissaan.
Greippimehu näyttää olevan suosiossa, on se vaan niin pahaa etten pysty vielä siihen...
yk 6 kp 5/30-36?
Heippa!
Taas yksi uusi jo pitkän aikaa kirjoittelua seuranneista avaa suunsa.. Pillerit lopetin heinäkuussa ja yritystä on takana siis noin puoli vuotta ja kaikenlaisia erilaisista oireita on kerennyt päässä pyöriä todistamassa että, "kyllä tällä kertaa tärppäs". On ollut kaikenlaista nipistelyistä ällötyksiin ja turvotuksiin unohtamatta väsymystä ja painontunnetta mahassa :D Linea negrakin on tullut näkyviin ja on edelleenkin. Se tuli viime kierron loppupuolella ja silloin ajattelin että tuo ei voi olla mitään muuta.. Pah, mikä lie hormooniviiva onkaan.. Mutta siinä se on kuitenkin. Ei kai se näin aikaisin tulisi muutenkaan.
Olen kokeillut ovistestejä, jotka eivät näyttäneet mitään. Tätä olen tietenkin jälkeenpäin selvitellyt todella pitkillä kierroilla --> oviskin oli todennäköisesti tietenkin myöhässä.. Kierrot olivat pisimmillään 42 päivää, no ovat nyt tulleet alaspäin. ollen nyt siinä 30 kieppeillä.
Sitten ajattelin jo löytäneeni minulle sopivan testin nimittäin tuon Donna Sylkitestin. Voi että johan rupes ovulaatio löytymään ja se todella näytti mooonta päivää ennen ovulaatiota "missä mennään". No täytyy myöntää että oli välillä todella hankala tulkita tuloksia ja tuntui että ovulaatiokin oli yllättävissä ajankohdissa.. No mieshän siinä oli kovilla...
Sitten ajattelin että alanpa testailemaan lämpöjä. Ja totesin että lähes poikkeuksetta aamulämpö kielen alta heräämisen jälkeen on 35.9. No sitten (viikko siitä kun Donna testi oli jo näyttänyt ovulaation menneen) lämmöt nousivat 36.3-36.4. astetta ja olivat siinä aina edelliseen päivään kun menkat alkoivat (jolloin lämpö tippui 36,0-36,2: teen ja siitä taas takaisin tuohon 35.9) Eli Donnalla heitän vesilintua!! Ja muistakin ovulaatiotesteistä sain vain turhaa stressiä. Tässä kierrossa ovis lämpöjen mukaa oli kp. 19, Donnan mukaan jotai kp 12.???
Nyt mennään lämpöjen mukaan pelkästään, kun ne kerran ovat noin tasaiset. Ja miehen kanssa "noudatetaan" joka toinen päivä hommailua, eipä tartte siitä kinata tai houkutella :D Enkä odota mitään ennen kuin testi näyttää plussaa (jos pystyis). Vähän on mennyt jo pahin hekuma ohi tästä yrityksestä ja alkaa jo turhautua.. Tulkoon kun tulee. Eipä tässä onneks oo kiire mihinkää tavallaa.. Omat toiveet vaa jyllää. Nyt ei ole oireita puoleen eikä toiseen, enkä huolikaan mitään oire-listalle... ainakaan kovin helposti ;)
T: "Ei enää niinkään epätoivoinen tai surullinen vaan hieman ärtynyt tähän odotuksen odotukseen" -Suhmura
Elikkäs menossa yk. 6 kp 25/ tod.näk. 33
Suhmura, et olisi voinut enää osuvammin laittaa omiakin fiiliksiäni mustaa valkoiselle... Onko se sitten niin, että kuvittelee kaikki oireet vai oliko niitä oikeasti, ja onko niitä piru vie pakko tulla jos ne ei sitten olekaan totta!
Noista lämmöistä: jos nyt olen oikein käsittänyt, niin niiden kanssakin saa olla hieman varovainen ovis-keinona. Ilmeisesti lämpö nousee vasta oviksen jo tapahduttua, ja joillain voi nousta hitaastikin ja sitten kun siihen vielä liittää sen, että munasolu on hedelmöittymiskykyinen vain 18-24 h + simpoilla voi mennä jopa 12 tuntia perille pääsyyn (se on pitkä matka niin pienelle uida!) niin lämpöjen perusteella voi olla vaarana, että tärppimahkut menee ohi ennenkuin havaitsee mitään.
Suhmura, kuinka monta päivää peräkkäin olet koettanut ovis-testejä? Itselläni on ainakin menyt joskus jopa 10 pvä ennenkuin mitään viivaa on löytynyt (tuntuu olevan pitkä kierto, ovis yleensä vasta aika myöhään). Olen tikuttanut testeillä nyt vasta 3 kierrossa (2 kiertoa on menty ihan summamutikassa) ja ainoastaan yhdessä niistä olen löytänyt ihan varman ovis viivan. Muut kaksi oli vähän epäselviä, mutta voi johtua siitä että tein ehkä testit huolimattomasti (esim. 2h ennen olis oltava juomatta, 4h ennen käymättä vessassa). Voisko sulla olla kyse joko siitä ettet ole tikuttanut tapreeksi kauan tai että olet tehnyt testit huolimattomasti? Toivottavasti löydät jonkun sopivan testin (oletko digiä kokeillut?) Sylkitestistä en ole ikinä edes kuullut, mutta se kyllä kuulostaa jo ajatuksenakin vähän koomiselle :)
Mamako: sulla on muuten aika korkeat normaali lämmöt! Mun on parhaimmillaankin 35,9 ja vaihtelutkin on aika pieniä, joten niitä on vaikea tulkita. Ja - sinä onnen lempilapsi - olet pillerit jättäneenä päässyt eroon tädin tuomista kivuista! Ei ole kyllä vastaavaa koettu täällä, enkä ole kyllä ikinä moista ilosanomaa keneltäkään kyllä kuullut... :)
Melko hiljaista on, mutta jatkakaa vaan kaikki niitä puuhianne, kyllä mä osaan arvata mitä te kaikki siellä juuri nyt tälläkin hetkellä teette :)
Nyt tarvii viedä pikkusisko luisteleen, tärppionnea!
Ninni yk5 kp31/27-33
Ei oo tullut pitkään aikaan kirjoiteltua, kun tääs touhu on mitä on. Täti on jäänyt asumaan. Nyt jo kp16 eiköä vieläkään kunnolla lähtenyt...
Huomenna meen labraan hcg:tä mittauttaan. 2 viikkoo sitten oli 25 (korkeimmillaan oli 97) ja viikko sitten tein negan kotitesti, joten toivon että ois nyt hyvin laskenut. Lääkäri soittaa iltapäivällä tuloksesta ja pääsen tätä pitkää vuotoakin valittamaan.
Oviksen pitäis olla päivien mukaan nyt, mut en nyt sitten tiedä miten tuo pitkä täti vaikuttaa ja onko kohdunlimakalvo päässyt kehittyyn, jos ovis oiskin...
On ollut kroppa niin sekaisin keskenmenojen jälkeen, että hermo menee. Torstaina meen vyöhyketerapeutille, jospa siitä ois jotain apua.
nau kp 16/30
Jep. kyllä se niin mulla noitte liuska ovistestien kanssa kävi, että aloitin liian aikaisin niitten kanssa testailemaan ja ovis tuli vasta kun tikut oli jo loppu. Enkä niitä sitte siihen hätään kerenny saada lisää ja olihan se aika ärsyttävää löträtä vessassa joka aamu niitte kanssa ja rahaakin meni B-) Ja no sitten löysin tuon "ihmeiden tekijä" sylkitestin :p joka vaikutti aluksi ihan hyvältä ja on muualla maailmassa kuulema todella hyväksi koettu keino ja eniten käytetty jopa. No mulla se on jo niin naarmuillakin ettei siitä enää mitää varmaa senkää takia nää.
Ja noista lämmöistä niin mulla ne nousee niin äkkiä ylös että olen niitten suhteen melko luottavaisella mielellä. ja todellakin aloitetaan miehen kanssa ajoissa tuo (suunnillee) "joka toine päivä"- puuhailu. Sillä todellakin nuo lämmöt nousee vasta ovulaation tapahduttua, niin ei oikein voi sinänsä ennakoida ?:| . Olen vielä jostain lukenut että hieman ennen tai ovulaation aikaan lämmöt jonkun verran "romahtavat" että ovat vielä normaaliakin alempana hetken. Olen ite huomannu tuon oletettuna ovulaatiopäivänä, mutta vain myöhemmin päivällä (ei aamulämpö) , että en siitä oikein osaa sanoo. Vaatii pidempi aikaista seurailua...
Mutta no on tässä vaikka mitä kokeiltu, niin kokeillaan tätä lämpöilyäkin. On kuitenki ilmane testausmenetelmä . Ja on jotenkin lohdullista että ku lämmöt on noussu nii voi tahtiakin jo hiljentää. Ja onhan sitä jossai vaiheessa hengähdettäväkin. Tästä hommasta alkaa romantiikka olla kaukana :p
Miten en teitä muka löytänyt, ennen kuin olin aloittanut uuden keskustelun! Mutta tännepä minäkin liityn.
Nyt olen hiukan ollut palstalakossa kun ennen joulua meidän pikkuinen leijonavauva tipahti. Mutta pikkuhiljaa uuteen nousuun täältä on kai rämmittävä. Kierronpäivät alkaa olla otolliset, mutta tän kierron olen nyt pystynyt ottaman niiiiiin paljon rauhallisemmin kuin ne aikaisemmat 2 yrityskierrosta ennen keskenmenoa. jos tällä kertaa hiukan rauhallisemmalla asenteella...vaikka en mä siihen kuitenkaan pysty niin suuri asia ja riemu se pieni helmi olisi!
Harmillista että täällä on vielä tuttuja nimiä, vaikka toisaalta kivaa kun on tuttuja! Mutta siis harmi ettei teille ole tullut tärppiä....
Manteli kp10/?
Gynellä käyty, diagnoosi: endometrioosi. Siinä syy tiputteluvuotoihin, menkkakipujen lisääntymiseen, ovulaatiokipuihin ym. poikkeavaan. Eikä sille kuulemma mitään tehdä ennen kuin on vuosi yritystä takana. Sitten voidaan tähystää. Jos vaan kestän näitä kipuja toisen puoli vuotta. Tulehduskipulääkkeitä kun en edes saa käyttää. Minä oon alla 30v ja tuo oli jo 6. pitkäaikaissairaus joka mulla diagnosoidaan. Kai se tässä vielä menee muiden jatkona. Ainakin on syy kivuille. Vaikka endo sitten heikentääkin raskauden mahdollisuuksia.
Aika lapsettomuusklinikalle on kuukauden päähän. Ja sinne mennään selvittämään onko muuta häikkää ja voiko raskautumisen mahdollisuuksia muuten parantaa.
Kivut on suunnuntaista helpottaneet, enää pientä kipua ja painon tunnetta. Kun istuu alas niin silloin tuntuu hetken kipua enemmän.
Kyselin niukoista menkoista, ja gynen mielestä saattaa heikentää raskauden mahdollisuutta sekin, mutta ei välttämättä. Älkää siis turhia stressatko.
Moona yk6, kp13/25-27, 2.dpo
Manteli: Muistan sut hyvin. Tosi kurja juttu tuo keskenmeno. Tsemppiä.
Moona: Mokoma endo :( Tsemppiä myös sulle. Onneksi teillä on kuitenkin lapsettomuusklinikan aika suhteellisen pian.
valpuri 20/28-35
ja tervehdys myös mantelille!
Moona, kurja juttu, toisaalta varmaan ( juuri niin kuin sanoitkin) hyvä tietää mistä johtuu. Ei ole sellaista epämääräistä huolta mietintämyssyssä. Aika hurjalta tuntuu tuo sun sairauksien määrä :( Onko sulle tuottanut vaikeuksia niiden lääkitseminen yrityksen aikana, ts. oletko joutunut olemaan ilman jotain lääkettä? Saanko kysyä mitä sairauksia sulla on? Ei tietenkään pakko kertoa mutta rupesi vaan kiinnostamaan. Tsemppihali joka tapauksessa, voin ehkä aavistella millaisten kipujen kanssa joudut elämään. Ja onneksi saitte tuon ajan klinikalle, niin saatte vähän selvyyttä asioihin,
Kiitti Ninni iltasadusta ja linkistä, kävin niitä kuvia tiirailemassa ja ymmärsin melkein kaiken... :)
( . ) Täällä tikutellaan ovista ja doupataan foolihappoa ja greippimehua. Tänään tuli ekan kerran vähän sellaista jonka olen tulkinnut ovislimaksi, mutta tikku näytti negaa. Arvelisin oilin tulevan tuossa kp 18 tienoilla mutta saas nähdä...
Jennuli yk5 kp 15/30
Onpa hitaat sivut olleet koko päivän!
Kyllä eilen harmitti tuo endo diagnoosi. Jostain luin, että endometrioosin voi diagnosoida vain tähystämällä tms. Mutta tuo gyne jolla kävin, sanoi, että oirekuvan perusteella voi jo sanoa, että endoa on. Ja kuulemma tunsi painelemalla kohdun takana sitä kudosta. Ja vasemassa munasarjassa varmaan myös. Mutta elämä jatkuu. Eikä se välttämättä vielä tarkoita, ettei lapsia saisi... Tänään jo valoisammalla mielellä. :)
Jennuli (ja muut kiinnostuneet) tässä sairaushistoriaani:
Noita sairauksia tosiaan on, eikä ensimmäisestä diagnoosista ole kuin 4 vuotta. Ensin todettiin reflux-tauti (=närästys, eli löysä mahan portti päästää ruuat takaisin ruokatorveen). Siihen syön Somacia.
Pari vuotta myöhemmin refluxin taustalta paljastui crohnin tauti (=ohutsuolen krooninen tulehdustila). Se onkin sairauksistani eniten elämää hankaloittava. Paljosta on pitänyt luopua ja paljoon sopeutua. Aiheuttaa välillä koviakin vatsakipuja, joten mm. endon epäily on ollut hankalaa. Vuosi sitten alettiin lääkitystäni jo muuttamaan vauvahaaveiden takia. Silloin aloitettiin yksi uusi ja huhtikuussa -08 jätettiin yksi lääke pois. Syön crohniin mm. solusalpaajaa... jonka ei ole todettu aiheuttavan juuri muuta kuin syntyvän lapsen pienipainoisuutta. Myrkkyä tuo kumminkin on. Pois jouduttiin jättämään ainoa minulla kunnolla vaikuttanut lääke: tiputuksena annettava, mm. hiiren proteiinia sisältävä immuunijärjestelmää heikentävä lääke. Kortisonia syön myös välillä, ja sitä ei suositella raskausaikana. Crohn aiheuttaa huonoa ravitsemustilaa vaikka paino onkin normaali. Että sekin voi olla haitaksi tässä.
Samaan aikaan crohnin kanssa todettiin ostepenia (=luuntiheyden lasku, osteoporoosin esiaste). Siihen syön kalkkia, joka on vaan hyväksi mahdollisen raskaudenkin ajan.
Sitten puhkesi monimuotoinen valoihottuma (=auringon ym. UV-säteily aiheuttaa ihon kutinaa n. viikon ajan altistuksen jälkeen koko alkukesän. Ehkä loppukesästä iho tottuu... ja sama toistuu taas seuraavana keväänä.). Ihotautilääkäri epäili sen syyksi crohnin taudin "myrkky"lääkkeitä. Voi kyllä alkaa kellä vaan molloin vaan muutenkin. Lääkitystä ei oikein ole, oireita voi helpottaa kortisonivoiteella.
Sitten on vielä Raynaudin oire (=kylmässä, viimassa, viileässä vedessä jne. sormet ja varpaat menevät valkoisiksi ja tunnottomiksi hyvin helposti, verisuonet supistuvat kiinni eikä veri kierrä äärijäsenissä). Vaiva helpottaa kun pääsee lämpimään ja saa veren taas kiertämään. Tuohon ei ole minulla lääkitystä. Vältän vaan kylmää.
Eipä noita sairauksiani oikein päälle päin näe. Koitan elää ihan normaalia elämää. Mutta puhun kuitenkin avoimesti niistä, koska joudun välillä olemaan sairaslomalla. Jokaisella on taakkansa kannetavanaan. Minulla se näyttää olevan nuo useat sairaudet.
Nyt on siis kaksi vatsan alueen kipuja aiheuttavaa sairautta. Ota siitä sitten enää selvää mikä on mitäkin. No kyllähän ne vähän erilaisia kipuja on. Onneksi en ole greippimehua vielä alkanut juomaan (olisi hankalaa muutenkin kun syö paljon lääkkeitä ja se voimistaa joidenkin vaikutusta huomattavasti). Ei kai ole hyväksi kun on endo? Olkoon limakalvot millaiset on. Foolihappoa kyllä syön. Ja mies syö monivitamiinia.
Kaikesta huolimatta tai ehkä juuri siksi (vastoinkäymisistä voimaa saaden) postitiivisin mielin,
Moona yk6, kp14/25-27, 3.dpo
Heippa taas,
Moonalle pahoittelut endosta ja muistakin harmillisista diagnooseista.
Huomasin että monella ollut viimeaikoina mieli maassa, voi kun tulisi niitä plussia edes jollekin niin saataisiin vähän nostetta ja uskoa touhuun!
Seurailen kirjoituksia päivittäin mutta harvemmin tulee kirjoiteltua.
tiisus yk2 kp8/28
Enpäs voikaan olla lisäämättä vähän omaa napaa...
Aloitin eilen tikuttamaan ovista mammaksin liuskoilla. Joo aikastahan vielä on mutta mietin että kun minulla tuli sitä tiputteluvuotoa pari päivää ennen tädin varsinaista saapumista, en oikein ole varma mikä päivä lasketaan kp1?
Ja eipähän pääse oili huomaamatta tulemaan, jos nyt edes on tulossa kun kierto vielä ehkäisyn jäljiltä niin sekasin.
Kylläpä tuntuu päivät matelevan...
Tiisus: hankala, enpä osaa sanoa tiputteluvuodosta, en ole ikinä edes tullut ajatelleeksi kun itsellä alkaa aina kunnolla vuolaasti. Meneepä hankalaksi sinulla tuo kierron laskeminen jos alkaa tollatavalla tiputellen.
Suhmura: tosiaan teillähän ollaan ahkeria, että mitä sitä turhaan sitten oviksia edes vahtaamaan! Tikutukset on paremmat meille laiskemmille, meillä ei kyllä jakseta joka toinen päivä pupuilla :)
Moona: omat valituksen aiheet tuntuu mitättömiltä kun lukee viestejäsi. Sulla on paljon kannettavana mutta silti jaksat olla noin ihanan positiivinen. Antaa itsellekin voimia jaksaa näitä pettymyksiä. Pidä meidät ajantasalla! Pidän peukut ja varpaatkin pystyssä että teille suodaan se plussa niin pian kuin ikinä mahdollista.
Luin jostain et myös punaviini oviksen aikaan juotuna voisi olla joku taikakikka? Onko kukkaan kuullut vastaavaa?Kaikki kikat käyttöön... Ostin jääkaapin täyteen greippimehua ja sitten kun tulin eilen kotiin niin kaikki oli juotu! Sanoin sitten miehelle, että hyvä sitten että ainakin toiselle meistä varmasti tulee kunnon ovulaatio... :)
Tilasin myös kunnon arsenaalin ovistestejä, ja kaipailisin kokemuksianne eri ovistesteistä? Voitaisiinko tehdä pieni ovistestien läpikäynti ja vertailu? Mitä testejä olette käyttäneet, mistä tilattu, millä hinnalla ja kuinka luotettavalta on tuntunut? Mun kokemukset on seuraavat:
*dBest One Step (apteekista, noin 3,2 euroa per testi): nopea ja helppo, on tuntunut ok luotettavalta kunhan on muistanut olla juomata ja käymättä pissillä tarpeeksi kauan ennen testin ottoa
*Apteekin ovulaatiotesti (apteekista, noin 5 euroa per testi): vähän huonoja kokemuksia, välillä ei oikein lähtenyt tikku vetämään eli ei toiminut kunnolla. Plus hinnankin takia en osta varmaankaan uudelleen.
Nyt seuraavaa kiertoa varten tilasin jo liuskatestejä mammaksilta, ja tilaan vielä kotitestiltä jotain (suosituksia?) ja sitten tilaan vielä digitestit varmistusta varten. On ainakin sitten varustautunut olo (että se siitä rauhassa ilman stressiä yrittämisestä...)
Omassa navassa tuntemuksia tädin tulosta. Minuuteista kiinni enää milloin se ovella kolkuttelee. Toisaalta helpotus että tulee, koska oikein mitään oireitakaan ei ole ollut että olisi toiveet heränneet. Silloin dpo7 maissa oli 4 päivää melko kummallisia oireita, mutta ne loppuivat. Nyt on ollut enää säännöllisiä aika kovia alaselkäkipuja, mutta rinnatkaan ei ole kipeytyneet yhtään (dpo 13 tai 14 jo menossa) joten toiveet on heitetty jo kirveenä kaivoon. Mitään testejä en ole enää tehnyt, siis onneksi ei mennyt rahaa niihin.
Omassa navassa siis hieman masentavaa mutta sydämestäni toivon, että plussatuulia tulee edes jollekin teistä tässä kierrossa!
Ninni kp1?
Ovista mä metsästän, ovista mä metsästän,
tahdon saada suuren, tahdon saada suuren,
enkä pelkää ollenkaan, enkä pelkää ollenkaan!
Edessä on muki, edessä on muki!
Sitä ei voi alittaa, sitä ei voi alittaa,
sitä ei voi ylittää, sitä ei voi ylittää,
sitä ei voi kiertää, sitä ei voi kiertää.
Täytyy osua siihen, täytyy osua siihen!
Suihk-suihk, suik-suihk!
Täällä siis armoton tikutus menossa, vähän huolettaa kun vasta näkyy tosi-tosi himmeä viiva ja kierto on kuitenkin jo aika pitkällä... Mutta olen kuitenkin tyytyväinen tikutus-päätöksestä, koska olen saattanut luulla sen olevan aiemmin kuin on oikeasti tullut. Itse arvelin "oviskliimaksiksi" :) kp 18, saas nähä pitikö mutu paikkansa. Mammaksin liuskat menossa ja muistan lukeneeni että ovat antaneet himmeitä niistäkin jotka cb on tulkinnut postitiivisiksi.
Ninni: kerran olen ostanut apteekista, taisi olla Apteekin oma, tosi kalliita (n. 32e/pkt jossa 5tai6 testiä) ja mullakaan ne ei toimineet hyvin, montaa piti vähän käskeä lavuaarin reunaa vasten että alkoi mitään tapahtua. Olis pitänyt palauttaa mutta enpä älynnyt. Nyt siis mammaksin menossa mutta vielä en osaa sanoa niistä.
tiisus:hankalaa tosiaan. Mä ehkä tekisin niin kuin sinäkin että katsoisin kp1:si ekan tiputtelupäivän ja aloittaisin tikuttelun ajoissa, ihan niin kuin sinäkin.
Moona:huh, ihailen positiivisuuttasi, vaikka on sullakin varmaan päiviä jolloin tuntuu epäreilulta, miks juuri sulla pitää olla noi kaikki, ja nyt vielä endo päälle! Jos nyt jotain hyvää niin käsittääkseni mikään noista ei ole sillä tavalla hengenvaarallinen tai täysin invalidisoiva, vaikka ikäviä ja kivuliaita varmasti ovatkin. Upeaa että olet puhunut avoimesti niistä myös töissä. Itsekin olen syyllistynyt joskus paheksumaan poissaolijoita, jos en ole käsittänyt sairasloman syytä, vaikka eihän se oikeasti edes kenellekään muulle kuin pomolle kuulu. Me ihmiset, terveemmät varsinkin, voidaan joskus olla ääliöitä... Paljon jaksamista ja tsempitykset täältä!
Ja muutkin, huhuu! Pitäkääs meidät ajantasalla sieltä vällyjen välistäkin :)
Jennuli-81 yk5 kp17/30
Ninnille vielä noista lämmöistä, mulla ihan vakkarit noi normilämmöt, 36,5-36,6 ja ovikseen, silloin kun se clomien kanssa on, oviksen aikaan tulee selkeä lasku 36,1-36,3 ja sit taas yleensä heti ovista seur. päivänä 36,8-36,9, loppukierron lämmöt onkin sitten ylhäällä, mutta heittoja voi olla enemmän. Ja oviksen varmistan siis digitestillä. Ja näin vain niissä kierroissa kun ovuloin, niissä joissa ei ovista, lämmöissä lasku kylläkin, muttei lämmöt nousekkaan, eli progestiinissä häikkää :(
Valpuri, mulla kuukautiset vaihtelee, välillä vuotoa muutaman päivän, aluksi ruskeaa tuhrua voi olla jopa parikin päivää, mutta sitten välillä on runsaitakin vuotoja n. 5 vrk:n ajan, en oikein tiedä miksi näin..
ON: Oireita on vaikka kuinka, tavalliset: palelu ja tissien arkuus, lämmöt on hienosti ylhäällä, testit odottaa testailuja, piinaa siis tämä on :| Huoh, eipä auta kuin ootella...
Teddymama kp 21/30