Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen kieltäytyy pitämässä töissä henkilökuntakorttia kaulassa?

Vierailija
23.11.2009 |

On sanottu hyvällä, on sanottu tiukasti, mutta ei mene jakeluun. Meillä KAIKKI pitävät kuvallista henkilökorttia kaulassa - korkein johtokin. Vituttaa alkaa aikuisen miehen kanssa kurinpitotoimiin noin typerästä asiasta.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muuten käsitä, että mihin helvettiin niin henkilökortteja tarvitaan

Tästä oli yhdessä B Virtanen -albumissa aika hyvä sarja.

Ota yhteyttä oman yrityksesi henkilöstöhoitajiin tai esim. tietohallintoon. Jostain syystä tuo päätös on tehty, miksi niitä halutaan käytettävän. Vastaus löytynee sieltä missä päätös on tehty. Mikäli sinulla on syihin vasta-argumentteja, esitä ne asiallisesti kysymyksen muodossa. Näin saanet joko perusteet tahi alkavat miettiä, että ovatko ne teillä turhia.

Joskus yritys itse ei suoraan voi päättää asiasta, vaan jokin asiakkuus tms. voi vaatia niiden pitämistä. Ja siihen on vaikeampi puuttua, on se sitten "tyhmää" tai ei.

Henkilökortti on tietynlainen turvallisuudenkin juttu vaikka se olisi miten yksinkertainen muoviläpyskä. Syitä on monia, mutta jos henkilö esim. väärentää kortin, niin voinet arvata sen seuraukset. Joillain työpaikoilla se kertoo jopa siitä, onko työsuhde voimassa...

Esittämäsi kommentti on sinänsä hyvä ja joskus päätöksiä pitääkin kyseenalaistaa jotta ei tehdä vain koska jossain muuallakin tehtiin näin. Mutta oman kokemukseni mukaan noihin kyllä yleensä ihan hyvät perusteet on.

Mutta; olisiko vinkata tarkemmin, että missä B.Virtasessa oli noista? Huumori auttaa usein asiaan kun sitä selittää...

Meillä on kortit, joissa joillain on myös nimi ja naamankuva ja toisilla taas ei: Niiden ainoa tarkoitus on että niissä on ovien avauskoodi ja jotkut halutkkaat ova tmyös lisänneet samaan korttin esim kirjastotunnukset jne. Kukaan ei pidä niitä näkyvillä. Mä esitin tämän kysymyksen, koska tutkin työelämäkulttuureja työkseni, ja sille ongelmalle ei oikeasti ole mitään järjesllistä selitystä. Tuota turvallisuutta yleensä selitetään, mutta se ei oikeasti ole pätevä syy. ymmärtänet, että jos joku on esim yritysvakoilija tai terroristi nii nsitä aika vähän kiinnostaa, mitä henilökortin väärentämisestä seuraa. Se on oikeasti sille pikku juttu. Sama pätee kaikkiin niihin tyokaluvarkaisiin ja harmaisiin virolaisiin työntekijöihin, joista myös puhutaan. Kun on lähtökohtaisesti kyse jonkun rikollisen jutun estämisestä, ei voida luottaa siihen, että joku niin helppo kuin henkilökortin väärentäminen olisi joku kynnys. Ja rehellisiin ihmisiinhän ei taas tarvitse puuttua.

Asiakassuhteissa taas yleensä on parasta käyttää käyntikorttia, jossa on tyypin nimi ja yhteystiedot ja kenties myös esimiehen yhteystiedot. Se jää asiakkaalle käteen ja on siksi käyttökelpoisempi kuin "apinapasssi". Usein just esim erilaiset asentajat ja suunnittelijat käyttävät myös firman lomaketta, josa nimen ja yhteystietojen lisäksi merkitään myös mitä ollaan tekemässä, koska tullaan takaisin ja kuinka kauan työ kestää. Niistäkin on asiakkaalle enemmän hyötyä kuin asientajan kaulassa roikkuvasta henkilökortista.

Vierailija
42/47 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kortit, joissa joillain on myös nimi ja naamankuva ja toisilla taas ei: Niiden ainoa tarkoitus on että niissä on ovien avauskoodi ja jotkut halutkkaat ova tmyös lisänneet samaan korttin esim kirjastotunnukset jne. Kukaan ei pidä niitä näkyvillä. Mä esitin tämän kysymyksen, koska tutkin työelämäkulttuureja työkseni, ja sille ongelmalle ei oikeasti ole mitään järjesllistä selitystä. Tuota turvallisuutta yleensä selitetään, mutta se ei oikeasti ole pätevä syy. ymmärtänet, että jos joku on esim yritysvakoilija tai terroristi nii nsitä aika vähän kiinnostaa, mitä henilökortin väärentämisestä seuraa. Se on oikeasti sille pikku juttu. Sama pätee kaikkiin niihin tyokaluvarkaisiin ja harmaisiin virolaisiin työntekijöihin, joista myös puhutaan. Kun on lähtökohtaisesti kyse jonkun rikollisen jutun estämisestä, ei voida luottaa siihen, että joku niin helppo kuin henkilökortin väärentäminen olisi joku kynnys. Ja rehellisiin ihmisiinhän ei taas tarvitse puuttua. Asiakassuhteissa taas yleensä on parasta käyttää käyntikorttia, jossa on tyypin nimi ja yhteystiedot ja kenties myös esimiehen yhteystiedot. Se jää asiakkaalle käteen ja on siksi käyttökelpoisempi kuin "apinapasssi". Usein just esim erilaiset asentajat ja suunnittelijat käyttävät myös firman lomaketta, josa nimen ja yhteystietojen lisäksi merkitään myös mitä ollaan tekemässä, koska tullaan takaisin ja kuinka kauan työ kestää. Niistäkin on asiakkaalle enemmän hyötyä kuin asientajan kaulassa roikkuvasta henkilökortista.

Jos kortteja on erilaisia, se kuulostaa hämmentävältä. Silloin lienee syytäkin kyseenalaistaa asiaa.

Turvallisuus ei suinkaan ole ainoa tekijä. Mutta puutun nyt jatkona vain siihen. Ymmärrän hyvin, että terroristi tms. ei välitä pätkääkään tuosta. Mutta terroristeja on mikro-osa niihin "muihin tapauksiin" verrattuna joille tuolla on estävää vaikutusta. Jos yrityskulttuuri toimii oikein, niin kortittomuuteen kiinnitetään huomiota. Kaikkea (haluttua, järjestelmällistä rikollisuutta) ei voida estää tuolla ihan kuten sanoit. Jos joku haluaa kortin väärentää, hän sen väärentää. Työelämäkulttuureja tutkivana tiedät varmastikin myös firmojen tyypillisimmät uhkakuvat. Niissä terrorismi ei näissä "normaalikonttoreissa" ole kärkipäässä… Ja jotta saat kattavan näkökulman, niin olet varmasti myös perehtynyt aidosti mm. riskienhallintaan?

Firmat totisesti toivottavasti haluavat asentajista ja suunnittelijoista tiedot, että mitä ollaan tekemässä, kauanko työ kestää jne. Sitä kutsutaan työstä sopimiseksi. ;-)

Useat tarvitsevat ihan yksityiskohtaiset tiedot asentajista (erityisesti jos pitää tehdä taustaselvitys ennen työn aloittamista). Mitä työtä, kuka, milloin. Tuo tieto on tarpeellinen kuten sanoit. Mutta, nyt kun joku asentaja sitten kulkee ison talon käytävillä, niin kulkeeko hän sen lomakkeen kanssa… Ei ne kerroksessa työskentelevät voi tietää mitä se lomake on sanonut. Jos henkilölle annetaan lomakkeen mukainen kortti noiden päivien ajalle, henkilöt näkevät, että tuo saa tilassa olla. Jos taasen siellä liikkuu tyyppi ilman korttia, tulee kyseenalaistaa miksi joku "outo asentaja" siellä kulkee. Ja kuvittelisi olevan häiritsevämpää sanoa monta kertaa päivässä että on oikealla asialla kuin pitää korttia. Jep, sen kortin voi väärentää, mutta paskaakin voi puhua. Ja taitavat rikolliset on taitavia. Mutta rikollisten keskuudessa kulkee sana, ja osa jää pois kun sana kiertää, että talossa on valveutunutta väkeä.

Oletan, että kyseenalaistat myös taustatarkistuksen tekemisen koska "fiksut eivät ole jääneet kiinni", joten vastaan tähän heti. Siihen vastaus on ihan kuten henkilökorttienkin osalta. Ei, ei ne ole ihmeitä tekeviä eivätkä missään tilanteessa estä kaikkea. Mikään ei estä. Lentokoneissakin on ollut pommeja vaikka esitetään passeja ja tarkastetaan vaikka millä laitteilla jne.. Jokainen tajuaa, että ihmelaite se kortti siis ei ole jolla terroriteotkin poistettaisiin. Mutta vähäisemmistä rikoksista se osan estää ja osaa hidastaa.

Jos sinulla on jotain tutkimuksia aiheesta, niin otan mielelläni linkkejä aiheesta.

T: (# 38)

Ja P.S. kyllä, on myös yrityksiä jotka käyttävät niitä vain sanomastasi syystä (Muuhun kuin siihen, että "meilläpitääollatämmöinenkivayhteinenmarkkikaulassa" ja henkilökunnan kurinpitoon?). Tarpeita nekin. Ekassa tapauksessa tuskin silloin korttia on pakko pitää ja jälkimmäisessä taasen lienee syytä pitää (ja alkaa totisesti miettiä työelämäkulttuuria, miksi tuohon tilanteeseen on jouduttu, että se on kurinpitoa varten).

P.S.2 Mitenköhän kun päiväkodissa nimilapun pitäminen onnistuu, niin mihin se taito katoaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se olisikin mahdollista niin on se aika epätödennäköistä. Ja jos siihen henkilökorttiinsa vielä kulkuoikeudet saa niin kannattaa alkaa myös lottoamaan ;)

Vierailija
44/47 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pariin isoon firmaan, vaikka en viimeiseen kymmeneen vuoteen ole ollut kuin yhdessä niistä töissä. Niillä kaikilla aukeaa ovet. Vain yhtä henkilökorttia yritettiin saada multa takaisin (se oliihan oikeasti hukassa silloin, löytyi vastakun muutettiin seuraavan kerran). Mä olen käynyt koittamassa noi ovet tässä parin kuukauden sisällä, ihan siksi kun halusin tarkistaaa tätä asiaa.

Vierailija
45/47 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pariin isoon firmaan, vaikka en viimeiseen kymmeneen vuoteen ole ollut kuin yhdessä niistä töissä. Niillä kaikilla aukeaa ovet. Vain yhtä henkilökorttia yritettiin saada multa takaisin (se oliihan oikeasti hukassa silloin, löytyi vastakun muutettiin seuraavan kerran). Mä olen käynyt koittamassa noi ovet tässä parin kuukauden sisällä, ihan siksi kun halusin tarkistaaa tätä asiaa.

Jos noi sun kortit nyt sitten oli voimassa, mikä oikeasti on aika epätodennäköistä niin sun vilauttelusta lukijaan on jäänyt tietokantaan jäljet.

Vierailija
46/47 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja ihan oikeasti siitä voi seurata vaikeuksia. Ei VOI olla noin pässi :-)

Vierailija
47/47 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuotta sitten korttini katosi ja suunnilleen samoihin aikoihin vaihdoin toisiin hommiin eoli olisi pitänyt hankkia uusi kortti. Sairaalassa olen töissä.

Meillä kortti pitää käydä hankkimassa turvapalvelusta, joka sijaitsee eri paikassa kuin työpaikka. Turvapalvelu on auki tyyliin tiistaisin klo 11.30-12 tms. jolloin olen aina töissä. Töistä ei varsinaisesti saa kortin hakua varten vapaata, vaan jotenkin pitää sopia työkavereiden kanssa ja järjestellä itse töitä että pääsee käymään kortinhaussa.

Yritin kolme kertaa hakea korttia. Ensimmäisellä kerralla minulla oli mukana alkuperäinen määräyskirja, josta kävi selville työsuhteeni ja kaikki oleellinen sekä henkilöllisyystodistus. Turvapalvelu ei suostunut ottamaan kuvaa tai antamaan korttia, koska olisi pitänyt olla joku nimenomainen heidän lappunsa täytettynä ja esimiehen nimikirjoituksella varustettuna.

Toisella kerralla olin sitten hommannut kyseisen kupongin ja esimiehen allekirjoituksen. Menin turvapalveluun, jonka henkilökunta olikin "poikkeuksellisesti" kuvanottoaikaan juuri jossain koulutuksessa ja virkailija kehotti minua tulemaan joskus toiste. Asiasta ei tietenkään oltu informoitu missään.

Kolmannella kerralla kun menin turvapalveluun, oli esimiehen allekirjoittama todistus turvapalvelun mielestä vanhentunut, se kun oli yli kuukauden vanha. Ei auttanut, vaikka minulla oli myös se voimassaoleva määräyskirja puoleksi vuodeksi ja se henkilöllisyystodistus...

Joka kerta järjestelin itse työni niin että pääsin turvapalveluun ja työkaverini joutuivat tekemään hommani sillä välin. Kaikki alkoivat olla jo kypsiä touhuun. Neljättä kertaa en ole turvapalveluun lähtenyt, eikä kukaan ole nimikorttia koskaan kaivannut tai kysellyt...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä