Täällä oisi jo elokuinen odottaja. :)
Onkos muita?
Tänään tein vahvan plussan jollain ei niin herkällä testillä. Tosiaan 10 pvää sitten luultavasti vauva sai alkunsa. Tissit ollut todella kipeet, ei pysty kävelee tai kyljellä makaa. Aamulla oksensin juustosta ja päivällä fetasta. Kolme lasta ennestään, eikä koskaan oo lievää kuvotusta kummempaa ollut.
Kyyneleet silmissä näin, kun testitikkuun piirtyi ennen kontorolliviivaakin plussaviiva. Meidän häälahjamme ( hääpäivänä sai luultavasti alkunsa :) )
Kommentit (176)
Täällä yks ItäSuomalainen ilmoittautuu joukkoon..
Plussattiin Jouluaattona. Hyvin varoen kurkistelin testin tulosta ja vahva viivahan sieltä tulla tupsahti. Seuraavana päivänä vielä höpelö kaivoin yhden ylimääräiseksi jääneen ovistestin kaapista ja katsoin mitä se näyttää - ja siihenkin vahvat viivat ilmesty. Eli raskaana sitä kai ollaan! :D Vaikka ei millään meinaa uskoa. Kai joku pieni pelko taustalla väijyy. Kyseessä on meidän ensimmäinen raskaus. Ikää minulla 27 v.
Oireita, joiden kuvittelen kuuluvan raskauteen:
- pään särky silloin tällöin (erilaista kuin "normaali" särky)
- alavatsan vihlontaa ja polttelua, nipistely välillä vasemmalla ja välillä oikealla
- kauhean turvonnut olo vatsassa
- vatsan toiminta sekaisin
- öiset vessakäynnit
- rinnat turvonneet ja arat
- käsittämättömiä tunteen purkauksia (tajuaa vasta jälkeen päin)
- väsyttää, kevyesti menee tuommoiset 10 tunnin unet, menis varmaan pidempäänkin, jos antais ihtensä nukkua..
- pahanolon aaltoja, mutta ei kuitenkaan yökötystä
- vilustaa
- tällä hetkellä ruoka ei oikein kauheasti maistuisi
Tänään jännityksen kourissa soitin neuvolaan, sain ensimmäisen neuvolakäynnin vasta tammikuun loppuun 29.1. Tämä siksi, kun miehen kanssa lähdetään 3,5 viikon lomalle maailman toiselle laidalle maanantaina 4.1.
Tämän kyseisen matkan vuoksi varasin myös yksityiselle varhaiseen ultraan ajan (ke 30.12.) Tahdon tietää, että kaikki on kunnossa tähän asti ja että se mahdollinen pikkuinen kasvaa oikeassa paikassa. Toivottavasti se rauhoittaa mieltä ja auttaa olemaan rennommin lomalla. Jännittää nimittäin suunnattomasti lähteä matkalle, kun raskaus on nyt näin alkutekijöissä vasta. Myös sekin jännittää, et jos vaikka tuleekin se pahaolo juuri lentokoneessa...
Mutta nyt siis jännitän ekaa varhaista ultraa keskiviikkona! :)
terkuin,
NiMiKi rv 6
Mulla piti tosta ekasta tytöstä paikkaansa se et kun odottaa tyttöä niin kehossa kahdet naishormoonit ja siks "raivotar" niin ku mun mies kauniisti sanoi ;) kuopus on kans tyttö mut siit en niin paha ollu mut se leikkiikin pali autoilla ha ha mä en kyl yhtään osaa sanoa et kumpi tulee mut finnejä pukkaa,ärtyisä olen ja painoa tulee joten tyttöä veikkaan ku ne vie äitinsä kauneuden...;) se toki palaa... ;) mulla ke 30.12 neuvola ja sit ens viikolla ultra :) nii piti viel sanoa et pojista olin odotusaikana lepposa eikä ärtyilystä tietoakaan.tietty ikä kans tekee tehtävänsä mut jännää on.en todellakaan halua tietää kumpi tulee kun sit vasta laitoksessa mut arvailu on kivaa :)
t: vauvafani rv 9
moikka kaikille :) meillä onkin hieman sekava tilanne tämä raskaus kun ei mitään tietoa milloin se on saanut alkunsa ja kuinka pitkällä mennään! Testin tein jouluaattona ja plussaa näytti :) 7p on neuvola että sitä odotellessa :) nopeasti itse laskettuna viikkoja on jo ainakin 8.. Ressiä on ollut ja kiirettä kovin niin jotenkin on ihan pudonnut jo itsekin laskuista milloin on viimeksi kuukautiset olleet.. Meillä ennestään jo vajaa kaksivuotias poika oireet on ihan erilaiset tällä kertaa! tosin pojasta ei ollut oireita heh :D nyt on vaan öisin ja iltaisin paha olla ja vatsa sekaisin.. kovin jännittää mutta innolla odotetaan :)
Muistaako kukaan et pitikö olla 4 tuntia pissaamatta enen ekaa neuvolaa?? mulla olis sellainen mielikuva, et neuvolatäti sanoi ku soitin tota neuvola aikaa.. Eihkän tossa ekassa neuvolassa nyt mitään ihmeellisyyksiä edes selviä ja sit vielä jännittää kamalasti ku meen ihan outoon neuvolaan, no onneks sit jo seuraava neuvola pitäis olla siellä missä 7 vuotta takaperinkin kävin..
Toisaalta kokoajan sellainen olo et onkohan sitä ihan aikuisten oikeesti raskaana.. no toisaalta niin mulla taisi esikoisestakin olla.. tai sit muistan väärin.
Toi muuten voi pitääkin paikkaansa, et tyttöä odottaessa olisi jotenkin enemmä raivoampi kuin poikaa. Vertailua mulla ei ole, tosin tuota poikaa odottaessani en muistaa olleeni lainkaan äksy.
Maijamehi rv 9+1
et pitääkö olla pissaamatta ja muistaisin et piti et olen varoiks :)
mua kans jännittää et onko siel vatassa ketään :) eiköhän sentään ko vähän jo pullottaa ;) mut tietty täl syömisel pullottaa jo muutenkin kenen vatta vaa ha ha.
Tuun huomenna kertomaan ekat neuvolakuulumiset :)
t:Vauvafani 9+1
sähän Vauvafani meet samoilla viikoilla mun kanssa=)
Mä kans aattelin tulla huomenna kertomaan ekat neuvolakuulumiset. Olisin tykännyt heti aamu ajasta, mut pääsen vasta klo 10 neuvolaan. Tietää siis sitä että pääsen vasta puolen päivän aikoihin töihin..
Maijamehi 9+1
vast 12.30 :) aamu meil menee kyl äkkiä ku lasten kans sählätään tääl ja ruokaa teen.mua kyl hirvittää tää mun alkupaino ku melkein sama ku muis loppuraskaudessa!!!! olen varma taas sokerirasitukses ym et ou jee vaa ja arvakka milt mä näytän heinäkuus turvotuksissani ym ha ha
Hei,tänään kävin ekassa neuvolassa.Täytettiin neuvolakortti ja rupateltiin siitä miten on mennyt.Pissa ja verinäyte täytyy käydä antamassa vasta rv 9 jälkeen.Tuntuu tosi pitkälle ajalle nää viikot,eka ultra on helmikuun alussa.Plääh,miten tämän ajan saa kulumaan?no varmaan oksentelemalla ja voimalla pahoin,heh.Tänä aamuna oksensin ekan kerran,tähän asti on ollu vaan kuvotus ja nälkä,jos ei kerkii syödä tasasin väliajoin niin heti tulee yökköolo joka on etenkin öisin.On saanu tuota yösyöntiä rueta harrastamaan :D
Eilen oli jotain ihme ruskeaa tuhruvuotoa ja heti sitä miettii mitä siitä seuraa :( nyt tuo näytti loppuneen.Neuvolassa ei oikein sanonu juuta eikä jaata asiaan,kuulemma joskus niin vaan voi käydä.Tämmöstä kuulu minun ekoihin viikkoihin,nyt varmaan lupaavasti alkanut oksentelu jatkuu sinne rv 12 paikkeille niinkun esikoista odottaissa.
Hyvää uuttavuotta kaikille :)
eltzu rv7
Harmillista toi että jos oksentaa joutuu... Mulla nyt tässä kanssa alkanut se, että jos ruokaa ei saa, niin tulee ihan älyttömän huono olo, mut niin tais olla ekassakin raskaudessa, ja se meni kans ohi siinä 12viikolla. Oksentanut en joutunut silloin ja toivon, etten nytkään. Tosin työpaikalla haisee kaikenlaiset eritteet, joten voin kyllä joutuu oksentamaan siellä ;)
Muuten ei oikeestaan mitään erikoista. Oon menossa torstaina ekaan neuvolaan, jossa ehkä päätetään sitten toi la:kin. Eli näin mulla tänään...
Alfrida 6+2
Omaan neuvolaan tuntuu olevan ikuisuus, on siis tuossa 18.1 (jolloin rv 9+6)
Yyh, tällä hetkellä raskaana olo on melkeinpä kamalaa! Mikään ei pysy sisällä, paitsi vesi. Ja olo ei kuitenkaan tunnu raskaana olevalta, vaan lähinnä vatsatautiselta.
Jouluaatto aamusta lähtien on tullut oksennus joka ruokailun jälkeen ja paino tipahtanut 3kg.
Esikoisen odotuksen aikaan oli myös kovasti oksentelua, ja jouduttiin loppuraskaudessa ultraamaan pari ylinmääräistä kertaa varmistukseksi että edes lapsi saa ravintoa ja paino nousee. Hyvän painoisena esikko kuitenkin syntyi, mutta minä lähdin synnäriltä luurankona kotiin.
Toivottavasti tämä ei nyt kuitenkaan kestäisi koko raskautta, alkaa olla jo nyt voimat lopussa... :/
Ja jos pitää paikkansa tuo että tyttövauvaa odottajat on raivottaria, niin sitten meille tulee tyttö! :D Sukupuoli kuitenkin pysyköön salassa synnärille asti.
Odottelen kovasti uutta vuotta. Mies on silloin töissä neljä yötä putkeen ja minä pääsen vanhempieni luokse hieman lepäilemään. Halusivat ottaa pojun hoidettavakseen, kun huomasivat miten huonosti voin.
Tuli kovasti taas valiteltua omaa kurjuuttaan, mutta jos sitä saisi keskusteltua fiksummin, kun vaan palailen tästä elävienkirjoihin :)
Mukavaa loppuvuotta kaikille!
-kreetteli rv 7+0 palailee asiaan ensivuonna.
eli lähinnä ykötystä 247, mutta minkäs teet. Mies tosin on hyvin huomaavainen, kun sen "raskaana oleva vaimo" voi pahoin=) Musta aika huvittavaa, mut tietty todella ihanaa.
Ens viikolla aika omalle gynelle, ja sit tammikuun puolessa välissä eka neuvola. Nyt viikot 6+6, menis nyt tää alku vaan nopeesti, niin ei tarvi niin paljon murehtia =)
Eltzu: mitkä kokeet sulla otetaan, kun sanoit että veri/virtsa? Multa ei mun mielstä otettu ku niitä sokeri/valkuais liuskoja, eli niitäkö tarkotat vai joudutko antaa ihan terveyskeeskukseen jonkun virts-näytteen? Otatko sen sikiöseulonnonan siinä verikokeessa vai et?
Rupesin vaan miettimään, et mites ne menikään.. Mun veriryhmä on negatiivinen, eli kun se selvisi niin jouduin ramppaa siellä verikokeessa joka toinen kuukausi niiden vasta-aineiden takia ja sama edessä...
Parisen tuntia vielä ennen kuin pääsee neuvolaan ja nyt tuntuu jo siltä että on kohta kupla ottassa, vaikka kävinkin yöllä vessassa..
Mun veriryhmä on kans rh negatiivinen ja muistaakseni viime raskaudessa noita vasta-aineta katsottiin kolmeen otteeseen.
Mulle puhuttiin muistaakseni aikaa varatessa, että pitää olla pissaamatta 4 tuntia ennempää. Ja kai noita verikokeita taas otetaan ku muistaakseni ne kattoo niistä ne kupat ja hivit sun muut. Niin ja tietysti veriryhmän..
Maijamehi81 9+2
Kreettelin kanssa ainakin näin pikaisesti katsottuna on menossa samat viikot :)
Miustakin tuntuu, jotta neuvolaan on ikuisuus. Pääsen vasta 29.1. ekaan, sillä kaukomatkan vuoksi en ole aiemmin maisemissa...
Onneks (tai no onneks ja onneks) varasin varhaiseen ultraan tälle päivälle ajan, jotta saadaan selville onks kaikki niin kuin pitää.
Jänskättää kauheesti, mitä se tohtorisetä sanoo, mutta reilun 7 tunnin päästä tiedetään jo enemmän :)
Mukavaa loppuvuotta!
-NiMiKi- rv 7
Eli verikokeet ottaavat veriryhmää varten vaikka se on tiedossa jo esikoisesta.Kuulun myös negatiiviseen veriryhmään joten tulen jatkossa kolme kertaa käymään verikokeessa tarkistuttamassa ettei vasta-aineita ole kehittynyt.
Pissasta kai ne kattoo sen "perussetin" mitä esikoistakin odottaissa (terveyskeskuksen labraan vien) ja minulta tutkiivat vielä streptokokkibakteerin koska se esikoisen aikaan mulla oli.
Meillä mies haaveilis että lähdettäs käymään thaimaassa tässä vielä kevät-talven puolella.Itseäni hieman pelottaa ajatus odottavana lähteä sinne saakka mutta täytyy tässä tuumailla asiaa.
eka neuvola takana.. eipä siellä ihmeempiä tapahtunu, en uskaltanut yrittää et oltais kuunneltu sydänääniä ku tuskin vielä olis edes kuulunu. Täytetiin lappu ja odotetaan koska ultra-aika tulee.. Sokerirasitukseen pitäis kans varata aika. Hb oli 139.
Ai niin laskettu aika on nyt neuvolan mukaan 1.8.2010, vaikka itse ennemmin uskon et laskettu aika on 2.8.2010, no pikku juttuja.
Lääkärineuvola on sit tammikuun puolenvälin jälkeen.
Maijamehi81 9+2tai3
Sokerirasitus olis sit ens viikon tiistaina.. kiva olla 12 tuntia syömättä ja juomatta
Eltzu85:
Toki saa kysyä :) Olemme menossa Australiaan.
Noista kokeista vielä: Eli mun ei kyllä mitään pissanäytettä täytyny viedä ihan oikeiseen labraan. Sen takia sitä vähän ihmettelin, aina vaan neuvolassa piti ne sokerit yms kattella. Noh, joko mut on unohdettu moiseen laittaa, tai sitten vaan eri käytäntö=)
Mä varmaan meen jo kohta ostamaan ne pirun mammafarkut, kun eihän mulla mee nappi kiinni!!! Vatsa on ku ilmapallo, eli voisin hyvinkin olla jo 4.llä kuulla raskaana =D Hassua, että vatsa turpoaa vaikka en juuri mitään syö. Uusi ruokavalio on myös saanut aikaan aikamoisia vatsanväänteitä eli meidän parin millin kokoinen vauva potkii jo kovaa =D =D =D
ei munkaan sitä pissanäytettä labraan tarvinnu viedä, mut joka neuvolakerta pitää pissata purkkiin, josta ne sit kattoo niitä arvoja. Tosin nyt tais lähtee pissat labraan johonkin testiin vielä. Mut ei ollu kivaa olla aamu neljästä asti pissaamatta, tuntu et on iso kupla ottassa. No tää neuvolatäti kyl sano et seuraavks riittää et on pari tuntia pissaamatta.. Mitenköhän sekin onnistuu, ku neuvola-aika on noin klo 9....
Maijamehi81 9+2 (tai neuvolan mukaan 9+3)
jus tapaninpäivänä miehen kanssa puhuttiin, et vedän helposti herneen nokkaan ja loukkaannun, ja ihan ilman syytä.. Sitä sitten pohdein kun ajeltiin ja totesin, et taitaa tää masuasukki saada jotkut hormonit mulla sekaisin.
Tosin en kyllä muista, että mulla olis esikoisesta ollut tällaista.. Hmmm.. mahtaiskohan nyt sit olla tulossa tyttö;) Mies on kyllä sitä mieltä, että poika tulee. Mut aika tietysti näyttää..
Maijamehi81 rv 9+0