En vieläkään ymmärrä mitä on aukot cv:ssä?
Kun tästä puhutaan niin paljon että aukkoja ei saisi olla. Minä en tätä käsitä lainkaan mitä sillä meinataan? Työhistorian pitäisi siis olla katkeamaton? Ja että joku cv:n lukija jaksaa vielä tarkistaa kuukauden tarkkuudella, ettei aukkoja ole? Heh. Itsellä tietysti se hyvä tilanne, että töitä on aina riittänyt. Jos jotain uutta paikkaa haen, listaan cv:ssä vain ne tehtävät jotka on olennaisia hakemani työn kannalta. Sieltä välistä saattaa helposti jäädä pois joku pätkä mikä ei liity millään tavalla nyt hakemaani työhön, joku voi sen sitten halutessaan tulkita aukoksi. Cv olisi monta sivua jos kaiken listasin.
Kommentit (61)
Mitä sillä on väliä onko niitä aukkoja vai ei. CV on niin helppo vetää hatusta, että aukot tulee äkkiä täytettyä. Esimerkiksi mulla on ollut elämässäni niin monta työpaikkaa, parhaimmillaan kolme samaan aikaan etten kuolemaksenikaan muista edes kaikkien työnantajien nimiä, saatikka sitten tarkkoja aikoja milloin olen missäkin työskennellyt. Joten CV:n teen naputtelemalla sinne ihan mitä huvittaa, kukaan niitä ei tarkista ja töitä on löytynyt aina.
Kai sen nyt pällimpikin ymmärtää, että jos siellä on vaikka kolmen vuoden aukko ja ihminen on vaikka 35, niin onhan se ongelma ellei se aukko ole äitiysloma.
Minä taas en ymmärrä miksi niistä aukoista on tehty tärkeä asia. Jos ihminen on ollut töissä tai koulutuksessa hyvä asia. Miksei kiinnitetä huomiota näihin oleellisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen nyt pällimpikin ymmärtää, että jos siellä on vaikka kolmen vuoden aukko ja ihminen on vaikka 35, niin onhan se ongelma ellei se aukko ole äitiysloma.
Miksi se on ongelma? Mulla oli syöpä. Paranin. En ole mitenkään huonompi työntekijä sen vuoksi.
Outoa kyvyttömyys ymmärtää, mitä aukot on ja yhtä turhaa kuvitella, että kuukaudnen parin aukko nyt olisi jotenkin oleellinen. Jokaisessa tapauksessa taas on ihan rekrytoijasta kiinni, mitä hän cv:stä lukee.
Kuitenkin pitkät aukot tai toistuvat lyhyetä kertovat jotain. Jos esimerkiksi henkilön työhistoria koostuu vain lyhyistä jaksoista, eikä työsuhteet ole selvästi jatkuneet, niin jotainhan se ihmisestä kertoo.
Aukko voi jäädä, jos ei kerro olleensa Pitkäniemessä tai Sörkassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä miksi niistä aukoista on tehty tärkeä asia. Jos ihminen on ollut töissä tai koulutuksessa hyvä asia. Miksei kiinnitetä huomiota näihin oleellisiin asioihin.
Ilmeisesti et ymmärrä, että rekryssa kiinnitetään huomiota aika moneen asiaan ja niiden suhteesen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on väliä onko niitä aukkoja vai ei. CV on niin helppo vetää hatusta, että aukot tulee äkkiä täytettyä. Esimerkiksi mulla on ollut elämässäni niin monta työpaikkaa, parhaimmillaan kolme samaan aikaan etten kuolemaksenikaan muista edes kaikkien työnantajien nimiä, saatikka sitten tarkkoja aikoja milloin olen missäkin työskennellyt. Joten CV:n teen naputtelemalla sinne ihan mitä huvittaa, kukaan niitä ei tarkista ja töitä on löytynyt aina.
Tokihan sinulta löytyy työtodistukset niistä töistä? Kyllä meillä uudelta työntekijältä pyydetään aikaisemmat työtodistukset, cv:lle ei anneta juurikaan arvoa. Okei, se on hakemuksen liitteenä mutta kyllä ne merkittävät kokemukset tarkistetaan, pitää löytyä työtodistus. Joskus jopa soitetaan sinne firmaan, jos työtodituksessa on jotain puutteita, esim. viikkotyöaika puuttuu usein mutta on kovin oleellinen asia. Samoin saatetaan kysyä työn sisällöstä tarkemmin, jos työtodistuksessa on esim. vain nimike.
Kyllähän se herättää kysymyksiä, jos cv:ssä on esim. vuoden tai jopa pidempi aukko, jota työnhakija ei pysty/halua selittää mitenkään. Äitiysloma tai sairausloma eivät ole aukkoja, jos ihminen on kuitenkin ko. ajankohtana työsuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et ymmärrä, että rekryssa kiinnitetään huomiota aika moneen asiaan ja niiden suhteesen.
Ilmeisesti ei kiinnitetä siihen huomiota että yrityksiä menee konkurssiin, tulee irtisanomisia ja töitä ei aina löydy heti. Eikä siihenkään että ihminen voi olla ollut vakavassa onnettomuudessa, josta työkykyiseksi toipuminen voi viedä vuosia. Rekryssä kiinnitetään usein huomiota täysin epäolennaisiin seikkoihin olen huomannut. Jos nainen on lisääntymisiässä, huomio kiinnittyy tähän, jos nainen on vaihdevuosissa huomio kiinnittyy tähän.
Aloja on myös erilaisia.
omalla alallani pitää cv:ssä (jonka malli on yleiseeti ohjeistettu ja kaikilta vaaditaan samanmuotoisya cv:tä) keroa työsuhteiden alku ja loppu päivämäärn tarkkuudella. Ja ne onkin isttn 5-sivuisia. Älkäö tehkö muilla aloilla samaa.
Aukkoja tarkastellaan siksi, että työnantajalle vielä tärkeämpää kuin palkata se omaan duuniinsa pätevä, on välttää se mätämuna, joka pilaa koko firman työt. Ja siksi jokaisen kannattaa kertoa niiden aukkojen kohdalta, että mitä silloin on tehnyt.
Ihminen on syrjäytynyt kokonaan työelämästä jos on pitkiä tyhjiä aukkoja ja yli 10v aukko jo ihan ihmetyksen aihe, minkä takia eikä edes opiskellut aukkojensa aikana. Kukaan työnantaja ei usko kotoilua pitkään harrastavan kykenevän töissä käymään ilman sairauslomaa kovinkaan pitkään.
Purran tapauksessa huomiota kiinnittää se, että CV on oikeasti tyhjä, eikä mitkään aukot.
Vierailija kirjoitti:
Outoa kyvyttömyys ymmärtää, mitä aukot on ja yhtä turhaa kuvitella, että kuukaudnen parin aukko nyt olisi jotenkin oleellinen. Jokaisessa tapauksessa taas on ihan rekrytoijasta kiinni, mitä hän cv:stä lukee.
Kuitenkin pitkät aukot tai toistuvat lyhyetä kertovat jotain. Jos esimerkiksi henkilön työhistoria koostuu vain lyhyistä jaksoista, eikä työsuhteet ole selvästi jatkuneet, niin jotainhan se ihmisestä kertoo.
Olen ollut työhaastattelussa, jossa haettiin asiantuntijaa ammattikorkeakoululle. Rekrytoija tarkasteli cv:tä päivän tarkkuudella ja alkoi tentata missä olen ollut ja mitä tehnyt tällä ja tällä aikavälillä. Lisäksi meni ihan sekaisin, kun olin ollut yhtä aikaa kahden työnantajan palveluksessa, ja joissa projektit alkoivat ja loppuivat eri aikoihin. Alkoi vihjailla, että olenko antanut CV:ssä harhaanjohtavaa tietoa, koska ei voi olla kahta työsuhdetta yhtä aikaa...
Lopulta vaati vielä, että minun on etsittävä alkuperäinen yliopiston tutkintotodistus kopion tilalle.
Koko haastattelu eteni tyyliin: "Kirjoitat hakemuksellasi että olet ollut silloin tuolla ja sitten kuitenkin vastaat että olet ollut samaan aikaan täällä..."
Ymmärsin kyllä jo haastattelun aikana, että en ollut kyseiselle haastattelijalle mieluinen, koska tekijä oli jo käytännössä valittu. Mutta koska oli kyseessä hankerahoitus, niin muitakin oli pakko haastatella. Olisi ollut reilua sanoa tämä ennen haastattelua, eikä turvautua taktiikkaan, jolla haastateltava kyseenalaistetaan joka kantilta ja suututetaan tarkoituksella.
Siinä hän kyllä onnistui. Haastattelusta poistuttuani soitinkin hänelle ja sanoin että ehkä on parempi etä vetäydyn tästä kisasta, sen verran huono maku jäi haastattelusta ja työyhteisöstä.
Jälkeenpäin olen ollut kiitollinen, että se toinen hakija oli olemassa, enkä joutunut tuonne.
Vierailija kirjoitti:
Kovin vaativia paikkoja ei sinun tyylilläsi saa. Mutta jatka vaan, jos tyydyt vähään.
Tässäkin ketjussa kyökkipsykologi-boomerit ovat "tietävinään" että aukko cv:ssä tarkoittaa että henkilö on suorastaan joku murhaaja-vanki-luopio. Ihan mistä tahansa syystä ihminen voi olla pari vuotta poissa työelämästä ilman että se vaikuttaa hänen työkykyynsä millään tavoin. Läheinen on kuollut. On sairastanut vakavan taudin. On parantunut masennuksesta. On elänyt säästöillä tai perinnöllä pari vuotta.
Onneksi tämä sukupolvi kuolee kohta pois ja tilalle tulee tulosorientoituneita tekijöitä joille luterilaista menneisyyden moralisointia tärkeämpää on se, mitä tuloksia kyseinen ihminen voi työpaikalla saada aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Työtodistukset? Ne kyllä työnantaja vaatii, ei pelkällä c.v:llä pärjää, kuin sen vaiheen, että hakemuksen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Purran tapauksessa huomiota kiinnittää se, että CV on oikeasti tyhjä, eikä mitkään aukot.
Valehtelet, ei pidä paikkaansa. Purra on huomattavasti pätevämpi ja älykkäämpi kuin esimerkiksi influensseri Sanna Marin.
Valmistuin kandiksi 2013. Sain bioteknikon töitä 2017. Olin poissa työelämästä yksinkertaisesti siksi ettei kukaan vastannut työhakemuksiin mitään.
Sain lopulta avoinmielisestä yrityksestä töitä jossa vaadittiin maisterin papereita mutta itsellä oli kandidaatin tutkinto. Olen edelleen tässä työpaikassa mutta tiiminvetäjänä.
Boomereiden ajattelua tuo on. Saaneet olla aina samassa kahvipöydässä.