Täällä oisi jo elokuinen odottaja. :)
Onkos muita?
Tänään tein vahvan plussan jollain ei niin herkällä testillä. Tosiaan 10 pvää sitten luultavasti vauva sai alkunsa. Tissit ollut todella kipeet, ei pysty kävelee tai kyljellä makaa. Aamulla oksensin juustosta ja päivällä fetasta. Kolme lasta ennestään, eikä koskaan oo lievää kuvotusta kummempaa ollut.
Kyyneleet silmissä näin, kun testitikkuun piirtyi ennen kontorolliviivaakin plussaviiva. Meidän häälahjamme ( hääpäivänä sai luultavasti alkunsa :) )
Kommentit (176)
Olen jo 38 ja lasta on yritetty pari vuotta. Turvauduimme jo lapsettomuusklinikan apuun syksyllä ja kokeilimme inseminaatiota. Ei tärpännyt. Ajattelimme kokeilla uudelleen vuoden alussa mutta viime perjantaina tehty raskaustesti näytti yllättäen plussaa. Nyt on melko hämmentynyt olo, taidan käydä huomenna hakemassa uuden testin josko sitten uskoisi paremmin:)
Onneksi olkoon Hiipukka ja muut plussanneet!
Apua. Viime lauantaina mulla tuli tosi kirkasta verta. Hyppysellinen, niin että neljällä paperinvedolla se loppui mutta la- ja sunnuntai-iltoina tuli vielä hyvin hyvin pieniä verijämiä paperilla pyyhkien. Nyt olen ihan paniikissa mitä tehdä... ajattelin soittaa nyt heti neuvolaan kun sinne on soittoaika ja toivoa kovasti että ottaisivat minut sydänkuunteluun tmv. Kipuja ei ole ollut yhtään, normaalia vaulimista vaan alavatsassa mitä on ollut koko ajan.
Viime viikolla olimme varhaisultrassa ja siellä kaikki ok, sydän löi yms. Jouluna halutaan kertoa lähisuvulle... Mitä voin tehdä? Odottaa vaan?
Soitin viime la päivystykseen, sanoivat että kannattaa välttää yhdyntää ja levätä mahdollisimman paljon. Siinäkö lääke että maha-asukki pysyy matkassa?
Tänään 8+1 ja sekaisin tuntein.
Oltiin miehen kanssa viime viikonloppu viettämässä laatuaikaa Tampereella. Loppu viikon oli vähän outo olo, rinnat turvoksissa ja huimasi. Lasta ollaan yritetty jo reippaasti toista vuotta, juuri sain kutsun alku vuodelle lapsettomuustutkimuksiinkin... On siis ollut monta monituista pettymysten kuukautta kun kuukautiset on toiveista huolimatta sitkeästi alkaneet. Ja turhia testejäkin on tullut tehtyä lukuisia. Käytiin viimisillä jouluostoksilla silloin lauantaina, ja sanoin mielelle että käydääs apteekissa ostamassa raskaustesi kun huimasi aika reippaasti ja olo oli muutenkin vähän outo. Hotellilla sitten tein testin ja ihan samantien alkoi muodostamaan kahta viivaa... En voinut usko silmiäni ja itkun ja naurun sekaisesti kömmin vessasta testikädessä ja miehelle takertelin että tähänhän taitaa ihan oikeasti tulla kaksi viivaa... Ja siinä ne todella seisoivat vielä testiajan mentyäkin. Olipa ikimuistoinen reissu! Siitä lähtien on ollut todella sekavat ja ikionnelliset fiilikset, tosin takaraivossa piilee myöskin pelko siitä että vielä voi mennä moni asia pieleen. Mutta toivotaan parasta :). Soitin tänään neuvolaan, eka känynti ja ultra olisi 25.1. Ei millään malttaisi siihen saakka odottaa! :) Raskausuutisten lisäksi alkoi viikonloppuna myös kohtuu kova flunssa ja etenkin yskä. Mutta eipä kai siitä mitään uhkaa vatsassani kasvavalle pikku alkiolle ole. Lääkkeitä ei vaan uskalla ottaa, joten joutuu kärsimään.
Ei tätä oikein käsitä vieläkään... Emme olisi tätä parempaa joululahjaa voineet saada! :) Laskettuaika oli neuvolan tädin mukaan 24.8. Viikonlopun särki vähän mahaa, kuten kuukautisten alkaessa, ja pientä nipistelyä on ollut alavatsassa, ja tosiaan huimausta ja lievää pahoinvointia. Hiljalleen se varmasti lopullisesti kolahtaa että tässä ihan oikeasti viimein ollaan raskaana! 4+4 on menossa.
Tsemppiä kaikille muillekin uusille odottajille, ja tietysti maha-asukeille jotta jaksavat pysyä mukana ja kasvaa :)
mrsgrey: Ota ihan rauhallisesti, tuskin on mitään vakavaa. On ihan normaalia, että alkuraskaudessa tulee vuotoja. Tuleehan joillekkin parit "menkatkin" ja ihan terveitä vauvoja ovat saaneet. Neuvolaan pääset aina halutessasi kuunteluttamaan sydänäänet, mutta noilla viikoilla ei välttämättä vielä kuulu, joten huoli ei välttämättä kuin kasva.
kreetteli ja muut: kiitos, ja tosi ikävää että tuollaisia kommentteja joutuu kuuntelemaan. Mielestäni ei ole muiden asia tuputtaa omaa mielipidettään vaan onnitella, kyse kuitenkin on iloisesta asiasta, vaikka ei olisikaan täysin suunniteltu. Ja saatikka, kun on hartaasti toivottu lapsi!
Täällä pahoinvointi jatkuu, kaikki epäsovelias tulee aika vaihdilla ulos: mm kahvi, kaakao, rasvainen ruoka ja suklaa =/ Esikon kanssa laihduin muutaman kilon alkuraskaudesta kun söin vaan hedelmiä ja jugurttia..Taitaa mennä samalla linjalla nyt. Huomenna lähdetään joulunviettoon, eli Kaikille oikein ihanaa Joulua!!!!! Voi olla, että joutuu suvulle kertomaan, jos tää pahoinvointi jatkuu samaa rataa =)
Itseä kovasti pelottaa, jospa on tuolla mun masussa ei olekkaan elämää.. Tää taitaa olla vielä voimakkaammin nyt kuin esikoisesta. Ei tunnu aika kuluvan millään, kunpa pian jo pääsisi ekaan ultraan..
No onneks ens viikolla on eka neuvola, vaikka eipä siellä vielä mitään ihmeellisyyksiä tapahdu, kai..
Maijamehi81 8+0
Soittelin tänään neuvolaan. Siellä oli joku sijainen ja mua vähän kyllä ihmetytti, kun se katsoi mun menkkojen mukaan sen lasketun ajan, vaikka sanoin, että kierto on kestänyt 38 päivää. Itse olen sen siirtänyt jo 10pvää eteenpäin... Mut hyvä puoli siinä tietenkin oli se, että pääsen siis neuvolaan jo 31.12.!!! Huh huh, ajattelin, että menee aika vasta tammikuun puoleen väliin, mut käy tää näinkin! :)
Muuten täällä ei voinnissa muuta, paitsi, että pinna palaa joka asiasta!! Ihan uskomatonta, kun itsekin sen huomaa, että joka asian sanoo tosi veemäisellä äänellä!! Noh, kai jengi ymmärtää, viimeistään sitten, kun kuulevat syyn! Mies parka kyllä joutuu koville näköjään! En kyl muista tällaista ekasta raskaudesta!! Silloin vaan olin väsynyt ja itkin joka asiasta! Noh, pitää nyt toivoa vaan, että kaikki on hyvin ja asukki pysyy matkassa!
Jeps!! Nyt joulukiireitä selvittelemään!
Alfrida 5+?
Onnea kaikille uusille plussanneille! On tää vaan niiin ihanaa :) Ja samalla (ainakin täällä) on koko ajan huoli matkassa. Meitä onkin jo monta jotka mennään lähes samoilla viikoilla ja on la elokuun 24-24.pvä
Mä tutkiskelin netistä näitä mun vaivoja, kun vatsalaukkua polttaa koko ajan, varsinkin ruoan jälkeen ja vatsaa turvottaa niin paljon.Ei okseta eikä ällötä. Mitetinkin nyt et mulla on varmaa sappivaivoja/sappikiviä? Kuulemma yleistyvät raskaana ollessa ja oireet täsmää. Onko kellään muulla? Tää on aika kauheeta ku vatsaa polttaa koko ajan.. mielummin kärsisin siitä normaalista pahoinvoinnista, tälläiset ylimääräiset vaivat on niiiiiiin ärsyttäviä!
Menis jo tää ohi niin vois keskittyä tähän odotukseen:)
miukuli 4+6
Täällä vahva plussa tuli clearbluen näyttötestillä, raskaana ollaan ja viikolla 5+0, ainakin menkkojen mukaan :D Toinen siis haluaa tulla perheeseemme, poika on juuri täyttänyt 9kk! Aika yllätyksenä tuli sinänsä, kun emme yrittäneet, mutta emme myös ehkäisyä käyttäneet. Olin valmistautunut, että stressaamatta ja yrittämättä kakkonen tulee vasta pitkän ajan päästä, mutta ihanaa kun nyt jo
raskaana ollaan :) Tarrasukat jalassa on pikkuisella, hope so!!!
Oireita ei ole ollut muuta kuin menkkojen pois jäänti ja arat rinnat. Paitsi mitä nyt alamahassa, ihan alhaalla, hieman häpyluun yläpuolella, kuplintaa ja elohiirimäisiä tuntemuksia nyt kaksi päivää. Ukolle jo naureskelin, että siellä hän jo potkii :D Muilla tällaisiä "elohiiri" sykäyksiä? Tällaista en muista ekassa raskaudessa olleen :D
Jennysusanna: Minulla ollut myös tuommoista kuplintaa mahassa reilun viikon ja minä juuri tänään vitsailin että siellä jo potkitaan! Heh :D Eikä tuota ollut muistaakseni esikoista odottaessa minullakaan, mitä sitten ikinä onkaan.
"Kiva" huomata että myös alfridalla on pinna kireällä, en siis ole ainut ärisijä! Raivostuttavaa varsinkin nyt joulun alla, kun en kauppakeskuksen tungoksessa kestä hetkeäkään manailematta ja näyttämättä pahaa naamaa. Ja miehellekin räjähdin jostain pikku jutusta äsken puhelimessa. Paljon se raukka joutuu kestämään. Voikun tämä menisi pian ohi tai karkotan vielä ympäriltäni kaikki...
Huomenna alkaa sitten kamala joulusiivouspakkausleipomishössötys joten toivotan nyt etukäteen
kaikille oikein ihanaa joulua! :)
(Jos nyt edes maltan pysyä täältä pois..)
-kreetteli rv 5+6
täälläkin välillä huolettaa, vaikka pääasiassa on positiivisia fiiliksiä. Mulla extrahuolta aiheuttaa tosiaan tämä flunssa, joka on aikamoinen. Kyljet on jo yskimisestä ihan kipeenä.
Heh, pakko kai se on tunnustaa että tein 3 raskaustestiä! Lauantaina, sunnuntaina ja vielä tänäänkin. Kun ei meinaa uskoa todeksi että onnistuttiin... Olin jo henkisesti valmistautunut tutkimuksiin ja hoitoihin :)
Joulun pyhät vietetään perheen kanssa samalla mökillä, saa nähdä miten tämän pystyy heiltä salaamaan. Kun ei haluttaisi vielä kertoa kenellekkään. Mutta kun pahoinvointiakin alkaa vähän olemaan ilmassa ja tosi herkästi rupeaa huimaamaan (mm. siitä että vähänkin joutuu seisomaan kaupassa toppatakki päällä).
Mites hei teidän muiden harrastukset? Harrastatteko jotakin mihin liittyy jonkin moisia riskejä raskauden suhteen, ja miten aiotte toimia? Mua mietityttää kovasti se kun käyn talleilla 1-2 krt viikossa ratsastamassa että uskaltaakohan sitä enää nyt sitten hevosen selkään mennä. Toisaalta eihän siitä malttaisi heti lupua kun mitään masuakaan ei vielä ole, mutta en tietenkään halua riskeerata millään tavalla tuota maha-asukkia. Ehkäpä pitää kysellä neuvolasta sitäkin :).
Aika moni meistä on näköjään jo käynyt alkuraskauden ultrassa :). Niin mekin, ja koko vastasi viikkoja, nyt 7+5. Kyllä se vaan helpottaa kuulla lääkärin suusta, että "hyvältä näyttää!". Syke näkyi ruudulla myöskin. Kyllä se vaan konkretisoi heti asiaa, että sisällä kasvaa elämää!
Pahoinvointi mulla päivä päivältä pahempaa, oksentanut en ole, kun juuri ja juuri kerkiän haukata jotain, kylmääkin kylmempää mehua tai hapankorppua, ne toimii parhaiten! Väsymyskin kasvaa päivien myötä, niin sumunen olo ja työpäivät on välillä karmeita kestää hereillä. Ja jos yöunet jäävät lyhyeksi, pahoinvointikin on heti pahempaa. Mutta hyvällä asialla ne on, pitää yrittää muistaa :)! Moniko teistä jouluna kertoo vanhemmille/sisaruksille tulokkaasta? Itse meinasin :). Hyvää Joulua kaikille!!!
Mulla oli taas töissä vähän niinkuin suun soittoa koko ajan, en jaksa yhtään mitään ärsyttävää pikkuvitsailua!! ihmettelen kyllä tätä suuresti. Normaalisti ei tällaista ole koskaan. Ne kyllä töissä jo varmaan arvailee mistä on kysymys aika piakkoin!! On ne sen verran välkkyjä. Mut jos nyt joulun yli ainakin sais pidettyy... :)
Toisaalta mulla sellainen työ, että on kyllä ihan hyvä, jos joku ainakin työssäkin tietää! Voi olla jonkin verran vaaratilanteita yms...
Harrastuksista kyseli Hansu77. Mä pelaan korista ja joudun kyllä sen nyt jättämään. Siinä tulee sen verran kóntaktia ja esim. kyynärpää voi helposti tulla vatsaan, eli en uskalla riskeerata. Ajattelin kuitenkin alkaa käydä uimassa ja jossain jumpassa, jossa ei tartte hulluna hypellä ;). Eli ihan jees nekin vaihtoehdot.
Pahoinvointia ei ole ollut, mut TOSI outoja mielihaluja kyllä! Esim. eilen JOUDUIN syömään melkein paketillisen pepperonia kun tuli vaan mieleen yhtäkkiä, et sitä pitää saada! Ekan kanssa en kyllä tätäkään muista, tai sitte aika kultaa muistot :)
Muuten ei oikeastaan oireena oo muuta kuin väsymys, mut ei nukuta tai ei uni siis tule (ihan outoa mulle) ja tissit kipeät!
Alfrida 5+2 ja jouluruokaa odotellessa!
miehelle ihan liian paljon mut onneks tuntuu ymmärtävän :) töissäkin sanoin yhdelle työkaverille liian tylysti mut pyysin anteeksi käyttäytymistäni,sanoin et olen vähän väsynyt kun lomaa odotan :) nyt on kyl kivaa ku on monta päivää lomaa.
Joulutohinat hyvällä mallilla ja lapset ihan tohkeissaan et aamulla herätään varmaan jo 6!!!
Nyt taas pakko mennä vaik olis halunnu lisääkin kirjottaa mut nyt tytöt haluu mehua ja ei auta muu :)
Hyvää joulua kaikille t:vauvafani 8+2
Eli liityn iloiseen joukkoonne lasketulla ajalla 11.8. Eilen kavin ekassa ultrassa (6+6) ja asukilla oli kaikki hyvin. Kuultiin vahva sydamensyke joka sai kyyneleet silmiin.
Mulla on taustalla viime maaliskuinen toksoplasmoosi jonka vuoksi eka yritys siis jouduttiin keskeyttamaan ja lokakuinen keskenmeno. Laakari ehdottikin etta kavaisen kahden viikon valein tarkastuksissa. Verikokeet on otettu ja nyt vaan toivon etta kaikki menee niin kuin pitaakin.
Olo on ollut niin ja nain. Aamuisin ei sangysta paase ylos ilman etta ensin olen syonyt keksin tai jotain. Ruokailuvalien lyhentaminen on auttanut tahan suuresti. Mutta en valita olostani, kunhan vain pikku juniorilla on kaikki hyvin :)
Iloista joulua kaikille odottajille ja nautiskellaan olostamme - oli se sitten mika tahansa :)
Ai niin - viela harrastuksista - olen vapaa-ajallani jumppaohjaaja (aerobic seka pilates). Laakari laittoi molemmat pausille ainakin siihen saakka kunnes ollaan kolmen kuukauden yli. Minimoidaan siis riskeja.
Ja viela toinen juttu - en asu Suomessa vaan keski-Euroopassa. Taalla possupiikki on suuri no-no 8 viikkoa ennen raskautta (eli jos sita suunnittelee) ja samoin myos ensimmaisten kolmen kuukauden aikana. Suomessa nayttaa olevan eri kaytanto.
Kävin siis maanantaina akupunktiossa ja kyllä mulla on ollu parempi olo. Ennen sitä oli veto ihan pois ja jatkuva kuvotus päällä. Nyt oon touhunnu ku heikkopäinen.:) Aion mennä ens viikolla uudestaan, meinas se mies et pari kolme kertaa ois hyvä käydä. En tiedä onko noi akupunktiota tekevät tyypit kaikki yhtä päteviä, mut toi tuntu ainakin. Ja hintakin oli kohtuullinen, 38 euroo about tunti. (oon kuullu, et jossain 60e). Et sellanen kokemus. Mietin tos joku päivä, et mä taidan kestää paremmin kipua kun pahaa oloa. Mulla ei ollu synnytyksessä mitään kivunlievitystä, eikä siitä oo jääny mulle mitään traumoja. Jep, mut jatkaan joulun valmistelua.. Mukavaa joulun aikaa kaikille!
Mrsgrey: vuodoista sen verran, et älä oo huolissas! Ilmeisesti on aika yleistä noi vuodot tosiaan raskauden aikana, vaikka niistä ei etukäteen paljo varotella... Hyvä on tosiaan välttää ylimäärästä fyysistä hommaa! Mulla oli vuotoja melkein pari viikkoa yhteensä. Siis pientä ruskeeta vuotoa ja parina päivänä tuli paperiin punertavaa... olin tosi huolissani vaiks kaverit yritti rauhotella (parhaalla kaverilla ollu samanmoista kummassaki raskaudessaan) Ultrassa käytiin sillon ja sikiöllä kaikki hyvin ja sykekkin kuultiin. No nyt ei oo enää vuotoja :) Toivottavasti sullakin on jo loppu?
Ihana joulu! Vaikka kaikkii jouluruokia ei pysty syömään (graavit kalat) ja mulla on ollu aika pahoinvointia jo pari viikkoa. Aamusin ja joskus iltasin/öisin... mut sit täytyy vaan miettiä, et siellä se masuasukki kasvaa ja kroppa yrittää tulla mukana! Tässä onki itellä ollu sopeutumista ja tulee olemaanki... ku maha ja rinnat on ihan turvoksissa!!
Mutta ihanaa joulua kaikille!!
T: Toive 8+2
Hyvin varovasti vielä kylläkin, varsinkin kun kyseessä ensimmäinen raskaus - plussattu viime lauantaina ja laskureiden mukaan viikkoja nyt 4+6. Tärppi tuli ensimmäisestä kertaa ovistikkuja käytettäessä, kierto epäsäännöllinen. Samoja fiiliksiä täälläkin: onnesta muikuraisena, mutta kovasti itseään tässä nyt tulee tarkkailtua, varsinkin kun alaselkä- ja vatsakipua on nyt ollut ilmoilla eilen ja tänään.
Vaikka ei ollut tarkoitus, niin tässä jouluna tuli kerrottua vanhemmille ja kahdelle kaverille, jotka myös raskaana (joskin paljon pidemmällä)! Vaikea selitellä varsinkin juomattomuutta kun ei ole koskaan ollut mikään lasiin sylkijä :) Jotenkin sitä ei osaa vielä ottaa onnitteluja vastaan, ja tietysti jännittää nyt enemmän kuinka tässä käy kun tuli kerrottua, mutta ihana fiilis kyllä oli kertoa varsinkin vanhemmille...
Hansu77 - mulla on sama tilanne, harrastan ratsastusta 2 krt/viikossa. Ajattelin kyllä mennä vielä ainakin kokeilemaan, eiköhän sen sitten tiedä jos rupee liikaa jännittämään tai tuntuu pahalta. Ainakin muille harrastaville kavereille on neuvolassa sanottu että hyvin voi vielä alussa käydä, tärinästä ei pitäisi olla mitään haittaa. Joskin hyppytunnit saa mun kohdalla kyllä jäädä väliin!
Onnea ja tsemppiä kaikille muille hiljattain plussanneille! :)
Tänään tuli 9 viikkoa täyteen eli aloitellaan 10 viikkoa.. Silti tuntuu ettei tuo aika millään kulu.. Keskiviikkona ekaan neuvolaan, mut enpä odota mitään ihmeitä siellä tapahtuvan..
Onnea uusille odottajille ja tervetuloa=) Toivotaan kaikille tarrasukkia mukaan.
Maijamehi81 rv 9
Joulu tosiaan hurahti ohi!! Olin totaalinettipimiössä, mutta kivasti aika sillälaillakin meni!!
Mulla siis kanssa 31 päivä neuvola, sitä jo jännittelen, ihmettelen vieläkin ajoittain, että oonko todella raskaana, mut onneks kyllä toi tunne-elämä heittää kyllä aivotkin paikalleen!! Oon siis tosi raskaana, jos äksyilyn määrää kuuntelee. Anopille ja miehelle soitin suutani tossa jouluna kertaalleen ja siks jouduttiinkin sitten kertomaan äksyilyn syy! Ne appiukon kanssa tykkäs syystä ihan tosi paljon, vaikuttivat ilahtuneilta!!
Noh, tää nyt oli tällainen oma napa juttu...
t. Alfrida 6+1
eli hassua pistelyä / polttelua mahassa ja tosiaan turvotusta. Mies tänään jo sanoi turvotuksesta, että siellä on meidän vauva... Ihan vielä ei tarvis näkyä, joten parempi varmaan käyttää löysempiä vaatteita:) Närästystä on myös, mutta mulla on kyllä muutenkin sitä, joten vaikea sanoa mistä johtuu.
-Lahja80 4+4, eli lähes sama ku Miukuli