Neuvolassamme ei suositeltu perhepetiä!
Kaksi lastamme ovat nukkuneet perhepedissä noin kaksivuotiaaksi, ja niin muuten nukutetaan tämä kolmaskin, joka on nyt 3 kk. Olemme sen kokeneet meille parhaaksi tavaksi, emmekä aio siitä luopua, vaikka neuvolassa sitä suositeltiin. Terveydenhoitaja oli hyvin nuori, luulisin että melko hiljattain valmistunut
Siis opetetaanko nykyään terveydenhuoltoalalla ettei perhepeti ole suositeltava? Mitä se kenellekään kuluu miten kukakin lapsensa nukuttaa!
Kommentit (54)
Juuri tuon tukehtumisvaaran takia. Mitään vaaraa ei kuitenkaan ole, joa äiti ja isä on terveitä ja selvinpäin. lapsia ei ole kuollut kuin kännisten, huumehöyryisten ja mielenterveyshäiriöisien alle. Terve ihminen herää, jos vauva on alla.
mullekin sanoi th, ettei hän sitä virallisesti voi suositella, mutta jatkoi, että paras kuitenkin se tapa, jolla koko perhe parhaiten nukkuu. ja meillä se oli alkuun perhepeti. tarkensi myös, että tärkeintä on, ettei siinä ole kukaan minkään aineiden vaikutuksen alaisena.
Nämä seuraavat ovat ihan ammattilaisilta kuultuja suosituksia, joilla on tarkoitus välttää kätkytkuolemaa:
- nukuta vieressä, samassa sängyssä tai "sivuvaunussa" ; syy se, että äidin hengitys tahdistaa lapsen hengityksen jolloin pidempiä hengityskatkoksia ei tule.
- nukuta omassa sängyssä ; syy se, ettei äiti pääse kierähtämään lapsen päälle
- pidä huone viileänä ; syy se, että viileässä hengitys kulkee paremmin
- pidä sisälämpötila +20 tai enemmän ; en saanut perustelua
jne.
Ja itse lakkasin pelkäämästä kätkytkuolemaa, kun tuttavan 11v kuoli nukkuessaan. Alle 15v nukkuessa tapahtunut "selittämätön kuolema" nimittäin tilastoidaan kätkytkuolemaksi.
Meillä esikoinen nukkuin puoli vuotiaaksi perhepedissä, sitten suoraan omaan huoneeseen, koska uni muuttui niin kevyeksi että heräsi omassa sängyssäänkin siihen, jos käänsimme kylkeä. Kuopus nukkuu perhepedissä niin pitkään kuin imetän öisin ellei käy samoin kuin esikoisen kanssa.
Neuvolassa ei tosiaan olla mitään kaiken tietäjiä. Kannattaa kyseenalaistaa jotkin jutut rankallakin kädellä. Meillä entinen th neuvolassa suositteli vuonna -07 aloittamaan kiinteiden kokeilun 3kk iässä yleisistä suosituksista huolimatta. Ja lapsi oli kuitenkin +2 käyrällä, joten ei tosiaan tarvinut lisäruokaa.. ;)
ja vanhempien makuuhuoneessa. Tällaisen suosituksen minä olen ulkomailla saanut. Syynä omaan sänkyyn on olluta kätkytkuolema riskin kokoaminen vanhempien sängyssä nukkuvilla lapsilla.
Olen samaa mieltä siitä, että kukin perhe tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Joillakin perhepeti toimii, -meillä ei.
Tuolla edempänä joku sanoikin että vauva metelöi niin kovin yöllä, johon joku toinen fiksuna kommentoi että juu antakaa vaan vauvan huutaa hätäänsä.. No, vauva voi olla ihan pirun äänekäs nukkuja, enkä puhu nyt mistään huutamisesta vaan ihan niistä nukkumisen äänistä. Meillä molemmat lapset on tästä syystä nukkuneet parin kk:n iästä omassa huoneessaan (meidän makkarin vieressä, kuulen kyllä joka äännähdyksen).
Mun mielestä tärkeämpää on se, että äiti ja isä on virkeitä ja hyvinvoivia, kuin se että missä kukakin vauvaansa nukuttaa.
Ja tuohon kommenttiin missä perusteltiin perhepetiä ja suositeltiin pitämään huone viileänä ja kuitenkin samaan aikaan yli 20 astetta lämmintä.. Makunsa kullakin, mun mielestä viileä makuuhuone on alle 20. Ja vauvan hengittäminen samaan tahtiin äidin kanssa ei onnistu: vauvan hengitysfrekvenssi on huomattavasti tiheämpi kuin aikuisen ihmisen.
Syynä omaan sänkyyn on olluta kätkytkuolema riskin kokoaminen vanhempien sängyssä nukkuvilla lapsilla.
että ilman perhepetiä ei olisi imetys onnistunut.
Meillä lapsi vieroitti itse itsensä rinnalta ja alkoi itse nukkumaan omassa sängyssä joten meillä ei ollut ongelmia edes sen suhteen että miten lapsen saisi itsenäisesti nukkumaan.
Syynä omaan sänkyyn on olluta kätkytkuolema riskin kokoaminen vanhempien sängyssä nukkuvilla lapsilla.
No, se riippuu hyvin paljon vanhemmasta. Tupakoivat tai päihteitä käyttävät (myös alko) vanhemmat ovat suuri riski vauvalle samassa sängyssä.
perhepetiin liittyviä kriteereitä:
- vanhemmat eivät tupakoi
-kumpikaan vanhemmista ei ole lääkkeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena
-vauvalla on oma peitto
- vauvan tipahtaminen vuoteesta on otettu huomioon/estetty jotenkin
- liiat tyynyt yms. vuoteesta pois..
Lähteenä kirja imetysohjaus, jossa myös imetyksestä ja perhepedistä yöimetyksen helpotuksena :)
Etenkin nuori, sekä äitiydestä kokematon että työstä kokematon terveydenhoitaja luottaa enemmän oppikirjoihin kuin maalaisjärkeen.
Keksittekö muuten mitään nisäkästä jonka poikaset eivät luonnostaan nukkuisi emonsa kyljessä?
Vai haluatko vain "herkut" päältä?!? Mielelläsi annat neuvolassa seurata lastasi; kasvaako "normaalisti" yms., mutta olet heti mutisemassa kun sanotaan jotain mikä ei ole sun hörhöilyjesi mukaista. Sun on paras alkaa käyttämään ihan yksityisiä palveluja!!!!! Äänestä hyvä ihminen jaloillasi!!!
Keksittekö muuten mitään nisäkästä jonka poikaset eivät luonnostaan nukkuisi emonsa kyljessä?
Vai haluatko vain "herkut" päältä?!? Mielelläsi annat neuvolassa seurata lastasi; kasvaako "normaalisti" yms., mutta olet heti mutisemassa kun sanotaan jotain mikä ei ole sun hörhöilyjesi mukaista. Sun on paras alkaa käyttämään ihan yksityisiä palveluja!!!!! Äänestä hyvä ihminen jaloillasi!!!
Ensinnäkin, yksi huutomerkki riittää ilmaisemaan asiasi.
Toiseksi, neuvolassa kerrotaan nimenomaan suosituksia, ei siis jaella käskyjä tyyliin "laita lapsi omaan sänkyyn tai tehdään lastensuojeluilmoitus". JOkainen voi näitä suosituksia noudattaa tai sitten ei. Pääasia että lapsi voi hyvin ja kulkee tasaisesti omilla käyrillään. Älkää ihmiset ottako niin vakavasti kaikkea, se oman järjen käyttökin on sallittua.
Ja saa kai sitä ihmetellä jotain mitä neuvolassa on sanottu, eikä siitä kenenkään tarvii tulla vauhkoamaan yksityiselle menosta. Järki käteen.
Olen vaan kuullu jo ihan tarpeeksi kaikenmaailman ilmastonmuutos/ekologisuus/vauvantahtisuus sontaa yhdelle päivälle :D
minuakin k.o. aiheisiin liittyvä fanatismi nyppii...
samassa huoneessa/lähellä kylläkin
http://www.sids.org/nprevent.htm
http://www.sidsandkids.org/safe_sleeping.html
Nämä seuraavat ovat ihan ammattilaisilta kuultuja suosituksia, joilla on tarkoitus välttää kätkytkuolemaa: - nukuta vieressä, samassa sängyssä tai "sivuvaunussa" ; syy se, että äidin hengitys tahdistaa lapsen hengityksen jolloin pidempiä hengityskatkoksia ei tule. - nukuta omassa sängyssä ; syy se, ettei äiti pääse kierähtämään lapsen päälle - pidä huone viileänä ; syy se, että viileässä hengitys kulkee paremmin - pidä sisälämpötila +20 tai enemmän ; en saanut perustelua jne. Ja itse lakkasin pelkäämästä kätkytkuolemaa, kun tuttavan 11v kuoli nukkuessaan. Alle 15v nukkuessa tapahtunut "selittämätön kuolema" nimittäin tilastoidaan kätkytkuolemaksi. Meillä esikoinen nukkuin puoli vuotiaaksi perhepedissä, sitten suoraan omaan huoneeseen, koska uni muuttui niin kevyeksi että heräsi omassa sängyssäänkin siihen, jos käänsimme kylkeä. Kuopus nukkuu perhepedissä niin pitkään kuin imetän öisin ellei käy samoin kuin esikoisen kanssa. Neuvolassa ei tosiaan olla mitään kaiken tietäjiä. Kannattaa kyseenalaistaa jotkin jutut rankallakin kädellä. Meillä entinen th neuvolassa suositteli vuonna -07 aloittamaan kiinteiden kokeilun 3kk iässä yleisistä suosituksista huolimatta. Ja lapsi oli kuitenkin +2 käyrällä, joten ei tosiaan tarvinut lisäruokaa.. ;)
Mä en uskaltanut nukuttaa lasta vieressä ennen kuin nelikuisesta eteenpäin, juuri siksi että vauva oli niin hento ja haavoittuvainen. Mutta kun uskalsin laittaa pinniksen sivuvaunuksi, niin kaikkien yöunet paranivat samoin tein. Lapsi nukkui sikeämmin ja pitempiä pätkiä, ja niin tietenkin minäkin. Mä siis suljin omalla kehollani pinniksen avoimen laidan, ja jos joskus lapsi meinaskin lähteä ryömimään ylitseni, niin aina sain napattua pienen vaeltajan kiinni, eikä hän koskaan yöllä tippunut sängystä. Jos olen käynyt viihteellä, nukun olkkarin sohvalla, ja lapsen isä nukkuu lapsen vieressä.
Mun mielestä oli hirveän rasittavaa nousta sängystä monta kertaa yössä laittamaan tuttia ym. Perhepedissä en oikeastaan herää kertaakaan, vaikka taputtelenkin lapsen uneen.
Mut mielestäni jokainen äiti tekee ne omat ratkaisunsa.
parhaan mahdollisen unen. Keino kunkin perhee kohdalla selviää kokeilemalla.
Jos kysytään minun omaa mielipidettä, vastaa, että meillä nukutaan perhepedissä niin kauan, kun lapset haluaa viereemme tulla.
Perhepedissä ja lasten vieressä nukkumista on tutkittu paljon. Juuri tuon tukehtumisvaaran takia. Mitään vaaraa ei kuitenkaan ole, joa äiti ja isä on terveitä ja selvinpäin. lapsia ei ole kuollut kuin kännisten, huumehöyryisten ja mielenterveyshäiriöisien alle. Terve ihminen herää, jos vauva on alla.
Mikähän mun miestä sitten joskus oikein vaivasi, kun oli kääntynyt meidän vauvan päälle, kun nukuimme perhepedissä. Ei herännyt vaikka vauva itki, itsellänikin meni hetki tajuta että mikämitämissä. Mies sanoi nähneensä unta jostain tykin kuulasta :D
Meillä ei perhepeteily toiminut, lapsi nukkui niin levottomasti ja tuhisi ja öhisi yöllä etten minä saannut nukuttua mitenkään.
Aika outoa kyllä neuvolantädiltä sanoa ettei suosittele perhepedissä nukkumista. Siinä lapsi on kuitenkin lähellä jos tarvitsee imettää (eikös muuten sivuvaunuilukin lasketa perhepeteilyksi?) ja muutenkin jos lapsi nukkuu siinä paremmin ja äitikin saa unta eikä ole mitään vaaranpaikkoja niin miksi ei..
Kukin tyylillään, mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä toiselle.
Meillä kaikki lapset on olleet huonoja nukkujia, parhaiten nukkuvat vauvana vieressä.
Täytyy olla tarpeeksi leveä sänky, ja estetty ettei pääse putoamaan. Meillä esim. makuuhuoneessa vielä erillinen alkovi, juuri sängyn levyinen, ja päätyyn mies on tehnyt saranoilla kiinni olevan "portin.
Toiminut aina tämä tyyli meillä hyvin.