Näin tautisina aikoina GALLUP: Milloin peset kätesi?
Tulipa tässä taas mieleen, kun tulin ystäväni kanssa meille. Menen aina ensimmäisenä pesemään käteni kun tulen kotiin. Ystäväni ei tätä tee. Pesen kädet aina ulkoa tultuani (tulen sitten kaupasta, töistä, ulkoilemasta, postia hakemasta...), myöskin jokaisen vessakäynnin yhteydessä pesen kädet aina. Myös yöllä vessassa käydessäni. Tiedän, että taidan olla vähän käsienpesupakkomielteinen (kiva sanahirviö). Minusta käsienpesu on vain oleellinen osa perushygieniaa. En voi kuvitellakaan että tulisin kaupasta kotiin, enkä pesisi käsiä saippualla.
Mitenkäs te muut palstailijat?
Kommentit (24)
-kun tulen sisälle ulkoota
-wc:n jälkeen
-ennen kuin avaan jääkaapin/kosken mihinkään ruokaan
Lisäksi jos vaihdan kakkavaipan, tai tyhjennän roskiksen, käsittelen raakaa lihaa jne normaalia juttuja.
-kun tulen sisälle ulkoota
-wc:n jälkeen
-ennen kuin avaan jääkaapin/kosken mihinkään ruokaan
pesen kuten ketjun aloittaja.ja käsidesit aina päälle kun käsittelen rahaa kaupassa.olen nyt ehkä ylitarkka, mutta kotona on (rokotettu) infektioastmalapsi joten aion olla varovainen.
vessassa käynnin jälkeen ja ennen kuin alan laittaa ruokaa. Vaikka olisin pessyt edellisen kerran kädet viisi minuuttia sitten.
olen kyllä aina ollut vähän hygieniafriikki ;) eli pesen aina kädet kotiin sisälle tullessa, ennen ruoanlaittoa & ruokailua ja tietysti WC:ssä käydessä.
Nyt pesen tai "käsidesitän" lisäksi töissä aina, kun haen kahvia tai koskettelen useampaa ovenkahvaa, käyn jossain ja tulen takaisin omaan huoneeseen jne. Työpaikassani liikku todella paljon ihmisiä ja koskettelen paljon eri näppäimistöjä/hiiriä, joita käyttää moni ihminen - siksi yritän olla hygieenisempi nyt. Minulle on vähän tullut kammo koskea ovenkahvoihin tai kaiteisiin esim. metrossa paljaalla kädellä. Yritänkin toimia niin, ettei tarvitsisi paljon lääppiä käsillä pintoja...
Yritän pitää kuitenkin tästä yllä mainitusta huolimatta terveen järjen päässä ja olla ylireagoimatta ;).
vessan jälkeen ja sitten, kun tulen kotiin.
En kuitenkaan pese, kun menen työpaikalle kotoa. Enkä pese ennen ruokailua - ellen ole sitten tulossa kaupasta suoraan syömään.
Minulle siis käsienpesun perusteet ovat:
- tuo alapään pyyhkiminen
- rahan käsitteleminen tai
- sellaisest kiinni pitäminen, jota kaikki muutkin ovat kosketelleen: ostoskärryjen kahva, bussin kaiteet, liukuportaiden kaiteet...
Meillä oli jo si. On niiin helpottavaa, kun enää ei tarvitse varoa minkään koskettelua :-).
ole siis tarvinnut "tautisten aikojen" vuoksi muuttaa käsienpesutapojani mitenkään.
Ainostaan sen olen muuttanut, että minulla kulkee nykyään käsidesipullo mukana käsilaukussa. Sitä käytän, jos ostan vaikkapa kaupasta karkkia ja syön sitä heti autossa. Mutta jos tulen suoraan kotiin niin en laita sitä. Eli vain siis siinä tapauksessa, jos aion jotain laittaa suuhuni.
Olen myös todennut, että ihmiset ei kauheasti pese käsiään. Meillä mies onneksi hiukan tarkentanut nyt tapojaan, mutta miehen veli esim. ei pese läheskään aina käsiään vaikka kävisi vessassa. Ja viimeksikin ihan väkisin huomasin, että vain avasi hanan ja sulki sen samantien eli KASTELI kätensä. En jaksanut kommentoida, että tuo ei tietääkseni ole käsien peseistä vaan käsien kastelua ja ne on kaksi eri asiaa. (Ja joku kysyy että miksi huomasin sen niin ihan sen takia, että hain juuri jotain käsilaukustani kun tämä veli kävi vessassa ja kuulin oven läpi mitä siellä tapahtuu.)
pitää vielä kertoa, että kesästä asti kannoin käsidesiä käsilaukussa ja me kaikki olemme sitä ahkerasti käyttäneet. Ja tosiaan koko syksyn komensimme lapsia, ettei liukuportaiden kaiteisiin saa koskea. Ja taas desinfointiin.
Niin se sitten vain tuli koulusta se tauti. Eli se käsienpesusta...että pitikin käyttää siihen ylimääräistä energiaa..
Omaan listaan pitää vielä lisätä, että totta kai pesen käteni aina ennen kuin alan laittamaan ruokaa.
Se kun tarttuu myös pisaratartuntana. Toisekseen kädet pitää pestä saippualla ja laittaa sitten käsidesiä niin sikabakteerit kuolee. Ne ei kuole pelkällä käsidesillä.
tultuani töistä/kaupasta/kaupungilta/pitkältä lenkiltä koiran kanssa kotiin sekä tietty aina vessassakäynnin jälkeen ja ennen ruoanlaittoa.
Nykyään "the" pöpöä vältellessäni olen lisännyt pesuja myös koiran pissalenkin jälkeen (käytännössä laitan tuolloin kyllä "vain" käsidesiä) tai jos vien vaikka roskat eli pesen joka ainoa kerta sen jälkeen kun käteni on koskenut meidän kerrostalon oven kahvaa.
Ja vielä lisäksi käsidesittelen esim. töihin tai kaupungille mennessäni aina bussimatkan jälkeen ja kaupungilla ennen kuin alan syömään. Vielä ei oo ainakaan meidän perheessä pöpöjä, mies on yhtä tarkka. (Lapsia ei siis ole.)
Se kun tarttuu myös pisaratartuntana. Toisekseen kädet pitää pestä saippualla ja laittaa sitten käsidesiä niin sikabakteerit kuolee. Ne ei kuole pelkällä käsidesillä.
mutta tottakai vähentää tarttumisriskiä huomattavasti.
Minäkin pesen aina ulkoa/kaupasta/töistä tullessa, ja käytän yleensä myös käsidesiä (jo aiemmin, tullut keskoslapsen syntymän myötä..).
Ja vessakäyntien yhteydessä jne..
Kahviloissa esim. käytän- ellei juuri ennen ole käsiä saanut pestyä- myös käsidesiä, ja usein kaupasta tullessa jne. Eli kulkee mukana laukussa. Jo ennen tätä sikainfluenssaa.
Kyllä hyvä käsihygienia on suorassa yhteydessä siihen kuinka paljon tauteja saa. Toki sitten vielä pärskivät ihmiset levittävät tehokkaasti pöpöjä, mutta käsien pesu yksi tärkeimmistä ennaltaehkäisevistä asioista. Että en kyllä ymmärrä yhtään näitä jotka eivät käsiään pese..
Vessassa käydessä aina. Se on ainoa varma.
Alottaessani leipomaan ja ruoanlaiton yhteydessä silloin kun upotan käteni johonkin (jos muistan). Sisään tullessa silloin kun olen liannut käteni (pihatyöt). Mutta nämä ovat aika satunnaisia.
Ulko-ovet avaan hanskat kädessäni enkä muutenkaan ulkona liiku paljain käsin (vilukissa kun olen). Toki kauppareissuilla yms. tulee kosketeltua mahdollisiin pöpöpesäkkeisiin, mutta ei tule silti pestyä enempää.
Ei ole flunssia eikä muitakaan tauteja ollut vuosiin, enkä ole muuttanut tapojani sikainfluenssan takia.
tarkennuksena: en minäkään ole muuttanut tapojani SI:n myötä. Olen toiminut näin niin kauan kuin muistan. Käsidesiä en käytä, en ole sitä vielä kotiinkaan hommannut. Toki jos joku tilanne ois mihin se sopisi, käyttäisin jos sitä ois tarjolla.
jälkeen haistan haiseeko kädet paskalle niin pesen sitten. Muuten pelkkä käsidesi.
Veassakäynnin jälkeen (jos muistan), ruokaa laittaessa (jos muistan), ulkoa tullessa (jos muistan) Eli meillä ei kotona käsien pesua kauhiasti opetettu joten tuossa muistamisessa on aika paljon ongelmia. Samoin lapsen kädet pääsee unohtuumaan.
Mäkin ihmettelen, että ihmiset eivät pese käsiään, kun tulevat kaupasta tai mistä tahansa "ulkomaailmasta" kotiin.
Pesen samoin kuin ap :-) ja olen opettanut lapset myös pesemään kädet, kun tulevat ulkoa, koulusta, päiväkodista tm. kotiin. Pakotan myös lasten kaverit käsipesulle...