G: Kompastuskivenne ruoanlaitossa/leivonnassa?
Koska olen lopen kyllästynyt (ja myös usen ahdistunut) näihin sikainfluenssakeskusteluihin, päätin laittaa aivan toisesta aiheesta aloituksen.
Mikä on ruokalaji/leipomus, joka teiltä aina vaan epäonnistuu tai josta ette ikinä saa tarpeeksi hyvää? Mä en saa koskaan tehtyä halkeilematonta, kuohkeaa kääretorttua, vaikka se kuulemma on leipomus, joka onnistuu kaikilta. Wanhan ajan ruskea, "käristyskastike" kuuluu myös niihin, joissa en koskaan onnistu. Joko tulee klönyttejä tai sit se ei vaan muuten maistu ikinä "oikealta" tyyliin "kun anoppi sitä teki". Paljastakaa nyt jotain! Kai joku toinenkin epäpätevä av-mamma jostain päin Suomea löytyy? ;-)
Kommentit (109)
ja ylipäätään kaikki leipominen. Ostan aina valmiita kakkupohjia, piparitaikinoita, lehtitaikinoita. Aivan turha yrittää räpeltää itse. Pari kertaa vuodessa pitää intoa puhkuen yrittää leipoa vaikka pullaa tai sämpylää ja kyllä into latistuu niihin pesäpalloihon joita ei edes koirat syö.
Toinen on ruskea kastike sen tekemisessä olen luovuttanut jo vuosia sitten.
Minä olen se onneton sämpylöiden tekijä. Saan sämpylät nousemaan, mutta onko siis tarkoitus pistellä niihin reikiä juuri ennen uuniin laittamista? Nimittäin siinä vaiheessa ne mulla lätistyy ihan silmissä ja samalta ne näyttää uunista pois otettaessakin...
Jopa pakestepullista tulee kamalia kivikovia käppyröitä??
Se juustokastike ei onnistu, joten teen ilman sitä. Ei se sitten ole kauhean hyvää.
En osaa oikein tehdä kokolihasta mitään ruokia. Paitsi broilerista.
Minä olen se onneton sämpylöiden tekijä. Saan sämpylät nousemaan, mutta onko siis tarkoitus pistellä niihin reikiä juuri ennen uuniin laittamista? Nimittäin siinä vaiheessa ne mulla lätistyy ihan silmissä ja samalta ne näyttää uunista pois otettaessakin...
Jopa pakestepullista tulee kamalia kivikovia käppyröitä??
olen kyllä joskus osannut niitä tehdäkin, mutta taito on unohtunut. Tällä hetkellä ei paljon kiinnosta alkaa niitä jauhoja ruskistamaankaan kun ei ole liesituuletinta. Jos jotain kastiketta teen niin ostan niitä valmispusseja kaupasta. Itse en kastikkeista niinkään välitä.
kanssa sämpylöistä ja pullista tulee pesäpalloja (kiitos jollekin kuvaavasta sanasata). Korvapuusteja olen kerran tehnyt ja ne onnistuivat! Sämpylöiden sijaan teen peltileipää, se on vähän kuin sämpylää kun ruuduttaa sen.
Näiden sijaan ylpeilen kastikkeidentekotaidollani, muutama vuosi sitten olisin kuollut noloudesta, jos minun olisi tarvinnut "pyöräyttää" tuosta noin vaan joku suurustettu kastike vaikkapa vieraille. Nyt onnistuu ruskean kastikkeen lisäksi vaaleat kerma-, maito- ja juustokastikkeet, sekä tomaattiset bologneset yms. Kun perustekniikat ja ainekset ovat selvillä, voi itse varioida aina tilanteen ja saatavilla olevien ainesten mukaan.
Kohta kiehautan tuorepastaa ja seuraksi ajattelin vaalean kinkkuisen paprikakastikkeen. Tämä siksi, että kinkkua on vain nimeksi, kun taas paprikaa näyttäisi olevan useampi eri värinen olevan paljon.
Joku nyt neuvoi tuolla pesäpallosyndroomaan apua, joten uskaltautuisikohan sitä kokeilemaan vaikka sämpylöitä tänään! :-)
Pulla onnistuu yleensä aina, mutta en tajua miksi sämpylät lässähtää. Tai se taikina kutistuu kokon aina kun alan leipoa siitä ja saa pari lässähtänyttä pahaa sämpylää aikaiseksi.
Ryuuan laitossa maito palaa aina pohjaan. Tosin meiltä puuttuu hyvä teflonkattila.