G: Kompastuskivenne ruoanlaitossa/leivonnassa?
Koska olen lopen kyllästynyt (ja myös usen ahdistunut) näihin sikainfluenssakeskusteluihin, päätin laittaa aivan toisesta aiheesta aloituksen.
Mikä on ruokalaji/leipomus, joka teiltä aina vaan epäonnistuu tai josta ette ikinä saa tarpeeksi hyvää? Mä en saa koskaan tehtyä halkeilematonta, kuohkeaa kääretorttua, vaikka se kuulemma on leipomus, joka onnistuu kaikilta. Wanhan ajan ruskea, "käristyskastike" kuuluu myös niihin, joissa en koskaan onnistu. Joko tulee klönyttejä tai sit se ei vaan muuten maistu ikinä "oikealta" tyyliin "kun anoppi sitä teki". Paljastakaa nyt jotain! Kai joku toinenkin epäpätevä av-mamma jostain päin Suomea löytyy? ;-)
Kommentit (109)
ym keittämisessä, kun laitan kattilan pohjalle ensin vähän vettä ja loput sitten maitoa ohjeen mukaan. Ja hellan pitää olla todella alhaisella lämmöllä!
Älkää laittako pullataikinaan kananmunaa, lopputulos on paljon pehmeämpi, eikä yhtään kuiva!
Nää on näitä mummujen ohjeita: Jos haluat pullasta valmiiksi vanhan makuista, niin laita taikinaan munia. Jos et viitsi paistaa sipulia pannulla ennen lihapullataikinaan laittamista, niin älä tee lihapullia ollenkaan.
Ruskea kastike:
Laita voita pannulle, ruskista voi ennen kuin laitat jauhoja pannulle suht' reilusti. Ruskista jauhojakin jonkin aikaa. Kaada pannulle vettä, irrottele paistolastalla jauhot ym pannusta ja kaada vesi ja jauho-voiseos teräskattilaan. Siinä keittelet kastikkeen teräsvispilällä vatkaten, että paakut hajoavat. Muista keittää niin kauan, että kastike sakenee. Vettä voi lisätä, mutta kastikkeen kokoonkeittäminen vie aikaa.
Pulla: Älä laita liikaa jauhoja. Niitä voi lisätä leivottaessakin, jos taikina jää kiinni käsiin/pöytään. Kohota lämpimässä paikassa, vaikka sähköhellan päällä, kun uuni lämpenee (laita leivinliina niin, että uunista nouseva lämmmin ilma menee liinan alle ja nouseviin pulliin).
Mannapuuro: Keitän puuron teräskattilassa, jotta puuroa saa sekoittaa kunnolla teräsvispilällä. Sekoitan ahkerasti. Puuro voi ottaa kiinni vasta silloin kun puuro on jo nostettu pois liedeltä ja unohdetaan sekoittaa (jos kattilan pohja on kuuma, puuro tarttuu hyvin valmiina).
, että ruskea kastike on monen muunkin kompastuskivi. Mikä ihme siinä muuten onkin niin taianomaista, ettei se joko ikinä maistu MILTÄÄN ja /tai on ihan kokkareista. Jos joku Vauva-lehdin toimituksesta lukee tätä ketjua, niin viikon vinkkinä heitän haasteen, että jostain Vauva-lehden tulevasta numerosta olis hauska lukea joku "Näin teet hyvän kastikkeen/kuohkean pullan & sämpylät" - jutun. Ja oheen opastavat ykistyiskohtaiset kuvat jne. Moni lukija olisi kiitollinen - se on vissi ;-). Terkuin ap
Olen se, joka ekana ihmetteli kastikkeenteon mahdottomuutta ja mauttomia kastikkeitaan. En ole ikinä edes yrittänyt tehdä ruskeaa kastiketta. Eihän missään kastikeohjeissa ikinä neuvota käristämään mitään rasvaa ja jauhoja. Niissä sanotaan, että tee kastike pannulla paistetun lihan huuhdeliemestä/uunissa paistopussiin jääneestä liemestä/valmiista demi glacesta. Ja suurustetaan kiehuva liemi.
Pitäisikö siis tosiaan ensi käristää rasva ja jauhot ja sitten vasta lisätä se lihaliemi?? Minkähän takia sitä ei sanota ohjeissa?
Lihan pitää olla huoneen lämpöistä, ennen kuin aloittaa paistamisen. Siis ajoissa pois jääkaapista. Suikaleet ja palat 30 min ennnen ja isommat palat vaikka tuntia ennen. Ja sitten helppo ja hyvä resepti.
Lämmitä paistinpannu ja nokare rasvaa kuumaksi. Sitten sulje naudanpaisti pannussa. Eli ruskistat jokaisen kyljen ja sivun paistista niin, että lihanesteet pysyvät sisällä. Laske levyn lämpötila matalaksi (2-3). Lisää vähän suolaa ja vettä. Kansi päälle ja anna olla tunti tai pari.(vie vähemmän sähköä, kuin uunissa paistaminen) Lisää välillä vettä. Lihan voi antaa rauhassa olla vaikka niin pitkään, että se haarukalla kokeillessa hajoaa murusiksi.
Lisukkeeksi keitettyjä perunoita ja hyvää kastiketta.
Epäonnistun mokkapalojen kuorrutuksessa. Ja olen luvannut itselleni, ettei minun tarvitse enää koskaan edes kokeilla mokkapalojen tekoa. Jos perhe haluaa mokkapaloja tehkööt itse tai ostakoot kaupasta.
Kinkunkastike onnistuu, mutta muut otan suosiolla pussista.
täytekakkua en osaa tehdä. Vaikka kuinka seuraisin ohjeita, niin aina siitä tulee joko liian kuiva tai liian vetinen tai liian kermainen tai liian mauton.
En tiedä mihin se hyvän pizzapohjan tekemisen taito on multa kadonnut. Mutta sinnittelen, harjoittelen. Ruskean kastikkeen olen saanut nyt kerran onnistumaan, joten ehkä se tästä.
Pullaa leipoo onneksi anoppi, minun pullani ovat liian tiiviit, vaikka omasta mielestäni teen ihan ohjeiden ja neuvojen mukaan.
Minulla on kuivakakut ja kakkupohja. Kaikki aina kehuu kuinka helppo niitä on tehdä siis mitä hittoa roskiin menee aina. Onneksi mies hallitsee nämä.
Miehellä taas kastikkeet ja pulla on täysin mahdottomia. Onneksi ne taas onnistuu minulta.
Harjoittelin muuten aika monta vuotta ennenkuin ruskeakastike maistuu yhtä hyvältä kun äidin tekemä.
ruokien maustaminen on se ongelma. En vain tiedä milloin kannattaisi laittaa mitäkin maustetta. Teen monesti kastikkeen ja paistan jauhelihaa jne ja sit mies maustaa :D Osaan kyllä laittaa mustapippuria ja suolaa, mutta muuta en sitten oikeen osaakaan :(
joskus sellaista todella ohutta rieskaa pizzan pohjana; on todella hyvää!
Itse en myöskään aikoinaan osannut ruskeata kastiketta tehdä hyväksi, kunnes sitten ystäväni opetti tekemään sen seuraavasti:
Esim. jauhelihat tai nakinpalat ruskittuasi ota ne toiseen kattilaan ja laita tähän tefflon pannuun suoraan ilman mitään rasvoja jauhot. Kääntele jauhoja hiljakseen pannulla kunnes ovat todella tumman ruskeita (jopa mustaan vivahtavia), Kiuhauta samanaikaisesti kuumaa vettä vedenkeittimessä tai toisessa kattilassa ja kaada kiuhuvaa vettä ruskittuneiden jauhojen sekaan samansiksisesti muovi- tai puuvispilällä sekoittaen. Jauhot pöllyävät herkästi. Lopuksi loraus vähärasvaista kermaan sekä mausteet. Sitten kastike kaadetaan vain lihojen / makkaran päälle ja kaikki sekaisin. Tämän valmiin kastikkeen annan sitten vielä hiljakseen kiuhua muutaman minuutin ja tarkistansekä nesteen määrän sekä maun.
... pullatunari! Mun sisko tekee maailman maukkainta ja pehmeintä pullaa, mulla syntyy vain kuivia, liian tiivitä käppyröitä. Muutenkin leipominen on se hankalampi juttu. Pyöräytän ihan kohtalaiset muffinsit ja marja- tai omenapiirakat, mutta muu on hankalaa. Täytekakkuja en edes yritä tehdä kun ne kuitenkin vaan valuu, vetistyy eikä maistu miltään :-) Ehdottomasti Vauva -lehteen jonkun jo ehdottama "pullaa for dummies" -juttu!
Olen kokki koulutukseltani mutta jopa ammattikoulussa seisoin 40 minuuttia(!) ruskistamassa jauho-voiseosta, joka ei vaan ottanut haluttua väriä sitten millään :(. Välttelen jauhokastikkeiden tekoa kovasti, Maizena on ystäväni!
Eli mikä lämpötila on tarpeeksi. Olen kerran ottanut lihalämpömittarin avuksi ja lämmittänyt maidon 42 asteeseen, mutta silloin taikina ei kohonnut ollenkaan, koska epäilen että neste oli jo liiankin kuumaa. Nyt laitan reilusti lämmintä ja onnistuu paremmin. Kuivahiiva on kompastuskiveni !
Rakastaisin sellaista ihan pehmeää ja sileää peruspullaa, mutta omani ovat möykkyisiä ja kovia. En tiedä laitanko väärän määrän aineksia (yritän kyllä noudattaa ohjetta, mutta kuka tietää...) vai vaivaanko huonosti/liikaa/liian vähän, vai onko ongelma liian pitkässä tai lyhyessä nostatusajassa. En oikeasti tiedä.
Lämmittäkää neste tarpeeksi lämpimäksi, jotta hiiva vaikuttaa. Huomioikaa, että kylmät munat jäähdyttävät nestettä. Laittakaa vähemmän jauhoja kuin ohjeessa neuvotaan. Sämpylöihin ei liikaa rouhetta. Leipominen on vaikeampaa, mutta lopputulos on parempi. Ja kohottakaa riittävästi ja tarpeeksi lämpimässä. Näillä neuvoilla pullista ja sämpylöistä tulee ihanan kuohkeita. T. sekä joka tekee mahtavia pullia mutta ei osaa paistaa pihviä
tee täytekakku kääretortun pohjasta!ts. valmista 2 kääretorttupohjaa, leikkaa niistä 3 samankokoista ympyrää ja kokoa kakku. Mun makuun on paljon parempi kuin perus täytekakun pohja. Sitte kuivuus/liikamärkyys johtuu tietenkin siitä miten paljon sitä kostuttaa...mä käytän 4 munan täytekakun kostuttamiseen n. 2dl nestettä(maitoa, spriteä, kaakaota, mehua...mitä milloinkin) ja kostutuksen teen pullasudilla:)
Ruskea kastike: tekeekö kukaan muu niin että samalla ku ruskistaa jauhoja ja voita, niin kiehuttaa kattilassa vettä ja lihaliemikuution ja lisää ruskistetut jauhot sitten siihen hieman kiehuvaan lihaliemeen?nestettä sitte lisää tarpeen mukaan ja aromisuolaa...mä en tajua miten siitä saa paakkusta?:) tietenki pitää sekoittaa koko ajan vispilällä..
Ja ennen mun kompastuskivi oli liharuoat. Nyt oon tajunnut mikä meni pieleen ennen: en hauduttanut lihaa uunissa tarpeeks, joskus en ollenkaan ja siitähän tuli auttamatta sitkeää. Ennen en voinu sietää itse tekemääni lihakeittoa(jota tosin tein ehkä kerran vuodessa), mutta nyt teen melkeen kerran viikossa. Ja resepti kuuluu näin: palapaistilihoja+vettä+suolaa uunivuokaan ja uuniin 150 asteeseen, n.3h. Sitten liedelle samaiset lihat kattilaan kiehumaan(lisää vettä ja kokonaisia maustepippureita!) ja perunat joukkoon. Loppuvaiheessa keittojuureksia ja keitetään niin kauan että keitto on sellaista mehevää!!:) nam...
Sämpylätaikinasta saa taivaallisen pehmeää kun lisää sinne esim. perunamuusia tai mannapuuroa tai aamullista kaurapuuroa. Kuulostaa hullulta mut kokeilkaapas!Ja nuo lisukkeet siis kaiken muun lisäks, ei oo väliä kuinka paljon laittaa. Ja jauhoja on liikaa jos sämpylöistä tulee kovia, niinku joku jo mainitsikin. Pullataikinan kans sama juttu.
Ettei kuulostais liian hyvältä niin mä en osaa enää tehdä pizzapohjaa!!!ennen osasin mut nykyään siitä tulee aina liian paksu ja keskeltä raaka/vetinen. Hyi! ainut keino on varmaan vaan vähentää taikinan määrää...
on jostain syystä sellainen, että lopputulos miellyttää harvoin. Ja jostain syystä niinkin helppo ruoka kuin kaalilaatikko. En saa sitä samanlaista kuin äitini, vaikka ainesosat ovat oikeat ja tekotapakin, ainakin mielestäni.
Esmes se valmis demi-glace-kastikepohja maistuu ihan kauhealta, vaikka sen avulla pitäis muka saada helposti hyvä kastike aikaan. Miten sen voi maustaa, että saa hyvää? Ei tee mieli ruveta itse keittelemään luita. Ei mun paisteista tule niin paljon lientä uunipannulle, että siitä saisi kunnolla kastiketta aikaan.
Klöntit olen jo saanut pois sillä, että nostan pannun leyvltä hetkeksi (alle minuutti) ennen kuin lisään nesteen, pannu jäähtyy hieman. Mutta edelleenkään en saa siihen oikeaa makua.