Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kompastuskivenne ruoanlaitossa/leivonnassa?

Vierailija
19.11.2009 |

Koska olen lopen kyllästynyt (ja myös usen ahdistunut) näihin sikainfluenssakeskusteluihin, päätin laittaa aivan toisesta aiheesta aloituksen.

Mikä on ruokalaji/leipomus, joka teiltä aina vaan epäonnistuu tai josta ette ikinä saa tarpeeksi hyvää? Mä en saa koskaan tehtyä halkeilematonta, kuohkeaa kääretorttua, vaikka se kuulemma on leipomus, joka onnistuu kaikilta. Wanhan ajan ruskea, "käristyskastike" kuuluu myös niihin, joissa en koskaan onnistu. Joko tulee klönyttejä tai sit se ei vaan muuten maistu ikinä "oikealta" tyyliin "kun anoppi sitä teki". Paljastakaa nyt jotain! Kai joku toinenkin epäpätevä av-mamma jostain päin Suomea löytyy? ;-)

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensäkin kaikki kastikkeet joiden pohjaan tulee voita ja jauhoja. Niitä täytyy olla saman verran. Eli jos voita on 50g niin jauhoja samanverran. Minä kyllä käytän myös ihan ruokalusikaa (noin) mittana.

Voi ei saa palaa, vain vähän ruskistua, ennenkuin jauhot lisätään. Jauhoja senverran että se on sellaista löysää ei kuivaa jauhokökköä pannulla.

Vierailija
42/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juustokastike ei onnistu, joten teen ilman sitä. Ei se sitten ole kauhean hyvää. En osaa oikein tehdä kokolihasta mitään ruokia. Paitsi broilerista.

En tiedä määriä kun teen aina vähän summissa, mutta mulla alkoi onnistumaan kun laitoin kunnolla rasvaa ja paljon vehnäjauhoja, nopeasti sekaisin ja heti maito perään KOKO AJAN SEKOITTAEN. Kun sakenee niin liedeltä pois ja reilu puoli pakettia voimakasta Koskenlaskijaa paloiteltuna sekaan. Sulatejuusto on kätevä kun ei tarvi raastaa. On sairaan hyvää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä tulee vaaleita ja haaleita. En kyllä niitä ole vuosiin tehnytkään, juuri tuosta syystä.

Tähän olis pieni vinkki:

karjalanpaisti! teen sen aivan kuten on neuvottu:

ruskistan lihan pienissä erissä

"huuhtelen pannun välissä pataan"

laitan pitkäksi ajaksi uuniin

laakerin lehtia jne.. mustaapippuria.

mutta silti ei se maistu yhtä hyvältä kuin anopin.. :(

Tai ainakin meillä tykätään tästä mummoni ohjeesta: Lihat pilkotaan aika isoiksi paloiksi, pitäisi olla kuulemma lapsen nyrkin kokoisia. Laitetaan lihat pataan, vettä sen verran, että lihat melkein peittyvät. Mausteeksi vain suolaa (tarpeeksi!). Uuniin 275 astetta niin, että pinnalla olevat lihat ruskistuvat, kääntele välillä, noin puoli tuntia ja tämän jälkeen lämpö lasketaan n 150 asteeseen ja siinä haudutetaan ainakin kolmisen tuntia. Kantta ei päälle, pidä huoli, ettei liemi haihdu liikaa. Niin ja lihana possua ja nautaa tai vaikkapa hirveä. Possu ei saa olla liian rasvatonta ja molemmat halvempaa ruhonosaa, lapaa tms, tulee enemmän makua.

Vierailija
44/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

salaisuus on mielestäni aika.

Itse laitan lihan raakana, paljon porkkanaa ja sipulia vuokaan, sinne suolaa sekä pippuria ja vettä niin, että koko komeus peittyy. Pidän paistia uunissa vähintään kaksi tuntia, usein lähemmäs 3h ja asteita vain noin 120-150 astetta. Meillä on lasten lempiruokaa ja tämä super helppoa, kun valmistuu ulkoilun tms lomassa.

Vierailija
45/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juustokastike ei onnistu, joten teen ilman sitä. Ei se sitten ole kauhean hyvää. En osaa oikein tehdä kokolihasta mitään ruokia. Paitsi broilerista.

En tiedä määriä kun teen aina vähän summissa, mutta mulla alkoi onnistumaan kun laitoin kunnolla rasvaa ja paljon vehnäjauhoja, nopeasti sekaisin ja heti maito perään KOKO AJAN SEKOITTAEN. Kun sakenee niin liedeltä pois ja reilu puoli pakettia voimakasta Koskenlaskijaa paloiteltuna sekaan. Sulatejuusto on kätevä kun ei tarvi raastaa. On sairaan hyvää!

Eli paljon voita, siihen sen verran jauhoja, että ei tule kokkareista vaan jauhot kiehuvat (ja kuohuvat :) siinä rasvassa, jauhoja kypsennetään rasvassa ainakin minuutti, kuitenkin niin, että ei ruskistu, sitten sekoittaen koko nestemäärä (maito) kerralla. Ei tule kokkareista, kun jauhot saavat kypsyä tarpeeksi suuressa voimäärässä ennen nesteen lisäämistä. Valmiiseen kastikkeeseen lisään parmesaaniraastetta tai jotain muuta juustoa mitä kaapista löytyy, hieman suolaa ja muskottia tai valkopippuria.

Vierailija
46/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen onnistunut pilaa juustokastikkeen pari kertaa lykkäämällä siihen Oltermannia. Ei kannata, juoksettuu heti. Tavallista "arkijuutoa" siis.

Vierailija
47/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisus ei pysy kasassa vaan murenee lautaselle. Onko kellaan vinkkia miten sen saa pysymaan kasassa?

Vierailija
48/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tekee niin paljon parempaa!

Mun wokkiruuista ei koskaan tuu erityisen maukkaita. Kyllä niitä nyt just syö.

Vierailija
49/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää maito kuumana tai ainakin lämpimänä ja koko ajan vatkaten. Minä myös laitan juustokastikkeeseen juustoraasteen lisäksi muskottia, suolaa ja mustaapippuria myllystä.

Mä laitan jauhoja ja voita yhtä paljon.

Vierailija
50/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pahaa!

Vierailija
51/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun salaisuus hyvään wokkiin: tuore inkivääri raastettuna! ja lisäksi jotain punaista thai maustetahnaa, lime/sitruunamehua, ja kookosmaitoa, sekä soijakastiketta.

ruskista kanasuikaleet mausteiden kanssa, sitten pakastewokkivihanneksia ja lopuksi kookosmaito. sekoita keitettyjen nuudelien kanssa. meillä toimii! :)

Vierailija
52/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastaisin sellaista ihan pehmeää ja sileää peruspullaa, mutta omani ovat möykkyisiä ja kovia.

En tiedä laitanko väärän määrän aineksia (yritän kyllä noudattaa ohjetta, mutta kuka tietää...) vai vaivaanko huonosti/liikaa/liian vähän, vai onko ongelma liian pitkässä tai lyhyessä nostatusajassa. En oikeasti tiedä.

Jos pulla on kovaa, niin siinä on liikaa jauhoja tai sitä on paistettu liian kauan.

Melkein kaikissa näkemissäni pullaohjeissa on useampi desi liikaa jauhoa. Tee löysä taikina ja alusta se käsin niin kauan, kunnes taikina irtoaa kulhosta. Anna kohota kaksinkertaiseksi ja sitten leivo pulliksi. Muista kohottaa uudeelleen ÄLÄKÄ paista liikaa.

Vierailija
53/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu taatusti, kun lämmität ensin 8 dl maitoa ja sillä aikaa sekoitat jauhot 2 dl kylmää maitoa esim. ravistelemalla tiiviissa purkissa. Kaada maito-jauhoseos kuuman maidon sekaan ohuena nauhana ja sekoita koko ajan. Lisää juusto ja mausteet. Ei taatusti paakkuunnu.

Vierailija
54/109 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuohukermaan tulee paras.

Vierailija
55/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti pulla ja sämpylät.

En kerta kaikkiaan jaksa/osaa alustaa. Meillä ei ole minkäänlaista yleiskonetta, joka tekisi voimaa vaativan homman puolestani. Pullasta tulee aina jotenkin liian kovaa, koskaan en ole onnistunut tekemään kuohkeita, ihania pullia.

Sämpylät taas maistuvat useimmiten lähinnä jauhoilta ja ovat rakenteeltaan turhan kiinteitä. Tuoreina ne vielä ovat ok, mutta jäähdyttyään tosi tylsiä.

Ruskeaa kastikettakaan en kunnolla osaa. En saa siihen sitä väriä. Tästä johtuen en sitä koskaan teekään...

Täällä mainituista leipomuksista osaan tehdä oikein maittavaa kääretorttua ja muffineita - ne kun eivät vaadi alustusta. :)

Vierailija
56/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että minä haudutan sitä helposti viitisen tuntia. Mureaa karjalanpaistiani kehutaan aina. Reseptini olen perinyt mammaltani, Karjalan tytöltä :)

Vierailija
57/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huvittavinta tässä on se että olen ammatiltani kokki :) Teinpä niin tai näin saan aikaiseksi sellasta paksua mautonta liisteriä eikä se sit kellekkään kelpaakkaan. Kaikki muu sujuu ja mielestäni laitan hyvää ruokaa ja leipominenkin onnistuu....MUTTA ne perkuleen KIISSELIT...

Vierailija
58/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy todeta, että minähän olen oikea monitunari!!! "En mäkään osaa tota, enkä tota, enkä tota...." Help! Erityinen mokabravuuri on pullat; jos ohjeessa sanotaan että tulee noin 25 pullaa, niin mä saan hädintuskin 15. Sit on noi kiisselit;klönttistä, mautonta, vetistä....Yrm.

Vierailija
59/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitot saat paksumman oloiseksi, kun ihan loppuvaiheessa keittämistä suurustat sen. Eli sekoita noin 0,5dl vehnäjauhoja ja noin reilu desi vettä ja lisää se keittoon nauhana koko ajan sekoittaen -> anna vielä kiehua hetken, niin että jauhot suurustuu.

Vierailija
60/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alat tekemään pannukakkua niin työnnä samalla se uunipelti uuniin lämpiämään ja lisää siihen nokare voita. Lämpimällä uunipannulla se pannukakku nousee paremmin ja tulee parempi. Muista kuitenkin seurata, ettei se voi pala :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä