Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kompastuskivenne ruoanlaitossa/leivonnassa?

Vierailija
19.11.2009 |

Koska olen lopen kyllästynyt (ja myös usen ahdistunut) näihin sikainfluenssakeskusteluihin, päätin laittaa aivan toisesta aiheesta aloituksen.

Mikä on ruokalaji/leipomus, joka teiltä aina vaan epäonnistuu tai josta ette ikinä saa tarpeeksi hyvää? Mä en saa koskaan tehtyä halkeilematonta, kuohkeaa kääretorttua, vaikka se kuulemma on leipomus, joka onnistuu kaikilta. Wanhan ajan ruskea, "käristyskastike" kuuluu myös niihin, joissa en koskaan onnistu. Joko tulee klönyttejä tai sit se ei vaan muuten maistu ikinä "oikealta" tyyliin "kun anoppi sitä teki". Paljastakaa nyt jotain! Kai joku toinenkin epäpätevä av-mamma jostain päin Suomea löytyy? ;-)

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni tarpeeksi ruskeaa. Kokkareet saa pois, niin että jauhojen päälle lisää aluksi vain vähän vettä, ja vispaa niin kovaa ja kauan kuin kykenee ja jaksaa. Kokkareet häviävät silmissä. Ja sitten vasta loppuvesi.

Itse en myöskään aikoinaan osannut ruskeata kastiketta tehdä hyväksi, kunnes sitten ystäväni opetti tekemään sen seuraavasti: Esim. jauhelihat tai nakinpalat ruskittuasi ota ne toiseen kattilaan ja laita tähän tefflon pannuun suoraan ilman mitään rasvoja jauhot. Kääntele jauhoja hiljakseen pannulla kunnes ovat todella tumman ruskeita (jopa mustaan vivahtavia), Kiuhauta samanaikaisesti kuumaa vettä vedenkeittimessä tai toisessa kattilassa ja kaada kiuhuvaa vettä ruskittuneiden jauhojen sekaan samansiksisesti muovi- tai puuvispilällä sekoittaen. Jauhot pöllyävät herkästi. Lopuksi loraus vähärasvaista kermaan sekä mausteet. Sitten kastike kaadetaan vain lihojen / makkaran päälle ja kaikki sekaisin. Tämän valmiin kastikkeen annan sitten vielä hiljakseen kiuhua muutaman minuutin ja tarkistansekä nesteen määrän sekä maun.

Vierailija
2/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä voi vatkata vaikka kuinka kauan, mutta sitten kun lisäät jauhot, niin sitten enää hitaalla nopeudella ja vähän vatkausta, että kuohkeus ei häviä.

Mun ystävä sanoi kerran, että kääretorttuja hän tekee aina siksi, että niitä on kuulemma mahdoton saada epäonnistumaan ;-). Repeilevä ja littana rakenne, AINA. Mitä teen? Pitääkö rullata heti kuumana vai ei? Millä tasolla uunia paistetaan? Ja mikä littanuuteen auttaa? Teen tosi hyviä pullia, piirakoita ja kuivakakkuja mielestäni, mut kääretorttuni ovat aina ihan onnettomia virityksiä. Luovutanko jo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tarpeeksi kauan sokeri-munavaahdon tekemisessä? Olisko 5minsaa täydellä teholla vai näkeekö sen jotenki vaahdon rakenteesta?

Vierailija
4/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8 minuuttia. Tai toinen ohje on se, että vaahdon pitää jäädä jämäkäksi, eli vaahto ei saa saman tien levitä, vaan kun lopetat vatkaamisen, niin se keko ja vuori jää samaan asentoon. Vähän kuin marengin teossa, mutta ei tietty niin voimakkaasti.

..tarpeeksi kauan sokeri-munavaahdon tekemisessä? Olisko 5minsaa täydellä teholla vai näkeekö sen jotenki vaahdon rakenteesta?

Vierailija
5/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teen kaikki hankalammatkin ruuat, mousset, punaviinikastikkeet ja leipomukset, mutta kääretorttu ei ikinä onnistu :) aina levystä tulee liian paksu ja se halkeilee...

Vierailija
6/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ei alalämpö toimi ja kaikki leipomukset jää puoliraaoiksi. No pian veronpalautusrahoilla saan uuden ja sitten leivotaan. RUSKEA KASTIKE: Ensin laitan voita kattilaan ja annan sulaa ja sitten lisään vehnäjauhoja niin että siitä tulee sopivaa.Ei liian löysää mutta ei liian kovaakaan. Lastalla sekoittelen niin että ruskistuu. Loppuväri riippuu kuinka ruskeaa tuo seos on. Sit vain vettä päälle ja vispilällä sekoitus ja vettä sen mukaan lisää että tulee sopivan paksuista. Mausteeksi suola, sipulijauhe ja paprikajauhetta vähän. Aina onnistuu. Jos joku tietää miten toi onnistuis ilman voita olis kiva tietää?

Vierailija
7/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten mun on turha myydä omaani ehdottomana totuutena. Mutta minä oon oppinut (kantapään kautta), että karjalanpaistiin tulee maustepippuria, ei mustapippuria.

teen sen aivan kuten on neuvottu: ruskistan lihan pienissä erissä "huuhtelen pannun välissä pataan" laitan pitkäksi ajaksi uuniin laakerin lehtia jne.. mustaapippuria. mutta silti ei se maistu yhtä hyvältä kuin anopin.. :( liharuoat muutenkin kompastuskivi, pihvejä en paista kuin kesällä grillissä :)

Vierailija
8/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kakkupohja on vatkattu tuoreista munista. Jos munien parasta ennen -päiväys on lähellä, niin ei vaan vatkaannu niin jämäkäksi vaikka kuinka vatkaisi.

6-8 minuuttia. Tai toinen ohje on se, että vaahdon pitää jäädä jämäkäksi, eli vaahto ei saa saman tien levitä, vaan kun lopetat vatkaamisen, niin se keko ja vuori jää samaan asentoon. Vähän kuin marengin teossa, mutta ei tietty niin voimakkaasti.

Vierailija
9/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä siihenkin on aika autttanut. Eli koska ruokaa on kuitenkin pakko tehdä, tykkäsi siitä tai ei, niin onhan taidot ajan kanssa karttuneet. Ja mitä enemmän tulee onnistumisia, niin sitä vähemmän vastenmielistä ruuanlaittokin on.

Ja kun oon nyt 5 vuotta laittanut aamuin illoin ateriat koko perheelle (mieskin syö päivälläkin kotona), niin vähitellen siinä oppii. Tänä vuonna oon ruokkinut meidän rakennusmiehetkin, joten aina vaan enemmän on ollut pakko panostaa ruokiin, ja taas tällä pikku pakolla on oppinut lisää.

Nyt mulla on kastike alkanut sujumaan, samoin pullat. Mun perinteinen kompastuskivi on ollut maustaminen, mutta siinä vasta harjoitus tekeekin mestarin. Eli oon oppinut maistamaan ruokia ja laittamaan mausteita reilummalla kädellä. Ja riittävästi suolaa.

Mutta kalasoppa seistä tehtynä oli viimeksi kyllä aika surkean makuista. Että kyllä harjoiteltavaa vielä riittää. Ja vihannekset lisukkeena maistuu vaan vetisiltä. Niinpä käytän vihanneksia mieluiten ruuan seassa: keitoissa, kastikkeen seassa, uunivuokaruuissa.

Vierailija
10/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso 86, siinä ohje ruskeasta kastikkeesta ilman voita. Itsekkin tein aikoinaan rasvalla, mutta sitten huomasin, ettei tefflon pannussa tarvitse mitään rasvaa.

T: laihiksella oleva

Vierailija
11/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ja tätä olen myös itse noudattanut - että munien ja sokerin vatkaamisessa tarpeeksi on 3-4 minuuttia, "jotta munien rakenne ei mene rikki". En tiedä, mikä taika tässä on, mutta sen mukaan olen toiminut :)

Vierailija
12/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauhoihin (vesi kiehuvana vedenkeittimestä vähän kerrallaan voimakkaasti vatkaten). Ei klimppiinny niin herkästi.

Vierailija
13/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KALARUOAT:

Merilohifileetä/kirjolohifileetä (itse pidän merilohesta enemmän) syöjien mukaan n. 150g-200g/syöjä. Uuninpellille, purkki tai kaksi smetanaa päälle, vähän suolaa ja pippuria ja uuniin 200c n. puoli tuntia.

Kalakeitto: Kaupasta saa valmitaa lohifileepaloja pakastealtaasta (pussissa?). Ensin perunoiden ja sipuleiden kiehautus, sitten kun perunat melk. kypsiä, lisää jäiset kalanpalat ja odota että ne kypsyvät. Mausta suolalla, pippurilla, tillillä ja desillä tai parilla kermaa.

MOKKAPALAT:

Kuorrutteeseen tarvitaan tosi vähän nestettä, eli lisää ihan pikku-pikkuhiljaa vaikka teelusikallinen kerrallaan ja vatkaa ja kokeile miltä tuntuu. huomioi, että jos levität lämpimille paloille niin kuorrute "sulaa" vielä vähän.

KÄÄRETORTTU:

Lisää 1/3 jauhojen määrästä perunajauhoja (itse olen myös hätätilassa käyttänyt ohrakasta). Voi myös laittaa esim. teelusikallisen vaniljasokeria antamaan makua.

RUSKEA KASTIKE:

Ruskista ensin pelkkä jauheliha/nakit/broilerinpalaset. SITTEN lisää PELKKÄ jauho lihojen päälle, pyörittele niin että leviää tasaisesti lihoille, ja sitten lisää neste ja muut mausteet. Ei tule paakkuja.

Maizena-suurustetta vaaleille kastikkeille suosittelen. Esim. maustetut broilerinfileet, purkki kermaa ja em. suurustetta muutama rkl kun kastike kiehuu. ja ruoka on valmis.

MAITORUOAT:

Käytä kevyt- tai täysmaitoa, ja lisää vielä vähän margariinia/voita joukkoon. Ei pala niin helposti pohjaan.

PULLA:

Älä vaivaa liikaa! Sekoita huoneenlämpöiset ainekset, mutta vähennä jauhon määrää. Laita vain sen verran jauhoja että pystyt juuri ja juuri tekemään siitä "pullan". Anna taikinan kohota rauhassa. Leivo pullat ja muista kohottaa ennen uunia. Jos kohosvat liikaa, nosta vähän lämpötilaa, jos liian vähän, vähennä sitä (normisti mulla 200c). Ota pullat pois kun pohja on pikkuisen ruskea, päältä ei tarvitse olla kuin ihan himpun. Sunnuntai-erikoisvehnäjauhosta ei jää paakkuja eikä tarvitse siivilöidä (äitini vinkki).

SÄMPYLÄT:

Samat sävelet kuin yllä! Ei liikaa jauhoja! Itse tein eilen sellaisia, joissa taikina oli niin löysää ettei sitä voinut muotoilla, nostelin vain lusikalla kasoja pellille. Mutta ah, niin hyvältä maistuivat!

WOKKI:

Älä paista liikaa! Kasvisten pitää ollakin kovia. Käytän itse voita ja öljyä sekaisin paistamisessa.

PANNARI:

Lisäätkö tarpeeksi leivinjauhetta?

KARJALANPAISTI:

Itse muhitan pitkään, esim. yönkin yli. Vähintään viisi-kuusi tuntia, ensin kuumassa, 250c tunti ja sitten 125-150c loput ajasta. MAUSTEPIPPURIA laitan, sekä suolaa ja laakerinlehden tai pari.

PIHVIT:

Ruskista huoneenlämp. liha kuumalla pannulla voi-öljyseoksessa muutama minuutti molemmin puolin, mausta. Laita uuniin n. 150c 20min-30min. Tarkista kypsyys.

Tässä tuli joitakin joita sanottiin jo ja joku voi olla eri mieltäkin asioista, mutta ajattelin koota itselle hyväksi havaittuja keinoja.

Vierailija
14/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa koskaan tehtyä halkeilematonta, kuohkeaa kääretorttua, vaikka se kuulemma on leipomus, joka onnistuu kaikilta. Wanhan ajan ruskea, "käristyskastike" kuuluu myös niihin, joissa en koskaan onnistu. Joko tulee klönyttejä tai sit se ei vaan muuten maistu ikinä "oikealta" tyyliin "kun anoppi sitä teki".

Miekään en ole saanut ikinä kääretorttua onnistumaan.. Mutta tohon ruskeeseen kastikkeeseen miulla on pari vinkkiä. Käytä valurautapannua, niin jauhojen ruskistus onnistuu kunnolla. Lisää vesi pienissä annoksissa, ja vatkaa samalla kovasti. Lisää seuraava annos vettä vasta, kun jauho-vesiseos on sileää. Ja lopuksi mikään ei estä valuttamasta kastiketta siivilän läpi. Taatusti tulee sileä kastike ;)

Mie en osaa tehdä siistiä täytekakkua myöskään, aina se valuu jostakin. Omalta äidiltä olenkin oppinut nyt sille hyvän vaihtoehdon. Lasikulhoon kerroksittain kakkkupalo, kermavaahtoa ja paljon hedelmiä ja marjoja. Sitä sitten kauhotaan lautaselle "kakkuna". Ei siis edes voi olla kauheen siistiä, joten ei paineita koristelusta yms. Ja on hyvää:)

Kaapo

Vierailija
15/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nostat vatkaimet taikinasta ja piirrät kahdeksikon ilmassa. Jos pystyt erottamaan koko kahdeksikon taikinan pinnalla, vaahto on valmista. Jos kahdeksikko laskee niin nopeasti, ettet ehdi sitä nähdä kokonaan, jatka vaahdottamista.

Muista lisätä jauhot ja leivinjauhe varovasti ja nopeasti, ettei vaahto laske.

Vierailija
16/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten sitä oppisi tekemään paistoliemeen kunnon punaviini- tai pippurikastikkeen? Itselläni kasikkeenteko kestää niin kauan, että siinä vaiheessa kun maut ovat kohdallaan niin liha onkin joko kylmää tai ylikypsynyttä. Täytyisi siis jostain saada tarkat ohjeet siitä, paljonko mitäkin ainesosaa ja maustetta laitetaan, ettei joka välissä tarvitsisi tarkistaa makua.

Vierailija
17/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lasagnen niin, että maito/juustokastikkeen sijaan laitan raejuustoa ja lisäksi tulee munamaito (4 dl maitoa, 2 munaa). Kevytversio.

Vierailija
18/109 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertakaikkiaan viihdy keittiössä ja se kyllä näkyy perheestämme. Olemme kaikki langanlaihoja.

Vierailija
19/109 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken muun olen oppinut tekemään, mutta täyskäripohja menee joka ikinen kerta pieleen. Netistä on tulostettu kymmeniä ohjeita joilla "lapsikin onnistuu" mutta mulla aina lässähtää. Yleensä kohoaa uunissa tosi komeaksi ja sitten paistamisen loppuvaiheessa painuu alas.

Haluan kuitenkin leipoa synttärikakut lapsille itse joten ratkaisen tämän niin että teen kaksi pohjaa ja niistä yhteensä saan edes jonkun korkuisen kakun rakennettua. Kiroilua on kyllä aina luvassa ennen syntymäpäiviä!

Vierailija
20/109 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muna-sokerivaahtoa vatkataan 1 minuutti per muna. Eli jos 4 munaa, vatkaan suunnilleen 4 min, mieluummin vähän enemmän:) hyvin onnistuu MYÖS TÄYTEKAKKU kun vatkaa tuon ohjeen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi