G: Kompastuskivenne ruoanlaitossa/leivonnassa?
Koska olen lopen kyllästynyt (ja myös usen ahdistunut) näihin sikainfluenssakeskusteluihin, päätin laittaa aivan toisesta aiheesta aloituksen.
Mikä on ruokalaji/leipomus, joka teiltä aina vaan epäonnistuu tai josta ette ikinä saa tarpeeksi hyvää? Mä en saa koskaan tehtyä halkeilematonta, kuohkeaa kääretorttua, vaikka se kuulemma on leipomus, joka onnistuu kaikilta. Wanhan ajan ruskea, "käristyskastike" kuuluu myös niihin, joissa en koskaan onnistu. Joko tulee klönyttejä tai sit se ei vaan muuten maistu ikinä "oikealta" tyyliin "kun anoppi sitä teki". Paljastakaa nyt jotain! Kai joku toinenkin epäpätevä av-mamma jostain päin Suomea löytyy? ;-)
Kommentit (109)
Kuvittelen osaavani ja tietäväni kaiken, mistä seuraa sitte ohjeista poikkeaminen. Esim. en millään voi uskoa että mokkapalataikinan kuuluisi olla noin löysää, joten laitetaampa "pikkasen" lisää jauhoja. Eikä tietenkään tuolla määrällä leivinjauhetta mikään kohoa, laitetaampa sitäkin lisää. Puhumattakaan että joissain leivoksissa pitäisi munia mukamas vatkata! Empä tietenkään rupea moista tekemään, täyttä ajan hukkaa :D
Pitäisi saada aikaan tasaisia, maukkaita gluteenittomia kastikkeita enkä onnistu siinä.
en osaa tehdä kalaruokia, en sitten minkäänlaisia. Itse en ole oikein kalan ystävä, mutta sei ja esim. savusiika on ihanaa. Mutta kun ei osaa, niin ei osaa.
ripottele päälle suolaa ja laita uuniin puoleksi tunniksi. Ei se ole sen vaikeampaa. :)
kovin hyviltä, en osaa oikein maustaa niitä. Samoin keitot ovat aina jotenkin pliisuja, ei makua ja koostumus vetinen... Saa neuvoa :)
Maku on erinomainen, mutta se pysyy aina vaan liian löysänä.
Osaan siis tehdä erittäin hyvää ruokaa ja leipoa, mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta! Se on mun kompastuskivi.
Onneksi mies tekee ruoat ja mä vain silloin kun mua huvittaa
Maku on erinomainen, mutta se pysyy aina vaan liian löysänä.
Multa epäonnistuu aina niiden typerien mokkapalojen kuorrutus, vaikka juuri tämä leivonnainen on se, minkä lapsikin osaa..
eli vatkaan taikinaan ensin rasvan ja sokerin ja sitten lisään liian kylmät munat ja koko sotku juoksettuu.
tapahtuu melkein joka kerta, mutta en anna sen haitata, kakku onnistuu silti aika hyvin.
tosin nyt olen vähitellen alkanut pärjäämään siinä, kun tajusin, että mausteita pitää laittaa runsaalla kädellä... kai muhun koulun kotitaloustunneilla iskostui se erittäin mieto maustaminen tyyliin 2 tl maustetta per kattilallinen ruokaa.
Kääretorttu ei muuten mullakaan onnistu. Rullausvaiheessa menee aina ja auttamatta pieleen.
Kaurakekseistä en koskaan saa nättejä, kun en usko, että sitä taikinaa pitäisi laittaa niin tosi vähän per keksi.
Lapsena sitä oli aina kotona, mutta mä en sitä osaa tehdä!
Siivilän läpi aina siivilöin köntit pois, silloin harvoin kun sitä sitten yritän tehdä.
Yhden kerran käytin vanhaa hiivaa. (en siis lukenut paketista ja olin sujauttanut jonkun vanhan paketin viimeisen kuivahiivapussin uuteen laatikkoon-yleensä en niin tee!)
Toisen kerran yritin oikaista liian tehokkaasti ja maito oli niin kuumaa että hiiva kuoli.
Muutaman kerran olen mokannut mutakakun. Jonka pitäisi olla "maailman helpoin".
Paistoin kuten piti ja ylikin ja aina vaan kakku oli liian velliä. Huomasin käyttäneeni liian pientä vuokaa-jolloin kakku oli tietysti liian paksu eikä paistunut kuten piti. Otin opikseni.
Mutakakkuni on kaikkien lemppari.
Muuten kokkaan ja leivon lähinnä omasta päästä ja reseptit on virikkeitä ja ei ole haukuttu.
Kai minulla on sitten se jauhopeukalokin :)
Siis aina vaikka kuinka vahdin ja sekoitan niin se palaa. Siksi meillä tekeekin mies esim. mannapuuron...
Rakastaisin sellaista ihan pehmeää ja sileää peruspullaa, mutta omani ovat möykkyisiä ja kovia.
En tiedä laitanko väärän määrän aineksia (yritän kyllä noudattaa ohjetta, mutta kuka tietää...) vai vaivaanko huonosti/liikaa/liian vähän, vai onko ongelma liian pitkässä tai lyhyessä nostatusajassa. En oikeasti tiedä.
mutta en ole koskaan uskaltaunut paistamaan kunnon pihvejä. Ja tuo oli mulle ihan uusi tieto, että voisokerivaahto juoksettuu sen takia, että munat ovat liian kylmiä. Kiitti vinkistä!
olisi ihana tehdä välillä itse. Saisi terveellisiä edullisesti. Mutta aina niistä tulee tiiviitä, kovia könttejä, kaikki kuohkeus puuttuu. Ja kumman mauttomia ovat, vaikka suolaa laitan.
Kastikkeet ovat myös vaikeita.
Kiva ketju vaihteeksi :)
Mä en vaan saanut siitä pohjasta syötävää. Aina se oli liian sitkee tai löysä tai kova tai jotain. Nyt olen oppinut tekemään senkin. Onhan se sellasta kotonatehdyn olosta, mutta ilman kiveä ei muuta oikein voi odottaakaan.
on kokolihan valmistaminen ihan hepreaa. Siis ihan kaikki: uuniin laitettavat lihaklöntit, suikalelihakastikkeet, karjalanpaistit, pihvit jne. Aina on sitkeää ja mautonta. Meillä syödäänkin lähinnä jauhelihaa, kanaa ja kanaa.
Rakastaisin sellaista ihan pehmeää ja sileää peruspullaa, mutta omani ovat möykkyisiä ja kovia. En tiedä laitanko väärän määrän aineksia (yritän kyllä noudattaa ohjetta, mutta kuka tietää...) vai vaivaanko huonosti/liikaa/liian vähän, vai onko ongelma liian pitkässä tai lyhyessä nostatusajassa. En oikeasti tiedä.
Lämmittäkää neste tarpeeksi lämpimäksi, jotta hiiva vaikuttaa. Huomioikaa, että kylmät munat jäähdyttävät nestettä.
Laittakaa vähemmän jauhoja kuin ohjeessa neuvotaan. Sämpylöihin ei liikaa rouhetta. Leipominen on vaikeampaa, mutta lopputulos on parempi. Ja kohottakaa riittävästi ja tarpeeksi lämpimässä.
Näillä neuvoilla pullista ja sämpylöistä tulee ihanan kuohkeita.
T. sekä joka tekee mahtavia pullia mutta ei osaa paistaa pihviä
Käytä haudutuskattilaa, niin ei pala maitopuuro pohjaan :)
en osaa tehdä kalaruokia, en sitten minkäänlaisia. Itse en ole oikein kalan ystävä, mutta sei ja esim. savusiika on ihanaa. Mutta kun ei osaa, niin ei osaa.
Ainut, joka onnistuu ja kaikille maistuu, on kalapuikot. Ne nyt onkin niin 'vaativia', paketista uuniin vaan ja senkun syö. :D