Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko taaperoimetys niin harvinaista, että täällä saa hirveät haukut?

Vierailija
17.11.2009 |

Kommentoin juuri ketjua, jossa puhuttiin imetyksen lopettamisesta ja siihen liittyvästä pahasta olosta. Itse kerroin toisinaan imettäväni 2-vuotiastani, enkä näe siinä mitään epänormaalia. Luonnonkansoilla luonnollinen imetysaika on ollut n. 4vuotta, suvussani pitkä imetys on ollut perinne aina. Terveitä, onnellisia ja allergiattomia ihmisiä olemme. Imetys on aikoinaan, ravinnon ollessa kehnoa, toiminut myös ehkäisykeinona. Lasten luontaisesti sopiva ikäerokin on n. 4 vuotta - tuolloin elimistö toipuu ja lapsi oppii juuri sen verran elämisen taitoja että uusi vauva saa äidin molemman kantavat kädet.

Mikä on? Maailman terveyssäätiön virallinen imetyssuositus on 2-vuotta - oletteko niin luonnosta vieraantuneita että tutti käy kyllä vielä kolmivuotiaalekin? Pahoitin mieleni todella, mutta yritän olla ajattelematta asiaa.

Kommentit (278)

Vierailija
101/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotan vaistooni, enkä harrasta kasvatuskirjallisuutta. Hoidan lapsiani maalaisjärjellä ja vaistolla. Lapseni ovat tyytyväisiä, terveitä ja sosiaalisia.

3v ja 1v saavat nukkua vanhempiensa kanssa samassa huoneessa, nuorempi saa tissiä kun itse haluaa, syliä ja läheisyyttä ei rajoiteta.

Nukkumaan mennään ilman taistelua, iltaisin on mukavaa köllötellä perheenä sängyssä, halailla, suukotella ja hihitellä. Kaikki nukahtavat tyytyväisenä ja nukkuvat yönsä. 1v nukahtaa rinnalle hymyillen.

Lapsia ei tarvitse lahjoa leluilla, tarroilla tai muulla materialla. Läheisyydestä ja turvallisuudesta kumpuaa kunnioitus vanhempiin. Imetys on helpoin keino tarjota rakkautta ja välittämistä lapselle, eikä se sulje muuta läheisyyttä pois.

Mieskin on tyytyväinen, kun lapset on tyytyväisiä, tottelevat, nukkuvat ja syövät nätisti. Mieshän hyötyy tästä, kun äiti on virkeä ja tyytyväinen, seksikin luistaa siellä olohuoneen sohvalla, jonne siirrytään, kun lapset nukahtavat.

Mielestäni olen hyvä äiti ja onnistunut vanhemmuudessani, juurikin hyvän itseluottamuksen vuoksi.

Vierailija
102/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on aika lopettaa kun lapsi osaa puhua ja on "iso". ei silloin enää tarvita imetystä vaan läheisyys hoidetaan eri tavalla. koomista että 3v. uhmis kirkuu kauppakeskuksessa että äiti mä haluan tissiä nyyyyyyyyyyyyyyyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

. koomista että 3v. uhmis kirkuu kauppakeskuksessa että äiti mä haluan tissiä nyyyyyyyyyyyyyyyt...

Vierailija
104/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolimatta siitä miten sen näet. Et pysty muuttamaan vaikkapa kuutiota palloksi vaikka kuinka näkisit sen pallona ja yrittäisit väittää muillekin sen olevan pallo.

Miksei kerro asiasta ja aiheesta?

Vierailija
105/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettävät kokevat ainoana läheisyyden antajana tissinsä. Mitäs sitten, kun jossain vaiheesssa on kai pakko vierottaa? Miten sitä läheisyyttä sitten antaa, vaikka koulupäivän jälkeen? Pelkkä syli ja halailu kun ei joidenkin mielestä ilmeisesti riitä.Kyllähän alunperinkin rinnat ovat ruokkimista varten. Vauvakin saa läheisyyttä, jos sitä pitää ihoa vasten rinnalla, eikä ole joka hetki pakko imettää, jotta läheisyyden kaipuu täyttyisi.

Mulle on ihan yks lysti, kuinka pitkään kukakin imettää, itse olen imettänyt kahta lasta noin vuoden ikäisiksi, mutta en missään nimessä lapsen läheisyyden takia, vaan siksi, että laiskuuttani aamuyöstä sain jatkaa uniani vielä muutaman tunnin. LÄheisyyttä meillä on jaettu ihan eri menetelmillä ja varmasti ihan riittävästi.

Vierailija
106/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista, että taaperoitaan imettävät kokevat ainoana läheisyyden antajana tissinsä. Mitäs sitten, kun jossain vaiheesssa on kai pakko vierottaa? Miten sitä läheisyyttä sitten antaa, vaikka koulupäivän jälkeen? Pelkkä syli ja halailu kun ei joidenkin mielestä ilmeisesti riitä.Kyllähän alunperinkin rinnat ovat ruokkimista varten. Vauvakin saa läheisyyttä, jos sitä pitää ihoa vasten rinnalla, eikä ole joka hetki pakko imettää, jotta läheisyyden kaipuu täyttyisi.

Se vain on paras tapa, sillä se vapauttaa hormoneja, jotka lähentävät äitiä ja lasta. Se myös rentouttaa ja pakottaa pysähtymään ja kuuntelemaan lasta. Siinä on aito, rehellinen kontakti joka viestii lapselle, että häntä rakastetaan. Se tuo lapselle turvaa.

Vierailija
107/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain on paras tapa, sillä se vapauttaa hormoneja, jotka lähentävät äitiä ja lasta. Se myös rentouttaa ja pakottaa pysähtymään ja kuuntelemaan lasta. Siinä on aito, rehellinen kontakti joka viestii lapselle, että häntä rakastetaan. Se tuo lapselle turvaa.

Vierailija
108/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on parasta minulle ja lapselleni. Sitä ei ulkopuolinen voi tuntea ja vaistota kuten minä.

Entä itse, näetkö sinä sitten asiat oikein?

Vierailija
109/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaatko?

Vierailija
110/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan huippu mihinkäänviemättömyydessään. Jotta puoleni ei jäisi epäselväksi, koska puoli on kuitenkin valittava: Eläköön taaperoimetys, perhepeti, kantoliina, kestovaipat ja kierrätys!

Vierailija
111/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

netissä että oikeassa maailmassa todetun asian: Imetys on totta totisesti älykkyyslaji. HÄmärä "maidon loppuminen" ja muukin täysin vajavainen imetystietous yhdistettynä aivan omituisiin asenteisiin ("musta on niiiiiiiiin ällöä, jos joku imettää yli vuoden ikäistä")on kyllä suoraan yhteydessä alhaiseen koulutustasoon, suvaitsemattomuuteen ja kehnoon yleistietoon.

Vierailija
112/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä että äiti ei halunnut imetyksestä luopua...lieko pitänyt seksinkorvikkeena

Vierailija
113/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokea jotenkin seksuaalisena. Ei mahdu mun kaaliin tämä yhtälö mitenkään päin. Ainoa miten voin ymmärtää tämän ajatuksen on, että kyseinen henkilö on itse aikoinaan kokenut imetyksen jotenkin seksuaalisena tapahtumana tai sitten ei ole koskaan imettänyt.

äidit, jotka eivät osaa luopua imettämisestä silloin kun siitä normaalisti luovutaan, siis selkeästi kokevat suurta hyvänolon (seksuaalista?) tunnetta tuosta rintojensa imemisestä. Sen verran usein ovat tässä keskustelussa sen ottaneet itse esille argumentikseen. Ja niinhän se menee, että se koira älähtää keneen kalikka kalahtaa.

Vierailija
114/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se imetys tapahdu ihan molempien tahdosta ilman sen kummempia kieroutumia.

Miksiköhän WHO suosittaa taaperoimetystä, mutta en ole koskaan kuullut minkään tahon suosittelevan lasten seksuaalista hyväksikäyttöä. Säälittävää miten monella menee asiat mielessä näin sekaisin ja erityisen huolestuttavaa minusta miten moni äiti-ihminen tuntuu näkevän jotain seksuaalista ja sairasta ihan luonnollisessa äidin ja lapsen välisessä tapahtumassa..

En tosiaankaan usko, että lapselleen voi aiheuttaa traumoja imettämällä tätä vaikka 2v asti.

Vierailija
115/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitten sovi aloitta esim.3 vuotiaan imetystä uudelleen jos sitä maitoa sattuisi tulemaan (vaikka uuden vauvan myötä). Mikä asia on muuttunut siinä imetyksen luonnollisuudessa?

Vierailija
116/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista, että taaperoitaan imettävät kokevat ainoana läheisyyden antajana tissinsä. Mitäs sitten, kun jossain vaiheesssa on kai pakko vierottaa? Miten sitä läheisyyttä sitten antaa, vaikka koulupäivän jälkeen? Pelkkä syli ja halailu kun ei joidenkin mielestä ilmeisesti riitä.Kyllähän alunperinkin rinnat ovat ruokkimista varten. Vauvakin saa läheisyyttä, jos sitä pitää ihoa vasten rinnalla, eikä ole joka hetki pakko imettää, jotta läheisyyden kaipuu täyttyisi.

Mitään todellista tutkimustietoa sinulla tuskin on siitä, että imettäminen olisi tutkitusti PARAS tapa antaa läheisyyttä lapselle. Tuo on vain sinun itsesi luoma kuvitela jolla perustelet itsellesi ison lapsen imettämistä.

Kyllä imettäess varmasti saa läheisyyttä taaperokin, mutta ei ei aivan varmasti ole PARAS tapa antaa taaperolle läheisyyttä.

Vierailija
117/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta koulustasosta sen verran, että nuo puolustajat vaikuttavat kyllä argumenttiensa puolesta olevan just niitä koulutetumpia, jotka ovat tottuneet akateemiseen kirjoitustyyliin. Eivät kaikki, mutta suuri osa.

Vastustajat taas jauhavat samaa mutu-yök-asiaa kyllästymiseen asti.

Jos tämän ketjun perusteella muodostaisin mielipiteeni, rupeaisin ilman muuta taaperoimettäjäksi. Katsotaan, huoliiko nyt 7 kk ikäinen vauva tuota rintaa miten pitkään.

Kysyin muuten muka vitsikkäänä 3 v tytöltäni, kun janoa valitteli, että otatkos tissiä...? Repesi nauruun, ei kelvannut. Vuosi sitten olisi ehkä vielä maistanutkin. Olisin kyllä voinut antaa hörpyt, jos olisi halunnut, miksi en? : )

Vierailija
118/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä minua ole kukaan seksuaalisesti hyväksikäyttänyt, minua on imetetty normaali 6kk. Itse olen imettänyt kahta lastani normaalin 8-12kk.

Siltikin on ihan pakko myöntää, että mielestäni taaperon imettämisessä on jotain kiueroutunuttta. Ehkä äiti todella saa jotain kiksejä siitä? Tai sitten äiti ei osaa vaan päästää irti lapsestansa, jonka pitäisi jo oppia olevansa erillinen yksilö, eikä symbioosissa äidin kanssa. Jollain tavalla minullekin tulee mieleen tuo äidin mielihyvä ja sitä kautta ällöttävä ajatus jostain perversistä.

En halua ketään haukkua ja jokainen tekee lapsensa kanssa mitä haluaa (kunhan ei vahingoita) mutta täällä uskallan sanoa rehellisen ajatukseni asiasta, mitä en tietenkään julkisesti voisi koskaan sanoa...olisihan se aika iso väite.

Gallup taaeroimettäjille:

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että mites teidän taaperoimettäjien seksielämä voi oman miehen kanssa? vastatkaa rehellisesti! Koska kirjoituksista päätellen hyvin useat teistä nukkuvat myös lapsen kanssa...on vaikea kuvitella, että teillä voisi olla kahden aikuisen ihmisen normaalia seksiäelämää yhdessä.

Vierailija
119/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta koulustasosta sen verran, että nuo puolustajat vaikuttavat kyllä argumenttiensa puolesta olevan just niitä koulutetumpia, jotka ovat tottuneet akateemiseen kirjoitustyyliin. Eivät kaikki, mutta suuri osa. Vastustajat taas jauhavat samaa mutu-yök-asiaa kyllästymiseen asti. Jos tämän ketjun perusteella muodostaisin mielipiteeni, rupeaisin ilman muuta taaperoimettäjäksi. Katsotaan, huoliiko nyt 7 kk ikäinen vauva tuota rintaa miten pitkään. Kysyin muuten muka vitsikkäänä 3 v tytöltäni, kun janoa valitteli, että otatkos tissiä...? Repesi nauruun, ei kelvannut. Vuosi sitten olisi ehkä vielä maistanutkin. Olisin kyllä voinut antaa hörpyt, jos olisi halunnut, miksi en? : )

monella eri viestillä yritäänyt uskotella meille, että olet kääntynyt taaperoimettäjäksi tämän ketjun kautta. Etkö huomaa kuinka läpinäkyvää tuo on? :)

Vierailija
120/278 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kysymästä seksielämä voi mainiosti. Rakastella voi muuallakin kuin sängyssä, pimeässä ja peiton alla.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että mites teidän taaperoimettäjien seksielämä voi oman miehen kanssa? vastatkaa rehellisesti! Koska kirjoituksista päätellen hyvin useat teistä nukkuvat myös lapsen kanssa...on vaikea kuvitella, että teillä voisi olla kahden aikuisen ihmisen normaalia seksiäelämää yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi