Onko taaperoimetys niin harvinaista, että täällä saa hirveät haukut?
Kommentoin juuri ketjua, jossa puhuttiin imetyksen lopettamisesta ja siihen liittyvästä pahasta olosta. Itse kerroin toisinaan imettäväni 2-vuotiastani, enkä näe siinä mitään epänormaalia. Luonnonkansoilla luonnollinen imetysaika on ollut n. 4vuotta, suvussani pitkä imetys on ollut perinne aina. Terveitä, onnellisia ja allergiattomia ihmisiä olemme. Imetys on aikoinaan, ravinnon ollessa kehnoa, toiminut myös ehkäisykeinona. Lasten luontaisesti sopiva ikäerokin on n. 4 vuotta - tuolloin elimistö toipuu ja lapsi oppii juuri sen verran elämisen taitoja että uusi vauva saa äidin molemman kantavat kädet.
Mikä on? Maailman terveyssäätiön virallinen imetyssuositus on 2-vuotta - oletteko niin luonnosta vieraantuneita että tutti käy kyllä vielä kolmivuotiaalekin? Pahoitin mieleni todella, mutta yritän olla ajattelematta asiaa.
Kommentit (278)
eikä minua ole kukaan seksuaalisesti hyväksikäyttänyt, minua on imetetty normaali 6kk. Itse olen imettänyt kahta lastani normaalin 8-12kk.
Siltikin on ihan pakko myöntää, että mielestäni taaperon imettämisessä on jotain kiueroutunuttta. Ehkä äiti todella saa jotain kiksejä siitä? Tai sitten äiti ei osaa vaan päästää irti lapsestansa, jonka pitäisi jo oppia olevansa erillinen yksilö, eikä symbioosissa äidin kanssa. Jollain tavalla minullekin tulee mieleen tuo äidin mielihyvä ja sitä kautta ällöttävä ajatus jostain perversistä.
En halua ketään haukkua ja jokainen tekee lapsensa kanssa mitä haluaa (kunhan ei vahingoita) mutta täällä uskallan sanoa rehellisen ajatukseni asiasta, mitä en tietenkään julkisesti voisi koskaan sanoa...olisihan se aika iso väite.
Gallup taaeroimettäjille:
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että mites teidän taaperoimettäjien seksielämä voi oman miehen kanssa? vastatkaa rehellisesti! Koska kirjoituksista päätellen hyvin useat teistä nukkuvat myös lapsen kanssa...on vaikea kuvitella, että teillä voisi olla kahden aikuisen ihmisen normaalia seksiäelämää yhdessä.
Aika jännästi vedät johtopäätöksiä! Eikös täällä nyt melkein jokainen taaperoimettäjä ole kertonut, että mitään seksuaalisia tuntemuksia ei asiaan liity! Siis oikeasti, mun mielestä paljon kieroutuneempaa on se, että näkee imettämisessä jotain kieroutunutta. Mulla ei ole lapsia, mutta hyvä ystäväni (ole jo tässä ketjussa asiasta kirjoittanutkin) imetti lastaan n. 2-vuotiaaksi, ja kyllä hänellä oli ihan normaali seksielämä. Voihan sitä kuulemma muuallakin kuin sängyssä ollaa silleen, oon kuullu...?
Kukaan ei ole muuten tuonut mitään asiantuntijan lausuntoa tukemaan sitä, että pitkässä imetyksessä olisi jotain "kieroutunuttta". Joku kyllä kertoi jonkun kasvatusalan asiantuntija sanoneen niin, mutta onko asiasta ollut esim. jotain julkista keskustelua? Eipä ole, enemmänkin on puhuttu siitä, että pitkä imetys on hyvä asia. Eiköhän tärkein ole se, että jokainen imettää niin kauan, kuin hyvältä tuntuu?
Joten siis: voisitteko te, jotka pidätte taaperoimetystä perverssinä, nyt ystävällisesti kertoa, miksi on olemassa tutkimusta, joka kertoo pitkän imetyksen eduista, mutta ei sellaista, joka kertoisi, että taaperoimettäjät ovat ihmishirviöitä, jotka tunkevat tissiä lapsensa suuhun, koska he saavat siitä jotain kieroutunutta seksuaalista mielihyvää ja näinollen vaarantavat lapsensa psyykkisen kehityksen?
Muuten, kuten jo aiemmin sanoin tästä ystäväni lapsesta, hän on todellakin erittäin tasapainoinen ja hyvällä tavalla itsenäinen lapsi. Aivan ihana tyyppi.
ei sitten sovi aloitta esim.3 vuotiaan imetystä uudelleen jos sitä maitoa sattuisi tulemaan (vaikka uuden vauvan myötä). Mikä asia on muuttunut siinä imetyksen luonnollisuudessa?
Noin periaatteessa. Tosin harvoin jo vieroitettu lapsi haluaa itse aloittaa uudestaan. Ja toisin kuin monet taalla nayttavat luulevan, vakisella ei ketaan voi imettaa...
jotenkin oli niin arvattavissa noi "seksiä voi harrastaa muuallakin kuin pimeässä, sängyssä ja peiton alla"
Mutta vakavasti puhuen, minun on vaikea ymmärtää miten seksiä voi olla normaali määrä, jos lapsi nukkuu aina vieressä ja päivällä niitä lapsia ei voi oikein yksin jättää ja mennä miehen kanssa paneksimaan. Itselle ei ainakaan tulisi mieleenikään jättää lapsia yksin hereillä ja mennä miehen kanssa kuksimaan viereiseen huoneesee...saati sitten samassa houneessa. Mutta voihan se ola, että toiset näkevät senkin sitten luonnollisena asiana? Ihan sama vaikka lapsi kuulee ja näkee.
Ja kun nyt mietin seksiä mieheni kanssa imetysaikana, niin pakko myöntää, että meillä se oli ainakin vähäisempää. Minun ei tehnyt seksiä niin usein mieli (ilemisesti hormonit imettäessä ovat sellaiset) ja se oli myös epämiellyttävämpää vuotavien tissien takia. Mutta tässä ehkä tuli selitys taaperoimettäjien tyytyväisyyteen seksielämänsä suhteen, kun heidän ei tee juurikaan mieli, niin ei ole valittamista vaikka seksiä ei olisi?
No mutta, tämä nyt vain on tämmöistä ajatusten vaihtoa. Kukaanhan ei varmaan voi sille mitään jos taaperoimettäminen vaan vaikutaa oudolta ja ehkä jopa ällöttävältä. Ei ihminen voi tunteilleen mitään. Ällötyksin tulee luontaisesti. Olisikin mielenkiintoista tehdä tutkimus siitä kuinka monta % ihmisistä (mukaan lukien miehet) pitävät taaperoimetystä outona ja epämiellyttävänä. Siitähän sitä sit nähtäisiin, onko se kovinkin tavallinen tunne, että taaperoimetystä ei katsota hyvällä. Täällä kuitenkin kirjoittelee pääsääntöisesti naisia ja heistä kaikki on äitejä. Näistä kirjoittajista muutenkin suuri osa on sellaisia "ylisuorittaja äitejä" joita tämä pasta vetää puoleensa. Ja silti jopa täällä puolet vaikuttaa olevan vastaan taaperoimetystä. Luvun on pakko olla selkesäti isompi tavallisissa piireissä.
voinen kertoa, että kiitos kysymästä, seksielämämme toimii hyvin, sohvalla, vierassängyssä, saunan lauteilla, olohuoneen lattialla, keittiön pöytää vasten ja joskus lasten ollessa hoidossa myös sängyssä.
Meidän tapoihin ei kuulu lauanataisin-saunan-jälkeen pimeässä-peiton-alla-lähetyssaarnaajassa...
Imetys lähinnä lisää mahdollisuuksia seksiin, kun lapsi nukkuu helpommin ja päivisin on tyytyväinen. Äiti ei pääse väsymään täysin.
Tuosta koulustasosta sen verran, että nuo puolustajat vaikuttavat kyllä argumenttiensa puolesta olevan just niitä koulutetumpia, jotka ovat tottuneet akateemiseen kirjoitustyyliin. Eivät kaikki, mutta suuri osa.
Vastustajat taas jauhavat samaa mutu-yök-asiaa kyllästymiseen asti.
Jos tämän ketjun perusteella muodostaisin mielipiteeni, rupeaisin ilman muuta taaperoimettäjäksi. Katsotaan, huoliiko nyt 7 kk ikäinen vauva tuota rintaa miten pitkään.
Kysyin muuten muka vitsikkäänä 3 v tytöltäni, kun janoa valitteli, että otatkos tissiä...? Repesi nauruun, ei kelvannut. Vuosi sitten olisi ehkä vielä maistanutkin. Olisin kyllä voinut antaa hörpyt, jos olisi halunnut, miksi en? : )
Niin koulutuksesta. Olihan tuo Muuramen pedofiilikin ekonomi, että samaan kerhoon kuului.
Mun miehen kommentti tähän aiheeseen: Hyi saatana!"
Sitäkö tahdoit kertoa? Vai onko miehet mielestäsi ylijumalia, jotka voivat vaikuttaa naisen ainoaan etuoikeuteen, johon mies ei pysty?
kahlattuani tämän ketjun läpi, että kyllä tämä meni imettäjille 6-0. Yhtäkään järjellistä perusteltua puheenvuoroa ei yököttelijöiltä ole tullut.
kahlattuani tämän ketjun läpi, että kyllä tämä meni imettäjille 6-0. Yhtäkään järjellistä perusteltua puheenvuoroa ei yököttelijöiltä ole tullut.
Taaperoimetystä puolustavien kysymyksiin ei ole kukaan imetystä vastustava vastannut järkevästi tai ollenkaan, esim. omaan kysymykseeni (mä olen siis se lapseton henkiö, joka kertoi kaverinsa lapsesta). Kukaan ei ole perustellut vastaustaan vaikkapa jollain tutkimuksella tai yleisesti tiedolla olevalla asialla lasten kasvatuksesta (kuten vaikkapa että lapsia ei saa hakata tms), kaikki on menneet tyyliin "mua ällöttää", "mun mielestä se on seksuaalisesti kieroutunutta".
Mun mielestä tässä ketjussa kukaan taaperoimetyksen puolustaja ei ole väittänyt, että heidän ajatusmaailmansa tai tapansa tehdä asia olisi ainoa oikea, vastapuoli sen sijaan on ollut aika voimakkaasti sitä mieltä.
En ymmärrä, miksi pitää tuomita jokin asia sairaaksi sen takia, ettei itse tee niin. Luulen, että itse en haluaisi imettää niin isoa lasta kuin kaksivuotiasta, mutta silti uskon, tai oikeastaan olen varma siitä, että taaperoimetys on vain hyväksi lapselle. uskon kuitenkin myös, että lapsi voi kasvaa ihan tasapainoiseksi ihmiseksi ilman taaperoimetystä.
Mutta vakavasti puhuen, minun on vaikea ymmärtää miten seksiä voi olla normaali määrä, jos lapsi nukkuu aina vieressä ja päivällä niitä lapsia ei voi oikein yksin jättää ja mennä miehen kanssa paneksimaan. Itselle ei ainakaan tulisi mieleenikään jättää lapsia yksin hereillä ja mennä miehen kanssa kuksimaan viereiseen huoneesee...saati sitten samassa houneessa. Mutta voihan se ola, että toiset näkevät senkin sitten luonnollisena asiana? Ihan sama vaikka lapsi kuulee ja näkee.
Ja kun nyt mietin seksiä mieheni kanssa imetysaikana, niin pakko myöntää, että meillä se oli ainakin vähäisempää. Minun ei tehnyt seksiä niin usein mieli (ilemisesti hormonit imettäessä ovat sellaiset) ja se oli myös epämiellyttävämpää vuotavien tissien takia. Mutta tässä ehkä tuli selitys taaperoimettäjien tyytyväisyyteen seksielämänsä suhteen, kun heidän ei tee juurikaan mieli, niin ei ole valittamista vaikka seksiä ei olisi?
se, että sun halut oli imetysaikana pienemmät ei tarkoita sitä, että kaikilla olisi niin. Meidän seksielämä on ainakin voinut oikein hyvin, vaikka meillä nukutaan välillä perhepetissä, välillä lapsi omassa pinniksessään (joka on kiinni meidän sängyssä). Eihän se, että lapsi nukkuu vieressä, tarkoita sitä, että sen kanssa mennään aina samaan aikaan nukkumaan. Meillä seksi on vain siirtynyt makuuhuoneesta muualle, eikä se ole kyllä menoa hidastanut, päinvastoin :) Ja tosiaan, seksiä harrastetaan lapsen nukkuessa, ei samassa huoneessa lapsen kanssa. Ei lapsen minustakaan kuulu joutua todistamaan vanhempiensa rakastelua. Eli ei se seksin harrastaminen mitenkään sen vaikeampaa ole, vaikka imettää ja lapsi nukkuu vieressä.
Jännä muuten, kun sanot, että miten seksiä voi olla normaali määrä pitkään imettävillä perhepetiläisillä. Kuka nyt tässäkin määrittelee sen normaalin? Onko se sama määrä kuin sinulla ja miehelläsi? Sama määrä kuin ihmisillä jonkun tutkimuksen mukaan keskimäärin? Ihmisten (myös miesten halut) ovat oikeasti aika vaihtelevia. Ja jotta voisin poistaa heti kärkeen epäilyn siitä, että siellä joku pihtaava taaperoimettäjä koittaa puolustella seksin vähyyttä, niin me harrastetaan seksiä useamman kerran viikossa, toisinaan päivittäin ja toisinaan vähän harvemmin. Se on meille normaalia, muista viis.
Se, että monet suomalaiset eivät katso taaperoimetystä hyvällä, tai pitävät sitä ällöttävänä, ei tee taaperoimetyksestä luonnotonta tai väärää eikä mitenkään vähennä taaperoimetyksen etuja - lapselle ja äidille. Pitkä imetys kun on ihan tutkitusti hyvä asia sekä äidin että lapsen kannalta, ja enpä ole koskaan lukenut sellaista tutkimusta, jossa pitkän imetyksen kerrottaisiin vaikuttaneen negatiivisesti lapsen psyykkiseen kehitykseen.
Minäkin kaipailisin taaperoimetyksen vastustajilta nyt faktoja pöytään, enkä mitään mutu-ällötys-insesti -kirjoituksia.
niin en ihan kehuisi näitä imettäjiä voittajiksi.
Se miksi minua henk.koht.tämä taaperoimetys kummaksuttaa ovat nimenomaan nämä imettäjien kommentit.
niin en ihan kehuisi näitä imettäjiä voittajiksi.
Se miksi minua henk.koht.tämä taaperoimetys kummaksuttaa ovat nimenomaan nämä imettäjien kommentit.
Kun tuo kommenttisi jäi vähän "vajaaksi"...
tuntuu korreloivan aika hyvin tutkimuksia, joiden mukaan pitkään imettävät ovat usein korkeasti koulutettuja.
Ja se näky ei ole kaunis...
"Hyi saatana!"
kanssa seksiä olohuoneessa lasten mentyä nukkumaan / heidän ollessa päiväkodissa. Teemme kumpikin osittain töitä kotona, joten iloitteluun on joskus mahdollisuus päivälläkin. Mites teillä? Seksi kuuluu teillä vain makuuhuoneen sänkyyn vai?Gallup taaeroimettäjille:
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että mites teidän taaperoimettäjien seksielämä voi oman miehen kanssa? vastatkaa rehellisesti! Koska kirjoituksista päätellen hyvin useat teistä nukkuvat myös lapsen kanssa...on vaikea kuvitella, että teillä voisi olla kahden aikuisen ihmisen normaalia seksiäelämää yhdessä.
voinen kertoa, että kiitos kysymästä, seksielämämme toimii hyvin, sohvalla, vierassängyssä, saunan lauteilla, olohuoneen lattialla, keittiön pöytää vasten ja joskus lasten ollessa hoidossa myös sängyssä. Meidän tapoihin ei kuulu lauanataisin-saunan-jälkeen pimeässä-peiton-alla-lähetyssaarnaajassa... Imetys lähinnä lisää mahdollisuuksia seksiin, kun lapsi nukkuu helpommin ja päivisin on tyytyväinen. Äiti ei pääse väsymään täysin.
Nukkuuko teillä taapero monetkin päikkärit päivässä kun ihan noin monessa eri paikassa ehdittu touhuamaan?
Kun nyt näin kovasti kiistellään niin en ihan kehuisi näitä imettäjiä voittajiksi.
Just tätä tasoa nämä imetyksenvastustajat on tässä ketjussa olleet. Tosin tämä kommentti on niin älytön, että voi ihan hyvin olla jonkun provoilijan näppäimistöstä, joka haluaa demonstroida, miten älyttömiä "argumentteja" nämä taaperoimetyksen vastustajat ovat tuottaneet.
pitkän imetyksen vastustajat ovat, kun ei tule muuta kuin "ällöttää" ja "perverssiä" -tasoisia kommentteja. Onko sitten niin, että nämä perverssiksi haukkuja ovat itse saaneet jotain seksuaalista mielihyvää imettämisestä ja ovat sitten lopettaneetkin sen lyhyeen, ehkäpä? Oma kokemukseni on se, että lapsi saa mielihyvää imetystapahtumasta - itselleni se on melko samantekevä. Olen lähinnä imettänyt tooosi pitkään, koska se on tuntunut niin luonnolliselta. Miksi vieroittaa lasta, joka sitä rintaa vielä haluaa. Olen lopettanut, kun lapsi on itse alkanut menettää kiinnostustaan rintaan ja sen takia, että väsyin yövalvomisiin noin lasten ollessa noin 2.5-vuotiaita. Voisi ehkä myös sanoa, etten vain ole jaksanut vieroittaa lapsia aikaisemmin.
Ja laiskaksi haukkujille tiedoksi, että meillä ei ole imetty pulloja eikä tutteja ja lapset ovat olleet kuivia alle kahden vuoden ikää. Tuo tissistä vieroittaminen ei ole vain tuntunut tärkeältä, varsinkin kun asiantuntijatkin pitävät pitkää imetystä vain hyvänä asiana. Ja lapsilla ei ole muuten yhtään reikää hampaissa, vaikka yöimetetty on.
Nää imetyksen vastustajat eivät tosiaan ole niitä kadun kirkkaimpia lamppuja.
Nukkuuko teillä taapero monetkin päikkärit päivässä kun ihan noin monessa eri paikassa ehdittu touhuamaan?
Miten kahden aikuisen välinen seksielämä liittyy imetykseen? En imetä seksin aikana. Lapsemme nukkuvat omissa sängyissään omassa huoneessaan ja vaikka nukkuisimmekin perhepedissä seksiä voi toki harrastaa muuallakin. Meillä on enemmän kuin yksi huone asunnossamme.
Vaikuttiko teillä imetys jotenkin sinun ja miehesi väliseen suhteeseen? JOs teillä ei seksi sujunut imetysaikana ei se toki tarkoita, että muilla olisi samanlaisia ongelmia.