Keskituloiset/rikkaat: lasten joululahjoista?
Lueskelin tuota pienituloisten joululahjajorinaa... Oikeesti 2 lahjaa per mukula? Eikös tuo ole vähän ankeata?
Siis ymmärrän että jos on oikeasti köyhä eikä voi ostaa ...mutta että kasvatusmielessä annetaan pari hikistä pakettia. "Meidän lapset ei kadehdi eikä vertaile. Meillä opetetaan että kaikkea ei voi saada..."
Halloota. Pitääkö joulukin olla joku hemmetin kasvatusrojekti?
Me ollaan kait ihan keskiluokkaa. Joululahjoja ostan kasapäin - silti vielä varmaan paljon vähemmän kuin moni muu. Kyllä lapset varmaan saa yli kymmenen pakettia molemmat: legoja, lakanat, karkkia, palapelit, lautapelejä, vaatteita, autoja, prinsessasälää, hello kitty -juttu, koru...
Kommentteja muilta jouluhörhöiltä?
Kommentit (65)
Kummeilta ja isovanhemmilta tulee noin 5 lahjaa per naama, muilta sukulaisilta ei mitään. Isovanhempien lahjat on yleensä tosi vaatimattomia, tyylin tarra-arkki, kynä, villasukat, joten itse ostamme kaikki kunnolliset lahjat ja toteutamme lahjatoiveita.
Pyrin siihen että lapset saa suunnilleen 15 lahjaa jokainen, se ei ole missään tapauksessa liikaa, muttei liian vähänkään, ainakin jos osa lahjoista on todella mieluisia ja pitkään toivottuja.
Paljon menee rahaa mutta se on sen arvoista. Yhtenä jouluna pihistelin ja oli oikeasti hirvittävää kun isovanhemmat sai enemmän lahjoja kuin lapsenlapset.
molemmat alle kouluikäisiä. Lahjoja he saavat 5-10 per nuppi, omien toiveiden mukaan. Joulu on joulu enkä pidä sitä minään kasvatusprojektina minäkään. Kerskakulutusta ei mielestäni opi yhtenä päivänä vuodessa ja haluamme että joulu erottuu arjesta ja on ikimuistoinen MYÖS tässä suhteessa. Toki tunnelma on tärkein ja sitä luodaan pitkin syksyä. Muina aikoina lapset eivät todellakaan saa joka kauppareissu jotain krääsää eikä meillä ole vielä tullut mitään kiukuttelua tai lahjavuoriahdistusta, vaan lapset ovat intoa täynnä joka ikisestä paketista.
vaikka Porsche, mutta niin emme tee.
Hän saa meiltä vanhemmilta ehkä 2-3 lahjaa, toivomiaan juttuja, eli Nintendo-pelin, kirjan tai palapelin, Gormiitteja. Yhteensä max. 150€.
En näe mitään tarvettaa hukuttaa lasta yltäkylläisyyteen, vaan tärkeintä on hyvä mieli - ja toivottavasti myös antamisen ilo. Jos hän olisi toivonut jotakin todella kallista (siis vaikka yli 200€), olisi asiaa harkittu, mutta todennäköisesti olisimme senkin jutun hankkineet - toistaiseksi toiveet ovat olleet maltillisia, ja hyvä niin :-)
t. varakas äiti
ja lapset saavat joululahjaksi, mitä haluavat. Tyttö (8 v.) saa multa uuden kännykän (89 €) ja sitten hopeiset korvakorut (n. 20 €). Poika (6 v.) saa minulta haluamansa Wii -pelin (n. 50 €) ja haluamansa Legosetin (n. 60 €). Jotain pientä lisäyllätystä ostan kummallekin. Lisäksi tulee useita lahjoja isältä ja sukulaisilta. Varmaan kymmenkunta lahjaa lasta kohden.
Minun mielestäni on tärkeintä se, että lahja on mieluinen. Joskus sen saa 10 eurolla, joskus 300 eurolla.
per nenä. Mies ostaa omansa ja sitten pari lahjaa tulee kummeilta tai sukulaisilta. Yhteensä saavat ehkä 6-7 pakettia ja siinäkin mun mielestä puolet liikaa.
Kyse ei ole pienituloisuudesta vaan siitä, että mä en tajua, miksi pakettien määrä olisi jotenkin oleellinen. Jotkut lapset saa niin monta pakettia, ettei jaksa edes avata niitä kaikkia.
Mun lapset rakastaa silti joulua. Kuopus sanoi just ettei malta odottaa, että joulu tulee. Esikoinen on jo niin iso, että ymmärtää myös laadun päälle. Viime jouluna se sai iPodin eikä sen lisäksi juuri muuta.
Viisi alkaa olla yläraja, sen enemmän jos tulee paketteja, eivät enää ole kovin kiinnostuneita, vaan avattu paketti heitetään kasaan, ja niilla ensiksi avatuilla muutamalla jaksetaan leikkiä. Neljän lapsen kokemuksella tämä.
Pojat saa hyvät lahjat. Joulu on toiveiden aikaa.
Tosin meillä 5v. haluaa lego kellon, joka pysyy katolla ja seinässä.
Vaikea toteuttaa, kun sellaista ei ole.
Minun lapsuudenperheessäni lahjoja oli vähän eikä ne olleet erityisen arvokkaita. Miehen perheessä lahjoja on annettu paljon ja osa on ollut arvokkaitakin.
Minä haluaisin jatkaa omaa perinnettä 1lahja/1 antaja; miehen mielestä isovanhempien yms. lahjananton ei saa rajoittaa.
Jonkun sortin kompromissilla me vahemmat ostamme 1 lahjan/ lapsi ( ja mies joskus toisen....) ja isovanhemmilta&kummeilta tulee mitä tulee. Viime jouluna saimme sovittua että siskoni, äitini ja me ostimme yhteislahjan meidän lapselle -kalliin legojutun- .
En ymmärrä ollenkaan tavarapaljoutta ja lapsilla on liikaa tavaraa jo muutekin.
kukin enintään viisi joululahjatoivetta. Näitä toiveita sitten ilmoitamme isovanhemille ja kummeille ja itse hankimme osan. Näin tavaran ja krääsän määrä pysyy hanskassa ja vältytään siltä ilmiöltä, että hirveä määrä ei-toivottua krääsää joutuu roskiin heti joulun jälkeen, kun lapset eivät ole niistä kiinnostuneita.
(rikkauteen vaadittaisiin varmaan se ettei olisi näin paljon velkaa ja omistaisi jotain muutakin kuin osan omasta kodistaan...), ja me annamme korkeintaan tuon 2 pakettia per lapsi, eivätkä nekään mitään kovin arvokkaita. Sen lisäksi saavat molemmat luultavasti yhteensä kolme tai neljä pakettia muilta ihmisiltä. Meidän lapsemme ovat vielä pieniä (vähän yli neljän ja vähän alle kahden), ja mielestäni tuo 5-6 lahjaa per nokka on sen ikäisille aivan riittävästi. Aikuisten kesken meidän suvussamme ei vaihdeta muita lahjoja kuin että mies ja minä ostamme toisillemme jonkin yhden jutun.
Meillä ei ole ollenkaan ankeata jouluna. Lahjoista ehtii nauttia kunnolla kun niitä ei ole kymmeniä per lapsi. Ja lisäksi on kaikki muu kiva joulussa: kuusen koristelu, herkut, joulupukki-show ja sukulaiset joita harvemmin näkee.
Lahjojen määrään vaikuttaa sekin, että meidän lapset eivät vielä ole siinä iässä jossa missään määrin pidetään esim. ap:n mainitsemia lakanoita ja vaatteita arvostettuina "lahjoina". Sellaiset siis ostetaan ihan normaalisti silloin kun uusia lakanoita tai vaatteita tarvitaan, lahjoiksi taas annetaan sellaista minkä lapset itse hahmottavat itselleen mieluisaksi lahjaksi (leluja, kirjoja, pelejä jne). Myöskään karkkia emme vielä anna lahjaksi, koska noin pienten karkinsyöntiä muutenkin rajoitetaan rankasti. Jouluna isompi saa kyllä karkkia, mutta ei mitään omaa karkkivarastoa vaan yhteisistä karkeista.
Lapset saa noin kymmenen pakettia kumpikin. Itse ostamme pari lahjaa molemmille ja loput tulee sukulaisilta (lasten toiveiden mukaisia aika pitkälle sukulaistenkin lahjat).
Tykkäisin itse ostella enemmänkin, mutta koska sukulaisilta tulee noin paljon, niin pidättäydyn muutamassa.
Toisaalta kyllä ostamme niille sukulaisille vastalahjoja saman määrän.
niin että lapset saavat eniten.
Minä esim saan joka vuosi vähintään 20 pakettia, joten lapsillekin täytyy hankkia vähintään sen verran. Joulu on kuitenkin lasten juhla ensisijaisesti!
Sopiva määrä olis ehkä sellainen 25 pakettia per nenu, 3-4 arvokkaampaa lelua ja sitten niitä villasukkia, lakanoita, yöpukuja, pulkkia, tarroja ym lisäksi.
Meillä tänä vuonna tulossa Wii + Fit systeemit, Guitar Hero, Singstar, autorata, nukenrattaat jne. kun kerrankin saadaa veronpalautuksia eikä mätkjä.
Suomalaisen keskituloisen pariskunnan kuukausitulo on noin 5000 euroa yhteensä ja tuosta maksetaan vielä vero eli 5500 eurolla olette kyllä kaukana keskituloisista
vähälahjaista joulua, kukaan ei tykännyt. palataan taas lahjakasojen ääreen, ne on ihania!
Joululahjoja ostan kasapäin - silti vielä varmaan paljon vähemmän kuin moni muu. Kyllä lapset varmaan saa yli kymmenen pakettia molemmat: legoja, lakanat, karkkia, palapelit, lautapelejä, vaatteita, autoja, prinsessasälää, hello kitty -juttu, koru...
Oletko itse esim. niukoissa oloissa kasvanut ja haluat nyt tehdä toisin kuin lapsuudessasi tehtiin? Vai kompensoitko lahjavuorella jotain muuta esim. menetettyä aikaa, jota et ole pystynyt antamaan lapselle?
Meillä on rahaa ostaa lapsille lahjoja, mutta olen ajatellut, että 4-5 pakettia on ihan maksimi. Lakanat, vaatteet ja muut käyttötarvikkeet ostetaan muulloin (ne ovat halvempia esim. joulun jälkeen alessa). Lahjapaketeista tulee leluja.
Vaikka rahaa onkin, en elä niin kuin sitä puissa kasvaisi. Voinhan lahjoittaa ylimääräiset vaikka noille lapsilleni.
käynyt useana jouluna, niin että lapsille on ostettu paljon lahjoja. Jostain kumman syystä aina ne toivotut paketit ovat olleet ne mitä ovat avanneet ekana, tällöin ovat jopa jättäneet avaamatta lahjoja.... Järkevää?? Ei, kyllä meillä käydään lelukaupoissa ennen joulua "tutkimassa" tarjontaan, minkä jälkeen todella harkitusti tehdään listat. Emme niinkään katso hintaa kuin määrää. Lasten huoneet pursuaa jo nyt ylimääräistä niin paljon, mistä ei myöskään halua luopua etten enää ymmärrä tavara paljoutta.
Me vanhemmat ostamme ne itse. Tutuilta, sukulaisilta jne. ei tule yhtään pakettia koska olemme kieltäneet lahjojen lähettämisen. Asumme ulkomailla ja paketit katoavat postissa :(.
Lapset on 4-v ja 6kk. ¤-v saa yhden kalliimman lahjan (nukkekoti) ja kaksi halvempaa (peli + jotain muuta). Nuorempi vauvojen leluja.
Nettotulomme ovat 7000€/kk mutta meistä lahjat ei ole tärkein asia joulussa.
Me aikuiset arvostamme eri asioita. Annetaan lasten nauttia, kyllä nekin sitten kasvavat ja isompana arvostavat samoja asioita joulussa kuin me. Itse sain lapsena paljon lahjoja, ei niinkään kovin kalliita. Lahjoihin kuului mm. luistimia, suksia ym. Ja tuota linjaa jatkan itsekkin. Jokunen kiva lelu ja myös hyödyllistä paketteihin. Meidän lapset tykkäävät myös vaatepaketeista. Olemme aika köyhiä, emmekä ostele pitkin vuotta leluja eikä paljoa vaatteita. Panostan sitten jouluun.Joulun ajan loma on esim. pienille koululaisille parasta aikaa, kun saa olla kotona ja touhuta lahjojen kanssa.
Olisi tosi tylsää jos saisi vaan 2pakettia ja lapsen olisi sitten revittävä joulun ilo yhdessäolosta, ruuasta ym.
Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset, kuinka paljon lapset joulua odottaa!
rakastan lahjojen antamista joten meillä lapset saavat PALJON lahjoja (varsinkin kun tämä ominaisuus on peritty äidiltäni...). Ikinä ei ole käynyt niin ettei lapsi jaksaisi avata lahjoja, siis jos nyt ei ihan 2v lapsesta puhuta. Vaikka lahjoja on paljon, se ei tarkoita että ne olisivat pääasia joulussamme. Lahjat jaetaankin vasta noin klo 21 illalla. Tänä vuonna on lapsille luvassa lahjoja vielä joulupäivänäkin (ennenkin joskus ollut 2 "aattoa"), jotta saavat avata lahjoja serkkujensa kanssa samaan aikaan. =o)