Veritilanne hälyttävän huono!
Nyt kaikki kynnelle kykenevät luovuttamaan verta. Veripalvelun sivuilla on nähtävissä veritilanne ja huonolta näyttää: http://www.veripalvelu.fi/www/wwwroot . Samalla sivulla on linkki, josta voi etsiä lähimmän veripalvelutoimiston.
Kaikkien veriryhmien verta tarvitaan!
Kommentit (12)
Raskaus, synnytys ja imetys: Raskauden aikana ei saa luovuttaa verta. Synnytyksen jälkeen on pidettävä vähintään 12 kuukauden tauko ennen verenluovutusta. Jos vielä tämän jälkeen imettää, ei voi luovuttaa verta. Imetyksen lopettamisen jälkeen verenluovutus on jälleen mahdollista. Sääntö johtuu siitä, että raskaus, synnytys ja imetys verottavat äidin rautavarastoja, minkä vuoksi verenluovutus voi altistaa äidin raudan puutteelle ja jopa anemialle. Jos luovuttajalla suunnittelee raskautta, tulisi verenluovutuksesta pidättäytyä.
mä oon raskaana, mulla on virtsatietulehdus, poskiontelon tulehdus ja nyt antibioottikuuri. 4vko sitte oli sikainfluenssa, johon en ehtinyt saada rokotetta :( Lisäksi mulla on psoriaisis joten senkään takia en kai sit saa ikinä luovuttaa verta... Mulla olis ilman raskautta yleensä hb vielä jotain 140 eli tosi hyvä luovuttamisen kannalta.
pelkään pyörtyväni (vaikka hemppa on 146-156 normaalisti).
se veren näkeminen ja ajatteleminen saa päässä pyörimään
Todistelkaa, ettei siinä ole pelättävää, enkä voudu katsomaan niitä veripusseja
pelkään pyörtyväni (vaikka hemppa on 146-156 normaalisti).
se veren näkeminen ja ajatteleminen saa päässä pyörimään
Todistelkaa, ettei siinä ole pelättävää, enkä voudu katsomaan niitä veripusseja
ja jos vaan sanot niille, että sun tekee pahaa, niin ne kyllä hoitaa sen mahdollisimman huomaamattomasti. Siinä saa köllötellä, kun luovuttaa, mikä helpottaa huippaukseen. Ja ainakin kun mä oon ollut luovuttamassa, ne pussit ja härvelit on sijoitettu silleen sivulle, ettei niitä tarvitse tuijotella. Kokeile kerran, niin huomaat, ettei se oo mitään kauheeta!
Musta pahin juttu siinä on se hempan mittaaminen, vaikka siinä otetaan vaan pisara verta, mutta jotenkin se on ilkeetä, kun se otetaan sormesta :) Mutta kun on käynyt jo monta kertaa luovuttamassa, ei sekään enää tunnu miltään.
Nyt en tosin voi mennä luovuttamaan, kun olen raskaana, mutta kunhan lopetan imettämisen, niin menen taas!
eipä se tainnut olla henkilökunnalle mitään uutta, hyvin olivat hollilla.
saisivat olla läpinäkymättömiä ne pussit, tai jotain sellasta väriä että se näkyis vaikka mustana se veri
tarjoamassa, mutta aina käännyttävät pois, kun hemoglobiini on liian alhainen.
Minä pistän ainakin. On se ukko useasti käynytkin, mutta nyt ei vähään aikaan. Laskuuttaan tai mitä lie, mutta täytyy komentaa se sinne. Vaikka mielellään se menee, kun saa pullakahvit ja ihan rauhassa maata :)
raskaana ollessa kun ei saa luovuttaa!