Ei kai kukaan oikeasti päästä lasta kouluun tai vie päiväkotiin likaisissa
Kommentit (35)
Vuokra vie niin paljon rahaa. Säästämme vaatteisiin rahaa. vaatteita voimme ostaa kerran kolmessa vuodessa. Asumme pääkaupunkiseudulla.
Hävettää mutta muutakaan ei voi tehdä.
Vinkki: Uffilla on neljä kertaa vuodessa tasarahapäivät. Viimeisenä päivänä kaiken saa eurolla. Myös esim. talvihaalarit jne.
Tuskin siinä vaiheessa jäljellä häävejä, mutta toimivia ja se riittää hyvin! Vanhat vaatteet ei haittaa mitäämn, eikä tarvitse edes sopia väreiltään yhteen.
kyllä mun muksuilla pihavaatteet ainakin on likaisia, pesen ne sit vloppuna vaikka maanantaina jo eskarissa kuraantuvat...pääasia on että lasten vaatteet ovat mukavat ja lämpöiset niiden päällä...lapsen työ on leikkiä ja siinä vaatteet likaantuu...en mä ainakaan toivos että mun muksut seisos jonain v...tun seinä ruusuna kun pelkäis äitin huutavan kun taas pitää koneeseen kuteet laittaa, että lapsi on edustuskunnos aamulla..hohhoi..
lh
Siis likainen voi olla monella tapaa.
On ihan eri asia jos lapsi selvästi leikkiessä kurastuu. Tähän aikaan vuodesta fakta suuressa osassa maata.
Haalarillekaan ei tee hyvää pestä joka ainoa päivä. Suurimpia voi toki pyyhkiä/harjata pois. (sillä niitä oikein hiekkaisia vaatteita on tosi kurja siellä hoidossa käsitellä ja niiden kautta tulee paljon pölyä sisäilmaan joka taas on haitaksi jos on allergisia lapsia jne)Ja kuravaatteetkin on nykyään miellyttäviä ja kauniita.
On kuitenkin aivan eri asia sellaiset tapaukset, joissa tosiaan lapsi on ihan likainen ja vaatteet haisevat. Kaikesta näkee että pesulla ei ole käynyt lapsi eikä vaateparsi ikuisuuksiin :(
Ne on tosi surullisia tapauksia ja yleensä perheessä on muitakin ongelmia silloin.
Se että lapsen vaatekuosit ovat itsevalittuja on vain makuasia. Ei kaikki aikuisetkaan pukeudu niin, että kaikkia miellyttää :D
Riippuu lapsen luonteesta ja itsetunnosta millaisissa vaatteissa pärjää. Jollekin on kova kolaus jos joku kaveri vaikka kommentoi vaatteita. Toinen kantaa ylpeänä vaateparttaan osana persoonallisuuttaan.
Perusasioihin taas kuuluu opetella se että talvella ei voi kulkea sandaaleissa ja hihattomissa...johan oma olo on parempi kun on lämmintä yllä ja pärjää ulkona.
Puhtaista vaatteista on juteltu, mutta yksi jos toinenkin päivä huomaan iltapäivällä ettei vaatteita ole aamulla vaihdettu...
koulussa eriparisukissa, likaisessa paidassa/housuissa, veljen pienessä paidassa jne. Minkäs teet kun itse olet jo töissä ja esille laitetut vaatteet eivät ole kelvanneet?
Mutta silmiä särkevissä (oranssi paita+lilat housut) kyllä :D. Oikein naurattaa katsella kanssamammojen ilmeitä kun meidän "tyylikäs" leikki-ikäinen pukeutuu niin värikkäästä ;).
Ajattelin kiva mennään ostaa nyt ne kengät,kun pääsin ajoissa töistä!
Heh hee ... haaveeksi jäi! takki yltäpäältä kurassa "tehtiin välkällä lumipalloa:)" Näytti sen lumipallon oli sellanen 50cm kertaa 50cm kuranurtsipallo Jee sanoin ja eikun sivupolkuja kotiin kävellen !!!
Kyllä mun lapset on ollu likasissa vaatteissa päiväkodissa ja varsinkin koulussa. Satunnaisesti, pyrimme kyllä puhtauteen, mutta kiireessä sattuu ja tapahtuu.
14-v poika on lähtenyt kouluun törkeän likaisissa verkkareissa, tuon ikäistä kun äiti ei enää pue ja pienenä opitut tavat tuntuvat joskus murkuilta unohtuvan..
Mitäs nyt tehdään? Lastensuojelu ilmoitus?
En viitsi pestä haalaria joka päivä ja päiväkodin piha oli tänään ihan karsee.
Viedään lapsi likaisessa ulkoiluhaalarissa päivähoitoon. Haalaria kyllä pestään välillä, mutta ei se ole puolta päivää kauempaa puhtas leikki-ikäisellä.
Musta ois kyllä outoa, jos kurakeleillä leikki-ikäisen ulkoiluhaalari olisi aina puhdas. Heräisi kysymys, että eikö lasta päästetä ulos leikkimään.
ja mulla on 2 lasta päiväkodissa suht samalla alueella (kohtuullisen hyvin toimeentulevien seutua, ei suuria sosiaalisia ongelmia). On siis jonkinlainen tuntuma asiaan.
Päiväkodissa en näe niin paljon lapsia, mutta kumminkin joitakin. Lapsia tulee hoitoon yhtäaikaa ja ryhmässä on jo jotain alle 10 lasta, kun vien omani. Harvemmin olen nähnyt ketään ihan likaisissa vaatteissa aamulla. Joskus harvoin on näkynyt tahroja, kun vaikka ollut isäviikonloppu, joku lapsi voi tulla naama täysin mustikassa ja sitä on näyttänyt olevan vaatteissakin :-). On siis syöty mustikkamuffinssia tms. aamupalaksi.
Illalla varmaan on jo enemmänkin tahroja, mutta toivotaan että on varavaatteita.
Koulussa en oo nähnyt likaisia aamulla, joskus jotain pientä, ja päivän mittaan verkkarit saattavat nuhrautua. Mutta mitään tolkutonta epäsiisteyttä en oo tässä koulussa nähnyt.
Aiemmissa kouluissa, missä olen ollut, oli kyllä ihan huomionarvoisiakin tapauksia, että joillakin oli muutenkin pesut jäänyt vähemmälle. Pienemmillä koululaisilla oli varmaan 2 viikkoa pesuväli, vaatteet milloin mitäkin, joskus rikkikin.
Joten voin uskoa, että joskus on ihan tosi likaisia vaatteita. Koululaisilla he päättävät itse aamulla, päiväkotilaisilla se kertoo vanhempien huolenpidon tasosta.
Jos joskus on joku tahra, se ei haittaa. Ei ole mitään väliä jos vaatteet eivät "sovi yhteen", kunhan ovat suurin piirtein puhtaita, sopivia niin lapsen kokoon, leikkiin kuin ulkoiluunkin.
Sen sijaan harmittaa ja surettaa vietävästi joskus, kun lapsi haisee päivästä toiseen vaikkapa pissalle, samat tunkkaisen paskaiset vaatteet on päivästä toiseen, kynnenaluset on mustana ja syliin on vaikea ottaa, kun haju on niin pistävä ja vaatteet tuntuu tönköltä liasta. Joskus näitä lapsia laitetaan "vesileikkiin" ihan siksi, että vähän haju hälvenisi.
Joskus törmäsin jopa tapaukseen, jossa lapsi oli pihalla pissinyt housuunsa. Haalarit pissassa. Lapsi pestiin ja laitettiin varavaatteet. Sai ulkoilla iltapäivällä pk:n epämääräisissä kamppeissa. Kaikki ok tähän asti... mutta kun lapsi tuli samoissa kusissa ja haisevissa haalareissa monta päivää hoitoon, koska haalareitaei viitsitty pestä. Pesin ne lopulta itse käsipyykillä päiväuniaikaan.
Lapsia nyt harvemmin kiinnostaa onko paidalla eilisen päivän ruokalista,rapatessa roiskuu nääs.Minä säästän luontoa ja vesistöjä,ei ne lapset pariin tahraan kuole...
Lapsia nyt harvemmin kiinnostaa onko paidalla eilisen päivän ruokalista,rapatessa roiskuu nääs.Minä säästän luontoa ja vesistöjä,ei ne lapset pariin tahraan kuole...
on se hieman ikävää hoitajille ja muille lapsille.
kyllä mun muksuilla pihavaatteet ainakin on likaisia, pesen ne sit vloppuna vaikka maanantaina jo eskarissa kuraantuvat...pääasia on että lasten vaatteet ovat mukavat ja lämpöiset niiden päällä...lapsen työ on leikkiä ja siinä vaatteet likaantuu...en mä ainakaan toivos että mun muksut seisos jonain v...tun seinä ruusuna kun pelkäis äitin huutavan kun taas pitää koneeseen kuteet laittaa, että lapsi on edustuskunnos aamulla..hohhoi..