kokeneet kuntoilijat! kysymyksiä
Aion juosta ensi keväänä puolimaratonin.
Olen 35-vuotias, en ole hirveästi juoksua harrastanut, nyt jaksan "juosta" 10 kilometriä noin tuntiin-70 minuuttiin(riippuu päivästä).
Millainen ohjelma olisi hyvä, että jaksaisin keväällä juosta koko puolimaratonin? Ajalla ei ole väliä, kunhan jaksaisin hölkätä sen. Se olisi jo suuri voitto itselleni, kun olin vielä pari vuotta sitten 20 kiloa ylipainoinen, enkä jaksanut juosta montaa kymmentä metriä :)
Kommentit (5)
olisi helpompi antaa "täsmäohjeita" kun tietää miten nyt treenaat.
Perusidea kuten kakkonen sanoi, lisäät peruslenkkiin vauhtileikittelyjä, vetoharjoituksia (periaatteella 10* 1 min kovaa, 3 min palautusta), pitkiä lenkkejä -eikä sopivasta kuntosaliharjoittelusta silloin tällöin haittaakaan olisi.
vasta tasaisella vauhdilla juoksua ja mäkivoittoisia lenkkejä. En mitään muuta, koska idea ja ajatus puolimaratonin yrittämissestä on kypsynyt todeksi vasta nyt. Eli tavoitteellista treeniä sitä kohti ei ole vielä ollut.
ja vaikka tuonne vähän alle kolmeen tuntiin. Tällöin ei tarvitse tehdä kuin 5-12 kilometrin lenkkejä, lyhyempiä vähän kovemmalla vauhdilla. Jos nyt jo jaksat hölkötellä tuon 10 kilometriä, niin suunta on jo hyvä. Eivät läheskään kaikki jaksa painaa edes diesel-vaihteella tuota kymppiä.
Tärkeintä on vaan treenata ja koittaa juosta se 3+ kertaa viikossa, sekä kuunnella kroppaansa. Tsemppiä!
ps tämä on vain minun mielipiteeni, en ole alan ammattilainen, harrastaja vain ;)
Itse aloittelin muutama vuosi sitten juoksuharrastuksen Eija Holmalan Naisten juoksuoppaan avulla. Siinä oli ohjelma aloittelijoille ja puolikkaan tavoitteeksi ottaneille.
Sitten ohjelmaa löytyy esim täältä
http://www.seponkotisivut.com/index.php?pid=2
Noista kannattaa ottaa osviittaa. Itse juoksin ekan puolikkaan noin 3 kk:n harjoittelulla alle 2:10.
intervallia ja pidempiä lenkkejä? Joku kokeneempi voinee auttaa paremmin.