***MARRASMASUT vko.46 -OMA KUU***
Kommentit (73)
Tärkeimmät ensin, eli paljon onnea paakkikselle :)
Eilen illalla tuli hieman jotain nestettä pöksyihin ja sitä sitten pyyhkiessä limaa. Puoli kahdelta heräsin kipeään supistukseen, mutta yhteen jäi. Koko yön oli pikkarit hieman kosteat, mutta ihan pieni läntti aina vain. Aamulla tuli lisää verensekaista limaa ja lisäksi taas ihan nestettä. Soitin synnärille ja pyysivät käymään. Ei ollut lapsivettä, ehkä vetistä valkovuotoa. Olin hädintuskin sormelle auki, mutta pehmeä kylläkin. Lähettivät kotiin odottamaan.
Neuvolasta soitti sappiarvon olevan ok. Nyt taas pikkasen supistaa. Joka kerta juotuani omaa teesekoitusta, käy niin. Teessäni on fenkolia ja nokkosta. Fenkolin sanotaan kiihdyttävän imetyshormonituotantoa (lisäksi imettäessä ehkäisee vauvan mahanpuruja) ja nokkosen taas voimistavan supistuksia. Nyt tämä loppuodotus ei enää tuskastuta, kuten aiemmin, sillä nyt jotain näkyvää tapahtuu. Aiemmin mietin, että mahtaako kehoni kyetä edes käynnistämään synnytystä ja keinotekoisen käynnistyksen mahdollisuus kummitteli mielessä. Kävellessäni sairaalasta hain Daim-kakkua ja hemmottelin itseäni. Tekaisnpa siinä makaronilaatikonkin. Loppupäivän saa vain pelata ja köllötellä :D
Hanna & "Kaapo" 41+3
PAAKKIS onnittelut tytöstä!!
Täällä ei mitään uutta, flunssa senkuin jatkuu ja tänään taas hirveä pahoinvointikin jälleen.
Perjantaina olisi neuvolakäynti, täytyy huomenna soitella sinne varmuudeksi, kun en tiedä katsovatko kovin hyvällä jos näin räkätautisena sinne hilpaisen, pitääkö sitten siirtää ensi viikolle käynti, en kyllä mielelläni siirrä kun jo 2vko edellisestäkin käynnistä, mutta ymmärrän toki jos eivät halua flunssaisia kävijöitä sinne.
Vauva onneksi liikuskelee jonkinverran useammankin kerran päivässä ja sydänääniäkin oon kuunnellut stetoskoopilla, humputtavat edelleen siinä 120-140 välillä. Lienee vauva siis kuitenkin aika hyvissä suojissa masussa kuitenkin näiltä flunssapöpöiltä.
Jaksamisia kaikille viimeisiin odotushetkiin!!
Helene 38+5
Olen seurannut keskustelua, mutta vasta kertaalleen kirjoittanut. Nyt alkaa odotus olla siinä vaiheessa, että tekee mieli itsekin kirjoitella. Nyt on menossa 39+5, eli perjantaina 13.11. olisi laskettu aika. Ei mitään merkkejä synnytyksestä, ei yhtään kipeää supistusta ole kuulunut. Terkan mukaan tuo kohtu kuitenkin supistelee jonkin verran.
Tyyppi mahssa vaan jatkaa hikottelua. Päivä kerrallaan tässä mennään ja joka päivälle olen yrittänyt keksiä jotain aktiviteettia, ettei menisi ihan odotteluksi. Onnea kaikille vauvan saaneille.
onnea kaikille nyyttinsä saaneille :) vähän kade kun ei tää oma vielä suostu tuleen ulos. täälläkään ei oo tapahtunut yhtään mitään siihen viittaavaa että olis lähtö lähellä. eilen illalla oli kyllä ensimmäisen kerran sellaisia isompia supistuksia, vähän ehkä kipeitäkin. mut ei nekään kauan kestäny.. neuvolassa joudun nyt käymään pari kertaa viikossa kun on noi verenpaineet ihmeellisesti koholla kokoajan ja pulssikin aina oudon suuri kun mitataan, ei ne vaan mitään vikaa musta löytänyt -.- suunnittelin rokotuksen hakemista huomenna, kun on niin paljon kaikki ylipuhunut ottamaan sen :)
kertokaa hei joku hyvä ja sopiva vaatekerta mitä pakkaan vauvalle kotiutumista varten?? kun ei toi mies kuitenkaan sitten osaa tuoda ihan oikeita jos en niitä valmiiksi laita ;) ai ja hei jos joku on synnyttäny taysis nii millanen meininki siellä on? kuinka hyvin hommat siellä toimii jne jne. jännittäääää! ^^
manki 40+1
PALJON ONNEA MURUMAKKARAT, PEPPIPIHLAJA JA PAAKKIS!!
Tuntuu, että kyllä monella merkkejä jo on. Hannalla ei varmaan mene kauan enää.
Minä täällä stressaan tuota flunssa-aaltoa, joka tietysti lähti esikoisen koulusta hänen luokaltaan. Suurin osa luokalta on jo varmaan sairastanut ja nyt odotellaan miten meille käy. Olen itse käynyt hyvin lähellä kuolemaa muutaman kuukauden ikäisenä RS-viruksen vuoksi. Lääkärit eivät antaneet enää toivoa. Mutta olinkin sitkeä sissi!
Pidän esikoisen pois koulusta loppuviikon ja toivon, että maanantaina saatu rokote antais vähän sitten jo suojaa, jos ei nyt sitten tällä hetkellä ole itämisvaiheessa.
Hemuliinille kovasti voimia ja tsemppiä tuohon tilanteeseen.
Meillä täällä mennään tytön määrämässä tahdissa...viihtyis vaan sylissä tai rinnalla. Onneksi sain nukuttua aika hyvin viime yönä.
Taitaa tuo manduca-kantoreppu tulla hyvään käyttöön jossain vaiheessa.
Eilen kävi terkka katsomassa ja paino hienosti noususuuntainen, 3,1 kg nyt.
Eilen oli myös eka kylpy, joka meni perinteisesti aika huutaen.
Jaksaahan vielä vähän, joilla vauva masussa. Se on hyvä, jos keksii jotain pientä puuhaa loppupäiville.
Mulla maha aikalailla poissa, tietysti tuommoista löysää riittää (lähtee sekin sitten toivottavasti jumpalla). Kiloja on vasta 7 pois ja toiset samanverran jäljellä. Huoh, siinä sitten on tulevaisuuden projektia.
Helppoja synnytyksiä ja lämpöisiä vauvahetkiä toivotellen
pp ja typy
manki kyseli vaatteista.
Mulla oli pari bodya ja potkaria mukana (viisastuin viime kerrasta, keskimmäinen pulautti kaikki kotiintulovaatteensa kun sain ne sairaalassa ylle), paksummat sukat, tumput, puuvillapipo+syyspipo, ohut fleecepotkari sekä kaukalossa on sellainen paksufleecepussukka, jonka saa sitten vaikka autossa auki, jos tuntuu liian kuumalta. Vaipan saa sairaalasta. Rätti oli myös.
kitti, tarvii sit laittaa varalle toisetki , mun tuurilla käy just noin :D mietin vaan että tuleekohan autos vaaville liian kuuma jos ihan ton äippäpakkauksen haalarin otan ? tuntuu et tommoset pienet jututki on ihan ylivoimasia kun jännittää niin kovasti, tosiaan kun ensimmäinen lapsi tulos :)
Taidettiin pistää misunjamasun kans melkein samaan aikaan viestit niin en huomannut sun kommenttias. Kyselinkin juuri äsken TH:lta että kuinka voidaan ennustaa lähestyvää synnytystä ja kerroin teidän mielipiteitönne ja kokemuksia. Täti sanoi, että painosta ei voida olla varmoja, mutta joillakin raskausarpien määrä lisääntyy mitä lähempänä synnytys on. Ja toinen on tosiaan limatulpan seurailu.
Omaa napaa hieman taas vaihteeksi: Tällä hetkellä mulla on kuuleman tullut ihan pinnallisia raskausarpeja alle viikon sisään. Vauva on kuuleman tosi tosi alhaalla, että TH uskalsi sanoa, että ei mene enää pitkään tai ainakaan pitäisi(toivon mukaan). Silti varattiin yksi aika päivää ennen laskettua aikaa.
Kamalan uupuneeksi tulin tällä neuvolareissulla. Tuntui ettei jalat enää kantaneet. Piti oikein nipistää kaikki voimat, että jakso kotiin asti. Päivänokosten paikka taitaa olla tässä käsillä=)
Paksuja vointeja kaikille odottajille=)
Tänään rv39 tasan
Se voi olla turhan suuri, se pakkauksen puku. 3-4 kg vauva, jolla vielä kädet ja jalat supussa on yllättvän pieni ja hankala pukea.
Meilläkin kesti asetella jotenkin järkevän oloisesti vauva kaukaloon fleecenutun kanssa. Kyllähän ne kaukalon vyöt jäi liian löysälle, mutta ei niitä uskaltanut kiristää, kun niitä käsiä tosiaan on vaikea saada "erilleen".
Meillä tuo 3 kiloinen käyttää nyt 50 ja 56 cm vaatteita. Mulla on 62 cm toppapuku, mutta olis hukkunut siihenkin.
Paljon onnea Paakkikselle tytöstä!!
Mulla oli tänään neuvola ja th teki sisätutkimuksen. Paikat hyvin pehmeät, pää tosi alhaalla ja kohdunsuu pari senttiä auki. Jotain sellaista odotinkin. Mutta mitään paria tavallista kipeämpää supistusta kummempaa sisätutkimus ei saanut aikaan. Olin jo vähän odottanut, että tästä se lähtis, mutta ei. Sf-mitta oli laskenut 32,5:een ja mitäs muuta...ei kai sitten muuta.
Tänään on ollut tosi laiska olo. Ei niin mikään huvita. Lisäksi nämä kertyneet kilot (23kg) on taas alkaneet ahdistaa. Kaipaan niin omaa hoikkaa minääni. Tuntuu ettei tämä vartalo kuulu lainkaan minulle ja elän jonkun toisen ruumiissa. Ahdistaa niin vietävästi. Kauhulla mietin jo seuraavaa mahdollista raskautta! Miten ihmeessä jaksan sitten taas joskus tämän saman rumban. No, aika aikaansa kutakin.
Mulla on vauvalle ainoastaan 62 cm fleecepuku ja taitaa olla aivan liian suuri vastasyntyneelle. Onneksi on mullakin turvakaukaloon laitettava lämpöpussi niin jos sillä sitten toisi vauvan kotiin ja myöhemmin ostaisi 56 cm toppapuvun. Täytyy mennä tilanteen mukaan.
Ihana muuten lukea teidän muiden kirjoituksia. Vertaistuki on paras tuki. Myös jo vauvautuneiden kuulumisia on mukava lueskella muistutukseksi minkä takia tässä oikein "kärvistellään".
Adara 40+2
Täytyy tulla heti kertomaan, kun jotain merkkiä edes antaa tuo masun asukki suunnitelmistaan tulla ulos! Aamulla ennen seitsemää tuli oikeasti eka pieni supistus tämän raskauden aikana! Niitä tuli muutama menkkamainen peräkkäin. Ja oli tullut myös hiukan vaaleanpunaista vuotoa. No sitten jo tein kauheasti suunnitelmia, että miten tänään toimitaan jos lähtö tulee. Mutta nyt on kyllä nekin vähäiset supparit loppunut. Alavatsa kyllä on jotenkin arka. Mutta hienoa, kun edes jotain tapahtuu.
Esikoinen tosiaan ollut ti asti kuumeessa, eilen jo helpotti, mutta yöllä tuli laryngiitti, onneksi meni nopeasti ohi. Tällä kertaa pistin kyllä miehen patjalle nukkumaan pojan huoneeseen, itse kun nukuin siellä edelisyönä pätkittäin.
Nyyny ja Nasu 39+1
Tääläkin päästy askel lähemmäs H-hetkeä. Neuvolassa kävin ja kaikki arvot edelleen ok. Jopa hemppa noussut normaaliin. Sf-mitta pudonnut 2cm viime viikosta ja vauva todella alhaalla. Sisätutkimuksen yhteydessä limatulpaa irtoili, yäk. Kanavaa vielä pari senttiä jäljellä, mutta kohdunsuu jopa sentin auki. Jee! Alku se on sekin... Viime yö meni kellon kanssa eläessä ja kellottelin parhaillaan 6min välejä. Aamuyöstä sitten rauhoittui ja saon nukutuksi jotakuinkin pari tuntia pienissä pätkissä. Koko aamun supistanut ja koko ajan kovenee. Toiveet siis korkealla. Kauppaan en uskaltanut enää lähteä, vaikka jääkaappi huutaa tyhjyyttään ;D
Terveydenhoitaja arvuutteli että viikonlopun aikana saattais syntyä...
Irish tuskissaan rv39
Vieläkin yhtenä kappaleena :/ Eilen illalla alkoi pistää sydämestä/rinnasta, sitä jatkui aamuun saakka. Mitähän lienee? Aamuyöllä heräsin vatsakipuun. Sitä kärvistelin jonkin aikaa, kunnes nousin ylös. Söin puuroa ja vatsakipu iski uudestaan. Vessakäynnillä huomasin mahan olevan vähän löysällä. Kävin parin tunnin sisällä kahteen otteeseen vessassa. Yhtään ei silti supistele. Huomenaamulla olis aika äitipolille, mutta eivät välttämättä heti käynnistä. Alkaa vaan olemaan melko kurja olo, että melkein jo kallistun käynnistyksen puoleen. Silti oon pettynyt omaan kroppaan, että näinkö se mut petti :( Mieli vähän maassa, mutta tärkeintähän tietenkin on vauva. Jaksamisia kaikille!
Hanna & "Kaapo" 41+4
Eipä oikein meinaa ehtiä täällä lukemassa käymässä. Meillä syödään hyvin ja usein :-) sekä nukutaankin kohtalaisesti - tosin illat venyvät kyllä usein seuraavan vuorokauden puolelle (hiukan väsyttävää, kun esikoinen on koulussa ja rytmittää arkea muuten).
Kovasti tekisi mieli jo päästä ulos, toki itse pikkulenkeille olen päässyt, mutta vaavin kera.
Ainakin riina kyselit Tays:ista. Kyllä siellä ihan kivasti kaikki toimii - itselleni on näillä kaikilla kolmella kerralla osunut oikein ihanat hoitajat. Toki välillä heillä on kiirettä, mutta kyllä tällaista konkariakin(?) käytiin katsomassa ja opastamassa ja yöllä herättelemässä, kun vaavin kanssa nukuttiin liiankin hyvin. Ekat imetysneuvot saa jo synnytyssalissa, kun vauva ekan kerran pääsee rinnalle. Kysy rohkeasti vaan siellä apua tarvittaessa hoitajilta, mikäli joku asia mieltäsi askarruttaa ja siellä kun on noi kahden hengen huoneet, niin vieruskaveriltakin voi oppia asioita :-) Vierailuista: isät saavat vierailla osastolla ja mahdolliset vauvan sisarukset, mutta muita sinne ei pääse. Kannattaa siis muistaa ottaa kamera mukaan, että saa taltioitua tärkeitä hetkiä (meillä keskimmäisen kohdalla unohtui kotiin, kun tuli niin pikainen lähtö).
Tsemppiä teille, joilla "koitos" on vielä edessä!
MOI.Hande,mullakin ens viikolla yliaikaistarkastus,ja oon jotenkin jo asennoitunut kans käynnistykseen...ärsyttävää tää oottelu,toivottavasti nyt syntyis enne sitä..JA toivottavasti sulla ja kaikilla kellä yli mennyt,niin alkaisi pian tapahtuu.ite ainakin iha kypsänä ja mieli herkillä jo...:(
Jonkun verran kipeitäkin supisteluja pitkin päivää,,mutta eipä nuo oo säännölliseksi muuttuneet..eikä minkäälaista vuotoa tullut...
Mutta mukavia hetkiä vauvan kanssa kaikille ketkä ovat jo saaneet pikkuisen..Kyllä me muutkin pian saamme.hyviä vointeja:)
Kirjoittelen eka kertaa, vaikka viimeisiä viikkoja viedään. Aluksi haluan onnitella kaikkia, ketkä ovat pikkuisen jo saaneet Kirjoittelen eka kertaa, vaikka viimeisiä viikkoja viedään. Aluksi haluan onnitella kaikkia, ketkä ovat pikkuisen jo saaneet
Kopsaan tuolta haahuista kuulumiseni tännekin.
Flunssa aavistuksen verran parempi, alkaa jo aika paksua tököttiä niistäessä tulla, joten toivoa paranemisesta on:)
Eilen iltapäivästä asti erinäisiä supistuksia, aivan aavistus vaaleanpunaista vessakäynnillä paperiin muutaman kerran päivän mittaan ja illalla oli aika kipeitäkin supistuksia jotka kestivät 35-45sekuntia kerrallaan. Harmi vaan kun oli toooodella epäsäännöllisiä, saattoi mennä 15min. ilmankin ja sinne ne uupuivat lopulta puolenyön aikaan. Tänään sitten aivan huvikseni otin käyttöön yrityskeinot, eli seksiä, tuolin päälle nousemista ja pompottelin jumppapallon päällä istualtani, mutta ei mitään taas. Tiedänkin ettei niitä suppareita itse voi kehittää millään, tuli kuopuksen kanssa kaikki mahdolliset keinot aikoinaan kokeiltua tuloksetta. Joten alkakoon tositoimet sitten kun aika on, turhaan tässä itseään rasittamaan flunssatoipilaana ennen koitosta.
IRISH, kuulostaa hyvältä, ainakin varmaan lähipäivinä sinulla menoa, lupaavalta kuulostaa:)
Äh, piti muillekin jotain kommentoida, mutta aina tässä käy samalla tavalla, että unohtuu kenelle ja mitä..
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!
Helene 38+6
Ihanaa, että on joku paikka mihin näitä harmituksiaankin voi purkaa! Siispä tässä kertomusta...
Eilen neuvolassa kaikki ok, täti arveli, että piakkoin syntyy. Illalla alkoi säännölliset supparit, joihin en kyllä ensin kiinnittänyt huomiota, koska niitä ollut jo niin monena iltana, mutta aina ovat lopahtaneet. No, nää ei loppunu, kellottelin viiden minuutin välein napakoita supistuksia klo 19-22 ja sit lähdettiin sairaalaan, jonne puolisen tuntia matkaa. Saliin vaan ja supparit jatkui samanlaisina, muttamutta... eivät koventuneet ja välillä tulikin sit jo pitempiä taukoja. Kohdunsuun tilanne ei muuttunut, ei ollut auennut yhtään!! Plääh. Siis mulla jo kolmas synnytys (tosin edellisestä lähes 10v), joten luulin kyllä tietäväni milloin on aika lähteä ja tosi kyseessä. Aamulla yhdeksän jälkeen kävi lääkäri ja lähetti kotiin, eli täällä ollaan valvotun yön jälkeen. Tuli sellanen olo kuin Handellakin eli miten mun kroppa voi pettää mut näin! Eka kätilö oli tosi nuiva enkä saanu sen puheista mitään selvää, toka oli kiva. Hän sanoi, että voi johtua pitkästä tauosta ja myös vauvan/kohdun suurehkosta koosta tuo supistusten voimattomuus. Ihmettelen vaan, kun olivat aina välillä tosi napakoita.
Täällä sitä nyt sitten kotosalla pettyneenä. Illalla ennen sairaalaan lähtöä tuli muuten jotain limaa ja sairaalassa vähän ruskehtavaa menkkamaista ökköä. Toivottavasti kuitenkin lähipäivien juttu... Oon ihan puhki.
Jumppis 38+4
Hande83, mulla alkoi synnytys viime kerralla pari tuntia yliaikaiskontrollin jälkeen, kun lääkäri oli katsonut kohdunsuun tilanteen. Sanoi silloin, että tosi yleistä on, että alkaa ihan vaan spontaanisti sisätutkimuksen avulla. Toivotaan, et sullakin kävis niin ettei tarvitsis käynnistykseen mennä.
Jumppis, tsemppiä sulle! Kuulostaa aika rankalle nuo sun supparit.
Ikävää kun näin loppuaikana nukkuu usein tosi huonosti ja useilla, kuten myös itellä, kipeitä suppareita siihen päälle. Niillä eväillä sitten lähdetään synnyttämään eikä missään vaiheessa senkään jälkeen saa kunnolla nukuttua ja levättyä. Ite ainakin nukuin viimeksi tosi surkeasti lapsivuodeosastolla ja sen jälkeenkin kotona vauva valvotti. Tällä kertaa ei onnistu edes päivällä nukkuminen esikoisen takia. Pelottaa lähteä synnyttämään kun nämä kipeät supparit on vieneet suurimmat voimat jo ennen synnytystä ja koko alavartalo on jalkapohjia myöten kipeä. Mistähän sitä keräis voimia siihen lopulliseen ponnistukseen?
Adara 40+3
onnea paakkis!iso tyttö syntyi.:)Itse viel odottelen...la oli 4pv..