Lapseni isä on skitsofrenia, uskallanko ottaa häntä mukaan etelän reissulle?
Meillä on yhteinen vauva, mutta emme ole yhdessä. Vauva sai alkunsa eräistä opiskelijajuhlista, ja päätimme pitää vauvan. Miehen psyykkinen tila paljastui pikkuhiljaa, ja sitten hän joutuikin hoitoon.
Hän on nyt vahvalla lääkityksellä, mutta siitä huolimatta hän voi huonosti. Hänellä on deluusioita koskien omaa kroppaansa, hän mm. kokee että sydän on paisunut isoksi ja painaa rintakehää, sydän vuotaa kylmää nestettä elimistöön jne. Väkivaltainen tai aggressiivinen hän ei ole. Hän on vain ahdistunut, hiljainen. Erikoista, ja pakko sanoa, yököttävää, on se, että hän kontrolloi jännitystään kulkemalla kädet taskuissa ja puristelemalla vehkeitään.
Hän kuitenkin tykkää lapsesta ja on siitä kiinnostunut, haluaa nähdä jne. Olen ilman muuta suostunut, mun valvonnassani. Säälin miestä, ja haluaisin tukea hänen suhdettaan lapseensa. Ajattelinkin että olisiko mieltä ottaa hänet viikon reissulle mukaan minun, 11-vuotiaan lapseni ja vauvan kanssa?
Mies ei ole koskaan matkustanut kauas. Mies on innoissaan tulossa mukaan, ajattelee matkan ehkä rentouttavan.
Kommentit (26)
oli hänellä joku sairaus tai ei.
Skitsofrenian kohdalla taas paljon riippuu hoitotasapainosta. Jos vie ulkomaille henkilön, jonka hoitotasapaino ei ole kunnossa, on hänestä sitten myös aika lailla vastuussa. Tähänkin pätee se, että jos hän olisi oma mieheni, hän tulisi meillä tietysti mukaan ja minä tietäisin voivani hoitaa asian tapahtuu mitä tahansa. Mutta vieraan miehen kohdallahan minulla ei edes ole mitään oikeutta puuttua hänen tekemisiinsä.
Minä tässä kohden tyytyisin ihan tukemaan lapsen ja isän suhdetta kotimaassa.
tuntea isänsä, kaikesta huolimatta se on tärkeää.
Vaikka olisi ehkä hyvä jos olis joku toinenkin terve aikuinen mukana mikäli on vaarana että miehen tila pahenee yhtäkkiä.
Mites matkavakuutukset? Korvaako ne jos joutuu matkan aikana psykiatriseen hoitoon entuudestaan olleen sairauden takia?
Syökö mies lääkkeensä mukisematta?
nukkua kun muut. Et tunne häntä niin hyvin, että voit tosiasiassa tietää hänen harhansa tms. Ja jos kovin haluaa mukaan, voit sanoa, että antaa lääkärillensä luvan antaa sinulle tietoja hänestä, ja sovit esim. soittoajan lekurille. Hän kyllä osaa sanoa, onko ko. reissu miehelle hyväksi vai pahaksi, ja suositteleeko teillekään moista. Itse en ainakaan lapsien kanssa ottaisi riskiä. Vaikka tyyppi ei olisikaan väkivaltainen, lapsista poikkeava käytös voi olla pelottavaa ja ahdistavaa.
tarkistaisin matkavakuutuksen kattavuuden... Sulla on omissakin lapsissa aika paljon huolehtimista, mitä jos jotain sattuisi,olisit hänestäkin vastuussa eikö totta?
Itse pyrkisin tukemaan isyyttä tutummissa ympyröissä, ottaisin ehkä kotimaan mökkimatkalle mukaan. Olisi varmaan helpompi saada tarvittaessa apua.
Niin, en tosiaankaan tiedä tarkalleen hänen harhojaan ja millainen hän on harhaisena, ns. kohtaus päällä. Lääkkeet hän TIETÄÄKSENI ottaa. Ehkä tosiaan riskialtista ottaa mies mukaan noin pitkälle matkalle. Kauheaa, jos jotain sattuu. Ehkä hautaan idean.
Ap
Ole yhteyksissä niin paljon kuin haluat kotimaassa ja tutussa ympäristössä, mutta älä hyvä ihminen raahaa skitsofreenikkoa uuteen ja vieraaseen ympäristöön. Varsinkaan kun sinulla on täysi työ pienen vauvan hoitamisessa.
Olen itse joutunut seuraamaan skitsofreniaa sairastavan läheiseni kotiuttamista ulkomaan matkalta, ja se oli todella rankkaa...
Ei hän ole sairauttaan valinnut.
http://www.mielenterveys-taimi.fi/
Kysy vertaistukea ja keskusteluapua itsellesi. Ota selvää enemmän sairaudesta niin pystyt ymmärtämään ja toimimaan skitsofreenikon kanssa.
Lähtökohdat eivät ole ehkä kaikkein parhaimmat pitkää reissua ajatellen. Jospa kokeilisitten ensin tehdä parin päivän kotimaanmatkan tai vastaavan ensin ja sitten miettiä pidempää reissua. Puhu aina suoraa kiertelemättä skitsofreenikon kanssa. Kerro peloistasi ja askarruttavista asioista.
tuo loma kuulostaa kuitenkin aika haastavalta..
jospa isä voisi tavata vauvaa ihan näin kotosuomessa, arkisissa tilanteissa?
skitsofrenia ei ole miehen oma valinta, mutta hänen hallussaan on se kuinka hyvin hoitaa itseään.
tsemppiä teille.
Ainakin serkkuni lääkkeet syötyään ja vointinsa parannuttua, alkaa itse säätelemään lääkitystään, eihän sitä enää niin montaa tabua tartte ottaa, kun voi jo paremmin. Eikä ikinä tiedä, mistä viiraa mikin päivä.
Vietä nyt rentouttava loma lasten kanssa. Anna aikaasi enemminkin 11-vuotiaalle, joka on kuitenkin vauvan takia vähän "paitsiossa" kotioloissa.
Jos harhat eivät ole hallinnassa, niin on aika iso riski lähteä ulkomaille. Vieraassa ympäristössä voivat vielä pahentua.
viedä häntä ulkomaille jos on harhainen. Sinun pitäisi kyetä vieraassa ympäristössä valvomaan häntä 24/7 eikä se siellä onnistu. Myöskään lapsia ajatellen ei ole hyvä idea. Hänen oma mielipiteensä ei saisi olla ratkaiseva tällaisessa tilanteessa. Hän ei varmastikaan kykene itse arvioimaan omaa kykyään matkustaa.
skitsofreniaa sairastanutta veljeäni mukaan ulkomaille missään vaiheessa. Psykoosi voi tulla päälle salamannopeasti ja vieraassa terv. hoitojärjestelmässä riittävän avun saaminen kaoottisessa tilateessa voi olla hyvin, hyvin vaikeaa.
Psyykisesti epävakaat tai sairaat alkavat usein oireilemaan vieraassa ympäristössä. Sä olet pulassa, kun lapsesi isä menee sekaisin jossakin lomakohteessa.
Se vaihtoehto tietysti on, että tämän miehen mukana lähtee vielä joku muukin aikuinen terve ihminen esim. hänen sisar, isä, äiti tms. Joka ongelmien tullessa olisi apuna.
sillä minun isälläni on skitsofrenia ja vaikka hänellä on säännöllinen lääkitys, ei hänestä ole enää yhteiskuntakelpoista kalua tullut. On täysin käpertynyt omaan maailmaansa eikä kommunikoi ollenkaan. Istuu ja tuijottaa eteensä lähinnä.
Olisi erittäin vaikea kuvitella ottavansa sellaista tapausta matkalle mukaan. Todella murheellinen sairaus, pakko sanoa. En ole vuosikymmeneen voinut sanoa, että minulla isää olisi eivätkä omat lapseni ole häntä tavanneet. En ole uskaltanut lapsia järkyttää, ja se mies, joka isäni joskus oli, tuskin sellaista haluaisikaan.
Älä missään tapauksessa ota mukaan.Jos hänelle tulee joku kohtaus päälle,niin olet pulassa.Et pysty löytämään häntä jos hän karkaa ja et voi tietää miten hän lopulta käyttäytyy,jos tulee harhaiseksi.Matkan rasitukset ja uusi ympäristö voi myös laukaista psykoosin.
Näin dokkarin,jossa skitsoreenikkoja oli ulkomaanmatkalla,ja heillä oli omahoitajat mukana.
Riippuu tietenkin sairauden asteesta.
Omalta kantiltani katsottuna jotkut vastauksista naurattavat. ;)
t.skitsofreenikko, jota suurin teistä ei sairaaksi tunnistaisi kadulla vastaan tullessa tai edes keskustellessa
kuulosti olevan kokemuksia skitsofreenikoista. Ehkäpä oman läheisen tai työn kautta. Itse en suosittele, kuten moni muukaan, yhteistä matkaa ulkomaille. Edellä esitetyt perustelut ovat hyviä. Kannatan tapaamisia turvallisessa ja tutssa ympäristössä. Tiesithän ap skitsofrenian perinnöllisestä alttiudesta? Itse en hankkisi lapsia skitsofreenikon kanssa, niin julmalta kuin se ehkä saattaa kuulostaakin. T. Psyk sh psykiatrian kuntoutuksesta
Kertoo myös avarakatseisuuden puutteesta, kykenemättömyydestä suvaitsemaan sekä arvostamaan erilaisuutta sekä hieman sivistymättömyydestä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_skitsofreenikoista
Itse en hankkisi lapsia skitsofreenikon kanssa, niin julmalta kuin se ehkä saattaa kuulostaakin.
Sääliksi käy tuollaista luuloharhaista.
Mutta jos luulet pärjääväsi hänen kanssaan matkalla, niin ota vaan mukaan. Mutta jos hän on myös kuin lapsi jota sinun on vahdittava ja raahattava mukana (mahdollisesti kiukuttelevana?) niin sitten en ottaisi.