Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pahaa vauvojen purkkiruoissa?

Vierailija
03.01.2009 |

Jos nyt hintaa ei oteta huomioon.

Meillä kaikki lapset ovat saaneet purkkiruokia, monipuolista sapuskaa. On lihaa, kanaa, kalaa, lammasta, perunaa, riisiä, spagettia ym.mitä nuo purkit nyt pitää sisällään. Vitaminoituja valmispuuroja ovat myös saaneet.

Veikkaisin, että monipuolisemmin ovat syöneet kuin monet kotiruokaa syövät vauvat.

Ovat vauvani saaneet toki syödä muun perheen ruokaa myös, mutta niissä rajoissa, mikä vauvalle sopii. Isommat lapset ovat myös mainiosti oppineet syömään tavallista ruokaa purkkien jälkeen.

Lisäaineitakaan purkkisapuskoissa ei ole, eikä liikaa suolaa. Ja valinnanvaraa löytyy=)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän lapsille, kun ei tarvitse olla koko ajan ruokaa laittamassa. Kannatan.

Vierailija
2/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten vähän sitä oikeaa ruokaa siinä purkillisessa on? Suurin osa on vettä ja (riisi)tärkkelystä. Jokainen tyylillään, itse olen katsonut parhaaksi tehdä soseet itse. Tiedänpähän ainakin 100-varmasti mitä lapseni syövät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annoin lisukkeena lapselle. Perunat ja lihat tosin survoin itse, mutta lisänä annoin esim.maissisosetta ja heddelmäsoseita. Kun en viitsinyt persikkaa alkaa soseuttaa..

Vierailija
4/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää, että suurin osa on ihan jumalattoman pahoja. En ite söis, niin en halua syöttää lapsellekaan. Ja siinä ei todellakaan turhan paljoa aikaa mene, kun väsää itse lapsen ruuat; tietää ainakin mitä niihin laittaa ja voi kerralla tehdä enemmän & pakastaa.

Vierailija
5/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta melko tylsiä ruokia ovat pidemmän päälle, esim. vuoden ikäiselle löytyy ehkä kahta eri kalaruokaa ja melkein kaikki muu on jotain nauta-pasta-sotkua.

Vierailija
6/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkumetreillä niitä voi mielestäni antaa kun syövät niin vähän ja miten sattuu, mutta myöhemmin mielummin teen itse. Vauvat ovat aina nukkuneet paremmin omasta ruoasta.

itse en tykkää mistään valmisruoista, joten en mielellään syötä niitä vauvoillekkaan. Porkkanasosetta voin käyttää lihan joukossa, mutta kaikki liharuoat on järkevä tehdä itse.

Kenenkään on turha sanoa että aika on pois lapsista! Sillä itse teen lihasoseet aina kun vauvat nukkuu ja teen niin paljon että siitä riittää 3-4 vko:ksi kerrallaan, pakkasesta niitä sitten sulattelen 1 kerrallaan. Enemmän sitä aikaa menee kun täyttyy kaupasta raaha ruokaa mukanaan vähän väliä.

Kunnon liha on kunnon lihaa ja täyttä lihaa.

Ymmärrän ettei kaikki ole kokkikolmosia syntyessään mutta kannattaa ainakin kokeilla. Rahaa säästyy ja kunnon ruoka on aina kunnon ruokaa, et itsekkään haluaisi elää valmisruoilla koko loppuelämää, pelkästään jo sen maun vuoksi.

Matkoille otan aina mukaan ja aina on varuuksi mukana muutenkin, mutta pääasiallisesti mielestäni kannattaa itse tehdä ruoka.

Vierailija
7/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanko oikein, että suositeltava määrä vauvalle on 1rkl lihaa kerralla. Joten eihän tuo purkkikaan voisi olla lihaa täynnä. Noissa ruoissahan on jotain 10% lihaa, varmaan juuri se rkl. Hyvää puhdasta ruokaa ovat, valvotuissa olosuhteissa tehtyä.

Vierailija
8/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kotona keittää kasviksia ym. niin yleensä niistä valtaosa vitamiineista tuhoutuu keittäessä ja pakastaessa eikä kukaan tiedä niiden todellisia määriä. Kaupallisten valmisteiden vitamiinit ym. on tiedossa. Suomessa ja muualla Pohjois-Euroopassa en kyllä mitenkään niitä ainakaan varo. Toki jossain vaiheessa tulee se eteen, että ne mauttomuutensa ja tylsyytensä takia eivät enää maistu mutta sitten onkin aika siirtyä koko perheellä samoihin ruokiin. Itse olen kyllä tehnyt sekä kasvismössöjä että liha/kana/kalamurskaa ja käyttänyt niitä vähän soveltaen, esim. jossain vaiheessa pakkasesta kanamurskaa ja Muksun perunaporkkanasose sekaisin, maistui hyvin. Hankala vaihe on, kun tenava on sellainen vähän vajaa vuoden ja perheen normaalit ruuat on liian suolaista ja maustettua (ainakin meillä) mutta enää ne mauttomat vauvasoseet tai myöskään omat pakkassoseet ei enää oikein maistu...

Vierailija
9/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on tosi tylsiä makuja, siis Suomessa myynnissä. Lisäksi monet niissä on ihan jauhomössöä. Moniin hedelmäsoseisiin on lisätty sokeria.

Vierailija
10/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa purkkiruoka on yleisesti ottaen todela mautonta, vetistä ja muutenkin ällöttävää. Valikoima on toki laaja ;).

Oma lapsi oli purkkiruokaiässä Tanskassa asuessamme. Siellä oli todella suppea valikoima ruokia, mutta siellä myytävä Hipp tosi hyvää. Ostin joskus samoja Suomesta, mutta eivät olleet yhtä hyviä.

Vierailija
11/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kotona keittää kasviksia ym. niin yleensä niistä valtaosa vitamiineista tuhoutuu keittäessä ja pakastaessa eikä kukaan tiedä niiden todellisia määriä. Kaupallisten valmisteiden vitamiinit ym. on tiedossa. Suomessa ja muualla Pohjois-Euroopassa en kyllä mitenkään niitä ainakaan varo. Toki jossain vaiheessa tulee se eteen, että ne mauttomuutensa ja tylsyytensä takia eivät enää maistu mutta sitten onkin aika siirtyä koko perheellä samoihin ruokiin. Itse olen kyllä tehnyt sekä kasvismössöjä että liha/kana/kalamurskaa ja käyttänyt niitä vähän soveltaen, esim. jossain vaiheessa pakkasesta kanamurskaa ja Muksun perunaporkkanasose sekaisin, maistui hyvin. Hankala vaihe on, kun tenava on sellainen vähän vajaa vuoden ja perheen normaalit ruuat on liian suolaista ja maustettua (ainakin meillä) mutta enää ne mauttomat vauvasoseet tai myöskään omat pakkassoseet ei enää oikein maistu...

Oletko kuullut että ruuasta on löytynyt jotakin ei siihen kuuluvaa? Itse löydän lähes viikoittain viallisia elintarvikkeita myös lasten ruuista. Viimeksi löysin valmis puurosta kappaleen tiivistettä, se oli murentunut puuron sekaan, monikohan lapsi senkin kumisatsin on syönyt... Eipä ole itse keitettyyn puuroon vielä kumitiivistettä joutunut.

No kuinkas ne raaka-aineet on valkattu? Itse kun ostan lasten soseeseen kasvikset, valikoin ne itse kaupan laareista, kuorin käsin ja poistan huonot. Mites sitten valmissoseet? Niitä ei kukaan käy läpi, sinne menee homeiset porkkanat, mädät sipulit, rupiset potut ituineen. Jos ostat kaupasta valmiiksi pussitettuja pottuja, saat aika monta pottua heittää mäkeen, minkälaisia määriä huonoja kasviksia arvelet menevän lasten soseisiin kun erät painaa tonneja?

Entäs ne vitamiinit sitten... Itse seison kattilan vieressä tarkkailemassa kypsyyttä, usein jopa höyrytän kasvikset, keitinliemen käytän myös hyväkseni. Valmissoseet joudutaan kuumentamaan niin kuumaksi, että kaikki bakteerit kuolee ja tuote säilyy kuukausia, ettei siinä vitamiinit säily.

Entäs monipuolisuus? En kyllä käyttäisi kaupan soseista sanaa monipuolinen, niin vähän niitä vaihtoehtoja oikeasti on ja niissä käytetyt kasviksetkin on aina samoja.

Kotona voi lihakeitostakin tehdä kymmeniä eri versioita.

Vierailija
12/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että monipuolisemmin ovat syöneet kuin monet kotiruokaa syövät vauvat.

tuossa meni väärin. samoista aineksista saa itse tekemällä peljon erilaisia yhdistelmiä, kaupassa on aina se samat vaihtoehdot. en ymmärrä niiden valmispuurojen ostamista. puurot helppo tehdä vaikka microssa, erilaisia hiutaleita vaikka kuinka paljon ja sekan voi halutessaa lisätä marjoja/hedelmiä. ihan hirveen hintasiahan ne on.

meillä vauva söi aina mun tekemää ruokaa. jos teen ruoan mulle ja miehelle, tuntui oudolta etten muka ehtis tehdä vauvalle. lisäksi vauva tottui mun tekemän ruoan makuun, siitä sitten vaan pikkuhiljaa siirryttiin karkeampaan ja maustaita lisättiin, samoin aineksia. pian lapsi olikin 1v ja söi täysin samaa kuin me. eli periaatteessa samaa ruokaa kuin siihen astikin, mutta nyt ruoassa oli korvikkeen sijasta tavlista maitoa + mausteseoksia joissa myös suolaa.

minä tiedän mitä purkki sisältää kun olen sen itse tehnyt. ja huomasin että josolin kylässä ja kylään oli vauvalle ostettu valmis ruokapurkki, jaksoi vauva syödä aina tuolasti sen mitä kotona. eli ne purkit on täynnä vettä ja jotain tärkkelystä. omatekoset purkit tuhdisti vain itse ruokaa.

taas lounaalla broilerilaatikkoa, tomaatin ja kurkun kanssa syödessään lapsi 1,5v kiitti äitiä isolla nam nam nam maiskutuksella. hyvältä tuntuu kun on nähnyt vaivaa lapsen ruoan kanssa ja lapsi nauttii siitä :)

Vierailija
13/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän lapsille, kun ei tarvitse olla koko ajan ruokaa laittamassa. Kannatan.

tein aina silloin tällöin lapsen nukkuessa ison satsin pakkaseen erilaisia purkkeja, korkeintaan kolme purkkia samaa ruokaa, joten vaihtelua oli. sielä oli sitten parin viikon ruoat kerralla, ei tarvinut kuin sulattaa ja lämmittää, ei kärsi aika lapsen kanssa

Vierailija
14/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan turha väittää että valmisruoka on lapselle terveellisempää kuin omatekonen. senhän nyt sanoo terve järkikin että näin ei olen. meillä hoitaja neuvolassa nauroi noin ajatteleville äideille.

Vierailija
15/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ostettiin valmisruokaa ja joku tuntematon mamma sanoi lapselleen: "äiti ei osta tästä mitään kun äiti osaa tehdä ruokaa". Nauratti, kokille kun osoitti ton nenäkkään lauseen.. ;)

Minulle on se ja sama tekeekö aina itse ruokansa vai ostaako aina valmista.

Koskaan ei tiedä mmitä varten joku ostaa sosetta! Itse ostan joskus töihin itselleni hedelmäsosepurkin välipalaksi tai lapselle vaikka reissuun sosetta..

Itse ostan valmista ja valmistan itse. Pakkaseen en ole tehnyt ruokaa koska päivitäin keitän perheelle ruokaa.

Itse lisään pienen vauvan ruokaan PALJON nestettä, onhan sitä PALJON myös valmisruuassa. Ihan turha ihmetellä miksi nestettä on eniten purkissa: yritä itse tehdä vastaava sose porkkanasta -nestettä laitat silloin itsekin paljon!

Lapsen ruuan kakominen perustuu juuri siihen ettei ruuassa ole riittävästi nestettä.

Mitä isommaksi meillä lapset käy, sitä pienempi on valmisruuan osuus. Puuroja en ole koskaan ostanut valmiina, tavallinen kaurapuuro on ollut meillä ykkönen, manna tulee myöhemmässä vaiheessa hyvänä kakkosena.

Vierailija
16/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen kokki. olen yksi noista joka teki lapsen ruoan aina itse. tein soseesta aika paksun ja tuhdin kun pakastin sen. sitten sulatuksen ja lämmittämisen jälkeen ruokaa oli hyvä ohentaa ja jäähdyttää korvikkeella, eli sai laspi siinä maitoa samalla

Itse lisään pienen vauvan ruokaan PALJON nestettä, onhan sitä PALJON myös valmisruuassa. Ihan turha ihmetellä miksi nestettä on eniten purkissa: yritä itse tehdä vastaava sose porkkanasta -nestettä laitat silloin itsekin paljon!

Lapsen ruuan kakominen perustuu juuri siihen ettei ruuassa ole riittävästi nestettä.

Vierailija
17/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka haluavat sädekehänsä kiiltävän kaikken eniten. Minä osaan tehdä ruokaa, minä tarjoan parasta lapsilleni, nih! Olin itse juuri tuollainen että aina piti olla kattilaa hämmentämässä ja tekemässä sitä parasta lapsilleen ja ostamassa kalleinta lihaa ja tutkimassa jokaista porkkananpalasta että varmasti on priimaa.

Totuuden nimessä olin suunnattoman kateellinen niille, jotka olivat älynneet tarjota lapsilleen molempia, sekä niitä äidin parhaita että purkkiruokaa. Ne ovat erittäin hyviä retkioloissa tai jos on muuten vaan kiire. En toki niitä jatkuvasti syöttäisi edelleenkään. Tietenkään lapsi ei suostu niitä suuhunsa laittamaan jos ei ole tottunut. Siinähän sitten olin leirinuotiolla perunoitteni kanssa joka jumalan päivä ;)

Jos lisää lapsia siunaantuu, niin takuulla tarjoan noitakin välillä. Marja&hedemäsoseita vähän vierastan, sillä niissä on vettä ihan uskomattoman paljon!

Vierailija
18/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikea Äiti, joka rakastaa lastaan, tekee ruuan alusta saakka itse". No, joku muu voi ajatella, että maalaisjärkeä saa ja voi käyttää... jos ajasta ja viitsimisestä on tiukkaa mutta rahasta ei, miksi vääntää soseita itse.

Vierailija
19/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkikäteisonnettomuus vrt. Kiinan melamiinimaitojuttu? Että olet ensin syöttänyt lastasi muka terveelliseksi luullulla valmisruualla ja sitten sanotaankin, että kyseisissä purkeissa on jotakin myrkyllistä.

Kyllä ahistaisi lapsen puolesta, että tyhmä ja laiska äiti on syöttänyt sulle sontaa.

Vierailija
20/30 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka haluavat sädekehänsä kiiltävän kaikken eniten. Minä osaan tehdä ruokaa, minä tarjoan parasta lapsilleni, nih! Olin itse juuri tuollainen että aina piti olla kattilaa hämmentämässä ja tekemässä sitä parasta lapsilleen ja ostamassa kalleinta lihaa ja tutkimassa jokaista porkkananpalasta että varmasti on priimaa.

Totuuden nimessä olin suunnattoman kateellinen niille, jotka olivat älynneet tarjota lapsilleen molempia, sekä niitä äidin parhaita että purkkiruokaa. Ne ovat erittäin hyviä retkioloissa tai jos on muuten vaan kiire. En toki niitä jatkuvasti syöttäisi edelleenkään. Tietenkään lapsi ei suostu niitä suuhunsa laittamaan jos ei ole tottunut. Siinähän sitten olin leirinuotiolla perunoitteni kanssa joka jumalan päivä ;)

Jos lisää lapsia siunaantuu, niin takuulla tarjoan noitakin välillä. Marja&hedemäsoseita vähän vierastan, sillä niissä on vettä ihan uskomattoman paljon!

me ollaan todella pienituloinen perhe. eli sen lisäksi että haluan tarjota lapselleni parasta, menen aina niin kuin halvimmalla pääsen. en ole millään tavalla perfektionisti, minä myö suutun lapselleni välillä, en mun sädekehän tarvitse kiiltää. väsymyksestä voin puhua jne.. mutta kokkina osaan tehdä ruokaa niin miksi syöttäisin lapselle mautonta purkkimössöä?