Anoppi toi meille Lasten rukouskirjan. Voinko palauttaa?
Anoppi oli meillä eilen lastenvahtina. Tulin illalla kotiin enkä heti huomannut kirjaa. Näin sen aamulla, kun siivoilin lastenhuonetta.
Itse olen ehkä jollain tasolla uskonnollinenkin ihminen, mutta en kuitenkaan niin paljon, että haluaisin lapsilleni sellaista kirjaa lukea.
Lapseni käy seurakunnan kerhossa ja minusta hän saa siellä ihan tarpeeksi hengellistä kasvatusta. Vanhempana voi sitten itse päättää mihin uskoo ja kuinka paljon, mutten tämän enempää halua uskontoa hänelle tuputtaa.
Olisiko siis ok palauttaa kirja anopille ja selittää, miksi näin teen?
En pidä oikein hyvänä ideana säilyttää kirjaa meillä, ettei anoppi innostu asiasta enempää. Toisaalta en viitsi kirjaa "hävittääkään", jos hän joskus sen perään kyselee.
Kommentit (64)
keitä sinne ottaa. Ei ole sinun murheesi.
kakarat kulkevat srk. kerhoissa ja anoppi hoitaa niitä. Ovat vissiin kastettujakin ja kuuluvat kirkkoon.
Eli anoppi kelpaa hoitamaan lapsia ja ehkä tukemaan taloudellisestikin. Mutta mistäs tiedät jos joku lapsista on nähnyt kirjan anopin hyllyssä ja pyytänyt sitä. Nyt anoppi sen muistin aikaan toi lapselle.
Herra siunaa minua noin hulluilta miniöiltä. Toivottavasti äijäs tajuaa, kuinka kaheli olet ja pistää kuriin.
Vai vielä ujuttautuu kotiin tuputtamaan salaa aatteitaan lapsille kun äiti ei ole kotona. Ja oikein työmatkalle pitää miehelle soittaa ja itkeä kun sun äitis toi tällaisen kirjan. Mahtaa sulle nauraa sun mies ja puoli sukua jos tää juttu lähtee kiertoon.
Buu, varo vain, on halloween, kummitukset voi tulla ja viedä sun lapset.
Ai niin, olethan tehnyt selväksi kaikille, mitä halloween tarkoittaa teille. Toisille se on kuolleiden muistopäivä, toisille karnevaalijuhla. Että tietäis, mitä sun lapsille uskaltaa puhua, ettei äiti taas ole hysteerisenä soittelemassa miehelle kun naapuri sanoi mun jessejannicalle, että se on muka kuolleiden muistopäivä kun minä en sellaista arvosta vaan se on karnevaalijuhla.
Niin ja pääsiäisenä muista varoittaa naapureita, että lapsille pitää antaa karkkia kun se on teidän mielestä karkinkerjuujuhla. Ettei vain kukaan naapureista mene luulemaan, että pääsiäinen liittyy jotenkin kristinuskoon.
Hei hei, muutettakoot koko maailma ap.n ajatusmallin mukaiseksi, ettei vain hänen kullannupuilleen tuputeta vääriä arvoja.
Sääliksi käy lasten tulevia opettajia. Kyllä puhelin soi iltaisin vinhaan kun ope on kertonut tunnilla sellaisia asioita, mitä ap ei halua lasten kuulevan. Ja jos siellä on vaikka ruokarukous tai uskonnon opettaja menee kertomaan, että ihminen sai raamatun mukaan alkunsa Jumalasta tai, tai, tai, iiiiiiiiikkkkkkkk....
ja keskustelet muutenkin perheen rajat selviksi. Tuo on kaikkein törkeintä, että tuo lupaa kysymättä ja toimii selän takana. Perheen arvomaailma, aatteet ja uskonto ovat perheen omia. Niitä ei anoppi määrää, eikä myyräntyö ole sopivaa. Jos ei usko, porttikielto.
toisessa ketjussa keskusteltiin siitä kuinka isovanhemmat eivät välitä tai halua viettää aikaa lastensa perheiden kanssa tai suosivat toisen sisaruksen lapsia. Ihmettelin asiaa kovasti. Sitten "eksyin" tähän ketjuun, enkä enää ihmettele.
Olette todella pöyristyttäviä.
kakarat kulkevat srk. kerhoissa ja anoppi hoitaa niitä. Ovat vissiin kastettujakin ja kuuluvat kirkkoon. Eli anoppi kelpaa hoitamaan lapsia ja ehkä tukemaan taloudellisestikin. Mutta mistäs tiedät jos joku lapsista on nähnyt kirjan anopin hyllyssä ja pyytänyt sitä. Nyt anoppi sen muistin aikaan toi lapselle. Herra siunaa minua noin hulluilta miniöiltä. Toivottavasti äijäs tajuaa, kuinka kaheli olet ja pistää kuriin. Vai vielä ujuttautuu kotiin tuputtamaan salaa aatteitaan lapsille kun äiti ei ole kotona. Ja oikein työmatkalle pitää miehelle soittaa ja itkeä kun sun äitis toi tällaisen kirjan. Mahtaa sulle nauraa sun mies ja puoli sukua jos tää juttu lähtee kiertoon. Buu, varo vain, on halloween, kummitukset voi tulla ja viedä sun lapset. Ai niin, olethan tehnyt selväksi kaikille, mitä halloween tarkoittaa teille. Toisille se on kuolleiden muistopäivä, toisille karnevaalijuhla. Että tietäis, mitä sun lapsille uskaltaa puhua, ettei äiti taas ole hysteerisenä soittelemassa miehelle kun naapuri sanoi mun jessejannicalle, että se on muka kuolleiden muistopäivä kun minä en sellaista arvosta vaan se on karnevaalijuhla. Niin ja pääsiäisenä muista varoittaa naapureita, että lapsille pitää antaa karkkia kun se on teidän mielestä karkinkerjuujuhla. Ettei vain kukaan naapureista mene luulemaan, että pääsiäinen liittyy jotenkin kristinuskoon. Hei hei, muutettakoot koko maailma ap.n ajatusmallin mukaiseksi, ettei vain hänen kullannupuilleen tuputeta vääriä arvoja. Sääliksi käy lasten tulevia opettajia. Kyllä puhelin soi iltaisin vinhaan kun ope on kertonut tunnilla sellaisia asioita, mitä ap ei halua lasten kuulevan. Ja jos siellä on vaikka ruokarukous tai uskonnon opettaja menee kertomaan, että ihminen sai raamatun mukaan alkunsa Jumalasta tai, tai, tai, iiiiiiiiikkkkkkkk....
Meiltä lähtisi bumerangina takaisin.Kommenttien kera.
Ei ole anopin asia tuputtaa tuollaista.
eikö teillä anoppi olekaan lastenlasten mummo?
Isovanhemmilla on oikeus vaikuttaa hengelliseenkin kasvatukseen eikä vain olla käytettävissä ilmaisena lastenvahtina.
Minä ainakin muistan hyvillä mielin mummoani,jonka kanssa lauloimme hengellisiä lauluja. Eikä minusta mitään yltiöuskonnollista ole tullut.
vaikuttaa hengelliseen kasvatukseen. Ei todellakaan.
Itse olen ateisti, mutten usko olevan mitään haittaa, vaikka lapselle luettaisiinkin joskus rukouskirjaa tai muuta. Sujuvasti olen itse istunut uskontotunneilla, käynyt riparin, osallistunut seurakuntatoimintaan ja keskustellut erilaisten uskovien kanssa uskosta, ja silti kasvanut ateistiksi.
Mutta olenkin tällaista "rennompaa" koulukuntaa. Lapsilleni saa kertoa islamista, kristinuskosta ja muistakin uskonnoista. Saa vierailla kirkoissa, moskeijoissa ja osallistua eri uskontokuntien juhliin jne. Pahimmassa tapauksessa lapsesta kasvaa avarakatseinen ;).
Että voi joku olla pikkusieluinen ja turhantärkeä!
Vie vain takaisin, jos teillä on useinkin tapana suvussa palauttaa kyseenalaistamianne lahjoja.
Ap kertoo vielä olevansa jollain tavalla uskonnollinen, mutta kun saa lahjaksi lasten rukouskirjan, se onkin joku aivopesukapistus. Kuulostaa todellakin vainoharhaiselta ja hullujen touhulta!
Todellakin murheellisia ajatuksia ihmisillä. Uskonnollisuus ap:lla ei todellakaan taida olla syvällisimmästä päästä, kristinuskon sanomaan kun tuskin kuuluu ohjeistus, että jos joku tarjoaa sinulle uskonnollista materiaalia, hän yrittää sekoittaa pääsi ja puuttua elämääsi pahalla tavalla. Hävettää ap:n puolesta.
vaan selän takana lapsille. Hieman eri asia käännyttää aikuisia kuin käydä lasten kimppuun.
törkeää palauttaa! En ole itse kovin uskonnollinen ihminen, mutta mitä se haittaa jos rukouskirja on hyllyssä ja joskus kun anoppi käy voi sitä heille lukea. Olkoon se heidän juttu. Varsinkin jos annat lastesi käydä seurakunnan kerhossa ja sinulla ei ole mitään suurempaa aatetta uskontoja vastaan.
Minä en niinkään välitä siitä, mitä hän lapsille lukee tai kertoo, kun ovat anoppilassa. Sehän on anopin koti, mutta samalla periaatteella tämä on meidän koti ja uskonto on minusta sellainen asia, josta voisi vaikka ensin keskustella vanhempien kanssa. Tuskin meidän välit siitä rikkoontuisi, jos kirjan antaisin takaisin, mutta olkoot nyt sitten. ap
tuolla samalla periaatteella sinä olet äiti ja äiti hoitaa omat lapsensa ei mummi.
Anna ihmeessä kirja takaisin, että anopillesi selviää minkälaisen ääliön kanssa poikansa on perheen perustanut.
en ole ateistikaan, koska en osaa oikein määritellä, olenko mitään.
Lapset eivät myöskään kuulu kirkkoon, mutta varsinkin esikoisen lempiaine on uskonnot. On todella kiinnostunut eri uskonnoista ja niiden vaikutuksesta historiaan. Hänellä on jopa oma raamattu.
Itse olen myös kulkenut seurakuntien toiminnassa ja lapsena laulanut kuoroissakin yms. ei ole minua vahingoittanut, eikä päänahassani lue 666.
Vaikuttaa, että ap kasvattaa lapsestaan ahdasmielisen "vain minun tapani uskoa on oikea, en halua keskustellakaan muusta, en tietää".
Aika sairasta, eikä kovin avaramielistä.
Miksi annat anopin hoitaa lapsia jos et hyväksy lasten ja mummin välille omia juttuja?
Toimitko samoin poliittisissa asioissa. Jos pappa on demari ja sinä keskusta niin pelottaako jos lapset viettää aikaa papan kanssa. Pappahan saattaa käännyttää ne demareiksi. Entäs vihreä kummitäti?
Vai meneekö sekin niin, että saavat kyllä hoitaa lapsiasi ja kertoa puoluepolittisesti värittyneitä mielipiteitä lapsillesi, mutta kotonasi saa asioista puhua vain niin kuin oma poliittinen puolueesi on.
Itse olen ateisti, mutten usko olevan mitään haittaa, vaikka lapselle luettaisiinkin joskus rukouskirjaa tai muuta. Sujuvasti olen itse istunut uskontotunneilla, käynyt riparin, osallistunut seurakuntatoimintaan ja keskustellut erilaisten uskovien kanssa uskosta, ja silti kasvanut ateistiksi.
Mutta olenkin tällaista "rennompaa" koulukuntaa. Lapsilleni saa kertoa islamista, kristinuskosta ja muistakin uskonnoista. Saa vierailla kirkoissa, moskeijoissa ja osallistua eri uskontokuntien juhliin jne. Pahimmassa tapauksessa lapsesta kasvaa avarakatseinen ;).
ja keskustelet muutenkin perheen rajat selviksi. Tuo on kaikkein törkeintä, että tuo lupaa kysymättä ja toimii selän takana. Perheen arvomaailma, aatteet ja uskonto ovat perheen omia. Niitä ei anoppi määrää, eikä myyräntyö ole sopivaa. Jos ei usko, porttikielto.
sanoisin että voi herranj...sentään joku tolkku pitää olla ahdasmielisyydelläkin "törkeää" "myyräntyötä" huh huh
Jos olisi rehellisellä asialla, toimisi avoimesti.
, mutta kun saa lahjaksi lasten rukouskirjan, se onkin joku aivopesukapistus. Kuulostaa todellakin vainoharhaiselta ja hullujen touhulta! Todellakin murheellisia ajatuksia ihmisillä. .
Minulla on hyvä anoppi, joka hoitaa lapsiani mielellään. Muistan kyllä aina kiittää, kun on päässyt avuksi.
Ehkä ensi reaktioni kirjasta oli liian voimakas. Jotenkin se tuntui oudolta löytää tuollainen kirja aamulla lapsen yöpöydältä, kun emme ole kuitenkaan mitenkään erityisen uskonnollisia. Luulisin meidän olevan melko tavallisia tässä asiassa. Esikoinen (4v) käy srk:n kerhossa. Kirkossa käydään, jos on häät, hautajaiset, ristiäiset tms. Sitten meillä on toinen lapsi, joka on 2-vuotias. Hän ei käy kerhossa.
En myöskään itkenyt miehelleni puhelimessa asiasta, vaan osaamme ihan asialliseti keskustella.
Tiedän, että toisilla on tapana ymmärtää asiat väärin ja suurennella asioita, kuten muutamat tässäkin ketjussa ovat tehneet.
Luulen, että olisin asiaan suhtautunut eri tavalla, jos olisin anopin huomannut tuovan kirjan meille ja esimerkiksi kertovan, että HÄN haluaa lapsen kanssa sitä lukea. Nyt kun vaan löysin sen, niin tuli vähän sellainen olo, että mitäköhän hän tällä haluaa minulle vinkata...
Mutta siis, olen nyt saanut rauhassa ajatella asiaa ja sulatella sitä. En aio asiasta nostaa haloota, vaan kirja saa meille jäädä. Se jääkö se kovin näkyvälle paikalle, ei ole kovinkaan varmaa.
ap
jotka koko ajan miettivät, mikä on toisen vaikutin.
Siis mitä anoppi yritti vinkata...hohhoijaa...
Ajattele jos se on vaikka sinne rukouskirjan väliin ujuttanut saatanpalvontatekstiä. Tai jos se sillä yritti vihjata, että siivoa se pöytä joskus.
Vai että mitä yritti vinkata. Soitahan maanantaina mielenterveystoimistoon niin saisit hiukan apua.
lievältä vaimoharhalta.
Onko kohta ufomiehiä sujauttanut antenneja teille ja kuunteleeko anoppi puhelinta. Jos tuntuu tutulta niin kannattaa hakea apua.