Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko lapsesi sellaisia kuin halusit?

Vierailija
30.10.2009 |

Minulla on ongelma. Meillä on kaksi lasta, joista kumpikin on todella arkoja ja ujoja. En voi sietää sitä piirrettä lapsissani. Etenkin esikoinen käy hermoille ja minua häiritsee ihan hirveästi hänen arkuutensa. Olen huomannut olevani katkera siitä, että lapseni eivät ole ihan ulospäinsuuntautuneita papupata pölöttäjiä vaan ihan toista maata. Ihmisten kommentit lasten ujoudesta ärsyttää ja hävettää. Minkä minä sille voin, että ovat luonteeltaan tuollaisia. Olen itse ollut aina arka ja ujo ja harmittaa, että lapset saavat kantaa sitä samaa paskataakkaa harteillaan koko elämänsä. Sitten kun on vielä tällainen äiti, joka olisi halunnut ulospäinsuuntautuneita eikä sellaisesta ole tietoakaan :(((((((( Huono äiti olen .

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pk-seudulla pienellä paikkakunnalla naapuriani hävetti kertoa lapsen käyvän puheterapiassa :O Joten voin kuvitella miten hän repisi pelihousunsa, jos lapsi joutuisi johonkin terapiaan ujouden takia tms. Sellaisia ihmiset vain on, jos poikkeat valtaväestöstä niin hulluhan sitä on.

Vierailija
2/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelee ammattiin yliopistossa, ja häntä on jo pyydetty vaativaan tehtävään sijaiseksi.

Ja miten olenkaan kärsinyt kaikki nämä 20 vuotta! En tod. ole mikään äitityyppi, ja lapsiraukka on myös saanut sen kokea...monta asiaa kadun, mutta silti lapseni on aina saanut tuntea, että äiti auttaa, tapahtui vaikka mitä! (syylllisyydestä...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ja suloisempi kuin olisin koskaan ansainnut.

Vierailija
4/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltaiseni yleisissä tilaisuuksissa ja kylässä juoksevien, höpöttävien ja meluavien lasten äiti toivoisi, että he istuisivat tuppisuina nätisti paikoillaan? No, onneksi lasten kasvettua tuossa on nähtävissä parannusta.

Vierailija
5/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsiini tyytyväinen, ilahduttavat päivittäin.

Välillä toivon, että poika olisi vähän vähemmän "omituinen": hyräilee itsekseen, ilvehtii ja pomppii & loikkii. Joskus höpöttääkin ihan omiaan. On kuitenkin terve, ystävällinen, hyvätapainen, avulias. Joo, melkein kuin ulkoministeri Stubb...

Tyttäreni on monella tapaa mainio persoonallisuus. Mutta luulen, että jos meillä ei olisi tätä äiti-tytär -suhdetta, niin emme olisi koskaan tutustuneet toisiimme. Hän on kova päällepäsmäri, utelias, innokas. Toisaalta huone on kaaoksessa, läksyjä täytyy hoputtaa tekemään ja tekisi vain välttämättömimmän. Kippoja ja kuppeja lojuu hänen reitillään siellä täällä, vaatteet kulkeutuvat joka puolelle taloa... Argh! Ei auta, vaikka aina uudelleen ja uudelleen pyydän jälkensä korjaamaan. No, pieni ongelma. Olemme perusluonteiltamme vain kovin erilaisia.

Vierailija
6/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tiedän ettei olemaan, mutta minun silmissäni on. Hän on luonteeltaan ujo ja se temperamenttipiirre suojaa häntä monessa asiassa. Ei ole esim kaveripiirissään koskaan joutunut tappeluihin tms. Ystävyyssuhteet ovat myös paljon pysyvämpiä kun hänellä on rauhallinen ja tasainen luonne.

Vierailija
7/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rauhallinen. En ole kokenut tätä minkäänlaisena ongelmana. Päinvastoin tuntuu tavallaan ihan "oikealta" koska sekä isänsä että minä olemme molemman hiljaisemmasta päästä. Osaamme eläytyä lapsen ujouteen ja opettaa hänelle niitä selviytymistapoja, joilla itsekin selviämme vaikeista tilanteista. Kumpikin meistä vanhemmista on hyväksynyt oman arkuutensa, emmekä tosiaan häpeä sitä itsessämme tai lapsessammekaan. Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

Vierailija
8/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut alkavat kommentoida ja olla huolestuneita ujoudesta...

Vierailija
9/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on usein todella sulosia ja kiinnostavia: "syvissä vesissä ne suuret kalat kutevat".

Mitä niin ihmeellistä äännekkäissä kaikki asiansa pölöttävissä ihmisissä on?

Vierailija
10/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin olen muutamaan kertaan joutunut pitempäänkin puhumaan aiheesta "synnynnäinen temperamentti" sekä kulttuuriset odotukset... Olen tässä suhteessa hyvin tiedostava enkä helposti suostu kuuntelemaan varsinkaan loukkaavaan sävyyn esitettyjä kommentteja. En halua, että lapseni aivopestään näkemään synnynnäiset piirteensä jotenkin negatiivisena. (Tosin täytyy sanoa, että harvoin mitään asiatonta kuulekaan!)

Vierailija
11/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänen kaltaistensa pitäisi oppia hyväksymään itsensä ensin? Ja olemaan itselleen armollisia.

Vierailija
12/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujouden hyväksyminen ei tietenkään tarkoita, etteikö esim. sosiaalisissa tilanteissa voisi oppia toimimaan! En myöskään ylisuojele lastani vaikeilta tilanteilta tai odota että kaikki varoisivat häntä. Yhdessä mietimme miten mistäkin tilanteesta "selviää".

Vierailija
13/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

melko ujo tyttö. Itse en ole koskaan ollut ujo (en tosin mikään yltiösosiaalinenkaan}, joten en oikein tiennyt miten ujouteen pitäisi suhtautua. Mieheni on myös lapsena ollut hyvin ujo, mutta ilmeisesti äitinsä hyvä, kannustava kasvatus tuottanut tulosta ja tänä päivänä mies hyvinkin sanavalmis ja työkseen kouluttaa ja puhuu isoille joukoille sujuvasti. Kovasti olemme tyttöä kannustaneet ja rohkaisseet ja "tulosta" näyttäisi syntyvän - tyttö jo huomattavasti "karaistunut"-

Vierailija
14/52 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi sanoi, että missään nimessä ei saa tehdä sitä, että patistaa lasta menemään muiden joukkoon jne. On kuulemma pahinta mitä voi tehdä lapselle.

Vierailija
15/52 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi vilkas koko joukon pelle ja toinen kovaääninen tahtomies. Molemmat keksivät jatkuvasti kaikkia hauskoja juttuja ja yrittävät saada muita mukaan samaan hulluuteen. Joissakin tilanteissa joskus harvoin kyllä voivat ujostellakin mutta suulaita ovat. Saa aina pelätä mitä 4v seuraavaksi suustaan päästää. Minusta taas tuntuu että kaikki pitävät ujoja ja hiljaisia hyvin kasvatettuina ja meidän lapsia ihan kauhukakaroina. Me vanhemmat ollaan oltu ujoja ja rauhallisia lapsia, ja itsekin huomaan ajattelevani että ujo = kiltti, ja vilkas = tuhma. Eihän se niin ole. Meidän lapset ovat kyllä myös ihanan empaattisia ja kultaisia, sitä vaan ei kyllä ulkopuolinen heti huomaa.

Mutta ihania ovat, paljon parempia kuin uskalsin toivoa.

Vierailija
16/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ainakin parhaani siinä, aina en onnistu. Olen itse huono itsetuntoinen ja ujo. Sitä tulee rivien välistäkin lauottua sellaista, mikä ei tilannetta ainakaan paranna, joten varovainen saa olla. Kannustusta ja kehumista kaipaa arka ja ujo lapsi erityisen paljon. Ihan arkista huomioimista: ai kun tuli hieno, ai kun osasit hyvin, ai kun oletkin nätti, ai kun olet ihana lapsi... Isän tulee luonnollisesti olla mukana tässä. Meillä isä tuppaa moittimaan lapsia liikaa ja antamaan enemmän negatiivista palautetta lapsille. Ihan myrkkyä tytölle ainakin! Lue uudelleen oma viestisi, rauhoitu ja mieti, miten voisit auttaa lastasi.

Vierailija
17/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä asiaa jolle he eivät voi mitään. Itse olen ikäni kärsinyt ujoudesta ja juuri ulkopuolisten leimaaminen tuntui pahalta. Siinä vaiheessa kun olisi halunnut avata suunsa niin eikö sieltä joku täti tullut kertomaan kuinka hienosti aina olin vaan hiljaa ja pyörittelin peukaloita häiritsemättä ketäään (näin kärjisteltynä). Oma äitini myöskin "auutoi" minua kovasti joka tilanteessa kertomalla kuinka vietävästi hävettää kun en osaa puhua kuuluvasti yms....

Vierailija
18/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa suhteessa paljon parempia kuin olisin ikinä uskaltanut toivoa.

Vierailija
19/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuden asenteen ja alat kehittää lapsillesi tervettä itsetuntoa! Tuolla nykyisellä asenteellasi teet vaan hallaa lapsillesi, kyllä he huomaavat asenteesi, vaikka kuinka piilottelisit niitä. Tsemppiä! Varmasti ovat ihania lapsia!!!

Vierailija
20/52 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siirrät nyt lapsiisi? Ei ole helppoa olla erilainen tiedän, mutta silti... Älä pura sitä lapsiisi.