Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä itkevän vauvan hoitoon?

Vierailija
28.10.2009 |

Esikoiseni on nyt kuukauden, ja itkee illat kovasti. Nukkuu kyllä yön kohtalaisesti, tai ei ainakaan itke tuntikausia silloin. Kuitenkin päivällä hereillä ollessaan on hyväntuulinen todella lyhyitä pätkiä.

Kyse on kai mahavaivoista, ainakin osittain. olen koittanut vähentää niitä jättämällä itse kahvin vähemmälle ja tarkkailemalla muuten omaa syömistä. Vauva saa relatippoja, d-tippoja en ole antanut. Disflatyliä on kokeiltu. En ole varma auttaako ne yhtään tai ainakaan juurikaan.

Olen myös miettinyt mitä muita syitä itkuun voi olla? Perustarpeet luulisi olevan katettu, ainakin kovasti yritetty on. :) Osaatteko antaa vinkkejä itkun vähentämiseen? Lapsi viihtyisi lähinnä sylissä jos minä kävelen tai heijaan koko ajan. Kuitenkin tekee pahaa katsoa, kun toisella selvästi paha olla, mutten osaa auttaa. Eli apua kaivataan kokeneemmilta, kiitos. :)

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mää sanoisin että pirun tärkeää alussa on se että rintaa annetaan!!!

Ja toinen tärkeä on että ilma ei mene mahaan ja se saadaan sieltä ulos!

Siis jos ap kerran sanoo että suihkutisut niin niitä etumaitoja kannattaa VÄHÄN pumpata pois ennen imetystä ettei lapsi niele ilmaa kun ei saa rytmiä.

Röyhtäyttäminen on tärkeää, kesken imetyksen olen joskus röyhtäyttänyt kun tarjonta ja kysyntä ei kohtaa. Meillä toka lapsi oli hidas röyhtäseen, saattoi röyhtästä ruuan päätteksi mutta lisää tuli vartinkin kuluttua.

Ei saa antaa rintaa vatsavaivojen päälle. Kun ajattelet että mahassa on ilmaa ja maitoa, ilma koittaa ulos ja siihen laitetaan päälle lisää maitoa. Ja mahdollisesti lisää ilmaa jos rinnat suihkuaa tai asento on virheellinen, niinkin mahaan vie ilmaa jos pitää sormella kiinni rinnasta: kuvittele että puhallat ilmaa ilmapalloon ja painat yhdestä reunasta -alkaa ilma karkaamaan. Sama juttu rinnan kanssa, vauva imee maidon mukana ilmaa, mahdollisesti myös rinta kipeytyy.

Vatsajumppa on tajuttoman tehokas! Siinä siis vauva köllöttää selällään ja painellaan vatsaa napakasti kohti mahaa ja pumppaillaan näin.

Ilmaa saa avittaa myös joskus varovasti rasvatulla kuumemittarillakin.

Kylpykin rentouttaa ja pierun kulku helpottuu.

Kun lapsi kannattaa päätä niin lasta voi kuljettaa käsivarrellasi leväten mahallaan. Tai pitää muutenkin masullaan.

Esikoisella oli lievää koliikkia tuossa iässä, useimmiten vie muutaman kuukauden.

Meidän tapauksessa lapsi huusi ja itki joka ilta klo 22-24 välisen ajan.

Hyssyttelykantaminen tai laulu ei ole paha mutta pidemmän päälle lapsi saattaa tarvita sitä tapaa nukahtamiseen ja siitä ulos kasvaminen ei ole aina helppoa. En usko että lapsi huutaa koska tuuditat! Tyylilläkään ei ole väliä koska lapsen kannalta katsottuna laulu ja syli on ihanaa, kyllä se syy on siinä kipeässä mahassa, ilmaa kertyy mahaan pitkin päivää.

Esikoisella oli tutti jo sairaalassa kun imuntarve oli kova. Maitoni nousi vasta viikon kuluttua synnytyksestä ja sitä ennen syötiin korvikkeita.

Vaihdettiin huudon alettua D- vitamiinit, annettiin maitohappoja ja Kuplatonta. Mutta parasta oli kyllä se jumppa.

En lähtisi tuohon rytmittämiseen millään paniikilla ja stressillä koska lapsi on kuitenkin 4 viikkoa vanha! Tottakai kapalointi rauhoittaa lasta, se muistuttaa vauvaa kohdun turvallisesta tunteesta.

Vierailija
22/23 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä täällä yksi neljän lapsen äiti pohtii...

Olisiko vauvalla uni, muttei osaa tai pysty nukahtamaan. Meillä tuon ikäiset ovat nimittäin nukkuneet ja syöneet ja vain hetken olleet aina valveilla.

Olen itse rytmikästä sorttia ja lapset on (pakostakin kun on ollut aina isompia sisaruksia) olleet muun perheen rytmissä ainakin jollain tavalla mukana. Eli aamulla herättyään rintaa, päivävaatteet, seurustelua, ulkoilua (ihan aina säällä kuin säällä, valvoen tai nukkuen) sitten syömään ja taas hetki seurustelua ja nukkumaan päiväunille.

Eli olen aina antanut rintaa, kun on halunnut, mutta pyrkinyt sellaiseen rytmiin että aamupala noin klo 7-8, UNI välipala noin 10 (muilla hedelmä), UNI lounas n.12, UNI välipala päiväunen jälkeen, UNI päivällinen n 17, iltapala 1 iltapala 2 iltapala 3... kunnes UNI ja yörintaa tarpeen tullen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 3-vuotias lapsemme oli rytmillä viikon vanhasta lähtien, ruokaa aina kolmen tunnin välein ja väleissä unta & hoitoa (alussa lähestulkoon pelkästään unta). Pidin kännykkää hälyttämässä 3 tunnin välein alussa, ja oli helppoa nukkua, kun tiesi, että kännykkä herättää. Lapsi alkoi nukkua 6 kuisena täysiä öitä, ja on edelleen hyvä nukkuja, ei juuri heräile yöllä, ja jos herää, nukahtaa uudelleen. Toki annoimme alussa ruokaa useamminkin, jos lapsi vaikutti nälkäiseltä. Rinnoisra ei tullut riittävästi maitoa, joten lapsi sai joka aterialla myös hieman pulloa (ensin rinnoista, sitten ns. täyttö pullosta). Näin imetysvälit pysyivät sellaisina, että äitikin sai syödä. levätä ja käydä vessassa. Lapsi on normaalipainoinen, jopa hoikka, ja allergiaton. Suosittelen rytmiä ja tarvittaessa lisämaitoa lapsentahtisuuden ja jatkuvan imettämisen sijasta.