Pyyntö: ymmärtäisitte vihdoin jättää lapsijoulukortit lähettämättä
meille. Kyllä me muistetaan muutenkin että me ollaan lapsettomia. Kai te jo viiden vuoden jälkeen tajuatte, ettei meitä enää onnista. Vai ettekö vaan välitä. Silloin voisitte poistaa meidät kokonaan postituslistaltanne. Kiitos.
Ja seuraavaksi kuuntelen haukkunne.
Kommentit (179)
tahallisesti ja kuka tahattomasti. Sitä kun ei todellakaan ole sopivaa kysyä.
miten sinä kävit äkkilähdöllä Thaimaassa tai viikonloppuna lapissa hiihtelemässä. Ethän myöskään kerro nautiskellen kuinka mukava oli sunnuntaiaamuna nukkua pitkään ja sitten lähteä miehen kanssa kävelylle keskustaan, kun lauantaina olitte käyneet ravintolassa kynttiläilallisella ja parilla oluella siinä just avatussa pubissa...
Katsos, kun niille perheellisille voi tulla paha mieli....
Hei, haloo! LApsettumuuden kriisiä saa surra mutta ette te voi vaatia että koko muu maailmaa muistaa/jaksaa surra koko elämänsä teidän kanssanne. Tuskin kukaan lähettää lapsikorttejaan kiusatakseen lapsettomia....
Kaksi lasta on itselläni mutta ikinä ei ole edes tullut mieleen, että laittaisin oman lapseni kuvan jollekin toiselle joulukorttina, miksi laittaisin??
Tiedän, että minun lapseni kuvat eivät ketään toista kiinnosta.
Kummi saa kuvan jos tulee siitä puhetta ja mummit ja ukit tietty pyytävät erikseen.
Mutta ihan oikeasti miksi ihmeessä laittaisin kavereilleni ja muille sukulaisille MINUN lapsistani kuvat.
Sama ajatus mulla on jos meille tulee niitä.
En senempää arvosta sitä lapsen kuvaa siinä vaikka kortti itsenään lämmittää mieltä.
Tykkään kavereitten lapsista ja sukulaisten mutta kuvat ei millään tavoin kiinnosta.
Roskikseen menevät siinä missä muutkin tavalliset kortit joskus tammikuussa.
Mä olenkin linjannut, että laitan joulukortin vaan niille, kenellä sattuu olemaan lapsia. Lapsettomille en viitsi korttia lähettää. Tai ehkä lähetän, jos Tiimari myy taas kerran niitä 10 snt kortteja.
koska se voi loukata esim. muslimia.
"Tahattomasti lapsettomat tarvitsevat henkistä tukea
Hedelmättömyyttä hoidetaan lääketieteen keinoin, mutta lapsettomuus ei kuitenkaan tunnu ensisijaisesti fyysisenä kipuna ruumiissa. Sen vaikutuksen tuntuvat ja näkyvät ennen kaikkea elämän psyykkisellä ja sosiaalisella puolella: epäonnistumisen ja huonommuudentunteina, ystävistä ja sukulaisista eristäytymisenä, masennuksena, elämän tarkoituksen kadottamisena.
Lasten saamista pidetään itsestäänselvyytenä. Jo pienestä pitäen olemme oppineet ajattelemaan, että meistä kaikista tulee joskus äitejä tai isiä.
Aikuiseksi kasvaessamme omaksumme myös vallitsevan ajatustavan, että voimme muka hallita omaa elämäämme. Monen asian toteutumisen katsotaan olevan vain tahdosta ja yrittämisestä kiinni. Ei ihme, että yleisesti puhutaan ”lasten tekemisestä”! Seksuaalikasvatuksessa nuoria kehotetaan käyttämään ehkäisyä ja varomaan ei-toivottuja raskauksia. Hedelmättömyydestä ei puhuta, vaikka se tulee olemaan monen ongelma aikuisiässä.
Lapsettomuus järkyttää elämää sen perusteita myöten. Lapseen ja perhe-elämään on yhteiskunnassamme ladattu paljon merkityssisältöä, ja koko elämänsuunnitelmamme voi rakentua lasten ja perheen varaan. Kaikkialla maailmassa lasten synnyttämistä ja kasvattamista pidetään elämän keskeisenä tarkoituksena.
Lasten saamista pidetään usein myös aikuisuuden mittapuuna. Lapsettomien oletetaan olevan itsekkäitä ja vastuuntunnottomia kansalaisia, joiden elämän tärkeimpiä asioita ovat nautiskelu ja vapaudenhalu.
Lapsettomuuden surutyön vaiheet:
*
Shokki
*
Kieltäminen
*
Viha ja kateus
*
Syyllisyydentunne
*
Masennus
*
Luopuminen ja suru
*
Elämän eheytyminen"
Nämä joulukorteista kilahtelevat ovat selvästi lapsettomuuskriisin vaiheessa viha ja kateus :( Toivotan teille voimia käsitellä vaikeaa asiaa! Jonain päivänä näette taas selvemmin ja elämänne ei pyöri vaan oman navan ympärillä.
http://www.simpukka-yhdistys.fi/
nimim. been there done that
Sen sijaan ajattelen, että josko ne lapset sieltä tulevat teillekin lapsettomille, kunhan ensin kasvatte riittävän aikuisiksi. Esim. 29:n tekstiä lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että onneksi niitä lapsia ei hänellä ole
Lapset ei ole katumaastureita tms. vaan ihmisiä siinä missä aikuisetkin. Ei kukaan lähetä niitä kortteja mielellä "lällällää meilläpä onkin tällainen mutta teillä ei".
Hakekaa jotain terapiaa oikeasti, koska adoptiolapsiakaan ette saa tuollaisella mielentilalla.
Olen samaa mielta siita, etta jos ei tunne parin tilannetta hyvin, niin lapsettomille ei kannata lapsikortteja lahettaa.
Mutta mika siina lapsikorttien lahettamisessa on mautonta tai kornia? Kuka aikuinen haluaa kortin tontusta tai joulutahdesta? Eiko lapsien tilannekuva ole paljon hauskempi ja aidompi?
Ei kai niita kortteja ole tarkoitettukaan jaakaapin oveen tai hyllyn paalle. Ne on hetken juttu joka menee ohi.
Ei tietenkaan omat lapset ole muille elaman keskipiste. Mutta kai ne nyt ovat 20 sekunnin huomion arvoisia kerran vuodessa esim. serkuille tai tadeille?
Kuka vaittaa, etta joulukorttien teema on jotain tuputtamista? En kai ma sita vitun saunatonttuakaan kenellekaan elaman keskipisteeksi tuputa, jos se siina kortissa on??
Kuvassa ei saa olla:
- ylipainoisia tonttuja, pukkeja, lapsia tms.: kamppailen painoni kanssa
- kukaan kortin naishahmoista ei saa olla blondi: miehen ex-vaimo on blondi
- ei lintuja!: kirjailijaa lainatakseni ovat lentäviä rottia ja yöks!
- ei metsäneläimiä: levittävät mm. suu- ja sorkkatautia ja INHOAN tauteja
- ei koiria tai kissoja: olen niille allerginen
- ei lumihankimaisemaa: palellutin yhtenä talvena varpaani ja vieläkin puistattaa
- ei ruokia: katso ensimmäinen kohta (kamppailen painoni kanssa)
- ei lahjoja: ainoastaan lahjattomat tarvitsevat lahjoja ja minä OLEN lahjakas! Sama kuin kortin lähettäjä haukkuisi minua tyhmäksi
- ei missään nimessä kaupallisia jouluklittereitä
- ei minkään järjestön kortti: niiden tuotto menee kuitenkin jotenkin välillisesti vaalitukiin
- Tiimarin kortti olisi ok, mutta sitä on vauvapalstalla haukuttu, joten ei käy
Muuten olen suvaitsevainen ja avarakatseinen sekä rakastan ystäviäni ja perhettäni. Joulurauhaa vain kaikille! Maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto.
Monesti näillä ihmisillä ei edes ole mitään muuta millä leveillä, joten lasten avulla on helppo esittää monin tavoin kypsempää, parempaa ja pyhempää kuin mitä muuten on.
Ei kukaan lähetä niitä kortteja mielellä "lällällää meilläpä onkin tällainen mutta teillä ei".
Millainen ihminen puhuu muuten ilmaisulla "adoptiolapsiakaan" ihan kuin kyseessä olisi jonkinlainen sekundavaihtoehto? Vastaan että juuri sellainen, joka leveilee -mahdollisesti itseäänkin pettäen- omilla lapsillaan.
lapsettomuuteen noin niinkuin ongelmana? Sun niitä lapsia ei olisi pitänyt saada. Olet henkisesti köyhä ja jokaisella tavalla tyhmä.
Ei mua ihmeemmin kiinnosta joulupukitkaan, tai kynttilät tai muutkaan joulukorttien vakioaiheet. Ihan sama mikä siinä kuvassa on, joku vain yrittää kertoa että haluaa toivottaa hyvää joulua.
Varsinaiseen aiheeseen: jos on tehnyt tuttavilleen selväksi että on lapseton ja aihe on kipeä, olisi tosiaan aika tunteetonta lähettää joulukortiksi omia lapsikuviaan. Mutta eihän lapsia voi julistaa tabuksi vain siksi että joku jossain ehkä haluaisi lapsia muttei niitä saa, tai siksi että vapaaehtoisesti lapsettomat vihaavat kaikkia jotka ovat lapsia hankkineet. Lapsia nyt vain on maailmassa. Ei sitä voi kieltääkään, eikä siitä piedä tuntea syyllisyyttä.
...ja viisi vuotta on sinusta sitten pitkä aika vai...
ja raskaudenyritystä. Mutta ei tuo asenne tervettä ole, ja siitä pitää pyrkiä eroon. Katkeruus ja kateus ei koskaan paranna asioita.
mua vaan ihan periaatteesta ärsyttää se, miten joidenkin ihmisten on ihan pakko esitellä niitä kakaroitaan. niin kuin ne olisivat ihan kaikkien ihmisten mielestä maailman suloisimmat räkänokat. mua henk koht inhottaa pällistellä näitä kakarakortteja, ja varsinkin nyt kun on rankka keskenmeno takana. en pysty edes käymään parin kaverin luona kylässä kun tuntuu niin pahalta nähdä vauvoja, olen kai juuri nyt liian herkässä mielentilassa.
kauhulla jo odotan joulukorttisesongin alkua, mies saa hakea joulukuussa postin ja deletoida joka ikisen joulutervehdyksen mikä saattaisi sisältää jotain mieltäni järkyttävää. en vaan kestä.
lapsettomuuteen noin niinkuin ongelmana? Sun niitä lapsia ei olisi pitänyt saada. Olet henkisesti köyhä ja jokaisella tavalla tyhmä.
Kysy keneltä tahansa ylipainoiselta, niin voi kertoa sinulle, että tämä hänen murheensa on se maailman suurin murhe ja ihan mahdoton kantaa.
Lapsettomat ihmiset voisivat tehdä niin paljon hyvää tässä maailmassa, kun käyttäisivät aikansa ja energiansa johonkin muuhun kuin oman navan kaineluun. Sen puolesta puhuu jo sekin, että moni lapsen adoptoinut pian jo adoption jälkeen tuleekin raskaaksi.
omasta lapsettomuudesta ole niin helppo puhua jokaiselle pikkuserkulle ja kumminkaimalle joiden kanssa ollaan suurin piirtein joulukorttiväleissä eivtkä kaikki halua puhua aiheesta ollenkaan suvulleen ja tuttavilleen.
kumpi mieluummin olisit, äiti vai laitta, niin uskonpa että näiden väinen aste-ero hahmottuisi sinullekin.
on pahin?
Juuri äsken sanottiin, että lapsensa menettänyt ei saa sanoa, että se on suurempi suru kuin lapsettomuus, miksi lapseton sitten saisi sanoa, että lapsettomuus on suurempi suru kuin vaikka ylipaino?
Vai onko kaiken pointti tässä se, että lapsettoman tunteita vain pitää kunnioittaa ja vatvoa, ja muista ei niin väliä?
jos nämä pyytävät tulla yhtään huomioonotetuiksi perheiden ylivertaisen paremmuuden kustannuksella. Joo, te voititte. Olisitte voittaneet ilman alentuvia ja pahansuopia viestejännekin.
Hae apua! Lapsettomuus on iso kriisi, eikä sitä täysin ymmärrä jos ei ole itse kokenut. Olen ryöminyt itsekin siinä suossa syvällä. Hain keskusteluapua ja sain uusia näkökulmia asiaan.
http://www.simpukka-yhdistys.fi/