~^ihanat kesähelmet viikko 44^~
moikka kaikki!
linkki edellisviikon höpinöihin, toivottavasti toimii: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1059650/_kesahelmet_…
huomasin ettei oltu vielä tälle viikolle aloitettu pinoa, niinpä päätin sellaisen päräyttää jonon jatkoksi!
niin se aika vaan menee, että kohta ollaan marraskuussa ja sit on jo kohta joulukin. meillä ainakin on piha ihan täynnä lehtiä, mutta oon ollu niin saakelin väsynyt etti toivoakaan et jaksais mitään urakkaa haravoimisesta ottaa. jospa sitä tänään jaksais päikkäreiden jälkeen, sais samalla mukulatkin vähän ulkoilua.
omaan napaan sen verran, että pahin ällötys on menny ohi, mutta väsymystä riittää vaikka muille jakaa. kahvin oon jättäny kokonaan pois kun tuntui tosiaan vain pahentavan oloa.
mikro piippaa, joten lähden aikaiselle lounaalle!
iloista alkuviikkoa kaikille!!
bleeder 8+6
Kommentit (60)
Minua on kanssa mietityttänyt tuo sikainfluenssa rokotteen ottaminen.. Itse olen kuitenkin riskiryhmässä sekä työn että raskauden puolesta.
Aluksi päätin etten sitä rokotetta uskolla ottaa, mutta nyt on alkanut kauheasti mietityttämään asia, mitä jos en otakkaan sitä rokotetta. Kauheasti pelottaa ajatella mitä voisi tapahtua jos sairastuu. Myös sitä olen miettinyt, että onko itse rokotteesta haittaa sikiölle. Asiasta olen paljon lukenut, niin ristiriitaisia juttuja suurin osa olleet..
Tyttö87 8+3
.. kävin ja pikkuisella tuntuu olevan kaikki hyvin eli syke näkyi. Muuten ei sitten mikään tunnu olevan hyvin, olo on aivan kamala. On pahoinvointia,väsymystä, unettomuutta (!) jne jne. Eilen en edes töihin selvinnyt, kun olo oli niin hirveä. Mutta jos sitä vaikka saisi ensi yön nukuttua, niin huomenna voi olla jo eri mietteet :)
t.Napsu 8+0
Ensimmäiseksi tsempitykset kaikille, joilla ongelmia alkuraskaudessa.. Toivotaan nyt vielä, että kaikki ei olisi sitä pahinta!!
Urheilusta joku kyseli (anteeksi, en muista nimimerkkiä...)... Itse ajattelin harrastaa salilla käymistä, uintia ja lenkkeilyä (ihan kävelyn muodossa, en ole juossut niin paljon, että sykkeeni pysyisi tarpeeksi matalalla). Mammajoogaa olen harkinnut ensi vuoden puolella aloitettavaksi. Siihenhän vaaditaan se 12 raskausviikkoa...
Johonkin toiseen kyselyyn piti kanssa vastata, mutta miten en nyt muista!!! Tää tila siis todellakin vie sen viimeisenkin muistikabasiteetin...;)
Omaa napaan ei ihmeitä, samaa etovaa oloa ja väsymystä... Odotan jo, että loppuisi...
Ai niin, Rosa(ko?) se oli joka kyseli ultrasta, me käytiin viikolla 6+6 ja kyllä siellä ihan selvästi syke näkyi ja 7 mm sikiö :)
Kaisa4 8+1
Todella paljon pahoitteluja kaikille huonoja uutisia saaneille! Halauksia!
Omaa napaa: Esikoisen kanssa niiskutellaan täällä kotosalla. Ihan kamala flunssa vaivaa edelleen, tää on ollut nyt päällä kohta kaksi viikkoa. Sais jo loppua! Eikä taida olla possuflunssaa, sillä korkea kuume puuttuu. Pientä lämpöä alkuun kyllä oli. Kaikki muut oireet kyllä löytyy edelleen.
Ja ar-ultrassa käyty tiistaina ja syke löytyi! Olipas ihana fiilis! Ja suunnilleen vastasi viikkoja, ehkä pari päivää pienempi se sintti oli kooltaan. Ihanaa
No jatkanpas sit tähän. Pahoinvointi on alkanut, eikä tää flunssa ainakaan helpota sitä. WC -pönttöä olen halaillut joka päivä vähintään kerran maanantaista lähtien. Rinnat ovat edelleen kipeät ja nälkä on koko ajan, mutta mikään ei oikein maistu. Väsyttää ja palelee ihan kamalasti :) Mut on tää silti niin kivaa :)
Ollaan esikoisen kanssa molemmat niiskuttelemassa täällä kotona tää ja huominen. Nyt pikkumies kaipaa leikkiseuraa, joten täytyy mennä.
-Marimekko rv 7+4-
Tulin vain kertomaan, että todellakin, tuulimuna on nyt todettu ja meikäläisen on aika siirtyä takaisin tuonne yläkertaan.
Hyvät jatkot kaikille ja toivotaan, että teillä lopuilla menee kaikki hyvin aina sinne kesäkuulle saakka!
Täällä on niin pidetty peukkuja AIElle, että olisi kaikki ollut hyvin, mutta ikävästi kävi! Muitakin on nyt ollut, voimia kaikille!
Uusialin oli ilmaantunut, tervetuloa..
Olen lomalla ja reissussa ja sikis jäänyt käynnit vähiin, nyt olikin sitten paljon luettavaa. Lyhyesti nyt yritän jotain omalta osalta kertoa.. Sikainfluenssarokotteen suhteen en ole tehnyt lopullista päätöstä, mutta toistaiseksi olen ajatellut, etten ainakaan vielä sitä ota. Ehkä myöhemmin.
Liikunta-asiaa itsekin pohdin viime viikon pinossa, enkä nyt vieläkään ole viisastunut sen asian suhteen, ehkä neuvolan jälkeen. Aion kuitenkin käydä jumpassa ja yritän ottaa rauhallisesti. Lisäksi kävely on suosikkini näin pimeään aikaan, joku taisi olla aivan päinvastaista mieltä =), mutta sitä aion yrittää tehdä useasti.
Itsellä oli loppuviikosta usko raskauteen koetuksella, kun kaikki oireet katosivat (siis rintojen arkuus ;) ja vatsan nipistely) ja tein yhden raskaustestin. Se oli aivan selkeä plussa vieläkin. Nyt on jo sitten kaikki oireet tulleet takaisin ja iltaa kohden kuvotus lisääntyy, eli ehkä minullekin on tullut jo raskauspahoinvointia.. Sitä seuraillessa.
Toivottavasti töihin paluu onnistuu, saas nähdä kuinka käy. Nyt täytyy jättää kone, palaillaan myöhemmin!
-Lilium candidum n. 6+5-
Onko Kesähelmissä muita ratsastajia? Itsellä hevonen ja nyt mietityttääkin mihin asti jatkaa ratsastusta. Sekä tietenkin ne käytännön asiat, että miten hoitaa hevosen treenaus sitten kun itse toimin vain maasta käsin. Talliltahan en mitenkään malta pysyä kokonaan poissa, sehän nyt on aivan selvää =)
Omia tuntemuksia, rinnat on edelleen todella arat ja vatsassa vähän nippailee lisäksi nyt on tullut kuvaan mukaan kuvotusta ja etomista.
-Kaneliomppu, 7+5
Mä oon nyt harrastanut jumppaa pari kertaa viikossa ja uintia kerran viikossa ja niitä aion jatkaa niin kauan kuin voin. Tosin täytyy varmaan jumpassa tehdä vähän pienemmillä painoilla :) Harrastan myös suunnistusta, mutta se jäi just talvitauolle enkä kyllä uskaltaisi metsässä rymytäkään kovasti. Ehkä aloitan sen taas vasta vauvan synnyttyä. Meillä ei täällä taida olla mitään mammajoogaa tai -jumppaa, mutta jos olisi niin menisin varmasti.
Haleja ja jaksamista AIElle ja mullekin kesähelmensä menettäneille!
Minäkin poistun täältä. Juuri tulin ultrasta ja meidän kesähelmi oli päättäny karata. Kohtu on tyhjentynyt. Ei muuta kun uutta vaan yrittämään kunhan tästä toivutaan!
Tsemppiä ja onnea kaikille odottajille ja toivottavsti teidän kesähelmenne pysyy mukana :D
Pupuliini
Moikka!
Liian pitkä aika vierähtänyt viime kirjotuksesta.
Tuntuu että en vaan kerkee tänne sivuille päivittäin. Kiire töissä ja sitten kotona ajan vie pieni poikani, 1v4kk.
Pitää nyt ottaa asiaks lukee kaikkien kuulumiset ja päästä taas kärryille.
Mulla alko täys 24h kuvotus 5+3 viikoilla. Oksettaa aamulla, päivällä, illalla,.yöllä.. ?
Olo on aikas karsee kyllä. Hetkellisesti saattaa helpottaa mut aina se palaa.
Yökkinyt oon käynyt todella useesti. Oksentanut vain kerran. Tää on paljon rajumpaa tää pahoinvointi tässä raskaudessa nyt kun ekassa. Huh.
Turvotusta esiintyy myös. Tuntuu että varsinkin iltaisin maha on aina melkoinen pallo.
Ja nälkä on päällä koko ajan. Jos ajattelen syömistä, oksettaa, jos en syö, oksettaa. Kun syön helpottaa mut heti syömisen jälkeen taas oksettaa. Ei hyvin mee ;)
Vilunväristyksiä tulee päivittäin, viluttaa, palelee..
Ja huimaa!
Tänään mulla on ollut sellasta ’outoa’ oloa mahassa. Ei kipua, mutta outoa oloa. Kait se kohtu siellä kasvaa ja venyy…
Valkovuoto on lisääntynyt hurjasti, nyt ihan tässä parin päivän sisällä.
Väsy on välillä tosi kovaa, välillä on taas energisempi olo. Viikonloppunakin vetelin kivoja 2-3h päikkäreitä ja 9-10h yöunia :D
Sikainfluenssarokotteen aion ottaa ja saan sen ens maanantaina. Hieman se jänskättää mutta haluan ottaa sen. Tietääpähän sitten tehneensä kaiken jos jotain tulee tai tauti iskee päälle tms. Kun en ole vastuussa vain itsestäni.
Muutama raskaana oleva kaverini on saaneet rokotuksen tällä viikolla. Ei heillä vielä ainakaan ole mitään ilmennyt siitä. Luottavaisin mielin…
Rinnat ei oo edelleenkään oikeestaan kipeet yhtään. Hieman arat välillä. Mutta kasvaneet ne on hurjasti. Pitääkin siirtyä imetysliiveihin, ne mahtuu :D
Nyt yritän päästä kiinni teidän juttuihinne ?
Jaksamisia kaikille!!!! ?
Vikkelämpi + pikkuinen 7+2
Pahoitteluni kaikille helmensä menettäneille!!
Kaneliomena: Täällä myös yksi hevosharrastaja. Minä olen aiemmissa raskauksissa ratsastanut omalla hevosella jotakuinkin puoliväliin asti. Sitten on alkanut kohtu jo painaa todella inhottavasti. Mutta tuo on kai aika yksilöllistä minulla nimittäin on tuttuja jotka ovat ratsastaneet läpi koko raskauden ja sitten myös niitä jotka eivät ole raskaana ollessa ratsastaneet ollenkaan. Itsekkään en ole raskaana ollessa vierailla hevosilla ratsastanut sen verran pelkään putoavani. Mutta hoidettava sekä liikutettavahan nuo nelijalkaiset ystävätkin on joten suosittelen miettimään jotakuta joka voisi sen puolestasi tehdä sitten jos/kun et siihen kykene. Tallihommat muutoin (ratsastusta lukuunottamatta) olen itsekkin kyennyt ihan hyvin läpi raskauden hoitamaan.
Sikainfluenssarokotteesta: Mulle soitettiin tänään neuvolasta että haluanko ottaa rokotteen. Kovasti sitä suositeltiin ja sanottiin että tällä ja ensiviikolla pistetään kaikki raskaanaolevat. Joten minä menen siis huomenna rokotettavaksi. Kovasti olen asiat miettinyt ja nyt lopulta tullet siihen tulokseen että otan rokotteen.
Vasta pääsin kirjoittamisessa vauhtiin, mutta täytyykin lopettaa. Lapsukaiset tuolla alkavat heräillä välipalalle.
Pönttis rv 7+1
Pakko oli tulla iloitsemaan tännekin vaikka niin moni on saanut ikäviä uutisia. Voimia!
Kävin tänään siis ultrassa ja sykehän sieltä löytyi. Kyllä tippui kivi sydämmeltä. Ja itkulta ei vältytty. Nyt kai voi edes hiukan huokaista ja alkaa nauttimaan raskaudesta. Varovaisin mielin edelleen, mutta en voi stressata koko aikaa. Nyt siis päätin muuttaa asennetta iloiseen odotukseen. Eihän tässä elämässä muutenkaan tiedä mitä tapahtuu.
Liikunnasta ollut puhetta. Edellisessä raskaudessa niin vannoin että liikun kyllä niin pitkään kuin mahdollista ja sitten alkoivatkin kivat supistukset viikolla 28. Loppu liikkuminen. Hyvä kun korttelin pystyin koiran kanssa ilman itkua kiertämään.
Nyt kun tästä uupuneesta olosta pääsee niin yritän aktivoitua vaikka uimaan. Kun tuo pimeä syyssää ei hoikuttele koiran lenkkiä pidempään=)
Taas siis omaa napaa..
T.Rosa
eli iloista viikonlopun alkua kaikille! ite aloitin viikonlopun ottamalla paljon keskustellun ja kiistellyn influenssarokotteen. asiaa mietin aika paljon, ja keskustelin asiasta myös lääkäriystäväni kanssa ja hön oli sitä mieltä että kannattaa ottaa rokote. käsi on vähän kipeä pistokohdasta alaspäin, mutta muuta oiretta ei oo vielä ilmenny. nyt sitten vaan odottelen et tuleeko muita oireita.
pahoittelut muuten kaikille ketkä ovat joukosta tippuneet, toivotaan että ei tulis enempää surullisia uutisia itse kellekään.
omaa napaa sen verran, että samalla kun kävin ottaa rokotuksen päätin siirtää mun ekaa lääkärineuvolaa viikolla eteenpäin kun ois ollu jo ens tiistaita jollon viikkoja tasan kymmenen. siellä oltais kuitenkin yritetty kuunnella sykettä doplerilla ja koska napero on pienempi kuin mitä viikot vastaa niin en halua sit turhaan elää jännityksessä reilua viikkoa ennen seuraavaa ultraa jos mitään ei kuulukaan. nyt sit lääkäri on tasan viikolla 11 ja jos ei siellä saada mitään kuuluviin niin ultra on siitä kahden päivän päässä joten on huomattavasti lyhyempi aika jännätä. muuten kaikki ok. kahvia oon taas pystyny juomaan ja pahin väsymys tuntuu väistyneen. ehkäpä jo ens viikolla pystyn sit taas hyppään crosstrainerin kyytiin ilman että nukun kuin upputukki sen jälkeen kaksi tuntia..
kovasti odotan viikonlopulle luvattu hyviä kelejä et pääsee tonne pihalle heilumaan, vieläkin on nimittäin aika paljon haravoitavaa jäljellä vaikka urakka ollaan jo tällä viikolla aloitettu.
mut nyt on mentävä ruoan laittoon, pojilla alkaa oleen jo iso nälkä!
bleeder 9+3
Onpas täällä rauhallista...
Pahoitteluni heti alkuun helmensä menettäneille :(
Täällä päässä kuvottava olo jatkuu, mutta pysyy aisoissa jatkuvan syömisen avulla. Eli vatsaa alkaa jo kerääntymään, joskin ei pienen takia vaan syömisestä johtuen. On siis aika hieman tarkentaa syömisiään ja liikkua ahkerammin. Liikunnasta joku kysyi, minä ainakin ihan peruskävelyjä sauvojen kanssa teen .Raitisilma tekee niin hyvää. Tosin väsymys on vielä aivan valtaisa! Tuntuu että voisin nukkua vuorokauden ympäri!
Muuten suht tasaista menoa, kaikille lähimmäisille kerrottu perheessä ja nyt helpottaa, ei tarvi enää jännittää sitä (ja keksiä tekosyitä).
Eilen ihana päivä, haravoitiin ja ulkoiltiin oikein olan takaa, tänään pääseekin sitten pienimuotoisiin juhliin. Kivaa vaihtelua!
Terveiset kaikille ja rauhallista sunnuntaita. Ensi viikolla alkanee sitten uusi pino!
Pöpö 9+5
ps.huomasitteko, heinäkuulaiset alkaa jo tekemään pinoa! Nyt sitä itsekin alkaa tajuamaan, että onhan tässä jo aika pitkälle ensimmäisestä reaktiosta päästy :)
Tervehdys kaikille ja syvät pahoittelut helmensä menettäneille. Vointi on ollut sen verran kehno tällä viikolla, että en ole tännekään kerinnyt/jaksanut kirjoitella. Pahoinvointi on viikon edetessä hankaloitunut, torstaina täytyi oksentaakin pari kertaa. Pahoinvoinnin kumppanina on valtava väsymys; jos yhtään rasittuu, pahoinvointi kasvaa. Loppuviikko on siksi vaikein; to ja pe täytyi lähteä iltapäivällä 1-2 h ennen työajan loppua pois ja pahoin pekkään, että ensi viikolla joutuu olemaan sairauslomalla enemmänkin. Silti olotila on vielä helpompi kuin ensimmäisessä raskuaudessa, jolloin laihduin 8 kg oksentelun vuoksi, käytin pahoinvointilääkitystä ja kävin tipassa saakka.
Viikonloppuna olisi olut opiskelukavereiden tapaaminen, jota olin odottanut kovasti; en jaksanut kuitenkaan lähteä. No, viikonloppu on ollut mukava, perheen kanssa on vietetty aikaa, käytiin eilen haudoilla ja syötiin hyvin. Jos vain pienokainen jaksaa pysyä matkassa, niin se on kyllä ilman muuta vaivan arvoista! Huomenna on eka neuvola, ultrasta ei tietoa vielä.
Mukavaa viikonvaihdetta kaikille!
T. Paprika ja Naksu 7+1
Tässä on vielä melkoista sokin parannusta..perjantaina tein testin, olihan siinä aiemmin ollut ihan järkyttäviä palelemiskohtauksia eikä vuotoa kuulunut. Sanotaanko että tätä kolmatta emme ihan tähän saumaan ajatelleet, suunnitelmat meni nyt toisin sitten :) Mutta se otetaan mitä annetaan, eikös...
Hieman on ollut etovaa oloa, saattaa tulla ihan milloin vain. Palelu on kyllä megaluokkaista, aivan kuin korkee kuume olis nousemassa. Alavatsassa menkkamaista oloa, ei kipua kuitenkaan. Housut alkoi JO nyt vähän puristaa, turvotusta tosiaankin alavatsassa.
tarkkaan en tiie missä vaiheessa mennään, mutta luulisin jotain 6.viikkoa olevan.
Töissä yritetään saada vaihdetta päälle. *huaah* Jostain syystä ei väsytä ollenkaan niin paljon kun esikoisesta aikanaan, mutta pahoinvointia on sitäkin enemmän. Suoraan sanoen nyppii tosi vahvasti. Alan ymmärtää riippuvaisten mielenlaatua, kun koko ajan pitää syödä ja samalla kun syö, niin miettii et koska saa syödä lisää ja mitä. Ainoo hetki kun olo helpottaa on sillon kun syö jotain. No niinpä mullakin maha on jo pömppööntynyt ja ihan "parasta" on kun tulee selkään ne roikkuvat kyttyrät. Tänään laitoin mammapaidan päälle ja mietin et monikohan oikeesti töissä on jo arvannut vaikken kerro...
Liikuntaa en ole harrastanut yhtään mitään taas pariin viikkoon ja sekin ottaa päähän. Koitan vaan kovasti olla potematta huonoa omaatuntoa, kun eipä sekään ketään auta.
Mutta keskiviikkona minä olen menossa ottamaan rokotusta ja mielenkiinnolla odotan mitä siitä seuraa vai seuraako mitään...
Vointeja!
Pahoittelut surullisia uutisia saaneille, koittakaahan jaksaa :(
Mulla oireet vähentyneet ja kahvikin maistuu ajoittain. Tissitkään ei oo enää kipeet. Alkaa taas mielikuvitus laukata et tässäks tää taas oli :( . Jonkin verran väsyttää ja vessas saa joka yö ainakin kerran käydä et kai joku siel virtsarakkoo kiusaa. Mutta tosi vähäsillä oireilla mennään, varhaisultrassa näkyi silloin syke mut nyt saakin pitkän tovin odotella toista ultraa joka on vasta 20.11. No koitan ajatella positiivisesti et kun ei ole vuotoja tai kovia kipuja niin kai kaikki on ok. On vaan niin liian normaali olo. Viikot olis nyt 9+4. Tuntuu vaan kun täällä lukee niin monella on vieläkin pahaa oloa vaikka muille jakaa,no jos täällä olisikin nyt tulossa se tyttö kun kaksi aikaisempaa on poikia ja oireet olleet erilaisia ;) Juu ja ajattelin keskiviikkona myös mennä rokotukseen,Jännittää millaiset oireet siitä koituu mut mieluummin ne kuin se sikatauti...
Pahoittelut kesähelmen menettäneelle. Mulla pientä pelkoa taas ilmassa...varasin huomiseksi alkuraskaudenultran. Vaikka viikkoja onkin vain ehkä jotain 6+5. Pakko vaan mennä......Näkyyhän siellä jotain, näkyyhän???
Neuvolaankin soitin ja ensimmäisen ajan sain kahden viikon päähän. Minua hämmästytti neuvolan ohje sikainfluenssarokotteeseen. Ei ole kuulemma kiire edes miettiä koko asiaa, ensi viikolla aloittavat rokottamaan viimeisellä kolmanneksella olevat, muista ei tietoa. Ja kyllä sen saa jos haluaa, mutta eivät millään lailla ehdota sitä. Nyt mä vasta olenkin sekaisin??????
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
T.Rosa