10kk ja ei vieläkään nuku koko yötä heräämättä..?
Miten saisin kohta 11kk tyttöni nukkumaan läpi yön heräämättä? Haluaa yöllä pari kertaa vielä maitoa ja välillä on vain tutti pudonnut suusta.. Vaikka syö iltaisin puuroa paljon (joskus vähän) niin silti herää.. Välillä saa olla huoneessa tunninkin että nukahtaa uudelleen ja siitä n. tunti niin herää taas.. Alkaa tämä äiti olla kohta liian väsynyt tähän ramppaamiseen.. Neuvoja kiitos! :)
Kommentit (35)
monta kertaa yössä.
Toki häntä ei tarvitse syöttää vaan palauttaa sänkyynsä ja toivoa etteivät sisaruksetkin herää.
me lopetettiin yösyöttäminen tarjoamalla rinnan sijasta pullosta vettä. ekana yönä vauva heitti raivoissaan pullon seinään. Tokana yönä ei raivonnut muttei myöskään juonut. Siitä eteenpäin ei syönyt yöllä mutta heräili kuitenkin.
yösyömiset vasta silloin kun en vaan antanut enään yöllä maitoa.
tyttö oli 1v2kk kun lopetin yösyöttämiset, tyttö huusi 2 yötä nukkumatta lainkaan ja kolmantena yönä ei enään herännyt huutamaan. ajattelin silloin kolmantena iltana että enään en jaksa valvoa koko yötä ja aamulla sainkin mukavan yllätyksen kun tajusin tytön nukkuneen aamuun asti :)
nyt meillä tosin taas heräillään öisin 2-5 kertaa vaikka tyttö on kohta 2v.
pahan korvatulehdus kierteen jälkeen ei ole enään suostunut nukkumaan omassa sängyssään ja joka yö heräilee usein :/ kokeilimme tätä samaa "huudattamista" nytkin mutta kun tyttö oli 4 yötä vain huutanut sängyssään loppui molemmilta voimat ja nyt tyttö nukkuu vanhempien välissä.
meillä heräili eka yli 3v asti ja nyt 2,5 v heräilee yleensä 1-4 krt. yössä kun on potkinut peiton pois päältä. Eli kuuteen vuoteen en ole öitäni nukkunut.
Tätä ei varmaan sullekkaan kerrottu ennen kuin aloit lasta odottamaan ;)
Elisabeth Pentley: Pehmeä matka höyhensaarille.
Lainaa vaikka kirjastosta.
Ps. meidän 1v7kk neiti heräilee vieläkin yöllä...
Joten eipä sille paljon mitään voi. Ainoa mikä auttaa on pukea hänet lämpimästi sillä hän herää yleensä kylmään potkittuaan peiton pois ja tulee sitten meidän viereen jääkylmänä kalikkana.
Mutta kaikenikäisille siis suosittelen oikeanlaista yövaatetusta. Ei se peitonpotkiminen aina tarkoita että on kuuma. Ja vaikka olisikin niin kylmähän siinä ennen pitkää tulee. Siis ohut peitto ja paksut yövaatteet ja ehdottomasti pörrösukat sillä veri jäähtyy aina varpaissa käydessään ja viilentää sitten koko kroppaa.
mä olen jotenkin kuvitellut, että olen ihan surkea äiti, kun en hirveästi ole edes yrittänyt saada vauvaani nukkumaan öitään heräämättä. Nyt tajuan paremmin, että eihän heräily ole mitenkään epänormaalia vanhemmillakaan lapsilla.
En ole viitsinyt yrittää kamalasti senkään vuoksi, että vauvalla on allergiaa ja muuta, jonka vuoksi yöt ovat joka tapauksessa rikkonaisia.
Meillä vauvan 10kk sama homma, mutta imetän kyllä öisin yhden kerran. Ei taida olla ollenkaan kummallista, että tuon ikäinen syö vielä yöllä kerran... Toki omasta jaksamisesta pitää huolehtia, mutta onhan vauva vielä pieni. Jotain turvaa vauva yöllä tarvitsee. Mutta tilanteen mukaan kukin toimii. Minä imetän vielä, katsotaan jos vauva jättäisi yömaidon itse pois piakkoin :)
kun mua alko naurattamaan tuo, että kymmenkuinen ei "vieläkään" nuku yötä heräämättä :) Ihan niinkuin kaikkien muiden kymmenkuiset nukkuisivat...
Älä stressaa liikaa, tuon ikäinen on niin pieni vielä, että vaikka jättäisit yömaidot yms. pois, niin hän saattaa silti herätä öisin vaikka vain tarkistamaan, että äiti on saatavilla. Toisilla nuo heräilyt vain jatkuvat pitempään, vaikka mitä tekisi.
Ja osa tuon ikäisistä saattaa hyvinkin tarvita vielä yhden syötön aamuyöstä.
ja vaikka maha olisi kuinka täysi, heräilyjä varmaankin tulee. Meillä poika 11 kk herää yleensä kerran tai pari joka yö, nukahtaa tosin takaisin nopeasti.
yösyömiset vasta silloin kun en vaan antanut enään yöllä maitoa. tyttö oli 1v2kk kun lopetin yösyöttämiset, tyttö huusi 2 yötä nukkumatta lainkaan ja kolmantena yönä ei enään herännyt huutamaan. ajattelin silloin kolmantena iltana että enään en jaksa valvoa koko yötä ja aamulla sainkin mukavan yllätyksen kun tajusin tytön nukkuneen aamuun asti :) nyt meillä tosin taas heräillään öisin 2-5 kertaa vaikka tyttö on kohta 2v. pahan korvatulehdus kierteen jälkeen ei ole enään suostunut nukkumaan omassa sängyssään ja joka yö heräilee usein :/ kokeilimme tätä samaa "huudattamista" nytkin mutta kun tyttö oli 4 yötä vain huutanut sängyssään loppui molemmilta voimat ja nyt tyttö nukkuu vanhempien välissä.
Mutta musta ei ole ollut huudattamaan niitä, vaikka tietty ne on joskus joutuneet huutamaankin, kun en ole vaan jaksanut väsymykseltä tehdä mitään.
Mutta vuoden iässä ovat sitten tuosta noin vain alkaneet nukkumaan, ja hyvin ovat siitä lähtien nukkuneetkin omassa sängyssä. Toki joskus konttaavat meidän sänkyyn keskellä yötä, mutta niitä nyt en ole enää laskenut miksikään yöheräilyksi, kun ei siinä lapsi edes oikein herää, eikä aikuisenkaan tarvi tehdä yhtään mitään, kun lapsi osaa tulla siihen väliin ihan itsekin.
niin voi olla, että lapsi herättää sinua vielä muutaman vuoden, ikävä kyllä. Toivottavasti kuitenkaan ei :)
Me yritimme aikanaan paljon muita keinoja (yösyöttöjen lopettamista, tutista vierottamista, lempeää unikoulua yms), kunnes tajusimme, että paras keino on järjestää nukkumiset niin, ettei tarvitse itse nousta sängystä.
Niinpä meillä 2,5 vuotias nukkuu vieläkin vanhempien välissä :) Kun oli pinnasängyssä, niin se oli pitkään kiinni vanhempien sängyssä.
saatiin yöheräilyt loppumaan pienimuotoisella unikoululla. Ensin vähensin yöllä tarjottavaa maitoa pikkuhiljaa. Jo siitä huomasi, että maidon saaminen oli vain tapa, sitä ei nälkään itketty. Sitten yhtenä yönä oli vuorossa yö, jolloin maitoa ei tippuisi yhtään. Siihen oli asennoiduttava, että vaikka mikä olisi, maitoa ei tulisi. Ensimmäisenä yönä itku alkoi kun olin itse menossa nukkumaan, joten se meni siinä sivussa. Lapsi vänisi ja känisi ja vähän itkikin, mutta silittelemällä ja pitämällä sylissä uni tuli. Seuraava yö vaati jo vähän enemmän. Pari tuntia huutoa, johon silittelyä, lauleskelua, vieressä pitämistä...kyllä oli pullon haku lähellä. Mutta parin tunnin jälkeen oli lapsi jo niin väsy, että nukahti kun laitoin omaan sänkyyn. En olisi ikinä uskonut, että onnistuu, mutta sen jälkeen ei ole maitoa yöllä pyydellyt :) ja tosiaan ikää oli sillon sen 10 kuukautta...Voimia koitokseen jos unikoulun valitset! :)