Ajatella! Ennen on pärjätty ilman Reimatecia...
Miten ihmeessä se on mahdollista kun nykyään tuntuu että on ihan normaalia laittaa 150 € kosteudenpitävään haalariin ja jos puen omalleni 30 € maksavan vanhanaikaisen (huom. kuitenkin vaikka uuden) ns. tavallisen haalarin, olen kummajainen... kirpparivaatteista puhumattakaan.
Kommentit (36)
tällaiset aloitukset entisaikojen ihanuudesta.
Kuule, ap, ennen oli kaikki muukin toisin.
Vaatteet olivat muutenkin huonolaatuisempia. Ja talvet toisaalta olivat talvisempia, ilmastonmuutos on lisännyt juuri sellaisen haljun kurakelin määrää, jossa kosteussuojattu vaate on onnen omiaan.
Itse olen syntynyt v. 67 ja totta vie muistan inholla ne sen aikuiset ulkoiluromppeet. Lapasia oli kahdet päällekkäin ja kummatkin aina märkinä. Ulkoiluvaatteet olivat tökköä toppaa ja siihen päälle piti väen väkisin ahtaa vielä kurapuku. Olipa TO-DEL-LA joustava ja hyvä liikkua ne yllä... juu EI.
Joten jos voin yhtään lapsiani säästää pukemisen määrältä ja päällekkäisiltä vaatekerroksilta, niin mielelläni sen teen.
Mitä tulee ikuiseen narinaan kosteussuojattujen vaatteiden kalleudesta, niin pakkoko sitä on olla noin TUMPELO, ap???
Mietis nyt vähän. Kosteussuojattuja ulkoiluvaatteita saa paljon muitakin kuin Reimatec. Esim. Jonathan on oiva merkki ja Lassiellakin on kosteussuojattuja malleja. Alesta -kuten järkevä perheenäiti aina ostaa - saa seuraavaksi kaudeksi ulkouluvaatteet hyvinkin alle viidellä kympillä.
Kuriksia ei tarvita, joten siitä säästää pari kymppiä. Maksavathan ne kurahousut ja sadetakkikin helposti sen verran!
Joten hinnassa on sama lopputulos. Ja kun ulkoiluvaatteita osaa hoitaa oikein, ne kestävät hyvin pienemmälle sisaruksellekin - ja juu: voi pestä ja voi remuta leikeissä ihan siinä missä kuriksienkin kanssa.
PS: kun haen lapset tarhasta, pyyhkäisen enimmät kurat kostealla rätillä pois tai panen turvaistuimelle muovipussin. Ja sen istuimenkin voi pestä, ja se on muun lian kertymisen kannalta muutenkin järkevää tehdä kerran pari talvessa.
Ei kannata siis tumpeluuden ja huonon taloudellisen suunnittelun takia parjata muiden vaatevalintoja...
En palvo haalaria enkä autoa, ne ovat meillä käyttötavaraa ja helpottamassa elämää.
Mitä sitten vaikka auto vähän kuraantuisi? Sitä voi sitten puhdistaa tarpeen mukaan. Sitä paitsi haalari-ikäinen lapsi istuu istuimessa, joten ei siinä auto kovin paljoa edes likaannu. Istuinten päällisiä meillä ainakin pestään ihan muistakin syistä aina silloin tällöin (lapset nyt sotkevat muutenkin).
miten toimitte kuraisen lapsen ja auton kanssa???
muistan omasta lapsuudesta kun aina oli takki ja housut sekä lapaset ihan läpimärät, se oli kamalaa. Onneksi nykyään ei tarvitse enää elää menneisyydessä!!
a) en ole tumpelo (katso peiliin) ja rahankäyttöni on todennäköisesti paljon fiksumpaa kuin sinun (juu-u, en aio tuoda tiliotetta nokkasi eteen)
b) en ole sanonut etten itse käyttäisi kosteussuojattuja vaatteita lapsillani
kysyin mielenkiinnosta juuri tuota auto-hommaa että miten se toisilla menee ja miten muut sen hoitavat. Jos sinua korpeaa nämä aiheet miksi sinä niin kovin aikuinen ihminen luet niitä, hyvänen aika. Onneksi itse osaan jättää lukematta jos tuntuu ettei aihe kolahda.
kosteussuojattu takki sekä goretex-kengät. Enkä voi muuta kuin kehua! Miksi en pukisi lapsiani samoin?
Mielenkiinnosta kyselen, että minkälaisia kenkiä ap ostaa lapsilleen? Halvinta mahdollista mukavuudesta ja laadusta tinkien?
70-luvulla oli todellakin enstex haalarit, ei menny vesi läpi ellei lätäkössä istunut.
Lisäksi oli ainakin siskollani sellainen musta puku, jossa oli tehostevärinä punaista. Siis ihan kokomusta + punaista. Matreiaali oli laskuvarjosilkkiä tms. liukasta ja kiiltävää ja peppu ja polvelt oli vahvistettu sellaisella kumikankaalla, kuten joissain Lassien (?) haalareissa nykyisin. Muistaakseni oli kääntöpuku. Muistaako kukaan tällaista? Sillä oli joku nimi tai merkki. Mutta noi ensteksit ja tuo puku oli aikansa Reimatecejä.
Ja puolet talvesta kumpparit jalassa?
Ei, kyllä meillä kenkiin panostetaan siinä missä lasten hyvinvointiin muutenkin.
Pärjäätkö 30 euron vaatetuksella talven itse? Siis jos pidät sitä joka päivä? Minä en...
mua ei ainakaan vois vähempää kiinnostaa mitä muiden lasten päällä on. Mitäköhän kaikki mammat ajattelee kun näkee mun 2v-lapsen päällä upouuden reimatecin, ei maksanu ihan 150e mut 139e eli aika lähelle! Ja oon pienituloinen ja vielä YH (!!!!!!!) ja eletään lapsen kanssa kotihoidontuella ja asumistuella, hyi meitä. Haalaria en ole tosin itse ostanut mutta väliäkös tuolla, se on nätti ja hyvä lapsen päällä ja suojaa kivasti kosteudelta :)
Varsinaiseen aiheeseen: mä olen pakkoulkoillut lapsena ensteksissä ja kuriksissa. Enstex muuten pysyi kohtuullisen kuivana, mutta kyllä se oli niin hiostavaa. Ja sitten meillä taisi olla viellä joku sellainen teddykarvavuori niissä enstex-vaatteissa. Enstex ei hengittänyt yhtään, joten siksi se oli niin hiostava.
Kuriksia käytettiin kanssa, mutta mun mielestä ne oli jotenkin jäykempää kumia kuin nykyisin.
Mutta mun lapsuuden ulkoilumuistoissa yhdistyy se, että jos ei ollut märkä, niin oli hiki ja pahimmillaan molemmat.
miten toimitte kuraisen lapsen ja auton kanssa???
Meillä mennään toinen siisti takki päällä päiväkotiin. Iltapäivällä otetaan likainen haalari pois, kuljetetaan muovikassissa kotiin puhdistettavaksi, ja lapselle taas se aamuinen siisti takki päälle. Märkinä aikoina on toiset jalkineetkin, ettei tarvitse kumisaappailla matkustaa. Pysyy auto siistinä, lapset saavat kuivaa ja puhdasta päälle, ja voidaan käydä tarvittaessa vaikka kaupassa ennen kotiinmenoa.
Ei tämän kummempaa. Ja ihan helppoa, koska kuljetaan omalla autolla. Sama tehdään silloinkin, kun kuljemme linja-autolla joskus.
Meillä muuten ulkoiluvaatteet lapsilla ovat yleensä 100% suomalaista ja hyväksi todettua Rasavilia. Mieluiten suosin suomalaista missä voin.