voi perse ku tää lastenhoito/kasvatus on vaikeeta!! miten ihmeessä saan 2v tytön päiväunille?
ei millään rauhoitu sänkyynsä, temppuilee ja uhmaa vaan. Ei edes pelottelu auta, sitä keinoa en kyllä haluaisi edes käyttää, mutta kokeiltu on sitäkin, ei auta.
miten muut laitatte lapsenne päiväunille?
ja ihan selkeesti kakara tarvii unia, koska jos ei nuku, huutaa ja kiukkuu koko illan!
Kommentit (27)
Meidän poitsu on paria viikkoa vaille 2vee ja päikkärit on hankalat. Ei oikein jaksaisi ilman, mutta nukahtaminenkin on työn takana.
Herää aamulla klo 8, nukahtaa päikkärille klo 14-15 (aiemmin aina klo 12-13) ja nukkuu 1-2h. Nykyisin herätän viimeistää klo 16. Yöunille käy klo 22-22.30.
Varmaan on kohta edessä koko päikkärien lopetus, en jaksa päivästä toiseen enää näytellä nukkuvaa noin tunnin ajan, koska itsekin nukahdan silloin niin helposti ja pelkään, että mun nukkuessa poika tekee jotain vaarallista.
Kuinka sä 24 jaksat ITSE valvoa noin myöhään illalla, eihän sulle jää omaa aikaa hetkeäkään, kun ei noi päikkärit kovin rennoilta vaikuta! En tahdo arvostella pahalla, on tässä itsekin saanut unien kanssa taiteilla, mutta kyllä musta voisit hyvin kokeilla päikkäreiden jättämistä! Lapsi raivoaa illat, muttei kestä kauan. Mä tappelin aikanaan päikkäreiden ja myös iltanukuttamisen kanssa, mutta kun jätin päikkärit, lapsi nukahti klo 19 illalla ilman mitään koukeroita ja nukkui kellon ympäri, taivaallista...
Kahden isomman lapsen kohdalla olenkin jättänyt päikkärit pois alle 2 vuotiaana tästä samasta syystä, kun meni illat niin myöhäisiksi.
Nyt tämän kuopuksen kanssa olen tosiaan ajatellut ihan samaa, että päikkärit saa jäädä pian. Tämä kuopus on vaan niin kohelo tapaus, että jos ei ole päikkäriä nukkunut, niin illalla kolhii itseään jatkuvasti ja riehuu hulluna. Ja kun nuhahtaa sitten, niin herää kauhukohtaukseen jonkin ajan kuluttua, mitä ei tapahdu niinä öinä, kun on päikkärit päivällä nukkunut.
Kyllä tämä tästä taas ajan kanssa. Noiden pienten kanssa pari kuukauttakin tekee jo paljon. Ehkä sitten jo pärjäilee ilman päikkäreitä.
24
päiväkodissa nukkuivat pidempään. Mutta tuli tosi huono omatunto kun psykologi Keijo Tahkokallio sanoi, että päiväunet ovat tärkeät 6v asti. Mutta nukkumaan on tosiaan vaikea pakottaa, mutta ehkä ei kannata liian helposti luovuttaakaan - tiedä häntä...
kotihoidossa oleva 2-vuotias herää 8 maissa ja nukkuu päiväunet n. 13-14, eli tunnin unoset. Yöunille menee klo 21.
Välillä on päiviä, ettei päiväunille nukahda oikein millään tai ollan reissussa ja jää väliin. Silloin laitan yöunille n. 20.30.
Esikoinen muuten lopetti päiväunet täysin 2-vuotiaana, vaikka oli hoidossakin! Tämä on niin yksilöllistä. Jotkut nukkuvat niin hyvin yöllä, ettei unta riitä päiväunille tai eivät vain yksinkertaisesti pysty nukahtamaan päivällä. Uni ei tule pakottamalla.