Murregallup: kuuppa vai nappo (tai joku muu?)
Kommentit (64)
Koussika on se pitkävartinen kupari kauha.
Kymenlaaksossa näin.
Koussika sana tulee karjalan evakoilta..
Kuuppa on muuten myös ihmisen pää :D
minä: koussa, koussikka
mies: nappu
Niin, kuuppa on sellaimem isohko muovinen lyhytvartinen ja löylykauha sitten sellainen pitkävartinen jossa varsi puuta ja kauhaosa kuparia tai muuta metallia.
Kuuppa ja löylykauha siis kaksi eri asiaa.
ap.
ja se on löylykauha..... ei edes kauha vaan kertakaikkiaan se on löylykauha ja sillä siisti.ja tottakai siinä on pitkä varsi
Aina siinä on pitkä varsi......
millään kipolla kuulu löylyä heittää...
kipolla kaadetaan vettä päälle saunan jälkeen saavista..... NIH!
Aamen! Näin sen kuuluuki olla! Kuupan oon joskus kuullu, mut se tarkottaa lähinnä päätä. Muita en ees tunnista!
Terveisit: Utissi Turust, ei virallissi, mut torellissi
Ottakaa opiksenne :)
Asuin Savolaisen osakunnan opiskelijaasuntolassa ja kerran naisten saunassa oli myös ulkomaalainen opiskelijatyttö, joka kysyi "Mikä on se nimeltä, jolla heitätte läylyä"? ja heti sai 4 eri vastausta, kauha, kouli, nappo ja kuuppa. Ja kaikki muut saunassa olleet oli sentään Savosta...
Helsingistä olen kotoisin. Äidin juuret ovat Karjalassa, isän Helsingistä.
Nappo-sanaa en ole elämässäni kuullut, vaikka olen jo 41-vuotias.
Kuuppa- sanan olen kuullut appivanhemmiltani, jotka ovat Savosta ja Keski-Suomesta.
ja Turusta olen syntyjään! Vanhemmatkin syntyperäisiä Tusrkulaisia. Isän sukujuuret kyllä etelä_Karjalassa....
se oli kyllä lyhytvartinen, ei tainnut olla löylykauhaa erikseen hänen maailmassaan.
Vesikuupasta (lyhyt varsi) kyllä meillä on muuten puhuttu, isän vanhemmat hämäläisiä ja itse olen siis hämäläis-karjalaisten vanhempien varsinais-suomalainen jälkeläinen.
Löylykauha taitaa olla käytössä useimmiten joskus minä saatan sanoa löylykuuppa
Mut täälä hämeessä ei ymmärretä napon päälle mitään, eli täällä kuuppa!
Oulun seudulla asunut elämässäni eniten. Itse käytän löylykauhaa
ainakin Jämsässä sanotaan näin :)
Itäsuomalainen kaverini ei tunnistanut nappoa. Kuuppa o pää ; )
joskus kuullut muyös sanan "nappu", mistähän lienee?
on se muovinen kauha, löylykauha on löylykauha. Lounais-Suomi.
mutta en ole kuullutkaan nappo-sanaa, kuuppa-sanan tunnistan, mutta kauhaa käytän.