Virikeäidit: miten luulette lastenhoidon sujuneen esim. 30-luvulla, kun ei ollut
virikehoitopaikkoja, ja lapsia oli perheissä useita? Kun te ette jaksa sitä alle 3-vuotiasta ja vauvaa hoitaa, kun on niin kauhean rankkaa ja raskasta...
Se on nimittäin todellinen syy kipata esikoinen hoitoon vauvan synnyttyä. Alle 3-vuotias ei tarvitse kavereita, eikä sen kummempia virikkeitäkään, kuin normaalia kotielämää.
On ne lapset hoidettu ennenkin ilman subjektiivista päivähoito-oikeutta.
Ai niin, ja silloin 30-luvulla äideillä oli töitäkin paljon enemmmän kuin teillä. Lastenhoidon lisäksi piti hoitaa eläimet, pestä pyykit käsin, laittaa ruoat alusta alkaen ilman mikroa.. ; )
Oikeasti. Hävetkää!
Jos on noin uusavuton, kannattaa jättää lapset tekemättä.
T: Kolmen äiti, joista yksikään ei ole ollut virikehoidossa
Kommentit (114)
ja silloin asui mummo samassa talossa kaupungissa. Mummo hoivasi lapsia kun äidin äiti oli päivätöissä. Sitten mummo kuoli, äitini isä kuoli tuberkuloosiin kun äitini oli 3v ja äidin äidin oli pakko tehdä kahta työtä kun miestä ei enää ollut. Äidin 3v kasvatti isosiskot 5v ja 9v.
Kyllä elämä oli paremmin silloin 30-luvulla..
nyt on muitakin vaihtoehtoja. Kyllä mun mummi sanoo, että rankkaa oli. Ei se tarkoita sitä, että meidän pitää kärsiä, kun mammakin kärsi.
Se on siis sinustä kärsimystä hoitaa esikoinen ja vauva kotona?
Olisiko kannattanut jättää lastenteko siihen yhteen lapseen, niin ei tarvitsisi kärsiä? ; )
Mutta mä olen aina ihmetellyt sitä miksi pitää verrata nykypäivää ja "satavuotta" sitten aikaa keskenään. Pitäiskö nyt tuntea huonoa omaatuntoa kun lapset ei hae enää vettä kaivosta, ei hiihdä kouluun, en pese vaatteita kylmässä vedessä, on sähköt jne. Ja toisaalta uskon että ennen oli ongelmia ihan samoin kuin nykypäivänä. Oli rahaongelmia, oli mielenterveyongelmia, sairauksia jne. Niitä nyt vain hoidettiin erilailla tai sitten jätettiin hoitamatta.
tehnyt monesta asiasta helpompaa. Sen sijaan siitä pitää potea, että ollaan niin avuttomia, että sysätään tietoisesti lapset yhteiskunnan kasvatettaviksi.
nyt on muitakin vaihtoehtoja. Kyllä mun mummi sanoo, että rankkaa oli. Ei se tarkoita sitä, että meidän pitää kärsiä, kun mammakin kärsi.
Se on siis sinustä kärsimystä hoitaa esikoinen ja vauva kotona?
Olisiko kannattanut jättää lastenteko siihen yhteen lapseen, niin ei tarvitsisi kärsiä? ; )
Mulla on vain yksi lapsi, joka ei edes ollut virikehoidossa.
on aika häälyvää. Miksi esim. kerhossa käynti 3 kertaa vko 4 tuntia kerrallaan on ok, mutta sama aika päiväkodissa onkin "sysäämistä"?
ja pikkupiika tekemässä ruoat ja hoitamassa muut asiat. Myös isovanhempia saattoi asua samassa taloudessa ja lastenhoito oli nimenomaan mummojen hommaa.
ja haluaa kieltää lapseltaan kodinulkopuoliset kontaktit
Mutta mä olen aina ihmetellyt sitä miksi pitää verrata nykypäivää ja "satavuotta" sitten aikaa keskenään. Pitäiskö nyt tuntea huonoa omaatuntoa kun lapset ei hae enää vettä kaivosta, ei hiihdä kouluun, en pese vaatteita kylmässä vedessä, on sähköt jne. Ja toisaalta uskon että ennen oli ongelmia ihan samoin kuin nykypäivänä. Oli rahaongelmia, oli mielenterveyongelmia, sairauksia jne. Niitä nyt vain hoidettiin erilailla tai sitten jätettiin hoitamatta.
tehnyt monesta asiasta helpompaa. Sen sijaan siitä pitää potea, että ollaan niin avuttomia, että sysätään tietoisesti lapset yhteiskunnan kasvatettaviksi.
nykyään hoidettaisiin lapsia kuin 1930-luvulla huostanotot kasvaisivat. Silloin ei ollut muuta mahdollisuutta. Nykyään äideille kaadetaan liian suuria paineita äitiydestä. Lapset pitää hoitaa hyvin, vaatteet pitää olla viimeistä muotia, kaikkien lapsien on vähintään käytävä muskarissa, kestovaippailu, kotona pitää olla kaikenlaisia virikkeitä, asutaan isoissa taloissa kauhee siivoaminen, imettää pitää vähintään vuosi jne. Kyllä mielummin veisin itsekkin lapseni virikehoitoon jos se toinen vaihtoehto on palaa loppuun. Sitäpaitsi kaikki on erilaisia jotkut rakastaa kotona olemista ja toiset haluaa "tehdä aivotyöskentelyä". lukeudun tuohon viimeiseen en viitsi heittää hukkaan 10 vuoden koulutusta olemalla vain kotona.
Ensin pyydetään ajattelemaan vanhoja aikoja ja sitten kun verrataan ja ajatellaan, kerrotaan oma näkemys, niin sitten se ei enää olekaan se pointti! Yhtäkkiä pitää tuoda asiat taas tähän päivään.
Lattiat purettiin, sieltä löytyi vanhoja lehtiä. Lapsia annettiin ennen perheisiin. Ihan normaali-ilmoitus lehdessä annetaan palstalla, "annetaan 4-vuotias reipas poika helsinkiläiskotiin"
Ja tää on ihan tosi, en valehtele!! Kauhuissani ja huvittuneenakin luin niitä ilmoituksia.
Nyt syyllistetään virikeäidit jopa vertaamalla johonkin 30-lukuun. Voi kiesus, että on jollekin vaikeaa hyväksyä muiden perheiden ratkaisut. Olen osallistunut tähän keskusteluun eri ketjuissa ja aina tulee uusi, raflaavampi aloitus. Ap, koita ymmärtää, että virikehoito ei muuksi muutu enkä minä ota 5v. virikelastani pois hoidosta (3xvko) vaikka keksisit, että lapset on turvallisempi ja parempi hoitaa kuussa. Kuten olen todennut, tämä ratkaisu toimii meidän perheessä todella hyvin ja meillä sekä lapset että aikuiset ovat tyytyväisiä. Ja ei, en tule ottamaan lastani pois virkehoidosta, vaikka espoo poistaa kuntalisän kotihoidontuesta ensi vuonna. Ei tulisi mieleenikään. Mitäpä jos sinäkin ap keskittyisit elämään sitä omaa elämää ihan omalla tavallasi, lopettaisit muiden arvostelun ja antaisit muiden elää elämäänsä niin kuin tahtovat. Kuten olen jo aiemmissakin ketjuissa todennut, sata kertaa isompi ongelma yhteiskunnssa on tällä hetkellä alkoholistiperheet, väkivaltaperheet ym. Jos saat ne mammat kantamaan vastuunsa, ansaitset kirkkaamman kruunun. Kannattaisiko opetella suvaitsevaisuutta ja hyväksyä toiset ihmiset sellaisena kuin he ovat?!?
Alle 2v jätettiin yksin kotiin (pitkäksi) päiväksi maitopullon ja leivän kannikan kanssa, kun äitinsä lähti tehtaaseen töihin (siihen asti oli piikonut äitinsä matkassa). Ja näin siis joka päivä. Ja jos jotain tuhmuuksia päivän aikana teki, niin selkäsaunahan siitä illalla seurasi. Joten näin niitä ennen hoidettiin.
Luullaan, että lapsi ei osaa keksiä itselleen tekemistä, että kaiken pitää tulla valmiina.
omassa suvussakin sen verran hyvin että samana päivänä kuoli 3 lasta samasta perheestä kun oli niin näppärät leikit. Elä nyt ap tätä päivää.
Nyt itse yleistätte, että 30-luvulla kaikki lapset jätettiin heitteille, ja heitä kuoli kuin kärpäsiä hukkumalla ja kaatumalla lieteen. Ja höpöhöpö! Keskittykää pointtiin, älkääkä takertuko pikkuasioihin. Sitähän juuri tarkoitin, että eletään tätä päivää: kaikki on meille HELPPOA, vaikka ne lapset hoidettaisiin kotona samalla kuin se vauva. Herätkää jo, voi hyvänen aika!!! -ap
itse kyllä yleistät, kun väität, että kaikilla on elämä helppoa lasten kanssa. Kiva, jos oma elämäsi sujuu ilman suurempia ongelmia, mutta et voi yleistää, että kaikilla olisi asiat yhtä hyvin.
Nykyelämä on toki ihan erilaista sinne 30-luvulle verrattuna, kun on kaikenlaisia elämää helpottavia asioita, mutta nykyelämässä on taas ihan eri asiat mitkä kuormittavat.
Esimerkkinä vaikka sellainen perhe, jossa äiti kotona pienimmän kanssa ja kaksi vanhempaa nk. (parjatussa) virikehoidossa kolmena päivän viikossa 6h/kerta. Perheen isä käy töissä ja tuo toimeentulon, jolla perhe juuri pärjää. Isä tosin joutuu tekemään paljon työreissuja ja pitkiä päiviä eli perheen ja kodin hoito on pääosin äidin harteilla. Äidillä ei juuri ole mahdollisuutta omiin harrastuksiin tai omaan aikaan. Viikonloput perhe haluaa viettää yhdessä, koska isä viikot käytännössä poissa. Isovanhemmat ja muut sukulaiset asuvat kaukana ja ystävät sekä muut tutut ovat myös perheellisiä, joten lastenhoitoapua ei ole säännöllisesti tarjolla. Onko tämä perheenäiti mielestäsi laiska velttoilija, joka luistaa vastuustaan, kun vie vanhemmat lapset välillä laillisesti hoitoon?
Nykyaikana näitä tällaisia perheita on paljon, koska työelämä on usein hyvin vaativaa. Varsinkin juuri nyt, kun tilanne työmarkkinoilla ei ole paras mahdollinen.
Mummoni kertoili usein miten ei tajua miten nykyään jaksetaan. Hänellä oli maatila ja 10 lasta. Mutta hän ei koskaan ollut yksikseen lasten kanssa kotona. Kun lapset oli pieniä, oli serkuntyttö tms. vahtimassa lapsia ja mummo hoisi maatilaa. Myöhemmin isot hoitivat pieniä ja välillä naapuritilan lapseton mummeli autteli. Aina vauvan syntymän jälkeen sukulaislikka oli kaksi ensimmäistä viikkoa hoitamassa lapsia ja mummo keskittyi imetykseen.
Että ei se elämä hänellä lapsenhoitoa ollut.
on aika häälyvää. Miksi esim. kerhossa käynti 3 kertaa vko 4 tuntia kerrallaan on ok, mutta sama aika päiväkodissa onkin "sysäämistä"?
Miksi lapsi voi käydä kerhossa/ puistotädillä mutta ei päiväkodissa? Vai onko se äiti siellä kerhossa mukana?
Tylsää tää virikehoidosta jankkaaminen! Jokainen tekee mielestään itse oikein eikä takuulla muuta mielipidettään tippaakaan vaikka mitä sanottaisiin.
30-luvulla isommat (lue 2-3- vuotiaat) saattoivat hoitaa pikkuvauvaa koko työpäivän ajan, kun vanhemmat lähtivät kaukaisille pelloille heinäntekoon. Jos lapsia oli vaan yksi se saatettiin laittaa myös isoon tynnyriin tuoksi ajaksi, ettei päässyt loukkaamaan itseään. Ja nämä jutut on täysin tosia. Lapsia kuoli tapaturmissa todella paljon.
On järjen köyhyyttä lähteä tämmöisiä asioita vertailemaan ja vetelemään yks yhteen nykypäivän ja menneisyyden lastenhoitoa.
Minä en siltikään usko, että yhdelläkään nykyajan äidillä, joka on VAUVAN kanssa kotona ja raijaa kaikki isommat hoitoon poissa omista silmistä, on rankempaa kuin 30-luvun äidillä. vaikka kuin on ollu piikoja jne. mutta ne on taatusti tehnyt enemmän hommia kuin yhden vauvan hoidon edestä!.
mutta turha meidän on siitä toisiamme syyllistää. Eiköhän nuo muinaisaikojen äidit olisi käyttäneet mitä tahansa keinoa helpottaa elämäänsä, jos niitä keinoja vaan olisi löytynyt.Virikehoito olisi varmasti kelvannut ja toiminut paremmin kuin joku sokean mummon hoito tms.
Veikkaan että olisivat vaatineet ihan yhtä paljon elämän mukavuuksia jos olisi ollut mahdollista, ei kai ihminen nyt sentään niin paljon ole muuttunut että ennen kärsittiin ihan huvikseen ja nyt mikään ei kelpaa... :)
käytän vain yksityisiä palveluita, enkä edes saa tukia koska asun ulkomailla.
No ethän silloin ole edes suomen sosiaaliturvan piirissä. EIkä sulla ole edes mahdollisuutta käyttää silloin mitään suomen valtion kustantamia palveluita.
Nyt itse yleistätte, että 30-luvulla kaikki lapset jätettiin heitteille, ja heitä kuoli kuin kärpäsiä hukkumalla ja kaatumalla lieteen.
Ja höpöhöpö!
Keskittykää pointtiin, älkääkä takertuko pikkuasioihin.
Sitähän juuri tarkoitin, että eletään tätä päivää: kaikki on meille HELPPOA, vaikka ne lapset hoidettaisiin kotona samalla kuin se vauva.
Herätkää jo, voi hyvänen aika!!! -ap