Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*_*__MARRASmasut viikko 43__*_*

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea hurjasti Piitaliinille ja Pätkälle :) ! Olipa onni että kaikki meni noin hienosti hurjan kuuloisista vaiheista huolimatta! Nyt on varmasti ihanaa vain rauhoittua ja todellakin, ihmetellä uusinta ihmettä!

Näin tosiaan taas yksi marrasvauveli maailmassa, oiiiijjjj miten hienoa *hykertelee* !!!

Täällä ei voinnissa muuta uutta kuin kauhea turvotus, joka paukahti päälle kuin salama kirkkaalta taivaalta. Jalat on tukit, sormet nakit ja silmien alla megamageet pussit. Tunto vaillinainen polven korkeudelle saakka ja sormia tikustelee, öisin puutuu kädet ihan läpsyiksi. Verenpaine kuitenkin hyvä, pissa puhdas jne, joten nyt vaan seuraillaan tilannetta, olo on ihan hirveä... Kauppareissulla meinasin pudota polvilleni, en kertakaikkiaan enää jaksa kävellä tämän mahani kanssa, sf-mitta oli eilen 35 cm ja kaikki pienetkin liikkeet tekee kipeää. Voi vattu kun tämä jo syntyisi...

Parempia vointeja teille muille toivoopi,

Peppipihlaja rv 36+2

Vierailija
22/62 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa, että voitte kumpikin hyvin!

Alan epäilemään, että moni muukin on jo tositoimissa, kun on ollut niin hiljaista tänään!

Peppipihlaja: tuo turvotus on ikävä vaiva, kun se just väsyttää ja kävelykin tuntuu tosi raskaalta. Mulla oli esikoisesta viikkoa ennen tai kaks alkoi. Pääsetköhän kans kohta synnärille?

Nyt tästä ja kuopuksesta ei ole ollut juur lainkaan turvotusta ja se vaikuttaa kyllä tosi paljon tähän jaksamiseen.

pp jälleen kerran ja Hjördis 37+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/62 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Piitaliinalle meidänkin puolesta!

Aotearoa ja Ansku 9pvää

Vierailija
24/62 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea täältäkin! Ihanaa, että kaikki hyvin! Nopeasti päästivät kotiin eli kaikki varmasti hienosti mallillaan :-)

Mulla on ollut ihan kumma olo koko päivän. Liekö vauva laskeutunut alas vai mitäs ihmettä. Oli kyllä jo maanantain neuvolakäynnillä kiinnittynyt. Tänään jotenkin hirmuisesti painanut tonne alas, alavatsaa koskenut, suikkapuikkovihlontaa tullut reippaasti ja selkäkin aika romuna. Lisäksi vauva ollut aika hissuksiin koko päivän. Onneksi sentään välillä venyttelee.

9v poikani vitsaili vähän rumasti vauvasta kaverilleen, vauva kun on ultrassa todettu tytöksi. No, hetkeä myöhemmin poika jo huuteli vauvalle anteeksi suu kiinni mun vatsassa, oli aika liikkistä.

Jumppis 35+3

Vierailija
25/62 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjalta kuullostivat molempien tarinat, mutta onneksi vauvelit voivat hyvin! Aotearoan supistelut kuullostivat tosi rankoilta...

Itse olen ollut aikalailla kuuntelulinjoilla, en ole pitkiin aikoihin kirjoitellut. Ihanaa on ollut lukea varsinkin aotearoan ja huldahuolettoman tarinaa kun molemmilla oli uhka ennenaikaisuudesta ja aotearoakin pääsi nyt pidemmälle kuin viimeksi :) Minullahan myös on tuo ennenaikaisuusuhka ollut ilmassa kun poika syntyi 29.rv:lla. Nyt ollaan kuitenkin jo 35+2! Supistelutkin on rauhoittuneet. On se vaan kumma että joskus tuossa 30rv:n tienoilla molemmin puolin oli aivan tosi paljon supisteluja ja viimeksi 33+jotain luulin kohta jo joutuvani lähtemään tarkistukselle mutta niin täällä vaan vielä porskutetaan. Viimeksi oli verenpaine koholla ja sain pissaliuskat ja verenpainemittarin kotiin. Onneksi verenpaine on ollu nyt hiukan jo parempi ja stixit puhtaat. Onko muilla ollut verenpaineongelmia??

Possunuharokotteesta on tosiaan ollut juttua eikä ihme. Itsekin täällä tuskailen kun tänään soittivat neuvolasta että varaisivat minulle aikaa jo tiistaiksi jos haluan tulla. Sain aikaa miettiä perjantaihin jolloin on seuraava neuvola. Olin jo päättänyt etten ota sitä, mutta on kyllä puoltaviakin seikkoja... Varsinkin pohjoisessa on nyt tullut tapauksia esiin jo satoja ja oululaisessa päiväkodissakin... Väistämättä tulee mieleen että pitäisiköhän se ottaa varsinkin kun se ilmeisesti suojaa vauvaakin. Olisi aivan tosi kurjaa jos pikkuinen saisi taudin...

Mullakin on viime aikoina pohdituttanut että mitenköhän pärjään kahden kanssa kun esikoinen on vasta 1v4kk ja vaatii kyllä huomiota (itse tietenkin tähän syyllinen :)). Hoitopaikka loppuu nyt parin viikon päästä kun hoitaja jää sairauslomalle enkä halunnut uuteen paikkaan totuttaa. Kaipa sitä selviää, onneksi lapset tottuvat pian uusiin tilanteisiin...

Hyviä vointeja kaikille ja mielenkiinnolla odotellaan vauvauutisia!

Minitassu

Vierailija
26/62 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi vitsi. Paljon onnea Pitaliina!!

Täällä on pakattu kans sairaalalaukku jo,mutta veikkaan että revin sen taas auki kun en osaa päättää mitä otan mukaan ja mitä kannattaa jättää pois. Tänään tuli 36viikkoa täyteen.

Vierailija
27/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt, kun lapsen isukki on palannut koulunpenkille, oon kaipaillut muita isomasuisia ja liittyisin mielelläni joukkoonne! Huomasin, että Mari88:lla on samana päiväna la ja vielä samassa sairaalassa, kun mulla :D Eli mun la on 1.11. ja ensimmäistä odotellaan. Sairaalana tuo VKS ja sukupuoleksi veikkaisin tyttöä, sillä näin enneunta tytöstä ennen plussaamista ;)

Hanna 38+4

Vierailija
28/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listalla komeilee ekat marrasvauvat, jotka ovatkin lokakuun vauvoja!

Tosi hienoa, että kaikilla joilla oli tuo pikkukeskosvaara, niin pääsi loppusuoralle.

Omassa voinnissa ei muutoksia. Neuvola oli eilen ja siellä kaikki hyvin. :) Jatketaan masun kanssa puuhailuja; nyt menossa vähemmän raskasta hommaa eli valokuvien laittoa kansioihin.

Väsyttää joka päivä, kun nuo yöt on niin risaisia, vähintään 5 krt yössä käyn veskissä. Sitten vihlaisee inhottavasti, kun vauva liikkuu ja rakossa vähänkin jotain.

Rokotteen saan joko ens viikolla tai sitä seuraavalla.

Mites sitten olette ajatelleet muut lapset rokotuttaa? Täällä annetaan sitten jossain vaiheessa koululaisille ja leikki-ikäisille. Alle puolvuotiaille sitä ei anneta.

pp ja Hjördis 37+6

Vierailija
29/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinkin tuon oman viestini ennen kuin huomasin sinut, mutta päivitin tietosi tuohon listalle. Tervetuloa kirjoittelemaan!

pp

Vierailija
30/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

peppipihlaja, mulla kans naksuu mahassa sillon tällön. Ekalla kertaa säikähdin, että sikiökalvot poksahtivat. Nyt oonkin miettinyt muita teorioita. Järkevin tähän mennessä on se, että menisikö vauvalla hetkellisesti sijoiltaan joku nikama tms? Tiedä häntä, mutta hyvä kun antaa kuulua itsestään :D

Ja muihin aiheisiin. Täältäkin löytyy vaivaa jos jonkinmoista, yövalvomisesta vatsakipuihin. Onneksi on niin loppusuoralla, ettei tarvi kauaa enää kärvistellä. Kiloja on tullut mielestäni aivan liikaa, 22Kg tähän mennessä. Ennen raskautta olin normaalikokoinen, nyt jää kamalasti pudotettavaa. Makeaa on vaan tehnyt niin hurjasti mieli ja nytkin taistelen Makuunia vastaan. Se kun on samassa korttelissa :/ Pari vuotta sitten tosin laihdutin 20Kg, joten meniskö ylimääräisten karistaminen vanhasta muistista...

Hanna 38+4

Vierailija
31/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa, että teilläkin kaikki meni hyvin! Hyviä uutisia on sitten mukava lueskella!

Omassa masussa supisteli maanantai illasta keskiviikkoaamuun. Tai sanotaan näin, että oli sellaista menkkamaista kipuilua kaiken aikaa (mulla ei ole siis tähän mennessä ollut juuri edes harjoitussupistuksia, joten tämä oli uutta ja ihmeellistä) ja tiistain ja keskiviikon välisenä yönä supisteli enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Pari kertaa supistus nosti pulssin taivaisiin (olin myös ehkä vähän tohkeissani että joko :D ) ja nosti kunnon hien pintaan. En viittinyt herätellä miestä, mutta se tokkurassa kyseli että olinko mä pissannu sänkyyn ku lakanat oli märät =) Kun vastasin et ei niin jatkoi uniaan. Hieman on väsynyt mies töistä. No kuitenkin parin tunnin ja noin 10 supparin jälkeen ne sitten loppui ja pääsin nukkumaan. Tiedä sitten enteileekö tuo alkavaa synnytystä vai oliko joku ohimenevä hetki vaan.

Vauva kyllä tuntuu olevan alempana nyt, sillä potkut ei ei tule enää niin ylös tuonne kylkiluihin kuin aikaisemmin. Huomenna neuvolassa terkkari varmaan osaa kertoa lisää. Haluan myös kysellä siltä noista suppareista kun mun pitäisi lauantaina-sunnuntaina lähteä jyväskylään (asun siis helsingissä) mummon synttäreille ja mies ei pääse mukaan. Joten jos on riski et vauva tulisi ennen aikojaan ni en mielelläni lähtis. Kyllä se mies pitää esikoisen syntymässä mukana olla. Ja muutenkin.

Oli muuten hauska kun mietin yöllä supistusten kanssa, että mitäs kaikkea sitä on vielä tekemättä, kamera lataamatta, sairaalakassi pakkaamatta, en ole ostanut vaippoja tai tuttipulloja jne jne... Ja mahakipsi on vielä tekemättä! Tajusin, että noi voi olla hyvä hoitaa pois alta kun koskaan ei tiedä millon tulee lähtö.

T. Nemilia ja Kupla 36+2

Vierailija
32/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marrasmasuja alkaa varmasti kohta poksahdella enemmänkin maailmaan. Kukahan on seuraava?! Olisi muuten mukava jatkaa jutusteluja tuolla vauvat-puolella miten elämä marrasmasujen synnyttyä jatkuu.

Pikkupippuri, itekin ostin sen Manducan-kantorepun ja tosi näpsäkältä vaikuttaa. En ole liinaillut, mutta jos tuota kantoreppua tulee oikeasti käytettyä, voisin harkita liinankin ostoa.

Hande-83, tervetuloa mukaan! Minäkin olen niitä ihmisiä, joilla kiloja kertyy raskausaikana mukavasti ja herkut maistuu. Öhöm, parhaillaankin popsin vähän suklaata. Mulla tuota painoa on tullut kanssa mukavasti +20kg. Yritän ajatella niin, että mulla on koko loppuelämä aikaa hankkiutua kertyneistä kiloista eroon :)

Minitassu, meillä onkin samanikäiset esikoiset. Saattaa tosin olla, että poika ehtii täyttää 1v5kk just ennen vauvan syntymää, mutta siis kovasti on vielä pieni.

Neuvolassa kävin tänään ja selvisi, että täällä possurokotetta aletaan antamaan vasta 13.11, jolloinka siis ensimmäinen rokotuspäivä. Toivon, että ehdin synnyttää sitä ennen ja jättää päätös niin sanotusti Herran haltuun, mutta epäilen vahvasti, että paukahtaa pari viikkoa yli. HB oli 112 eli rautaa pitäis taas alkaa syömään. Vauvan sykkeet oli tähän astisista korkeimmat eli 158 ja painoarvio vain 2,5kg. Sf-mitta oli 32 eikä vauva ole vielä laskeutunut, mutta raivotarjonnassa kylläkin. Tyttöolo oli th:lla samoin kuin itelläkin :)

Kipeitä supistuksia on välillä, mutta ei enää jatkuvia niin kuin maanantaina. Pientä rauhallista myllerrystä mahassa ja välillä tunkee kättä tai jalkaa esiin kuin pieni alien :) Ihanaa!

Adara 37+3

33/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIITALIINA suuret onnittelut vauvasta!! Upeaa että oot vauvan saanut noin pian kotiin mukana!!

Tuo massun niksahteleminen, mulla ollut sitä kaikissa raskauksissa ja kuulemma on äidin luuliitokset kun naksuvat siellä lantiossa vauvan tömistellessä, olkaa siis ihan huoletta:)

Helene 35+6

Vierailija
34/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piitaliinalle pojasta!!

Tervetuloa uudetkin mukaan.

Neuvolassa käyty, vaikka sen lääkäriajan peruivatkin. Oma paino samaa kun viimeks ja taitaa olla jotain 12kg saldona tällä hetkellä. Ihmettelin ettei ole noussut, mutta ilmeiseti se ei haittaa. Sf-mittakin pysynyt samassa eli 30cm ja ei kuulema siitäkään tarvitse huolestua. Vauva nukkui sykkeitä kuunnellessä ja terkka sain luvuiksi 148. Kyseli että onko liikkunut... Onhan tää liikkunut. Jotenkin mulle jäi nyt neuvolakäynnistä outo olo. Olishan se tietty sanonu jos jotain huolta olis, mutta outoa silti kun paino ei nouse ja mahakin samaa kokoa kun viimeks...

Toisaalta mun piti haalareita väljentää, koska maha ei mahtunu enää niihin sisään, joten onhan se sitte kasvanu. Tai kuten terkka epäili niin on tullu alemmas vauva. Siltä se kyllä tuntuu kun puskee häpyluuhun välillä niin kovaa että sattuu ihan julmetusti. Raivotarjonnassa vauva on ja tuntuu kyllä siltä että alenee koko ajan. Potkut on jotenkin siirtyny eri paikkaan. Enemmän kylkeen tulee monoa.. Heijaa kyllä vielä puolelta toiselle, joten ei varmaan kiinni vielä ole.

Supistuksia on täälläkin enenevissä määrin. Kävely aiheuttaa hyvinkin suppareita. Saunassa ei kärsi ylälauteille enää mennä ;)

Mä olin kanssa ajatellu, että ehtisin synnyttää ennen possurokotetta. Mutta yllärinä ne alottaa th-henkilökunnan rokotukset jo tänään ja ensi viikolla olis sitte meikäläisten vuoro. Nyt vaan pitää päättää ottaako sen vai ei. Miehen kanssa keskusteltiin ja mietittiin että se on vaan päätettävä kumpaa me pidetään suurempana riskinä. Rokotetta vai itse tautia. Ja taidan kallistua ottamaan sen rokotteen. Sivuoireita on siitä tullut, mutta ilmeisen lieviä ne kuitenin on ollut. Huomenna kai ne soittaa ja kysyy otanko vai en... siihen sitte päätettävä.

Pähkäilevä Irish 36 tasan

Vierailija
35/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut ekana uudesta marrasmasujen pojasta. :) Kiva, kun on mukavia uutisia.

Mulla on nyt sitten aika huonoja uutisia, ainakin mun mielestä, sillä tänään neuvolasta soitettiin ja annettiin aika possurokotteelle ensi viikoksi. Juu, niitä oli nyt yhtäkkiä aikaistettu. En ole hoitohenkilökuntaa vaan ihan tavallinen raskaana oleva kansalainen. Ilmeisesti jotain paniikkia oli aiheuttanut se, kun Oulussa on joutunut ihan perusterve asukki sairaalaan sen influenssan takia.

Kyselin tietysti hulluna kaikkea taas, mitä siitä rokotteesta tiedetään, niin ei mitään. Ihan ekat pistokset on tehty eilen Lapissa hoitohenkilökunnalle, ja siellä ei ehkä ehdi tulla mitään komplikaatioita viikon sisällä...siis lisätietoa, mitä se rokote aiheuttaa. Joku lääkäri oli kuulemma terkalle sanonut, että se rokote saattaa nostaa kuumeen. Kuulemma pienempi paha kuitenkin, jos teholle joutuisi rajusta taudista. Tuommosen päätöksen varaan ne sitten meidät jättää...

Vieläkään en ymmärrä, miksi sen rokotteen oletetaan olevan ok masuasukille, mutta alle puoli vuotiaalle vauvalle sitä ei saa pistää?!? Onko kukaan kuullut tästä asiasta. Tuskin, sillä terveydenhoitajat eivät tiedä, eikä apteekin väkikään. Kävin muuten eilen kyselemässä tietoa jopa apteekista, niin niillä ei ole vielä rokotetta. Ei sielläkään osattu sanoa, että saako rokotetta ollenkaan lapsivuodepotilaana vai mikä se termi nyt onkaan. Eräs farmaseutti antoi semmoisen oletuksen, että sitä ei ehkä edes tule tai ole olemassakaan heillä loppuvuodesta, kun taudin piikki on jo ohitettu. Suoraan siis sanoi, että nämä on nyt vaan näitä neuvolajuttuja, että "tavalliset" ihmiset saattavat välttyä koko rokotteelta, kun apteekkiin niitä ei ole vielä saapumassa. Farmaseutti sanoi, että varmana on mulle vaikea päätös, sillä heillä apteekissakin on keskusteltu asiasta paljon ja ilmapiiri on sellainen, etteivät heistä suurin osa aio tulevaisuudessa ottaa sitä rokotetta itselleen. Perusteli sitä asiaa, sillä kun kuulemma hoitohenkilökunnastakin suuri osa aikoo kieltäytyä. Niillä sentään asiaa helpottaa se, että on vaan omasta hengestä kyse, eikä vauvankin...

Viikon vielä jahkaan ja menen tai en mene piikitettäväksi viikon kuluttua. Pelottaa ja olen ymmälläni. En halua luoda mitään paniikkia vaan järkevää keskustelua siitä, miksi tämmöistä operaatiota suoritetaan meille raskaana oleville, vaikka ollaan ilmeisesti aika tietämättömiä koko asiasta. Irish kirjoitti järkevästi tuon, että "Mä olin kanssa ajatellu, että ehtisin synnyttää ennen possurokotetta. Mutta yllärinä ne alottaa th-henkilökunnan rokotukset jo tänään ja ensi viikolla olis sitte meikäläisten vuoro. Nyt vaan pitää päättää ottaako sen vai ei. Miehen kanssa keskusteltiin ja mietittiin että se on vaan päätettävä kumpaa me pidetään suurempana riskinä. Rokotetta vai itse tautia." Ihan samat aatteet tääällä siis, pähkäilyä... :/

Jemina 35+1

Vierailija
36/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä heti perään oikea uutinen asiasta eli tuosta hoitohenkilökunnankin epäilystä, etteivät ne siellä apteekissa ihan höpöjä puhuneet...

http://yle.fi/alueet/turku/2009/10/sikainfluenssarokotteen_sivuoireet_k…

Vierailija
37/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa jaksais kirjottaa tänne kans jotain. Ekaksi onnitteluja marrasvauvoista! Huomenna olis neuvola, saa nähdä joko rokotteet on tullut tänne päin suomea kun aluksi oli puhe että tällä viikolla niitä annetaan kymmeneelle tällä paikkakunnalla, mutta ei oo kuulunu mitää puhelinsoittoa VIELÄ. Ite olin kyllä sitä mieltä että en ota sitä, mut neuvola täti sano ku luki jostain nettisivuilta että kun se on suositeltavaa raskaana oleville niin silloin se pitäisi kyllä ottaa. Että ota nyt sitten selvää näistä kun kaikki puhuu eri asioita... No sen näkee sitte kun rokotukset tulee että onko se todella niin "pakko" ottaa.

Omaa napaa sen verta että vauva varmasti porautuu päivä päivältä alemmas kun välillä vihloo niin julmetusti alapäätä että ei tiedä kuinka päin olisi. Ja vessassa saa suurimpiirtein käydä kun jotain ohjelmaakin katsoo niin joka mainostauko. :D Odottavan aika on pitkä,tai ainaki tämä viimeinen kuukausi on tuntunut että se ei olopu ikinä, kun on niin kaikkia vaivoja.

Hende83 on kiva kuulla että täälä on edes yksi joka on samalta suunnalta ja samaan sairaalaan menossa. Voi olla että nähdään sairaalassa tai sitten ei,kun ikinä ei tiedä mitä tulevan pitää. :)

Rv 38+4

Vierailija
38/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea toisellekin "marrasvauvalle" ja koko Piitaliinin perheelle! Jännä juttu toi rytmihäiriöhomma, mullahan niitä on kanssa ollut ja itseasiassa tänään juuri palautin 24h ekg-rekisteröintilaitteen sairaalaan. Saapa siis nähdä kun tulokset tulevat viikon päästä mikä on tuomio mulle.

Parsa, ainakin Hyvinkäällä mentiin ennenaikaisuuden/keskosuuden mukaan sillä määritelmällä että keskonen on alle 2,5-kiloisena syntynyt ja ennenaikainen ennen 37. raskausviikkoa syntynyt. Samantapainen määritelmä löytyy myös tuolta Kevyt.netistä, tosin siellä puhutaan vielä etät pitäisi olla 37 viikkoa täynnä. Meillä on muuten jo reilu viikko sitten miehen kanssa sovittu että 1 olut on maksimi siihen saakka kun vauva syntyy eikä tuo ole siitä ollut moksiskaan. Lyhythän se aika kumminkin on ja tapahtuma aika paljon tärkeämpi kun yksi ryyppyilta ;).

Tänään oli viimeinen lääkärineuvola ja oli kyllä ihan turha käynti, kesti 5min. Totesi vaan että kaikki ok, pää tuntuu mutta kanavaa vielä vähän jäljellä ja sormelle auki ja syntyy kun syntyy. Jep jep. Siitä olen kyllä onnellinen että nyt on jo viikkoja enemmäb kuin esikoisen syntyessä. Painonnousustakin oli ollut puhetta, täällä saldo 9kg. Sf-mitta oli pudonnut pari senttiä mutta selittynee laskeutumisella. Kiinnittynyt ei vielä kuitenkaan ollut.

Kiitos misujamasu vesi-infosta :)!

Pikkupippuri, reilun vuoden kokemuksella Manduca on kyllä hyvä. Ja halvemmaksi tulee kuin Ergo kun siinä on se "vauvaosa" itessään eikä tarvi erikseen ostaa kuten Ergoon. Meillä tuo 12-kiloinenkin kulkee siinä edelleen tarvittaessa eikä paino tunnu miltään. Ihan pienenä oli kyllä liinassa, Manduca tuli hankittua vasta myöhemmin. Tosta esikoisen rokottamisesta en vielä tiedä, ehkä ei ole tarvetta kun ei ole tarhaan menossa.

Peppipihlajalle jaksuja, aika kurjalta kuulostaa tuollanen turvotus!

Jemina, ihan samaa mä mietin että miten se rokote voi olla ok masuasukille jos alle puolivuotiaalle ei ole. No, pakkohan sitä ei onneksi ole ottaa, katotaan nyt milloin täällä alkavat ehdottelemaan. Tän päivänen lääkäri ei ainakaan puhunut aiheesta yhtään mitään.

Eipä kummempia, taidan mennä lepäilemään kun esikoinen on päikkäreillä ja aika hyvin taas supistelee sisätutkimuksen jäljiltä.

Joleen ja masuasukki 35+6

Vierailija
39/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Jyväskylässä ei ainakaan enää rokoteta synnyttäneitä naisia, vaikka riskiryhmään kai kuuluu vielä kolme viikkoa synnytyksen jälkeen. Onko siinäkään nyt sitten järkeä? En enää luota mihinkään lähteeseen varmasti ja voiko kukaan oikeasti edes sanoa miten kannattaa tehdä ja mikä on oikea tapa. Pitäisi vielä päättää annanko rokottaa esikoisen :/ Kyllä on kurjaa päättää näin ristiriitaisten tietojen valossa. Taidan kyllä kallistua ettei meistä ketään rokoteta, mutta mieli voi kyllä muuttua. Mies eilisten puheiden perusteella oli samaa mieltä joskin sanoi, että ymmärtää jos haluan rokotteen.

Musta on myös jotenkin asiatonta terveydenhuollon puolelta, että käynnistetään näin laajat rokotusohjelmat ja siitä huolimatta yksimielistä ja luotettavaa informaatiota tuntuu tihkuvan nihkeästi ja se vähäkin täytyy itse etsimällä etsiä. Pitäisi selkeästi ja rehellisesti esittää hyödyt sekä haitat ja sivuvaikutukset niin kaikkien olisi helpompi tehdä päätökset. Tämä koko soppahan alkoi siitä hysteerisestä tavasta, jolla sikainfluenssaan ensin mediassa suhtauduttiin, minkä seurauksena, ainakin itsellä, on vaikea suhtautua asiaan rationaalisesti ja oikeissa mittasuhteissa :/ Oikeasti en usko tämän edes olevan niin vakava juttu mitä annetaan ymmärtää.

Adara, joka myös pähkäilee asiaa

Vierailija
40/62 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adara kirjoitti tosi hyvin tuon mielipiteensä ja yhdyn siihen täysin. Maalaisjärjellä ajatellen ei löydy järkeä nyt "viranomaisten" tai sen instanssin puolesta, joka rokotusasiaa ohjaa. On sekavaa ja ristiriitaista. Siksi tätä asiaa saa ja kai pitääkin ihmetellä. Onhan kyse juuri meidän vauvoista.

Ajatellaanko nykyisin vielä jollakin tasolla, että raskaana olevat naiset ovat jotain "karjaa"(vai mihin ohjailtavaan ryhmään sitä vertaisi), jolle ei kannata antaa neuvolastakaan tarkempaa tietoa, kun ei ne ymmärrä kuitenkaan vai mistä tämä johtuu...Neuvolasta tulee vaan soitto, että haluatko rokotteen vai et, ja sitten kun alkaa kyseleen, mitä siitä tiedetään, niin saa suorastaan sellaisen kuvan, ettei siitä tiedä oikein kukaan VIELÄ. Ainoa asia, mikä asiasta uskalletaan sanoa on, että joku lääkäri suosittelee, mutta sitä rokotetta ei ole pakko ottaa. Tietysti vastuu on lopulta äidillä, mutta inhottavaa, kun se vastuu sysätään niin vähiin tietoihin...aivan kuin testataan arpa-onnea tai mennään asioihin sokkona.

Mielenkiintoista seurata, että annetaanko tällekkin jupakalle mediassa "kasvot". Kuka lääkäri uskaltaa lähteä puolustamaan rokotetta henkeen ja vereen, ja jos jotain pahaa tapahtuukin(toivottavasti ei!!!), niin lynkkaako kansa sen lääkärin tai jopa kokonaisen viraston tai sen instanssin, joka on koko neuvalarokotuksen takana. Tarkoitan, että mentaliteettihan on nykyisin ollu sellaista, että "mediasyyllinen" etsitään sitten jälkikäteen, kun ollaan jo muka niin viisaita tai tietoisia asioista...

Toivon todella, ettei rokotetta puolustava Peltonen ole oikeassa eli että tulisi kuolemantapauksia niin kuin hän ennustaa: "- Uumoillaan kyllä myöskin, että kunhan Suomessa ensimmäiset kuolemantapaukset tulevat, niin rokotehalukkuuskin vähän kasvaa, toteaa infektiolääkäri Reijo Peltonen lakonisesti. " Tuohan oli lainaus yllä olevan kirjoitukseni uutislinkistä. Rokotteen ottaminen on vapaaehtoista, mutta infektiolääkäri Reijo Peltonen toivoo kuitenkin, ettei rokotuksen ottamisesta kieltäydyttäisi. Pääasiassa hänen puheensa liittyi hoitohenkilökuntaan, sillä kyse oli Sosiaali- ja terveysministeriön terveydenhoitohenkilöstölle tarkoitetusta koulutuksesta. Suomalaisen hoitohenkilökunnan vakuuttavuuttahan ei lisännyt ruotsalaisten rokotuksen saaneiden oireet ja sairastapaukset, joiden vuoksi jotkut joutuivat jäämään töistä pois. Toiminnanjohtaja Elisabet Eero Övertorneån terveyskeskuksesta kertoi, etteivät he osanneet varautua siihen, että tämä on näin kova rokote. Nyt tämä asia ei tule yllätyksenä suomalaisille, kun Ruotsin puoleiset ylitorniolaiset olivat koepupuja.

Seurataanpa tilannetta edelleen. Vielä viikko aikaa miettiä.