KYSELY!! Vastaathan:)
1. Kuinka kauan hoidit lastasi kotona?
2. Olisitko hoitanut kauemmin, jos olisi ollut taloudellisesti mahdollista? Miksi? Miksi et?
Ihan vain kiinnostaa, olisivatko äidit lastensa kanssa kauemmin kotona, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Itse ainakin olisin!
Kommentit (79)
Lainat olimme jo ennen lapsia mitoittaneet niin, että ne pystyttiin hoitaa yhden tuloilla. Meille oli molemmille tärkeää, että lapset saa olla kotona mahdollisimman pitkään.
65% vanhemmista olisivat hoitaneet lapsensa kotona kolmevuotiaaksi, jos se olisi ollut rahallisesti kannattavaa.
Voiko tästä päätellä sen, että jos kotihoitoa tuettaisiin rahallisesti enemmän, vapautuisi alle 3-vuotiailta 65% nykyisistä päivähoitopaikoista isommille tarvitsijoille?
Esikoinen meni päiväkotiin 3 vuotiaana, kuopuksen kanssa oltiin vielä vuosi "kahdestaan" kotona. Esikoinen meni päiväkotiin kuntoutuksellisista syistä lääkärin suosituksesta kolmeksi päiväksi viikossa. Pääsi ihanaan integroituun ryhmään jossa on edelleen (kolmatta vuotta).
Olisin hoitanut esikonkin kotona työhönpaluuseen saakka, mutta tosiaan lääkärin suosituksesta laitettiin osapäivähoitoon, ja hyvää tekikin lapselle, kehitystä tapahtui silmissä, kun oli vanhempien lasten seurassa.
Kuopus oli 2v 7kk kun lähdin töihin omasta halustani, tosin jos löytäisin puolipäivätyön, jossa saa itse valita työaikansa, ottaisin mielellään sellaisen vastaan.
1. esikoista 1v. ja toista 2.5v.
2. kyllä olisin hoitanut jos se olisi ollut mahdollista. lapsien välissä kävin määräaikaisen töissä kaks vuotta ja sit jäin toisen synnyttyä kotiin molempien kans.
1) 11,5 kuukautta
2) ehkä olisin halunnut, mutta kun mies halusi pitää myös hoitovapaata (isäkuukausi + 4 kk hoitovapaata) olis mun mielestä ollut epäreilua omia lasta siinä tilanteessa äidille. Taloudesta ei tässä ollut kysymys.
Yliopisto-opinnot jäi vaiheeseen ja niitä olen tässä hissukseen kotoakäsin suoritellut. Ei mitään kiirettä. Vauva syntyy 2kk päästä ja tarkoitus olisi olla kotona vielä siihen saakka kunnes hän täyttää 3v.
Ei taida olla mitään kiirettä kenelläkään rekrytoijalla palkata sua.
2. En olisi, halusin takaisin töihin. Seinät alkoivat ahdistaa ja kaipasin muita haasteita.
1. Ensimmäistä lasta hoidin kotona, kunnes hän oli 1v1kk. Rahapula ajoi takaisin töihin. Nyt toinen lapseni on 1v4kk, olen yhä kotona. Töihin takaisin mentävä kunnes hän on 2v.
2. Olisin pidempään jos olisi taloudellisesti mahdollista. Rahapula ajaa aina takaisin töihin :(
hoidin lapsiani 2 vuotta, jonka jälkeen mieheni vielä 2 vuotta, jonka jälkeen vielä työvuorojärjestelyillä ½vuotta jolloin kuopus oli 3,5v.
kakkosta vuoden ja kolmosta kunnes täytti kaksi.
Olisin kotona aina jos se olisi taloudellisesti mahdollista - lapsia tai ei.
1. Olin 1v 6kk 8pv
2. En, ei ollu taloudellinen syy.
1. 1v7kk
2 En, lähdin töihin, kun kotiäitinä oli liian vaikeaa. Silloin meillä ei ollut vielä diagnoosia lapselle. Hän oli vaan haastava ja minä totaalisen uupunut...
1. Nuorin oli 2v5kk, kun lähdin opiskelemaan (isommat 5v ja 7v). Vuoden oli hoitaja kotona, jonka jälkeen kuopus pph:lle, keskimmäinen pk:n eskariin.
2. Olisi ollut taloudellisesti mahdollista, mutta tuli sopiva hetki opiskella ammatti. Jos olisin opiskellut ennen lapsia, niin olisin ollut kotona pidempään. Ehkä jopa kuopuksen eskari-ikään asti. Mutta ihan hyvä ratkaisu näinkin.
palasin töihin ihan omasta halusta, vaikka taloudellisesti olisi ollut kyllä mahdollisuus jäädä kotiin.
1. Esikoinen meni hoitoon 1v5kk iässä, kuopus 1v3kk iässä.
2. Olisin halunnut olla kuopuksen (ja samalla toki kotihoidossa olleen esikoisenkin kanssa) kanssa pidempään kotona, jos se olisi ollut taloudellisesti mahdollista. Esikoisen kohdalla vaikutti se, että sain koulutustani vastaavaa työtä (olin valmistunut äitiyslomalla).
1. Lapsi oli 1v 10kk aloittaessaan perhepäivähoidon
2. En olisi hoitanut kauempaa kotona vaikka olisikin ollut meidän kohdallamme mahdollista. Lapsi oli valmis hoitoon ja äiti töihinpaluuseen.
1) Esikoista hoidin kotona n. vuoden. Toista aion hoitaa hieman yli vuoden.
2) Töihin ei aja talous siinä mielessä, että MIKÄÄN realistinen kotihoidontuki saisi olemaan yhtään kauemmin kotona. Ei ole lainoja tms. Töihin on pakko palata, jos haluan edetä ammatillisesti. Työ sisältää jonkin verran matkoja, mutta myös paljon vapautta ja joustoja, ja sopii sikäli pienten lasten äidille hyvin.
Pointtini on se, että on kahdenlaista taloudellista pakkoa mennä töihin. Toiset menevät, koska eivät tasan elä ja maksa lainoja tässä ja nyt, jos ei ole kahta tienaamassa ja toiset käyvät töissä, koska ovat alalla, josta ei ole helppoa olla pois vuosikausia ja se toisi valtavan loven lompakkoon pidemmällä tähtäimellä.
olin ensimmäisen kanssa kotona 1,5 v, jonka jälkeen mummu hoiti 5 kk ja isä kesälomansa eli 2,5 kk. Esikoinen meni 2-vuotiaana hoitoon ja oli hoidossa sen talven, sillä jäin toukokuussa äitiyslomalle. Olin toisestakin kotona 1,5 v ja jälleen mummu hoiti 5 kk ja sitten isä 2,5 kk eli lapsi meni 2-vuotiaana hoitoon.
Olisin ollut varmaan kotona niin, että lapset ovat 2v, mutta pidempään en olisi jaksanut. Taloudellisista syistä menin töihin, sillä emme oikein osanneet etukäteen varautua hoitovapaaseen taloudellisessa mielessä...
1. Minä hoidin 2v. ja mies sitten sen vuoden 3-vuotiaaksi, sitten aloitti hoidon.
2. Tuonne 3v. olisin hoitanut, jos mies ei olisi halunnut jäädä. En olisi enää 3v. jälkeen jäänyt hoitamaan.
1. Kuinka kauan hoidit lastasi kotona? 5kk
2. Olisitko hoitanut kauemmin, jos olisi ollut taloudellisesti mahdollista? Miksi? Miksi et? En olisi. ENsinnäkin koska minä en ole "kotiäitityyppiä, vaan minulla on ihan oikea ura, jonka haluan pitää. Minusta on sillä tavoin enemmän hyötyä ihmisille. Lisäksi minusta olisi ollut väärin varastaa mieheltäni ja lapsen isältä mahdollisuus hotiaa lasta kotona. TAlouden kanssa täll äei ollut mitää ntekemistä.