Kokemuksia Cymbaltan lopettamisesta? Vieroitusoireet kuulemma kamalat. Pelottaa lopettaa.
Kommentit (85)
minä söin kolme viikkoa cymbaltaa, tuli hirvittävät lihassäryt jalkoihin, kramppasi ja toimintahäiriöt päälle. no minullahan oli sikäli hyvä tuuri, ettei lääke kerennyt koukuttamaan minua, terveisin Asko Pöhnäs
Sairastan tuota kivaa sairautta ja lääkitys on ollut mm, triptyl ja melatoniini jotta saan unen yöllä.
Keväällä lääkäri antoi reseptin tähän cymbaltaan ja kivut kyllä helpotti, mutta on vähän sellainen olo kuin ei tuntisi itseään ihan satasella käyvän.
No, tossa 5.11 loppui lääkkeet ja en viittinyt mennä heti ostamaan uutta pakettia.
Ma 8.11 alkoi ihan friikki olo,ihan kuin olisi krapulassa ja huippasi,heikotti ja kaikkea noita oireita mitä muillakin on.
Aloitin samaan aikaan(8.11)antibiootti kuurin kefexin 750mg ja luulin että ne oireet olisi niistä johtuavia,mutta kun lopetin antibiootit niin oireet vaan jatkui samanlaisina.
Sitten vasta funtsin että cymbalta on jäänyt ottamatta jo 5päivää,että oisiko ne vieroitusoireita ja googletin ja löysin tämän palstan.
No johan täsmäsi, oireet on juuri samanlaisia kuin monella muulla, tuntuu että pää leviää ja olo on kuin olisi juonut 10tölkkiä ediä.
Tänään kävin ostamassa uuden paketin c:tä ja toivottavasti huomenna olisi jo normaali olo, tai alkaa jo hiukan ottamaan pattiin tämä sairas olotila.
Viikko on ainakin piloilla, hermot kireenä kuin jollain keleen narkkarilla.
Pitäisi käydä lekurin kanssa hiukan neuvottelemassa, oisko jotain lääkettä joilla noita vieroitusoireita voisi hiukan hillitä, jos vaikka pitäisi välillä taukoa tosta c:stä.
Fibromyalgiassa kun lääkkeen vaikutus laskee jos sitä pitkään yhtäjaksoisesti syö.
En kyllä halua näitä sivareita enää kokea.
t:Juhani
helpota oloani. Huhtikuussa 2010 mukaan tuli raju hermokipu jaloissa, krampit ja toimintahäiriöt.
Alkoi prosessi, jossa tutkitaan ensi viikolla vatsa, joulukuussa magneettikuvaus kaulaan ja niskaan, sitten pään ja lannerangan kuvaus ja enmg.
Joten kohdallani kyse jostain muusta kuin fibrosta, nyt etsitään myös sopivia lääkkeitä,
mutta panadol comp pore sopii mullekin ainoastaan mutta sitä pitää juoda litra päivässä
Joo, oli jotkut halunnut pientä provoa heittää asialliseen keskusteluun cymbaltan lopettamisesta. kirjoittelen tätä juuri hirveissä vieroitusoireissani, joten anteeksi jos on kirjoitusvirheitä tai lauserakenteet ovat sekavia.
Myös minulle on yritetty 10 vuotta tarjota mielialalääkkeitä kipuoireiluuni ja väsymykseeni. Aina kun olen käynyt lääkärillä, kaikki vaivani lähestulkoon heidän mielestään johtuu elämän tilanteestani ja uupumuksesta ja masennuksesta.
Olen kyllä käynyt kelan tukeman 3 vuotta kestävän ryhmäpsykoterapia aikoinaan ja senkin ilman lääkitystä. Koin saavani siitä paljon apua ja eväitä elämääni vaikka olikin todella rankka käydä siellä.
Nyt viimein tänä syksynä suostuin uupumukseeni ja erinäisiin fyysisiin oireisiini aloittamaan cymbaltan. Olen siis syönyt sitä alkuun 30 mg josta nosto 60 mg ja nyt 30 mg ja hiljalleen jättänyt päiviä väliin että saisin lääkkeen lopetettua. Nyt siis yritän 3 vrk:n väliä joka on todella tuskasta!
Onneksi tänään satuin googlettamaan asian tiimoilta ja löysin tämän keskustelun ja huomasin että muillakin on samoja oireita ja en ole yksin asian kanssa!!!
Minulle lääkäri sanoi että voin suoraan lopettaa lääkityksen.. Ei onnistu, pelottaaa että kuinka kauan tähän menee ennen kuin pääsen eroon vieroitusoireista.
Tosiaan sähköiskut päässä ovat kauheita, hirveä makean himo koko ajan, parissa viikossa tullut 4 kg painoa!! Kipua lihaksissa ja väsymystä, nivelien kolotusta. Pahoinvointia ja huimausta, kummallisia ja paljon unia. Onneksi yöt nukun heräämättä kertaakaan ja seksi todellakin maistuu ja tuntuu pitkästä aikaa!!
Tuskimpa enään taivun lääkäreiden toiveisiin aloittaa minkäänlaista lääkitystä. Se on totta, että jos lääkäri vaatii että lääkitystä pitää kokeille ja et siihen suostu, niin tutkimukset voivat siihen tyssätä, kuten minulla olisi käynyt. Lääkäri, joka sai minua taivutella puoli vuotta lääkkeen aloittamaan, lopetti työnsä 2 viikkoa lääkkeen aloittamisen jälkeen, eikä tietenkää siitä minulle kertonut etukäteen. Lääkkeen aloituksen jälkeen kukaan lääkäri ei ottanut siihen enää mitään kantaa eikä hoito vastuuta. Nyt oli kyse vielä erikoissairaanhoidosta, ei mistään tk:sta.
Joten provoilijat,jos ette asiaa ymmärrä, antakaa olla ja pitäkää mielipiteenne ittellänne tai kertokaa kaverillenne ihan privaatisti.
terkuin cymbaltan uhri
Meni vierotusoireissa ku pienensin annosta 60 mg - 30 mg. Nyt unohdin ottaa parina päivänä lääkkeen joten päätin lopettaa.. Jännittää! Nyt on väsy ja silmät raskaat ja huomenna varmaan huimaa. Pari vuotta söin masennukseen ja helpotti oloa niin että sai käsiteltyä asioita. Terapia kyllä jatkuu, tai siis aion jatkaa.
Mulla oli sivuoireita koko käytön ajan, lihaskivut, levottomat jalat, nivelkivut, turvotus... Mies lupasi tukea ja kertoa jos meen huonommaksi, tietää sitten aloittaa uudelleen. TOivottavasti ei.
Itelle kävi semmonen homma että jäi uusittu resepti ajoissa hakematta (60 mg päivittäin) ja nyt oon sunnuntai aamuyössä menossa. Viiminen pilleri tuli otettua torstai aamuna. Sähköiskuja tuntuu päähän satelevan jatkuvasti. Oon ollu viikonlopun selvinpäin, mutta tuntuu että esim komedioita katsellessa (ei tässä muutakaan oikeen uskalla tehä) olo on enemmän kun sekasin. Olo on yhtäaikaa ärsyyntynyt tämän sähköiskutunteen takia ja välillä ihan hillittömän huvittunut.
Tuli mieleen että taidanpa lopetella lääkityksen. Heti maanantaina varaan ajan tohtorille ja pyydän vaikka asteittain pienentämään annostusta kun eihän nyt tämmöstä saatanan sähkösirkusta kestä pitempään... Jos vaikka esim töihin pitäs mennä niin sitähän olis yhtä hyödyllinen siellä ku joku vihannes diskovaloissa. Jos vaiheittain lopettaminen onnistuis vaikka paremmin...
Joo kuukauden vetäny tota Cymbaltaa ja itse laskin vaiheittain pois, kolmantena päivänä tuli nää edellä mainitut paskatunteet, mulla on krooniseen selkäkipuun, toi temesta , jota nyt pelleillään alas näillä paska mömmöillä, ja mulla on toi temesta toiminu tosi hyvin , jo kun nuorena teloin ton selkäni , mitään muuta olis tarvinnu, mutta kun tää temesta koukuttaa, ja paskanmarjat, ajoin kolmevuotta sitten lääkityksen minimiin vuoden aikana 6mg, sta noin1mg vuorokaudess , ja hyvin meni, kunnes jouduin ikaalisten ammattitaidottomaan kuntoutuslatokseen , jossa oli tosi kova meno jatkuvasti , ja selkä oli taas nuoruusvuosien tulirenkaana, ja ainoastaan tää temesta suurempina annoksina pelasti mut vetämästä itteeni kiikkuun, mutta saipa taistella sen eteen. Mutta tsemppiä kaiklle samiksille :)
Söin reilun vuoden Cymbaltaa 60mg:n annostuksella. Vauvakuumeen takia halusin lopettaa ja olokin oli niin hyvä, että lopetus katsottiin mahdolliseksi. Lopetin hitaasti ja asteittain, tiputin lääkekapselista murusia pois, kunnes pääsin 30mg:n kapseleihin. Näistäkin pikkuhiljaa tiputtelin murusia, kunnes vieroitusoireet iskivät, noin reilun kuukauden kuluttua siitä, kun olin lopettamisen aloittanut. Olin viikon verran kuin kestokrapulassa, olo vaan oli vieläkin pahempi (Huimausta, pahaa oloa, jännittyneisyyttä, lihaskramppeja.) Menin lääkäriin, joka ehdotti pameja, mutta näistä kieltäydyin, koska tiesin niiden riippuvuutta aiheuttavan vaikutuksen. Lääkäri määräsi cymbaltan lisäksi otettavaksi Sepramia ja viikon sairaslomaa. Tällä annostuksella toivuin "normaaliksi" ja saatoin jatkaa elämääni ja lääkkeen lopettamista.
Kauhean koukuttava lääke, tunsin itseni ihan narkkariksi vieroitusoireiden aikana. Noihin nappeihin en koske enää ikinä. Hoidon tarve jatkuu kuitenkin yhä, sillä muutaman kuukauden kuluttua lopettamisen jälkeen ahdistus on palannut enkä tiedä, miten käy raskaustoiveiden jos joudun jälleen lääkkeiden käyttäjäksi. :(
Aloitin lääkkeen masennus- ja ahdistusoireissin. Ahdistus johtui pitkälti raskaasta elämäntilanteesta mutta taustani huomioiden lääkäri ei halunnut määrätä rauhoittavia tai muuta lyhytvaikutteista. Nyt harmittaa että menin aloittamaan.
Aloitin Cymbaltan siis pienimmällä mahdollisella annostuksella, 30 mg. Viikon päästä olisi pitänyt nostaa 60 mg mutten uskaltanut. Sain kaikki mahdolliset sivuoireet mitä voi olla: huimaus, kaatuilu, sekava olo jatkuvasti eli ihan kuin olisi tulossa hulluksi ja kaikki tuntuu epätodelliselta, unettomuus (sitä ennen ahdistuksen vuoksi olin ollut nukkumatta/nukkunut huonosti eli parisen tuntia yössä 2 viikkoa jonka vuoksi lääkäriin meninkin), vatsa sekaisin, käsivarsien ja jalkojen puutuminen ja pistely, ajatusten hitaus eli päässä ei liiku mitään ja ajatuksia vaikea pukea sanoiksi. Pariksi ekaksi päiväksi tuli aivan sietämätön ahdistus minkä kesti kun tiesi sen johtuvan lääkkeestä. Ahdisti niin paljon että 5 min jonottamisen vuoksi teki mieli tintata tiskillä hitaasti asioivaa. En ole ikinä väkivaltainen joten tuo hämmensi. Muutaman ekan päivän illalla nukkumaan mennessä oireena oli mös levottomat jalat eli pakko liikutella jalkoja jatkuvasti. Nykyään myös hampaat ovat todella kipeät joten epäilen että narskuttelen unissani - sitä ei ole aiemmin sattunut.
Pahin sivuvaikutus minkä vuoksi päätin etten nosta annostusta oli kuitenkin virtsarakon muutenkin genitaalialueiden muuttuminen tunnottomiksi eli en enää huomannut koska on pissahätä, paitsi vatsakipuna. Orgasmikykykin meni. Cymbaltaahan määrätään myös virtsankarkailuun joten siitä arvelin että nuo pissaamisongelmat johtuvat lääkkeestä - ilmeisesti Cymbalta on pistänyt jotkut olennaiset hermoradat tukkoon.
Olen ollut aina herkkä saamaan mustelmia mutta nyt tämän rumban aikana tuo taipumus on kyllä mennyt huolestuttavaksi: koska on sekava olo,m törmäilen huonekaluihin, ja olen saanut sitten käsivarsiin ja sääriin isoja ruhjeita jotka näyttää suunnilleen pesäpallomailalla tehdyiltä. Cymbaltan pakkausselosteessahan varoitetaan että ei sovi mustelmaherkille mutta se taisi mennä määräävältä lääkäriltä ohi.
Tuossa siis mitä Cymbalta 30 mg annostus ehti aiheuttaa 2 viikon aikana. Sen jälkeen lopetin heti koska hoitajan mielestä annos oli vielä niin pieni että ei tarvinnut lopettaa joka toinen päivä-taktiikalla. Lopettamisesta on nyt kaksi viikkoa. Edelleen kärsin kuvaamistani oireista. Pahin on ehkä jatkuva heikotuksen ja sekavuuden tunne ja sitten kun yritän kompensoida sitä syömällä mahdollisimman paljon, maha on niin sekaisin että kaikki tulee läpi. Toivon että keho pääsisi nyt pian eroon Cymbaltan jäämistä, perkeleen sitkeä pirulainen kyllä. En tiedä uskallanko enää kokeilla mitään muita lääkkeitä kun tämä kokemus oli niin karsea. Mielialaan ja ahdistukseen lääke ei ehtinyt vaikuttaa, mitä nyt muuten kuin lisäämällä ahdistusta muutamaksi päiväksi potenssiin sata.
Ilmeisesti siis Cymbalta oli minulle täysin sopimaton, ja ikävältä tuntuu nyt se että siitä eroon pääseminen tuntuu olevan hurjan vaikeaa. Yritän jaksaa hoitaa päivittäisiä hommia koska sairasloma lääkkeen takia tuntuisi liioittelulta mutta vaikeaa on kun koko ajan puuduttaa ja heikottaa ja pistelee ja tekisi mieli makailla kun ei jaksa olla muutenkaan. Outoa on muuten sekin että ainoa mikä helpottaa oloa on ulkoilu ja liikkeellä olo mutta koska olen nukkumattomuuden ja stressin vuoksi muutenkin laihtunut ja lisäksi lääkkeen takia kaikki ruoka tuntuu tulevan läpi niin en sitten halua rehkiä liikkumalla jatkuvasti ettei kroppa menisi huonompaan kuntoon. Voi näitä ristiriitoja.
Miksi ihmeessä te syötte tuollasta myrkkyä ja ksyihin,koukuttavaa "lääkettä"?
Tuohan on aivan järkyttävää mitä saa lukea.
Mulla ollut vuosikausia masennusta, järkyttäviä ahdistuksia ja pahaa oloa johtuen traumoistani mutta en ole syönyt lääkkeitä.
Olen kokeillut hiukan, pienissä määrin ja sekin jo vaikutti.
Oloon on aina joku syy. Olen päässyt selvyyteen ja purkanut sitä "lankakerää" jonka johdosta olen päässyt ahdistukseni ja masennukseni, niihin alkuperäisiin syihin mistä kaikki johtuu.
Ja vain käsittelemällä ne syyt tunteineen, ihminen selviää.
Lääkkeiden ottaminen on huijausta, oireiden peittelyä. Ja mulla ei ole mitään pikkujuttuja takana.
laitan omatkin kokemukseni tähän, oli hyvä lukea teidän ajatuksia lääkkeestä, en ole yksin odottelemassa epilepsiakohtausta. Söin ensin yli 8vuotta seronilia , sitten vaihdoin cymbaltaan koska alkoi tuntua ettei seronil enää toimi. Cymbaltan aikana olen mm. rauhallinen ja tyytyväinen. Vierotusoireet alkoi mullakin heti jos ei saa sitä päivään, lisäksi muun muassa unettomuus, älytön sukupuolivietti, yliherkkyys, ylireagointi asioihin, pelot, säpsähtely, sähköiskut, nykiminen. Ei kiva. Aikamoisia myrkkyjä syömme. Kun vaan saisi kunnon terapian ja sitä kautta apua asioihinsa ei tarvitsisi turruttaa itseään lääkkeillä.
Mä olen aikoinani kaks kertaa lopettanut käytön melkein tuostapa vain. Ei se ollut mulle ainakaan yhtään paha. Niitä sähköiskun tuntoja oli vähäsen ja muuten pikkasen outo tunne, mutta ei haitannut. Mun mielestä ei kannata antaa ajatusta koko asialle, keskittyy ihan muihin juttuihin vaan niin hyvin se lopetus menee.
lopetin 8 päivää sitten cymbalta 60mg seinään ja aloitin voxra 150mg. Ainoa oire pieni heitehuimaus. Unettomuus, sitä en tiedä onko se cymbaltasta vai voxrasta.
Aiemmin olen yrittänyt lopettaa about 4 vuotta sitten cymbalta 60mg ja lopetus kesti kuukauden kun annostusta hilattiin pikkuhiljaa alaspäin.
Voi voi :( Ite oon kans taistellu vierotusoireiden kanssa 2 viikoa. Huimaus ja oksentelu jatkuu edelleen. Tsemppiä kaikille.
Juuri niin, tunnekylmä on oikea sana. Olen ollut muutamissa hautajaisissakin ainut joka ei ole itkenyt pisaraakaan. Yhdet niistä oli äitini hautajaiset. Aivan hävetti, istuin kuin elokuvissa.
Lapset tykkäävät minusta tällaisena, en suutu mistään, totean vaan, että aha, tapahtui mitä hyvänsä. Miehenikin milestä olen kivan rento, paitsi siltä osin, ettei seksi kiinnosta pätkääkkään. Mitenkäs sinulla?
Ihan sama täällä. mikään ei hetkauta, ei sitten mikään. Olen seurustellut kolme vuotta poikaystäväni kanssa, eikä miua hirveesti hetkauta että hän on surullinen koska tuntee etten enään välitä hänestä, han on ihan masennuksen partaalla eikä tiedä mitä tehdä auttaakseen, ja perjaatteesa en hirvesäti välitäkään, en tunne myötätuntoa, enkä surua.
Nyt sitten lopetin tän surullisen kuuluisan lääkkeen ja vieroitus oireet aivan sairaita.... minua luultiin yöklubilla narkkariksi eikä minua päästetty sisään, olin niin sekavan oloinen.. Nyt viikko lopetuksen jälkeen elämä näyttää valoisemmalta, vieroitusoireet melkein kokonaan ohi, mutta tirauttelen jatkuvasti kyyneleitä... tänään on ollut outo olo.. kaikki asiat liikuttavat, aamullakin katsoin ulos ikkunasta kun lapset leikkivät koulun kentällä ja itkin... onpas naurettavaa...
Cymbalta ei kyllä poista ruokahalua, olen lihonut lääkkeen aloitettua ( 6 kk ) sitten noin 12 kg
Nytten lopettanut ja toista viikkoa huimaa, tasapaino pettää, silmät harottaa, vatsa sekaisin, levottomia unia ( jos unta ollenkaan )
Ei voi ylistää lääkettä PARHAAKSI, vain koska olet yksi sadoista jolla ei ole näitä oireita, itse en todellakaan suosittele tätä lääkettä,
Olen käynyt läpi mm. Moclobhemid, mirtazapin, cipralex... u name it, ja cymbalta on kaikista paskin. ei ole mitään positiivista sanottavaa tästä lääkkeestä.
Saa nähdä pääsenkö lääkkeestä eroon vai en. Huonolta näyttää, keho ei halua lääkettä samalla tavalla kuin esim tupakkahimo niille jotka polttaa, mutta olo ilman lääkettä on niin epätodellinen ja HIRVEÄ että tekee melkein HUOM melkein mitä tahansa saadaakseen tavallisen olotilan takaisi.
EN SUOSITTELE
Minusta tuntuu, että lääkkeet tehdään sellaiseksi, ettei niitä pysty noin vaan lopettamaan. Lääketeollisuuden kikka syöttää ihmiselle tuotettaan, kun on vaikea lopettaa. Minäkin haluaisin lopettaa Cymbaltan. Se on tehnyt minut ihmiseksi, joka ei hetkahda mistään. Kaikki on samantekevää.
Ennen lääkkeitä:
-Ahdistus
-viiltely
-itsemurhajutut
-väsymys
-uupuneisuus
-mikään ei innota
- eikä mikään kiinnosta
-ihmiset ovat todella ärsyttäviä olioita
-epätoivo
-pelko
-pimeyden tunne
-toivottomuuden tunne
-tyhjyys
Lääkkeen aloitettua:
-ahdistusta
-valoherkkyys
-herkkyys kovalle äänelle
-lihoaminen 6kk 16 kg ( jo valmiiksi ylipainoinen )
-viiltely sen kun jatkuu
-itsemurha edelleen päivittäin mielessä
-seksihalut katosivat kokonaan
-miehet ällöttivät ylipäätänsä
-mahdotonta nauttia alkoholia
-levottomat jalat
-väsyneisyys
-totaali haluttomuus tutustua toisiin ihmisiin
-jatkuvaa " onko tämä nyt oikea lääke miltä tuntuu miltä tuntuu mitä mietit blabla....."
+jaksoi päivän rutiineja paremmin
+nousi sängystä ylös päivittäin
+.. en tiedä en muista
Lääkkeen lopetettua
-supernaminälkä
-päässä huippaa
-känninen olo
-silmät harottaa
-tasapaino todella pahasti pielessä
-levottomat unet
-unettomat yöt
-sähköistä oloa päässä
-silmät eivät oikein pysy mukana jos päätä kääntää nopeasti
-oikein kirjoitus ei oikein onnistu
-huono olo
-kuvottava olo
-lihaskipua
-pakkoliikkeitä
-kramppeja
-puutuneet jalat
-turvoitusta
-ärsyttää ihmiset ylipäätänsä saatana
+aivan sairas seksihalu huhhuh
+ei ole riippuvainen lääkkeestö
+mieliala ei pahene lääkkeen lopetettua, päin vastoin
+rahaa säästyy
+voi ryyppää, valvoo, ajaa autoa sun muuta ilman että pitää miettiä sata kertaa etukäteen, että onnistuukohan lääkkeen kanssa.
+kropan turtuneisuus loppu
eli ns. tuntee lihas särkyä.. jnejnejne
+mieli valoisampi kuin lääkkeiden kanssa. ainakin tällä hetkellä
Minusta tuntuu, että lääkkeet tehdään sellaiseksi, ettei niitä pysty noin vaan lopettamaan. Lääketeollisuuden kikka syöttää ihmiselle tuotettaan, kun on vaikea lopettaa. Minäkin haluaisin lopettaa Cymbaltan. Se on tehnyt minut ihmiseksi, joka ei hetkahda mistään. Kaikki on samantekevää.
Tarkoitatko että sinusta on tullut tunnekylmä?
Nimittäin esimerkiksi ennen lääkkeitä, koin huonoa omatuntoa jopa itsemurhan ajattelemisesta. miten voisin ikinä tehdä niin läheisilleni ja tutuille
Lääkkeiden alaisina minulle oli ihan se ja se sama tapanko itteni ja kuinka moni siitä sitten loukkaantuu/suru/itku.. ei kiinnosta. eikä kiinnosta vaikka sanoisin todella töykeästi jollekin jotain..
Tuo itkemättömyys oli minullekin tuttua. En itkenyt isäni hautajaisissa. Surun tunsin, mutta itku ei tullut. Viikko sitten lopetin Cymbaltan käytön kokonaan. Ei ongelmia toistaiseksi, mutta saa nähdä muutaman viikon kuluttua, tulevatko nekin viiveellä.