Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Cymbaltan lopettamisesta? Vieroitusoireet kuulemma kamalat. Pelottaa lopettaa.

Vierailija
16.10.2009 |

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä haeta lääkäriltä noin vain.

Apua sieltä haetaan eikä lääkkeitä pikkuvitutukseen.

Ei voi noin julmasti tulkita asioita.

Mutta kuka voisi vastata, mitä aivoissa tapahtuu lääkityksen aikana ja sen lopettamisen jälkeen?

Mistä ne oksentamiset ja muut syntyvät?

Vierailija
42/85 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lähes kolme viikkoa lopetuksesta. Huimaus on vähentynyt, mutta väsymys on ankara.

Normalisoituukohan olo piakkoin? Onko kokemuksia väsymyksestä ja lihaskivuista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lähes kolme viikkoa lopetuksesta. Huimaus on vähentynyt, mutta väsymys on ankara.

Normalisoituukohan olo piakkoin? Onko kokemuksia väsymyksestä ja lihaskivuista?

Vierailija
44/85 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Itsellä nyt kolmas päivä ilman Cymbaltaa. Hirveät vieroitusoireet, huimaava ja epätodellinen olo, samoin uni ei meinannut yöllä tulla millään.

Kuinka kauan nämä vieroitusoireet kestää lääkkeen lopettamisen jälkeen. Olen 3 vuotta syönyt masennukseen

Vierailija
45/85 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomenna menen reumalääkärille koska sairastan myös sitä. saa nähdä mitä mieltä se lääkäri on lääkkeen lopetuksesta koska tätä lääkettä käytetään myös kiputilojen hoidossa. Mutta mieluummin ottaisin muuta lääkettä

Vierailija
46/85 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilut kaksi vuotta.

Lopetin vaihtamalla ensin 60 mg kapselit -> 30 mg. Sitten otin vielä jonkin aikaa (kapelit loppuun asti) 30 mg joka toinen päivä kunnes lopetin kokonaan.

En kärsinyt mistään vierotusoireista.

Vierailija
47/85 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava lääke myydä kun ei kykene edes lopettamaan käyttöä. olen nyt 2 vuoden ajan yrittänyt lopettaa. Tupakoinnin lopetus oli lastenleikkiä tämän rinnalla!!

Vierailija
48/85 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä lopettamisessa on niin vaikeaa? Onko sinulla psyykkisesti vai fyysisesti niin vaikeita vieroitusoireita vai miksi?

Vierailija
49/85 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa kolmas viikko ilman Cymbaltaa sähköiskuja tulee edelleen ja huimaava olo, ehkä vähän on helpottanut. Kiinnostais kyllä kuinkahan kauan tätä jatkuu.

Olen kärsinyt oudosta päänsärystä koko ajan ja nyt tajusin kun lopetin tämän lääkkeen että päänsärky on johtunut siitä.

Nyt ei ole tarvinnut siitä kärsiä.

Toivon todella että pärjäisin ilman näitä mömmöjä koska niistä ei tahdo näköjään päästä irtikään.

Vierailija
50/85 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteeseen. Tsemppiä, alat olla jo pikku hiljaa "selvillä vesillä"!

Vierailija
51/85 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 30 mg:n päiväannoksen suoraan ilman vaiheittaista vähentämistä. Hoidon aikana reagoin aineeseen todella herkästi, siksi pieni hoitoannos. Jo sillä mieliala kohosi ja sain muutamaa muutakin ongelmaa käsiteltyä järjestykseen. Aloitus ei ollut ihan kivuton, noin viikko tokkuraista oloa, lähes täydellistä ruokahaluttomuutta ja vatsa sekaisin.

Vaikka lääkkeen aiheuttama tunne siitä, että hankalat asiat on helppo (helpompi) sivuuttaa (käsitellä tai unohtaa), ei tuo ollut minulle pelkästään tervetullutta. Oli jotenkin putkiaivoinen olo - ja etenkin luovuus ja tarve luovaan tekemiseen tuntui tyrehtyvän täysin. Cymbaltalla olen tyytyväinen pikku porsas, joka juoksee töihin, kotiin ja nukkumaan.

Vieroitusoireita tuli vasta kolmantena päivänä viimeisen kapselin ottamisesta. Vatsa sekaisin ihan samalla tavalla kuin aloittaessa. Ruoka ei maistu (paitsi makeaa tekee kovasti mieli). Nukahtaminen on vaikeaa ja unet todella värikkäitä ja tapahtumarikkaita. Pahinta on kuitenkin päänsärky ja huimaus, joka tuntuu istualtaankin. Nopeat liikkeet aiheuttavat noita sähköiskunomaisia tunteita. Myös lieviä häiriöitä näkemisen kanssa tuntuu olevan, näkökenttä tuntuu välillä kapenevan tai sumenevan - ja valot ärsyttävät todella paljon. Ulkoilma helpottaa päänsärkyä ja huimausta vähän, mutta täytyy liikkua melko hitaasti.

Mielialan heilahtelua en ainakaan vielä ole huomannut.

Toivottavasti helpottaa pian...

Vierailija
52/85 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tarvitse kun lääkkeen ottoajan heittää pari tuntia normaalista, niin alkaa huimaus :(

No, lopettamisesta ei tarvitse edes haaveilla, annostusta nostettiin juuri. Kesä menee 30mg:lla, mutta nyt edes 90:stä ei ole mitään iloa.

Olisinpa karhu ja pääsisin talviunille...

Vierailija
53/85 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro!

Täällä kans yks Cymbaltan lopettaja.

Söin sitä kipuihin 60 mg/pvä reilut 8 kk ja lekuri sanoi mulle, että "voit lopettaa heti tosta annoksesta, koska yleensä vain vanhemmat ihmiset saavat vieroitusoireita". Ja hah!

Olen 28 -vuotias ja minulla on 2 -vuotias tytär.

Kun kokeilin tuota suoraan 60 mg:sta pois, tuli kamalia vierotusoireita: yrjöilyä, huimausta ym. Ei tarvinu kuin hieman vilkasta sivulle, niin jo huippas. Olo oli kuin kännisellä koko ajan. Yääk!

No, aloin sitten pakosta uudelleen syödä tabuja 4.pvänä lopetuksesta ja laskin sitten 30 mg:n vajaan viikon kuluttua, söin sitä 2 viikkoa ja sit n. viikon vielä joka toinen pvä.

No, meni muutama päivä hyvin, kunnes taas iski se karsee huimaus päälle eikä unta meinaa millään saada ja jos saa, unet ovat todellakin erikoisia. Voi apua, kuin kauan tästä huimauksesta saa kärsiä vielä... En tasan tarkkaan enää koske ko. lääkkeeseen vaikka ois millaset oireet. Hyi hel.....! =/

Lopetuksesta on nyt viikko.

Vierailija
54/85 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuitko lopettamisessa vai saiko jatkuvat sivuoireet turvautumaan lääkkeeseen uudelleen?

Vierailija
55/85 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimaus on itse asiassa aamuisin todella voimakasta. Mieluiten kömpisin peittoihin ja vetäisin vällyt korviin. Mutta huimausta helpottaa liikkeellä olo, etenkin ulkoilma - ja aurinkolasien käyttö! Ponnistelua ei kannata siis täysin välttää, mutta ainakin itse joudun olemaan todella varovainen. Vaikka tajunnan menetystä ei tunnu huimauksesta seuraavan, tasapaino on mitä sattuu. Auton rattiin ei voisi kuvitellakaan tässä kunnossa uskaltautuvan.

Vatsa onneksi rauhoittui nopeasti. Jatkuva tyhjentäytyminen tekee olon todella kurjaksi. Ja nesteen kertyminenkin lakkasi, paino laskee, turvotus häviää ja enää ei janota koko ajan.

Onnistuitko lopettamisessa vai saiko jatkuvat sivuoireet turvautumaan lääkkeeseen uudelleen?

Vierailija
56/85 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaikki taisi alkaa nyt loppupeleissä sairauden pelosta. Tämäkin olisi voitu ehkä estää jos sen hetkiset kääkärit olisivat ottaneet pelkoni tosissaan. Tilanne päityi kuitenkin siihen, että oloni oli aivan kamala, olin jo hyväksynyt kuoleman koska kaikki tuntui jo aivan samalta, oli väsynyt monen kuukauden kestävään hermoiluun. En voinut ajatella kuin omaa olotilaani. Aloitin silloin sertalin kuurin vai mikähän tämä lääke nyt olikaan, se ei ratkaissut tilannetta. Sitten tuli symbalta joka sai minut aika lailla "normaaliksi" en siis enään ajatellut sairauksia.

Olen ainakin 6kk popsinut nuita lääkkeitä 60mg annoksina. Lääkäri tuumasi muutamaa kuukautta ennen vuoden vaihdetta, että lääkkeen voi lopettaa vuoden vaihteessa. En kuitenkaan ole jaksanut mennä lääkäriin hakemaan laimeampaa lääkettä vaan olen aukonut kapselit ja kaajellut ylinmääräiset pois ekana 1/2 ja nyt olen ottanut 1/3 joka toinen päivä. Olin nytten kolmepäivää ottamatta cymbaltaa niin alkoi tulemaan vissiin näitä teidän sähköisku oireita, en tiedä tarkoitatteko sillä samaa kuin minulla, se tuntuu ennemmin siltä että kaikki hermoradat tärähtäisi yhtäaikaa, Hitaassa liikkeessä näitä ei tule, mutta jos kävelee ja kääntää hiukan edes päätä niin kas, taas tulee sähkäri. Otin sitten taas 1/3 tabletin illalla. Minulla maha aivan älyttömän kipeäksi ja illalla sai juosta vessassa, yöllä kävin oksentamassakin ja oksennuksen mukana tuli verta. Olen nyt tyydyttynyt siihen että kaikki johtui näistä lääkkeistä. Soitin terveyskeskukseen jossa sanoivat, että ottaa yhteyttä jos vielä tulee verta, mutta tänään ei ole edes oksettanut lainkaan, maha vaan vielä kuralla.

Vierailija
57/85 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit kokeillut tätä lääkettä, niin takuulla tietäisit miltä tuntuu jos vaikkapa lääke on jäänyt ottamatta pariksi päivää..

Pää tuntuu tekevän omiaan, ja niin sekavalta kaikki tuntuu.

Vierailija
58/85 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii kuinka helposti lääkkeitä saa, senkun menee ja pyytää vahvempaa kun nykyinen vahvuus ei enää riitä. Ymmärrettävää että vaikeissa masennustapauksissa on pakko syödä lääkkeitä, vaikka nuo juttelut ihmisten kanssa on sitä hyvin nopeesti vaikuttavaa "lääkettä."

minuun tuo lääke vaikutti niin että toki pidin sitä hyvänä lääkkeenä. kaikki oli ok, mutta yhtä puuttui; omat normaalit tunteet oli poissa. itku ei tullut sitten millään, joka oli luonteelleni ominaista ennen lääkkeitä, ennen masennusta. En itkenyt kunnolla edes oman poikani kuolemaa vaikka suru puristi rintaa kuukaudesta toiseen.

kun lopetin lääkityksen siihen liittyi oireita ( sähähtelyä päässä, sai käydä tyhjennyksellä useimmin, tapahtumarikkaat unet) mutta paras oire oli että itkupadot avautuivat, eräs tilanne sai sen aikaan, mutta sain todella itkettyä ja tuotua ulos patoutuneen surun. Itkin varmaan 3-4 tuntia kunnes soitin eräälle ystävälle ja sain häneltä julluseuraa. (tässä korostui terapian merkitys) Olo oli kamala itkusta, se toki rasitti he4nkisesti ja ruumiillisesti, mutta nyt seuraavana päivänä, on olo hyvä ja olen kiitollinen että sain lopetettua lääkityksen ja normaalit tunteet taas takaisin. nyt voin sanoa että herkkä sieluni on saanut nähdä taas päivän valon.

kokemusten kautta sitä monta kertaa oppii parhaiten. ei kannattais ihmisen turvautua liian herkästi näihin masennuslääkkeisiin, jos vaan ikinä mahdollista, esim mennä vain terapiaan ja hakee kavereista ja perheestäkin apua. Puhut järkeä "hyvänen aika."

Vierailija
59/85 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pitää olla viikko ilman cymbaltaa että alkaa sähköiskut, ei tulis mieleenkään lopettaa kerta heitolla. Kiitos tosta vinkistä että rakeita voi heittää kapselista meneen...

lopettelen itse lääkitystä varmaan joskus vuoden päästä....

Vierailija
60/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin Cymbaltaa (60 mg) kolmisen kuukautta. Ei minulla mitään erityisiä mielenterveyden ongelmia ole ollut, mutta kaksi äkillistä tapahtumaa ja menetystä henkilökohtaisessa elämässä samaan aikaan vetivät jalat alta, enkä meinannnut millään jaksaa yhtään mitään.

Lääkäri sanoi, etteivät nämä mitään onnellisuuspillereitä ole, eivätkä olleetkaan. Masentunut sai olla ihan rauhassa jos niin halusi. Mutta ainakin ne vetivät ylös sängyn pohjalta ja aktiiviseksi jatkamaan elämää, mikä kai niiden vaikutus oikeasti onkin.

Sivuvaikutukset alussa olivat aivan hirveät. Mielialan vaihteluja ja itsetuhoisia ajatuksia. Sitten tulivat kammottavat virtsaamisvaikeudet. Seksuaalinen halu meni täysin. Viimeisenä näkökyky heikkeni niin ettei halpishalleista meinannut löytyä tarpeeksi vahvoja lukulaseja. Oireita kesti nelisen viikkoa, sitten ne helpottivat.

Elämä ja olo tuntuivat sitten aika normaalilta, mutta jotenkin tietoisuus lääkkeen vaikutuksesta oli aina taustalla. Viikko sitten lopetin Cymbaltan ottamisen kerralla kokonaan. Mitään vieroitusoireita en ole vielä kokenut, en siis mitään. En tiedä alkavatko nekin vasta viiveellä, kuten lääkkeen vaikutus sen käyttöä aloittaessa. Onko kolmen viikon kuluttua aivan hirveä olo, sitä en tiedä vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme